Televisiota ostamassa

Hassu ongelma. Luulisi, että telkkarit on suunniteltu niin, että alle eteen mahtuu soundbar. Koskeeko tämä kaikkia merkkejä? Tässä on nyt mainittu LG kahdesti. Minulla pari vuotta vanhan Samsungin alle mahtuisi korkeudeltaan puolitoista soundbaria. Menee aika mauttomaksi, jos telkkariin pitää erikseen ostaa soundbar-prooffattu jalka.

3 tykkäystä

Valitettavasti suurin osa on liian matalia.viime aikoina käynyt katselemassa ja todennut tämän ongelman myös.

1 tykkäys

Kuvittelisin, että tuo suuntaus mataluudesta johtuu pitkälti esteettisistä syistä. Sulautuu paremmin osaksi TV-tasoa, jos ei ole sellaista 10 sentin rakoa telkkarin alaosan ja tv-tason välillä jalustasta johtuen. Tietty soundbarit ottaa sivuosumaa näiden päätösten vuoksi.

TV:n paneeli ottaa sivuosumaa jos liian matalla ainakin muksujen kanssa. Heitellään pleikka ohjaimia yms tasolle. Omassa Sonyssa on kaksi asetusta jalustalle. Kääntämällä 180 astetta mahtuu soundbar tai saa TVn lähemmäs tasoa.

Periaatteessa kuulokeliitännästä voisi saada linjatasoisena RCA signaalin Genelec:lle. Kannattaa tsekata manuaali tai valikot mitä TV tukee. Toisena tarkistaisin että linjalähtö on säätyvää mallia TV:n volumen mukaan. Mikään superlaadukas TV:n linja/kuulokeliitäntä ei toki ole.

Toki jos sille tielle lähtee niin G3:ssa on sitten jo huomattavasti enemmän dynamiikkaa ja soveltuu paremmin myös musiikinkuunteluun. Vaatii vaan melkeimpä streamerin kaveriksi mutta setistä tulee monikäyttöisempi. Silloinkin olisi hyvä olla streamerissa HDMI ARC tuki, jotta saa volumet pelaamaan TV:n kaukolla ja että saa äänet digitaalisena ulos (laatu). Euroja vaan vaatii tuplat.

Hyviä tarjouksia LGn 55" C1-sarjan OLED mallista kaupoissa! Erittäin hyvä TV. 899e.

1 tykkäys

Mulla tv:n kaverina Jamo S 810 ja siinä subbari. Hyvin toimii sekin. Tein kaiuttimille hyllyt tv sivuille ja subbari toki lattialla. Töllö on seinätelineessä.

1 tykkäys

G3 voisi olla vahvistimen kanssa ihan hyvä kombo. Mitä nyt 2 x G3 + telkkarin leveys on 182cm ja TV-tason 180cm, mutta eiköhän ne jotenkin siihen mahdu.

Ainahan voi ostaa G3 alkuun ja kytätä jostakin vaikka käytettynä stremerin tai soveltuvan vahvistimen myöhemmin. Jos vaan saat siis TV:n kiinni nyt. G2 on varmasti ihan hyvät pelkästään TV:lle mutta hieman puuttuu bassoja (dynamiikkaa) musiikkiin. Toki subbarilla sekin asia korjaantuu…

1 tykkäys

Mä koitin alkuun mennä pelkillä G3, mutta kaipas kyl heti subbaria, kun moiseen oli tottunut. Torista löyty sopivasti F2. Vahvistimena meillä on Marantzin NR1508 :+1:

Ihminen ei korkeus suunnassa erota oikein 15 astetta pienempää eroa kuva- ja äänilähteen välillä. Sivusuunnassa kuulo voikin olla sitten todella tarkka. Korvat kun on samalla korkeudella niin aisti ei erota. Se onkin sit varmaan eri asia jos vaan makaa sohvalla kyljellään :smiley:

Kaiuttimet eivät saisi olla kauempana toistaan kuin on kuuntelumatka kaiuttimelle. Muuten jää stereokuvaan keskelle aukko. Lähes tasasivuinen kolmio on aika ideaali.

Itsellä 3* 8330dsp, 2* 8320dsp, 4* Bosea katossa, eri merkin subi ja Marantz SR7013

Mulla on aina telkkari seinällä, näyttää fyysisestikin pienemmältä laitteelta sitä vasten.

1 tykkäys

Viesti siirrettiin ketjuun: Hi-Fi ja muu äänentoisto

Morjes! Oisko ehdotuksia heittää 300-500 e maksavista smarteista? 50 tuumainen tai isompi mieluusti.

Tässä ainakin yks hyvä tohon hintaluokkaan.
https://www.veikonkone.fi/8718863028674-philips-58pus8546-12-58-uhd-tv

1 tykkäys

Gigantissa on jonkin sortin TV -ale viikonloppu… En nyt tarkistanut onko kuinka hyvät alet eli jää ostajan vastuulle hintaseuranta:

Mihin päädyit?

Ketjut vähän risteilee, tarpeettomastikin, mutta tällaisen vinkkasin vähän aikaa sitten halpiskategoriassa.

Huippulaatua jos hakee niin Panasonicin 48" OLED pitäisi olla kova hintaluokassa <800€. Myös LG Nanocell on hyvä vaihtoehto, vähän erilaisella kompromissilla.

Vinkataan nyt tämä, joka on kokemuksella loistava muutaman sadan budjetilla jääkiekkoon ja sarjoihin.

https://www.power.fi/tv-ja-audio/televisiot/lg-55-4k-nanocell-led-tv-55nano756pr/p-1189706/

Soundbar tietysti, jos kaipaa enemmän fiilistä. Mä en tarvi.

1 tykkäys

Nanocellin heikkous on huono kontrasti, eli musta on harmaata. IPS paneelissa hyvää on kirkkaus, jos esimerkiksi aurinko osuu TV-huoneeseen.

Televisiolla on pitkä 10+ vuoden elinkaari. Itse olen tähyillyt tätä kalliimpaa Nanoa mm. 120Hz paneelin takia. Voi olla hyvä future proof ominaisuus esim. videopelien kannalta. Hinta vaan nousee lähelle OLEDeja.

https://www.power.fi/tv-ja-audio/televisiot/lg-50-4k-nanocell-led-tv-50nano886pb/p-1162482/?q=Nanocell

Nythän LG puskee uusia mini-led malleja (QNED) jotka kuvanlaadullisesti asettuvat nanon ja OLEDin väliin.

1 tykkäys

Minä tein peliliikkeitä ja ostin 5+ vuoden kyttäilyn jälkeen OLED-television 12 vuotta vanhan töllön tilalle.

Ratkaisevat kriteerit valinnassa: vaalea tausta / taustaväri (paljon tyylikkäämpi kuin tumma), kapea 45cm jalusta tässä 55" koossa ja se, että tämän vuoden 2022 malli lähti hintaan 1299€, kun huomioi cashback -kampanjan. (Viime vuoden C-mallin saanut nyt halvimmillaan 899-999€.)

Tämän ostin:

5 tykkäystä

Oledit näyttäisi muuten kuluttavan enemmän sähköä. 30–40 % enemmän kuin “leditelkkarit”. TV:n koko ja katsottu sisältö vaikuttaa telkkarin kokonaiskulutukseen. Mitä tarkempaa kuvaa ja mitä enemmän telkkarissa on hilavitkuttimia päällä, sitä suurempi kulutus. Telkkarin kulutukseen voidaan myös laskea soundbarit ja muut äänilaitteet. Tässäkin vaikuttaa volyymi, subbari ja teho. Soundbar+subbari voi kuluttaa melkein saman kuin telkkari.

Jos vuositasolla posottaa 49-tuumaista led-telkkaria keskimäärin 4 tuntia päivässä, tulee vuodessa kulutusta 60–100 kWh. 20 tuntia päivässä standby-tilassa tekee vuodessa noin 3.7 kWh. Edit: standby-luku fiksattu. Nämä ilman erillisten äänilaitteiden käyttöä.

Lähde: omien laitteiden laskelmat, mutta rtingissillä myös suuntaa antava laskuri, joka tuntuu vetävän vähän alakanttiin, mutta tiedä sitten.

Erinomainen valinta. Mielestäni OLED vehkeissä paras HSL.

2 tykkäystä