No Gigantissa eikä Powerissa kummassakaan osata tuota tehdä oikein eikä siellä mitään kunnon kalibrointi laitteita edes ole jokaisessa myymälässä tuohon tarkoitukseen. Vielä vähemmän missään keskuskusvarastolla jos netistä sattuu ostaamaan.
Älkää ihmiset missään nimessä maksako tuosta kalibroinnista. Ei ole pakollinen eikä tarpeellinen. Et saa tv:stä yhtään enempää irti noilla lisämyynti hommilla. Eikä se kuva ole yhtään sen terävämpi tai parempi.
Säädä itse jos siltä tuntuu. Kaikki riippuu siitä minkälaisesta kuvasta itse tykkää.
Pitää paikkansa että jokaiseen yksittäiseen televisioon ei todellakaan tehdä yksilöllistä kalibrointia kolorimetrillä.
Eivätkä esim. Gigantissa niin väitäkään tekevänsä.
Sen sijaan se tehdään yhteen kysyisen mallin kappaleeseen mistä otetaan säätöarvot ja nämä kopioidaan sitten ostamaasi kappaleeseen jos siitä haluat maksaa.
Sitä alkuperäistä kalibrointia ei muuten Gigantin kohdalla tehdä edes Suomessa vaan jossain heidän keskuskeittiöllä missä uusia tuotteita otetaan myyntiin.
Hyvä kate ei sitä ole kieltäminen.
Myöskin pitää paikkansa että jokainen Oled-näyttö on yksilö vaan huomaako silmä näiden yksilöiden eroja samoilla kuva asetuksilla? Tuskin.
En tiedä kauanko menee aikaa jos tämä kalibrointi tehdään yksittäiseen televisioon asianmukaisilla laitteilla värintoistot mitaten, mutta voisin kuvitella että useampi tunti vaikkapa 65" televisioon.
Jos on yhtään kärryillä mitä työ maksaa niin pitää tajuta että 100€ maksava palvelu kestää vaiheesta paketti auki - paketti kiinni korkeintaan puolitoista tuntia.
Se ei silti tarkoita että palvelu olisi kusetusta, ei lähellekään.
Itse olen ostanut kolme uutta Oled-televisiota. Yhteen olen löytänyt netistä erään testin asetusarvot ennen television hankintaa ja silloin en luonnollisestikaan palvelua ottanut.
Kopioin asetusarvot suoraan uuteen televisiooni ja olin erittäin tyytyväinen.
Kahteen muuhun ostamaani laitteeseen ei ollut saatavilla testeissä käytettyjä säätöjä tai en niitä ainakaan onnistunut löytämään vaikka käytin etsintään varsin paljon aikaa.
Näihin ostin “kalibroinnin”, tai sovitaan vaikka kalibroinnin kopion ja olen ollut todella tyytyväinen.
Nykyisen televisioni hankintahinta oli luokkaa 2000€. Mielestäni siihen satanen päälle siitä että sieltä saadaan elokuvatilassa myös paras mahdollinen kuva ulos ei ole paljoa.
Toiseen “ammattilaiskuvatilaan” olen säätänyt itse kuvaa mieleni mukaan.
Uskon että olen viettänyt näiden laitteiden kanssa aika paljon enemmän aikaa vuosien varrella kuin keskiverto käyttäjä ja siitä huolimatta en saa lähellekään yhtä hyvää kuvaa aikaiseksi kuin tämä mielestäsi turha palvelu antoi.
Kysyisinkin toisin päin, kaikki käsi pystyyn jotka ovat ottaneet kyseisen palvelun ja pettyneet?
Jatkossa suosittelen rivinvaihdon käyttämistä niin tekstiin jaksaa keskittyä paremmin.
Joo mä tiedän kyllä kuinka toi prosessi menee ja mitä tehdään. Olen jopa aikoinaan tehnyt noita kalibrointeja ja ihan kunnon laitteilla. Tosin silloin ne tehtiin tietokoneen näytöille kun piti saada mahdollisimman todellisuutta vastaavat värit editointi hommia varten.
Minulla on myös yli 3000e televisio ja maksoin silloin tuosta kalibroinnista sen ~150e. Ja en suosittele. Kaveripiirissä samoja kokemuksia.
Tämä kalibrointi palvelu ei ole sen arvoinen, että siitä kannattaisi maksaa millään päin yli 100e.
Ja minun mielipide on se, että en missään nimessä suosittele tämän palvelun ostamista. Tai mulle on kenenkään turha tulla jankkaamaan mitään ”mutku elokuvat ja katselukokemus”
Ja mitä tulee kuluttajaan. Jos kuluttaja ostaa 2500e TV:n niin silloin odotusarvot ovat, että se televisio on pakasta vedettäessä jo parhaassa mahdollisessa kunnossa.
Kuten sanoin, olen harrastamisen kautta näiden laitteiden kanssa touhunnut aika paljon.
En silti onnistu kuvaa palvelun veroiseksi virittämään.
Sinä olet varmasti työsi kautta vielä itseäni etevämpi ja osaat tehdä kuvasta erittäin hyvän.
Sen sijaan minuakin kokemattomampi saa tuosta palvelusta paljon.
Hinta näkyy kuitissa olevan 4/21 99€.
Ostin kuvantoistolaitteen 2000€ ja 5% lisäpanoksella sain valmiiksi parhaan mahdollisen kuvan.
Se on katselutuntia kohden todella vähän.
Aina kuluttajan odotusarvo, mihin tahansa tuotteeseen, ei täsmää todellisuuden kanssa.
No, ollaan vaan reilusti asiasta eri mieltä.
Maksaa ken haluaa, muut uskokoon tekevänsä homman yhtä hyvin itse.
Mää ihmettelen samaa, mitä moni muukin. Jos laite myydään ja siihen myynnin jälkeen laitetaan lisämaksusta jotkut tietyt asetukset, miks ihmeessä niitä ei laiteta siihen jo tehtaalla? Joku sano, että myymälässä on erilainen valaistus ja varmasti onkin. Miksi ei ole valmiita asetuksia/profiileja myymälään ja kotiin. Onhan sielä elokuva, peli, energiansäästö ja mitä lie asetuksia kuitenki esiasennettuina. Vai kuuluuko kalibrointipalveluun, että asentaja tulee kotiin laittamaan juuri siihen valaistukseen ja ympäristöön sopivat asetukset? Suomessa vaan vaihtelee aika paljon ympäristöstä tulevan valon määrä. Kyllä nyt on mukava CHL-peliä katsella, kun ulkona on pimeetä, mutta katopa toukokuussa mm-kisoja, kun ulkona paahtaa aurinko.
Näyttää “paremmalta”, kun vakiokuvatiloissa on kaikki karkit päällä ja värit sekä kontrastit ylikorostettuja. Tuote vaikuttaa siis paremmalta. Kuva ei kuitenkaan vastaa sitä, millaiseksi se on alunperin tarkoitettu.
Energiansäästö. Vakiona telkkareissa on aina erilaisia energiansäästöä tekeviä toimintoja päällä, ilmeisesti taustalla laitteille asetetut energiavaatimukset. Nämä kuitenkin huonontavat kuvanlaatua.
Useissa malleissa on nykyään joku ammattilaistila tai ISF-kuvatila, joka vastaa kuitenkin varsin hyvin sitä, miltä kuvan pitäisi näyttää. Esimerkiksi oman LG B1:n kohdalla rtings-sivusto käytti tuota kalibrointinsa pohjana ja kertoi sen olevan jo melko tarkka suorilta. Usein valkotasapaino kyseisissä tiloissa voi olla esim. ylilämmin ja kuva vaikuttaa liian keltaiselta. Tätä voi yleensä säätää asetuksissa omia mieltymyksiä vastaavaksi.
Ottaakseni oman mallini esimerkiksi, niin esim. LG B1 OLED Calibration Settings - RTINGS.com löytyy kalibroidut asetukset kyseiselle laitteelle. Kyseiseltä sivustolta löytyy sopivat asetukset myös useille muillekin malleille. Kuten nähdään, niin melko vähän säätötarvetta oikeasti noissa on, jotta ovat saaneet kuvan maksimaalisen laadukkaaksi. Vaikea siis nähdä mitään tarvetta maksaa kalibroinnista, kun todellinen tarve säätää mitään on hyvin pieni. Toki kalibroitaessa ne muut kuvatilat kait usein laitetaan kuntoon, jos niitä jostain syystä haluaa käyttää. Kuitenkin on vaikea kuvitella, että laitteen yksilökohtainen kalibrointi tarjoaisi niin merkittävästi parempaa kuvaa, että sitä oikeasti tuosta enää erottaisi.
Kuten arvelinkin, mielipiteitä tulee puolesta ja vastaan, merkistä kun merkistä melkeinpä. Vaikee tässä on päättää, mutta tuskin nyt hirveästi menee pieleen on sen sitten LG, Philips, Samsung tai Sony
Pistän nyt kuitenkin muutaman mallin tähän esimerkiksi, mitä oon katellut…
Kuten sanot, mielipiteitä on, yhdestä jos toisesta…
Itse juuri jättäisin Android laitteet suosista heti pois, ja ostaisin LG:n. WebOS siinä, ja laatu. Mutta mielipide siis, oma, ja kokemusta molemmista perusteena.
Ei tee valintaasi helpommaksi, arvaan.
Itsellä ei myöskään kokemusta ole android töllöstä, mutta webOS on todella helppokäyttöinen. Muistaakseni tässä ketjussa on puhuttu, että tällä hetkellä LG on ainoa OLED-paneelien valmistaja ja PHILIPS tuota taitaa käyttää. (Paremmin tietävä voi korjata tarvittaessa) Samsungilla on oma paneeli kehitteillä, ei tietoa onko jo olemassa.
Itselle päätös tuli siitä, että LGssä on tuo jo mainittu Magic remote. Ei pakollinen, mutta mukava lisälaite joka ainakin omaan töllöön tuli vakiona. Vanhaan LGn töllöön sai lisämaksusta.
Mielenkiintoista. Sama toimintatapa olisi mielenkiintoinen vaikka autoissa tai pesukoneissa? Pyykit yhä likaisia mutta käytetty vain litra vettä ja patterin verran sähköä, säädä itse pesujälki kuntoon ostaja
Itselläni 2kpl kokolailla uusia 70" Philipsejä kotona ja oon ollut tyytyväinen. Toki työni puolesta sain ne tavallista reilusti edullisemmin mutta itsellä ei mitään valittamista. Tosin toinen niistä vaihtunee silti joskus lähitulevaisuudessa Philipsin 77" olediin. Ja syy on yksinkertaisesti se että oledin kuvanlaatu on niin huikea ja taas ilman ambilightia ei enää osaa olla.
Autojen moottoreitahan on optimoitu paljonkin jälkikäteen juuri siitä syystä, että päästö yms. rajat tehtaalta lähtiessä ovat niin tiukat.
Kyllä tehtaalla saataisiin valmiiksi enemmän tehoja tarvittaessa irti.
Mulla on nykyinen ja edellinen ollut Android-telkkuja, helppo suositella kun sovellustuki on käytännössä yhtä laaja kuin puhelimilla. Ei oo tarvinnut yhdenkään natiivi-appin kanssa vielä ihmetellä mikä vialla kun ei ole korean pojat väkästelemässä niitä.
Meillä on myös ollut jo pidempään tuo Ambilight Phillipsiltä. Hyvä kuvan laatu, itse säädetty ja toiminut kaikki muuten hyvin, mutta joskus kanavaa vaihdettaessa häviää ääni kokonaan. Ei palaudu, jos ei käytä välillä toisella kanavalla. Harvoin tämä tapahtuu ja pikku harmi, mutta vähän ärsyttävä.
En omista Magic Remotea, mutta mitä kavereilla olen kokeillut, niin on kyllä voittajaratkaisu.
Muuten en TV:n älylle anna juurikaan painoarvoa. Ohjelmiston tuki loppuu ennen kuin itse näyttö hyytyy. Ja Androidin voi aina ostaa muutamalla kympillä jälkikäteen (Chromecast GTV).
”Keskuskeittiö” on Gigantin sisäinen vitsi ylätason toiminnoille. Mistä sen tähän keksit? Vahinko varmaan.
Jatkotakuu/turva, rahoitus, tarvikkeiden myynti ja kalibrointi on neljä työkalua katteellisen kaupan tekemiseen gigsussa ja Powerissa. Televisioiden katteet on jo pitkään olleet täysin kuralla ja vähittäiskauppa on ollut pakotettu keksimään näitä lisämyyntimahdollisuuksia joista mikään ei oikein kestä päivänvaloa. Itse laite ei yleensä jätä proviisiosta elävälle myyjälle euroakaan vaan ansainta tehdään näillä muilla välineillä.
Kalibroinnin hyöty? Aivan yhtä tyhjän kanssa, pelleilyä, kun ei ota käytettävää tilaa tai kyseistä paneeliyksilöä huomioon. Itse olen kalibroinut lähinnä projektoreita kunnon laitteistolla ja niissäkin valtavia eroja samassa tilassa. LCD paneeli niissäkin on, valonlähde vain erilainen.
Itse ostin BF tarjouksesta Philips 65PUS9206 koska Ambilight (ei pärjää enää ilman), Android (päivittyy), Hue valojen tuki (1/10000 käyttäjää edes testannut), liiketoisto ja tietysti että ollut itse valmistajan TV puolella töissä. Ihan loistava laite mutta kaukosäädin melkoinen muovilelu vanhoihin nähden…