Televisiota ostamassa

Mulla on kolmas Sony menossa, 55" OLED. Näyttö kaiuttimena on ihan hyvä plussa, ei välttämättä tarvitse soundbaria kaveriksi.

Tää on hieman itseäni mietityttää kun olen funtsinut Sonyn töllön ostamista että miten toi kaiutin systeemi pelittää…

Molemmat ollut ja nyt Sony.
Osta Sony.
Vähän kalliimpi mutta toimii kuin junan vessa.
Toisin kuin yleensä väitetään niin ei ole turhaa maksaa kuvan kalibroinnista paitsi jos löydät juuri saman mallin kalibrointiarvot netistä.

Kannattaa kuunnella omin korvin. Ei se ainakaan huonompi ole kuin normisysteemi. Ruutu siis värähtelee ja tuottaa korkeat äänet ja tv:n kotelossa on isompi kaiutin matalille äänille.

@bastardo Mistä hintaluokasta alkaen tuo ominaisuus on Sonyn telkkareissa? Ohuiden televisioiden ongelmahan on ohut ääni.

@Jman Philipsin jättäisin kauppaan, varsinkin kun olet investoimassa arvotelkkariin. LG:n käyttöjärjestelmä on käytettävin.

Acoustic Surface nimellä kulkee ja näyttää olevan OLEDien ominaisuus.

1 tykkäys

Vähän räppäilin LG oledin kuva-asetuksia.
Nämä TM asetukset ovat ihan ok mutta hetken katselin “eloisaa” asetuksella. :star_struck: :star_struck:

1 tykkäys

Hommasin toiseks telkkariks LG edullisempaa mut kuitenkin magic kaukosäätimellä. En ottanu kalibrointia, vaikka ostotapahtumaa edeltävänä päivänä eri myyjä valisti ja näytti kalibroinnin korvaamattomuutta.
Aluksi olin ottamassa kalibrointia mutta myyjä jolta ostin, kertoi että se tehdään elokuva tilassa. Siinä kohtaa mieli muuttui ja totesin myyjälle että sehän on eri palvelu ja varmaan teette sen jälkikäteen kun tuon tv liikkeeseen… tai palautan tuotteen viallisena.
Kokeilin kotona läpi telkkarin eri kuvatilat ja täytyy sanoa että sieltä ne samat asiat löytyy mitä demottu, ilman kalibrointia.
Toisessa noin kolme vuotta vanhassa LG telkussa on kalibrointi mutta ihmeellistä kyllä tässä uudessa on parempi kuva… tarvis ihmetellä sitäkin vastaavasti.

Kysynkin palstan tietäjiltä että mitä se kalibrointi oikein tarkkaan ottaen tarkoittaa ja mitä siinä kalibroidaan?

Itse olen päätynyt siihen, että TV:n ostajalta yritetään kalibroida reipas satanen lompakosta täysin turhaan.

19 tykkäystä

Vaikka se itse “kalibrointi” olisi huijauskin eikä tee sille kuvanlaadulle mitään, niin se koko perimmäinen ajatus, etteikö myytävä tuote olisi paras mahdollinen ostohetkellä ilman lisämaksua, on niin hämärä ja rikolliselta kuulostava, että jonkun kuluttajaviranomaisen pitäisi puuttua.

9 tykkäystä

@axe @Tertsi

Teoriassa kalibroinnissa mitataan näytön väritoisto kolorimetri nimisellä laitteella ja säädetään se nimellisesti optimaalisia arvoja mahdollisimman hyvin vastaavaksi.

Käytännössä olen hyvin epäileväinen sen suhteen että liikkeen henkilöstö oikeasti kaivaa kolometrin esiin ja alkaa tunkkaamaan. En tiedä, mutta vahvasti arvelen että säätävät töllöön jotkin ennalta kirjatut viitearvot. Televisoiden näyttöpaneeleissa voi olla eroja yksilöiden välillä, joten ainoa oikea tapa olisi käyttää kolorimetria, vaikka viitearvoillakin varmasti pääsee lähelle. Kuvaa voi myös säädellä testikuvien ja ohjeiden avulla. Takavuosina LG:n tyhmätöllöissä oli erinomainen testikuviin perustuva säätötoiminto – en tiedä onko uusissa.

Myymälöiden hyllyissä säädöt ovat lähes poikkeuksetta perseellään, koska myymälä on paljon valoisampi kuin normaali koti. Lisäksi monet valmistajat haluavat myymälöissä esitellä yli-iskevää ja yli-värikästä kuvaa, joka on kaukana neutraalista. Ymmärtääkseni monessa telkkarissa asetus Elokuva/Cinema/Movies on aika hyvä lähtökohta.

Esimerkiksi tästä jutusta voi opetella lisää, kohteena LG:n OLED.

Yhteenveto: Hyväkatteista lisämyyntiä, eli 90% kusetusta.

6 tykkäystä

Muutama lisää.

https://www.youtube.com/results?search_query=lg+oled+calibration+settings+

Ainakin aiemmin eräällä suurella elektroniikkaketjulla oli tapana tuon kalibroinin yhteydessä myydä virheettömät asiakaspalautukset markkinoille. Kaupalle järkevää mutta asiakas osti uutta tuotetta mutta välillä sattui olemaan jo jonkun aiemmin omistamaa.

Eräs ketju käytti valmiita arvoja jotka syöttivät televisioon…

2 tykkäystä

Onko palstalaisilla kokemuksia noista Philipsin Ambilight-töllöttimistä? Semmosta pienoista telkkarinvaihtokuumetta ollut päällä ja nuo jostain syystä kiinnostaisivat. Plussia ja miinuksia?

Pojalla oli kyseinen TV muutaman kuukauden kunnes lähti vaihtoon.
Taustavalo systeemi kyllä hieno, siihen ne plussat sitten jääkin.Käyttöjärjestelmässä bugeja vähän väliä,sai sammuttaa ja käynnistää uudelleen usein.Kuvanlaatu ei pärjää Sonylle ,LG:llle jne…
Nykyään käytössä Samsung QLED tv ja poika tyytyväinen siihen.

1 tykkäys

Taitaa olla A80-malli ja siitä ylöspäin (A90) joissa kuvaruutua kaiuttimena käyttävä teknologia on käytössä

Mulla on nyt sellainen ollut 2-3 vuotta, kuvakoossa 55" ja siinä valmistajan soundbar ja subbari.
Ei pahaa sanottavaa ja toimii kuin kello.
Elävöittää taustaa ja huonetta jonkin verran mutta tiedä sitten tekeekö sillä mitään kun katsoo televisiota eikä taustoja?

3 tykkäystä

Oon aika varma, ettei jonkun tiskikonemyymälän varastohessuja ole koulutettu kalibrointilaitteen käyttöön ja ammattimaisen kalibroinnin tekemiseen, vaan telkkari otetaan paketista ja sinne ajetaan muistitikulta vakioarvot, jotka kuka vaan voi googlettaa netistä ja säätää omaan telkkuunsa.

4 tykkäystä

Mikähän malli ollut kyseessä? Itsellä Philipsin OLED telkkari joka kuvanlaadussa ainakin voitti LG:t sun muut aikanaan TM:n testeissä. Nämäkin varmasti makuasioita ja marginaalit oli pienet, mutta paremman liiketoiston vuoksi Philips voitti sen vertailun. Tainnut olla mulla kohta neljä vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut. Ambilight on kiva lisä ja nykyään onkin outoa katsella telkkaria ilman sitä.

3 tykkäystä