Televisiota ostamassa

Kun Black Fridayn aikana hain uuden TV:n Verkkokaupasta, niin kalibrointi tuli puheeksi. He eivät edes myy kyseistä palvelua, koska se on ‘turha’ ja jos haluaa tosiaan kalibroinnin, niin se pitäisi tehdä tilassa jossa TV:tä tullaan lopulta katsomaan, ei kaupan varastossa.

Tämä siis myyjän suusta kun kyselin piruuttani. Jokainen saa tehtyä omaan silmään sopivat säädöt helposti.

2 tykkäystä

TM -juttu aiheesta alkuvuodelta:

https://tekniikanmaailma.fi/uusissa-televisioissa-on-jo-niin-hyvia-esitiloja-etta-kalibrointi-on-tarpeetonta/

Testaajan näkökulmasta merkittävämpiä viime vuosien kehitysaskelia ovat kuvalle tarjottavat esiasetukset, jotka vastaavat usein jo ammattikalibroitua kuvaa.

Televisioiden myynti tehdään valitettavan usein esittelemällä kaupassa rivissä olevia ruutuja, joiden kuvat on viritetty toistumaan mahdollisimman räikeinä. Ideana on saada televisiot näyttämään kilpailijoitaan paremmilta luomalla kiiltokuvamainen värimaailma, yliterävät yksityiskohdat ja sulavat liikkeet. Tällainen kuva ei vastaa alkuperäistä kuvamateriaalia eli sitä, miten tekijä on sen tarkoittanut toistuvan.

1 tykkäys

Jälleen kerran mukava olla eri mieltä.
Huomaathan että Juhani on korjannut televisioita 55 vuotta.
Hän lienee n. 75 vuotias kaveri, ei välttämättä ihan sitä kohderyhmää joka arvostaa esim. 4K-kuvan tuomia pieniä nyansseja.
Juhanilta olisi voinut myös kysyä onko normaali suolainen voi täyttä humpuukia vaiko reilusti suolattua sen olla pittääpi?
Lisäksi jätit lainaamatta kohdan missä Verkkokaupan myyjä, kuka on entisessä työpaikassa kalibrointeja myynyt, mainitsee että palvelusta hyötyy hifistelijä.

No, itselläni kalibrointi vastasi n. 5% koko television hinnasta.
Jos lasketaan kokonaishinnasta, eli mukaan vielä laitteisto millä toistetaan elokuvanautinnon ääni, kalibrointi osuus on n. 1,25% sijoitetusta rahasta.
Eli hankittuna viimeisen päälle ääni, viimeisen päälle kuvan toisto, mutta on täyttä humpuukia laittaa satku siihen että myös se kuva kalibroidaan parhaaksi mahdolliseksi mitä Oled-ruutuni toistaa?

1 tykkäys

Onhan siellä valikoissa nykyään niin monta säätöä, että niiden kohdalleen laittaminen kokeilemalla saattaa ottaa hyvän tovin. Tätä taustaa vasten ymmärrän kalibroinnin tarpeen, kun sopivat arvot ovat valmiiksi katsottuna. Sitten taas en ymmärrä miksi niitä säätöjä ei jo tehtaalla ole laitettu oikeiksi, vaan ne pitää erikseen ostaa. Luulisi asiakkaalla olevan oikeus saada kyseiset säätöarvot telkkarin mukana veloituksetta.

1 tykkäys

Eli hankittuna viimeisen päälle ääni, viimeisen päälle kuvan toisto, mutta on täyttä humpuukia laittaa satku siihen että myös se kuva kalibroidaan parhaaksi mahdolliseksi mitä Oled-ruutuni toistaa?

Varmasti hifistelijä voi hyötyä, mutta fakta lienee kuitenkin se, että kalibrointi tulisi tehdä siellä missä katselu tapahtuu. Jos kalibrointi tehdään kaupan takahuoneessa, niin siellä valaistus on (todennäköisesti) aivan erilainen kuin teillä kotona. Ja kun kalibrointi tehdään siinä tilassa, niin se ei näytäkään aivan yhtä hyvältä teillä.

Tämän lisäksi vaikka TV kalibroidaan parhaille mahdollisille asetuksille, niin silti se ei välttämättä ole paras mahdollinen juuri sinun silmillesi.

Tietenkin jos koet saaneesi lisähyötyä myydystä palvelusta, niin eihän se muilta pois ole. Yleisellä tasolla tuo kalibrointi on kuitenkin pelkkää turhaa rahastusta.

11 tykkäystä

Vaikee ymmärtää, että jos olis semmoset ns. normaalit ja hyvät asetukset, mihin telkkari voidaan kaupan takahuoneessa kalibroida, ni miks sitä ei tehtäis jo tehtaalla valmistusvaiheessa. Miksi pitää ensin myydä telkkari ja sen jälkeen säätää siihen kuva ja ääni kohdalleen. Sen ymmärrän, että sen homman tekee kotona just siihen ympäristöön, siihen käyttöön ja niille katselijoille mieluiseksi, jotka telkkaria käyttää. Mutta että kaupassa jo tehdään ja rahastetaan siitä jotain ylimääräistä, ni sitä en ymmärrä. Niitä valmiita katselutiloja kun tosiaan on jo asetettu valmiiks vähä joka käyttöön.

2 tykkäystä

Onhan satanen jäätävän kova hinta siitä, että voisi itsekin käydä asetuksissa liu’uttelemassa itselleen sopivat säädöt kohdalleen.

2 tykkäystä

Tämä kalibrointi on täysin tullut sen takia, kun yritetään saada siitä se kate tekemiselle, kun tv itse myydään niin pienellä katteella tai jopa netolla, että siitä ei jää monesti myymälälle juuri mitään. kaiken maailman lisätakuut sun muut on tätä samaa kuvioita.

2 tykkäystä

Lisäksi olisi kiva tietää tehdäänkö siellä kaupassa se kalibrointi oikein ammattimaisen kalibrointilaitteen kanssa, mikä vaatii aikaa, vai nakuttaako joku kesähessu valikoista ennalta annetut arvot paikoilleen ja laittaa joo-joo-lapun pakettiin mukaan.

1 tykkäys

Koska suurin osa tuulareista haluaa katsoa telkkarista Putousta aivan karmeat asetukset päällä.
Jos kuva kalibroidaan elokuvantekijöiden mieltymyksen suuntaan, kuvasta tulee varsin kellertävä ja sillonhan Munamies ei ole enää valkoinen ja koko tv on aivan paska.

2 tykkäystä

Joko et tiedä mitä kalibroinnissa tehdään tai sitten olet todella paljon etevämpi säätämään kuvaa kuin minä.

Ehdottaisin että kalibroinnin turhuutta julistaisivat ne, ketkä sen ovat teettäneet oikeasti laadukkaaseen paneeliin ja kokevat tulleensa huijatuksi.

Itse koen että se on yksi parhaista “turhista” sataeuroisista minkä olen käyttänyt.

Bumtsi Bum, Putous ja Suomen Tietoviisas ei tarvitse kaksista kuvaa, mutta kun aletaan jutella elokuvaharrastamisesta ja hifistelystä niin vahva suositus.

Tekniikan Maailma on joskus näitä kalibrointiarvoja julkaissut testaamistaan malleista. Yhden telkkarin olen noihin säätöihin naputellut, pientä muutosta tuli kuvaan. Yleensä ohje on, että kaikki kuvanparannuspiirit kytketään pois kuvaa vääristävinä.

1 tykkäys

OLED-telkkariin säätelin muutaman vaihtoehdon Tekniikan Maailman ohjeiden mukaan.
Toisen telkkarin säädön jätin sille naiselle joka meillä asuu vaikka ei ole sukuakaan.
Onhan niissä hiukan eroa mutta niin oli hintalapuissakin.

Nyt ollaan asian ytimessä.
Jos olet hifisti myös kuvan suhteen ja kaikki muut eivät sitä ole, älä tyrmää niitä ketkä sen kalibroinin jättävät teetättämättä.
Kuten itsekin toteat niin jotkut ohjelmat ja katsojat pärjäävät napsun tai kaksi huonommallakin kuvanlaadulla.

1 tykkäys

Tässä mielestäni hyvää tekstiä tvn kalibroinnista. Sekä ihan käytännön ohjeita miten sen voi tehdä itse kotona. Kalibrointi on on sen viimeisen säädön hakemista kohti “täydellistä” kuvaa. Siitä voi halutessaan maksaa. Mutta jos se tehdään liikkeessä on se arpa peliä osittain. Koska olosuhteet on jokaisella omassa kodissaan erilaiset. Paras lopputulos tulee kun ostaa kalibroinnin siten että se tehdään kotona. Itselle on riittänyt oma tekemät säädöt. Nykyinen telkkari on ollut minulla kolmessa eri osoitteessa. Aina on joutunut säätämään uudestaan kun olosuhteet vaihtuu.

Eniten minua häiritsee esim gigantin ja bowerin tuputtava pakko myynti tuon kalibroinnin suhteen. Monet ostaa sen vaikka siitä ei ole heille käytännön hyötyä.

3 tykkäystä

Kerro vaan tarkemmin, mitä siinä tehdään. Tunnut tietävän aiheen perinpohjin.

1 tykkäys

Tekniikan maailman mukaan jo esiasetuksilla päästään jo hyvin lähelle luonnollista kuvaa nykyisillä telkkareilla - kuvanparannuspiirejä eivät myöskään suosittele:

Tuttujen Vakio/Standardi-, Eläväinen/Vivid- ja Elokuva -esiasetusten rinnalta löytää ainakin kalliimmissa malleissa Filmmaker Mode -asetuksen sekä esikalibroituja tiloja, kuten isf päivä. Näihin kannattaa ehdottomasti tutustua, sillä esimerkiksi Filmmaker Modella päästään erittäin lähelle sitä, miltä kuvan kuuluisi näyttää.

3 tykkäystä

Googlaamalla löytyy asetuksia yleisille malleille. Riittävän lähelle pääsee niilläkin. Ei tarvi ostaa erillistä kalibrointia. Asetukset sisään ja hienosäätöä päälle oman olohuoneen ja mieltymysten mukaan.

Parhaimmillaan jokin FW-päivitys kuitenkin jyrää asetukset takaisin tehtaan arvoihin.

2 tykkäystä

Tuo on täyttä asiaa. Kalibrointipalveluhan on Gigan ja Powerin rahastuskeino. Siitä on aika paljon ollut spekulointia, että onko se heidän kalibrointi edes oikea vai laittavatko jokaiseen samat asetukset.

Toinen spekulaation kohde on se, että heidän on helppo myydä avattuja tv-pakkauksia sillä varjolla, että televisioon olisi tehty kalibrointi heidän toimesta.

Oikea kalibrointi tehdään siinä huoneessa, jossa tv:tä katsotaan.

Meillä on Samsung s95b Oled 65", siihen ei ole tehty minkäänlaista kalibrointia ja silti maallikon silmiin näyttää kuva oikein hyvältä. Tuo on muuten sellainen tv mitä voin suositella, jos vanha malli kelpaa…

1 tykkäys

Kieltämättä hyvä pointti. Asiakaspalautukset voi myydä “uutena” kun TVn kalibroi. En nyt lähde veikkailemaan tekeekö joku oikeasti tätä mutta teoriassa mahdollista.

1 tykkäys

Lielahden Gigantissa ainakin koitettiin tällaista tyrkyttää, uuden hinnalla. Vaihdoin puljua ostohousuineni.