Televisiota ostamassa

Samsung 2016 ja mtv3 katsomo tuki loppuu. Cromecast toimii yhä mutta ehkä kaupoille kohta

Mitäpä turhia. Jos Chromecast ei ole GoogleTV mallia, niin hankit jostain ale-myynnistä sellaisen ja homma jatkuu.

T: Plasma-TV vm. 2011.

2 tykkäystä

LG:n 65" OLED 1279€ Verkkokaupassa. Siinä on varmaan kokoa ja näköä riittämiin.

4 tykkäystä

On varsin maltillinen hintakin jos hyvän telkkarin haluaa. :+1:t2:

1 tykkäys

Halpa mutta onko hyvä tai edes hintansa väärtti?

Hisense 55 tuumaa 4K UHD televisio 299 euroo

https://www.power.fi/tv-ja-audio/televisiot/hisense-55-4k-uhd-led-tv-55a6k/p-2251855/

Foliohattu päässä en ottaisi kiinalaista älyvimpainta tarkkailemaan olohuonettani.

1 tykkäys

Tuo “hyvä” on niin henkilökohtainen määrittelykysymys… Jonkun “hyvä” on toisen “välttävä” jne. No, hintansa väärti tuo lienee hyvinkin. Jos olisin tuota ostamassa, kävisin kyllä omin silmin katsomassa apparaattia. Tietysti siellä on ne myymäläasetukset päällä, mutta ainakin vois verrata ominaisuuksia niihin kalliimpiin. Jos ero ei itseään hirveästi hätkähdytä, niin mikä ettei.

Joillain kavereilla on esim. Xiaomin kännykkä, minkä hankkiminen on itselläni ylivoimaisen suuren muurin takana. Telkkareiden suhteen en ihan samaa pohdintaa ole vielä harrastanut.

1 tykkäys

Joo sama mielessä eli kiinanpojan Siri ei älykotiani ohjaisi kuuntelisi ja kuvaisi. Telkku saa seurata netflix katseluuni

Hyvä ei varmastikaan ole ja se pitää päättää itse onko hintansa väärtti.
Viisaammilla olikin jo hyviä kommentteja aiheeseen.

Ostin taannoin saman hintaluokan 65" Finluxin, kun halvalla sain.
Jaksan kerta toisensa jälkeen ihmetellä kuvan huonoa laatua.
Vertailukohtana tosin noin neljä kertaa kalliimpi LG OLED.

6 tykkäystä

Tuo on aivan sysihuono laite. Tuttavalla on tosiaan samanlainen ja ajoittain joudun sitä käyttämään. Kaukosäätimen painallukset eivät mene aina perille, käyttöliittymä on todella hidas, kuvanlaatu on huono ja kerran piti koko pönttö jo resetoidakin kun nettiyhteys lakkasi toimimasta. Markalla saa markan laitteen.

6 tykkäystä

Näinhän se tietysti on, mutta mikä on se laitteen “oikea” hinta. Se voi olla pieni arvoitus. Kun on niitä tarjouksia ja sitten “tarjouksia”. Siinä onkin sitten pikkuisen työtä, että nuo pystyy oikein arvioimaan. Joku maailmassa taatusti on mennyt ostamaan sen 299 euron telkankin vähintään 499 eurolla. Eikä siitä ole edes ikuisuuksia. :wink:

Jos nyt esim. lähtee ostoksille jossakin 300-500 euron hintaluokassa, niin eipä ole varmuutta siitä, että aivan jokainen laite on tuota Hisenseä parempi. Luulen jopa, että saattaa mennä 50-50. Mutta jos tonnin pistää telkkariin, niin aika epäonninen pitää olla, jos laite ei ole tuota tarjouksessa olevaa Hisenseä parempi.

Tässä kun yhtä Hisense-testiä katselin, niin miinuksia näyttäis olevan, ettei kirkkaustaso ole erityisen hyvä ja katselukulman kasvaessa kuvan laatu heikkenee mainittavasti.

Minkähänlainen rumba siitä syntyy, kun mun vanha Sony hajoaa. Ei sekään kai ikuinen ole. :wink:

1 tykkäys

Kuvan laadussa on toivomisen varaa mutta noita muita moitteita en ole havainnut.

Itse olen yrittänyt ostaa aina sellaisen elektronisen laitteen mitä ei tarvitsisi heti uusia.
Tullut muutama huti ostos tehtyä vuosien varrella. Itseäni nyppi joskus pirusti vuonna 2016 kun olin hetkeä aikaisemmin ostanut samsungin suht kalliin tv:n ja muutama kuukausi yästä ilmoitetaan että tulee uusi käyttis ja tämän mun koneessa olevan kehitys lopetetaan. Reilu vuosi meni niin rupes apit tippumaan pikku.hiljaa pois.

Joskus ostin pesukoneen mikä tuli kylppärin ovella vastaan kun se linkosi. Huti ostokset kertoo aina sen että harvoin halvalla saa hyvää niinkuin tuossa pesukone jutussa.

3 tykkäystä

Itse en television “älypuolelle” laita juurikaan odotusarvoja. Joka tapauksessa se todennäköisesti vanhenee valmistajan päätöksellä aikaisemmin kuin varsinainen kuva hiipuu.

Älyn saa onneksi ulkoistettua Chromecastilla ja muilla vastaavillla. Mieluiten ostaisin television kokonaan ilman älyä ja pitäisin sen puolen erillisenä komponenttina.

8 tykkäystä

Tällainen ratkaisu on itsellä nyt. Ostohetkellä halpa (399€) 4k Grundigin 55" telkku jossa ei ole älyä lainkaan ja Chromecast hoitaa älyn (CC kytketty viritinvahvistimeen). Telkku on reilut viitisen vuotta vanha ja jossainvaiheessa varmaankin edessä uusiminen, mutta en ajatellut kiirettä pitää ellei TV syystä x tule tiensä päähän.

1 tykkäys

Sama täällä. Puhelin sisältää tarvittavat ohjelmistot joiden tuotos telkkariin chromecastilla tai muuten.

1 tykkäys

Mitäs olet mieltä halpojen android-telkkareiden sisäänrakennetuista Chromecasteista?

Hinnat alkaen Finluxissa on sellainen.
Tosin, samassa telkkarissa kiinni olevassa Telian boksissa on myös sisäänrakennettu Chromecast.

Sen jälkeen en ole Samsung tuotteisiin kosken pitkällä tikullakaan. Oli kaikki 3D-lasit, motion move kaukosäädin, ja parissa vuodessa lopetus, ja siinä
samalla lätkän katsomiset pilalle, koska ei se Ruutukaan enää toiminut. Ostin siis verkkokauppa.com, ja malli oli Samsung UE48H6400 48" Smart 3D LED -televisio, 400 Hz, DVB-T2, WiFi Direct, Quad Core, Smart Control Remote, oli vielä ihan hyvää hintaa -50%, ja kyseessä vielä aika uusi malli

Sen jälkeen CDON tämmöinen 49 LED-TV Philips 49PUS6432/12 UHD Smart, joka vasta olikin susi ostos, ei mennyt kauaa niin kaukosäädin ei enää sammuttanut tv:tä, tai saatika mennyt päälle

Ostin sitten tämmösen olohuoneeseen muutama vuosi sitte LG 75UP7800 75" 4K Ultra HD LED -televisio.

Sitte viimeisimmät oli 2 kpl Hiseneitä hintaa 219€ kpl Powerista makkariin, ja lapsen huoneeseen

Ei aavistustakaan, kun ei ole kokemusta. En myöskään tiedä kuinka tiukasti Google on tuon standardoinut.

Ongelma ei tosin ole iso, koska halvassakin töllössä on HDMI-portti. Keskittyisin siihen, että perinteisten TV-kanavien katselu on sujuvaa ja helppoa – älyn voi korvata ulkoisella laitteella.

1 tykkäys

Tämä ajatusmaailma on valitettavasti väistymässä nykyisen suoratoistoajattelun myötä. Monissa laitteissa (tv/digiboksit) esimerkiksi tv-kanavan vaihdosta on tehty hidas operaatio tai se vaatii jopa useamman näppäimen painalluksen, mutta kaukosäätimeen on puolestaan lisätty pari pikavalintanäppäintä siitä eniten maksaneille suoratoistopalveluille.

Itse pidän esimerkiksi poistuvaa Telia Playn kovalevyllistä digiboksia hamaan tappiin asti, sillä siinä löytyy ajansiirto kovalevylle ja maksukanavien tallennus. Uusi Android-pohjainen laite tulee ajansiirtoa verkon yli, mutta tämä vaatii ensin valikoista etätallennuksen käynnistämisen ja oikean kohdan etsimisen ohjelman alusta alkaen. Nyt esimerkiksi kiekkopelissä ohi menneen tilanteen tarkistaminen vaatii pari sekuntia, kohta siihen menee yli kymmenen. Nämä älytelevisiot ja muut älyttömät laitteet sopivat kaikkeen muuhun paitsi helppoon ja sujuvaan television katseluun. Maksukanaviakaan ei voi enää tallentaa, eli nyt palataan aikaan ennen VHS-järjestelmiä.

Itse tykkään myös siitä, että TV:n ja digiboksin toiminta painottuu helppoon television katseluun. Suoratoistopalveluita ja muita erilaisia kilkkeitä voidaan katsoa sitten vaikkapa Chromecastilla, kaikkea ei tarvitse integroida yhteen kompromisseja täynnä olevaan härveliin.

1 tykkäys