Tietokoneet

En ole tuollaista asennusta koskaan tehnyt, mutta Linuxin asennus kysyy mihin osiolle haluat Grubin änkeä. Valitset vain sen ulkoisen aseman ja bootloader ängetään sinne ja Windowsin bootloader jää entiselleen.
Sit vaan BIOSista boot orderissa USB ekaksi niin kone boottaa siltä ulkoiselta asemalta kun se on koneessa kiinni.

Olisin ostamassa ssd-kovoa ekaa kertaa, löytyykö suosituksia? Aattelin tehdä ihan puhtaan asennuksen, mutta mistäs mää tolta vanhalta kovalta win10 product keyn tms.löydän, että sais sen asennettua ihan laillisesti?

  1. Et tarvitse Win10 avainta. Levyn voi “kloonata” esim. USB adapterilla. Käytännössä teet 1:1 kopion levystä ja tämän jälkeen vaihdat levyn. Yksi softa jota itse käyttänyt ja toimivaksi todettu: Data Backup and Recovery Software for PC/Server/Mac(Winodws 11 Supported)- EaseUS® Todo Backup

Edit: puhdas asennus tästä ei tule. Toki jos kloonaa koko levyn, sisältäen recovery partition, voi tehdä asennuksen perään recoveryltä puhtaana.

  1. Samsung EVO sarja lienee parhaimmistoa ja varma valinta. Ei toki halvin.
2 tykkäystä

Jos kone säilyy muuten samana niin voit asentaa Win10:n Microsoftin imagesta uusiksi SSD:lle. Aktivointitunnus ja koneesi tunnus on jo Microsoftin palvelimella joten se aktivoituu uusiksi kunhan koneesi pääsee ekan kerran nettiin. Tai sitten kloonaat vanhan asennuksen. Jos on pöytäkone niin et tarvitse adaptereita jos lyöt SSD:n kloonauksen ajaksi vaikka DVD-aseman piuhoihin.
SSD:ksi parasta kotikäyttäjälle on Samsungin EVO:t.

2 tykkäystä

Joo, tää on hyvä juttu. Tuli joskus yllätyksenä. Käsittääkseni sidottu emolevyyn? Mulla oli seiska vanhassa koneessa, johon “otin W10-upgraden”, mutten päivittänyt kymppiin koskaan. Äskettäin vaihdoin koneeseen SSD:n ja asensin kympin, Winukka ei aktivoitunut automaattisesti eikä eräällä ohjelmalla kaivamani avainkaan käynyt. No, onneksi oli vara-avaimen vara-avain. Jortikka olisi ylpeä.

3 tykkäystä

Muistaakseni joo emon vaihto karauttaa aktivoinnin.

1 tykkäys

Miten tuollaisessa tapauksessa sitten toimitaan? Koska onhan se älytöntä, että jos emo posahtaa, niin siinä menee Windows samalla. Ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja selittää?

Microsoftin puhelinpalvelun kautta sen avaimen saa yleensä aktivoitua noissa tilanteissa. Toinen tapa on alkaa kirjautumaan koneelle käyttäen Microsoftin Live-tiliä, johon on sitonut tuon lisenssiavaimen.

3 tykkäystä

Oollrait, kiitokset avusta :blush:

Tutkin asiaa hieman ja ton Microsoft-tilin kautta saa aktivoinnin tehtyä .

1 tykkäys

Aikamoista tappeluahan tuon wintoosan aktivoinnin kanssa on.

  1. kerralla hajosi raidi-asema, kone muuten pysyi samana, mutta koska minulla on päivitysseiska, niin ensin piti asentaa xp, no eihän se enää asentunut, jotenkin sain kikkailtua piraattiavaimeilla ja päivityksellä.

  2. kerralla Itselläni koneessa pysyi samana näytönohjaimet ja kiintolevyt. Ja sitten ensin asennus → pävitysasennus → windows liian uusi, uusi asennus, testaus piraattiavaimilla ja loadereilla ei onnistunut → nettipiuha irti → uusi asennus ja heti päivitys päivitylevyltä, nyt onnistui. Aikaakaan ei tuhriintunut kuin joku 8h

tajusin, että puhuitte win10, itse tappelin win7…

1 tykkäys

Onko olemassa jokin ilmainen sovellus, jolla voisi säätää näytön värit mieleisekseen “avustettuna”? Tuli tässä katsottua Blockbusterista Ghost Stories -elokuva ja sen elokuvan värimaailma sai tajuamaan, ettei värit ole ihan tiptop.

Noin arkikäytössä kaikki on ok, mutta olisiko jotain millä saisi hiottua kaikki kuntoon? Näyttöhän oli BenQ Zowie XL2411P.

@bastardo, olisiko sinulla jotain vinkkiä?

Hmm, varmasti noita löytyy mutten ole itse käyttänyt. Yksi tapa on koittaa googlata näytön mallilla jotain muiden kalibroimia arvoja, mutta nuo tietysti vaihtelee paneelin mukaan.

1 tykkäys

Tekniikan Maailman sivuilla vois olla ohjeita, ainakin jos kys näyttö on testattu niitten toimesta… Ja varmaan jossain muissakin vastaavissa aviiseissa!

1 tykkäys

Tuli nähtyä Intelin Stick PC tositoimissa, Windows 10:llä. Kaikki tapahtui rauhallisesti, mutta Telia TV:n appi ja Netflix toimivat hienosti. Eli voi sen näinkin hoitaa että kuva näkyy ja W10 appin viive taitaa olla vähän Chromecastia pienempi.

Itsekin ajoittain olen miettinyt josko olohuoneeseen laittaisi pienoistietokoneen Chromecastin sijaan, mutta käyttöjärjestelmä olisi kyllä joku muu (Chrome, Linux).

1 tykkäys

@pieni_m

Jatkoa Telian ketjusta:

Chromebookit ovat loistavia laitteita, tai oikeammin ChromeOS on loistava järjestelmä. Suosittelen tutustumaan jos on hakusessa nettiläppäri. Jatkossa on kaiketi tulossa Linux on Chrome-ominaisuus joka tekee niistä entistkin monipuolisempia.

Vanhan läppärin voi myös itse ja ilmaiseksi muuttaa Chromebookiksi (mutta tällöin ei valitettavasti ole Android tukea). Suosittelen tätäkin vaihtoehtoa.

Juu. Mulla on nyt sylissä tämmönen Acer, jossa on kosketusnäyttö. Tosi näppärä ja mukavan kokoinen laite. En tiedä vielä muuta ku että noi Googlen drivet ja docsit yms. toimii tosi hienosti. Muistiahan tässä ei oo nimekskään (21Gt), että jos haluais vaikka kuvia editoida tai jotain pientä videota vähä muokata, onko mahdollista ollenkaan. Kuvat sinänsä täytyy tietysti olla pilvessä, mutta voiko niitä tähän tallentaa editoimista varten, se on kokeilematta. En oo myöskään ehtiny kokeilla miten Officen pilvi tai iCloud tässä pelittää, kai niitten luulis ainaki selainversioina toimivan.

1 tykkäys

Mitä tällä saavutetaan? Lisää elin- ja käyttöikää vanhalle läppärille?
Kerrotko hieman tarkemmin lisää tästä?

  • ChromeOS on kevyt ja nopea.
  • Se ei asennuksen jälkeen tarvitse mitään ylläpitoa. Päivitykset tapahtuvat itsestään ja huomaamatta.
  • Turvallinen, ei räpellystä anti-virusten kanssa.
  • Erittäin helppokäyttöinen, jopa idioottivarma.
1 tykkäys

Jaa… olis tommosia Lenovon T400 koneita jokunen. Ehkä 2gt muistia. Saiskohan niistä toimivia pelejä tolla keinolla. Vois kokeilla, jos löytyy hyvät ohjeet.