Tuukka Mäntylä

Kuka joutui siirtymään?

1 tykkäys

Vähän niinku mun vanhassa työpaikassa oli tapana, että kun uusi jantteri tuli töihin, niin oli yks vapaa istumapaikka. Tottakai uusi kaveri istui siihen. Sitte yks vanhempi patu tuli aina niina aamuina myöhässä töihin ja sanoi että “Se on muuten mun paikka, mutta istu siinä nyt tämän kerran…”

2 tykkäystä

Minä olen oikein mielissäni Tuukan paluusta.

4 tykkäystä

Tuolla huhuketjussa on innostuttu keskustelemaan Mäntylästä jostain syystä.

Ei koko kautta, vaan syyskauden. Esim. Veikkaajassa oli tuolloin juttu siitä, ja Leinonenkin muistaakseni asiaa kommentoi kauden aikana.

Päivän Veikkaajassa on Mäntylästä juttu, jossa kerrotaan miehen pelanneen vuodenvaihteeseen asti ilmaiseksi, koska pakkibudjetti oli jo käytetty Mäntylän hakiessa KHL-sopimusta. Hieno mies ja hieno kapteeni.

http://old.tappara.info/index.php/topic,244.msg157807/topicseen.html#msg157807

5 tykkäystä

Tuukan ilmainen kausi Tapparassa on kyllä jo mahtava myytti.
Kymmenvuotinen sopimus oli kesken, ja Tuukka kyttäsi sopimusta ulkomaille (optio)
Joulun jälkee päättivät, että kausi loppuun Tapparassa.

Kevätkaudella Leinonen sanoi aamulehden jutussa, että budjetti ylittyi, koska Tuukan palkka meni maksuun.
Itse ainakin ymmärsin sen niin että silloin maksettiin sopimuksen mukainen koko kauden palkka. Syyskausi meni varmaan ilman palkkaa kun pelasi koko ajan laukut pakattuna parempaa sopparia odotellen.

3 tykkäystä

Ilmaisia lounaita ei ole.
Aina joku maksaa,
Niin myös Tuukan palkan tuona kautena.
En voi tajuta että jotku uskoo ammattikiekkoilijan pelaavan kauden ilmaiseksi.
Maksujärjestelyt ehkä olleet poikkeavat mutta maksettu on.

2 tykkäystä

Ei pidä paikkaansa. Ilmaisia lounaita on. Uskon, että Tuukka Mäntylä pelasi ilmatteeksi siitä syystä, että Tappara on hänelle sydämen asia ja hän koki, että haluaa tai on velkaa Tapparalle palveluksen.

Minultakin kysyttiin, mitä maksaa vetää PT 75:n fysiikkatreenejä. Minä ilmoitin, ettei mitään, kunhan saan vain inspiroida ihmisiä treenaamaan.

6 tykkäystä

Tiedän nyt kirjoittavani vastaan 99,9% palstalaisista.

Mutta: minä EN ole mitenkään erityisen innoissani juurikin Tuukan paluusta, en sen enempää kuin jos olisi saatu joku toinen saman tasoinen, saman ikäinen pakki.

Tuukalla toki oli aikanaan se 10 vuoden sopimus Tapparaan, mutta sehän sitten kaatui siihen kun suurempi raha ulkomailta houkutteli.

On ilmeisesti totta, että Tuukka pelasi kerran puoli kautta Tapparassa suht vähäisellä palkalla - kuitenkin koko tämän ajan mitä ilmeisimmin oli tähtäin rahakkaampiin liigoihin.

On kunnioitettavaa, että pelaaja uransa loppuvaiheilla palaa kasvattajaseuraansa, mutta en millään ymmärrä, miten Tuukasta on täällä palstalla saatu aikaan melkein jokin todellisuutta suurempi Tappara-ikoni.

Sorry.

EDIT: Tuukka on aina ollut ja on edelleen hyvä puolustaja, ja hänen saapumisensa on varmasti pelillisessä mielessä hyvä asia.

8 tykkäystä

Ulkomuistista heitän, että tässä oli sellainenkin kiemura, että Mäntylälle oli annettu takaraja jolloin piti tietää onko mies Tapparassa vai muualla (Elokuun jääharjoitusten alku?), mutta päätös venyi pidemmälle.

1 tykkäys

Missä viesteissä tai ketjuissa Mäntylästä on tehty todellisuutta suurempi? Ainakin muutaman aiemmat viestit ovat olleet varovaisen positiivisia. Samat ajatukset ovat itselläkin. Tapparalla oli viime kaudella yksi nuorimmista joukkueista ja lähtijöiden joukossa vielä kapteeni, joten tilausta kokemukselle ja johtajuudelle oli.

Mäntylä nousee ilman isoa loukkaantumista ensi kauden aikana Tapparan 5. eniten pelejä pelanneeksi pelaajaksi. Kaikki pelit Suomessa vain Tapparan paidassa eikä missään kohtaa ole edes ollut huhuja muualle siirtymisestä (kuten esim. Niemisen kohdalla useasti). Kyllähän Mäntylä on kiistatta Tappara-ikoni, vaikka laadukkaampana puolustajana hänellä on ollut enemmän kysyntää ulkomailla verrattuna esim. Saravoon. Hienoja miehiä molemmat, koska Tappara on aina ollut heille enemmän kuin vain palkanmaksaja.

13 tykkäystä

Et ole yksin, koska aika monella on samanlainen näkemys Mäntylästä. Ei 2016 porukka hurrannut, kun Mäntylä liittyi jengiin playoffseja varten.

Mäntylä on pelaaja, joka jakaa mielipiteitä. Mäntylän siirto Tapparaan on siten looginen, että hän on ollut yksi Rautakorven luottoratsuista vuodesta toiseen. Rautakorven mukana Tapparaan on palannut moni aikanaan ja moni on myös Rautakorven takia johonkin lähtenyt.

Mäntylä on kuitenkin jonkinlainen “oikea” Tappara-legenda, vaikka asiasta aina uudestaan keskustelua käydäänkin. Pitää muistaa, että nykyliiga on kasvattajasarja ja rahassa emme oikeasti kilpaile ulkomaisten joukkueiden kanssa. Eläkerahat täytyy käydä hakemassa muualta, koska Liigassa ei ole enää sellaista vaihtoehtoa.

Mäntylä on tehnyt sen, mitä moni pelaaja nykyään tekee eli yrittänyt jotenkin tässä nykytilanteessa “hiihdellä” eteenpäin. Tosiasiat pitää myöntää: kyllä sinne moni muukin pelaaja on lähtenyt ulkomaille, kun mahdollisuus on tullut ja mun mielestä pitääkin. Mäntylä on kuitenkin aina hoitanut oman puolensa diilistä, kun ottajia on ollut muuallakin kuin Tapparassa ihan varmasti. Kotimaassa Mäntylä on pysynyt uskollisena Tapparalle ja esimerkiksi viime kaudella hän ei väkisin ängennyt jengiin, vaikka oli itse ilman seuraa.

Kyllä näitä lojaliteetteja kannattaa arvostaa, jos niitä jollakin on edes vähän. Nykytilanteessa se on taitelua - Tapparalla on kuitenkin vastaavan historian pelaajia esimerkiksi Saravo ja Nieminen. Nieminen lähti Lukkoon, mutta vasta, kun oli pakko. Isossa kuvassa se on Tapparalle ollut aika tärkeää, että näitä profiilipelaajia on maailmalla ja heillä on jotain intressejä palata joskus.

9 tykkäystä

En oikein ymmärrä näitä näkemyksiä. Mäntylä on ollut käytännössä koko uransa vähintään EHT-tason pelaaja ja pelannut silti 525 peliä Tapparassa. Minun mielestäni se on aika kova määrä tilanteessa jossa taso on riittänyt melkein minne vaan Euroopassa.

35 tykkäystä

Ei tästä “puolesta ja vastaan” kannata kinata enempää, tehdään äänestys.:slightly_smiling_face:
Saa äänestää nimettömänä.:stuck_out_tongue_winking_eye:

  • Tervetuloa Tuukka Tapparaan.
  • Ei kiitos.

0 voters

Hölmö kyselyn muotoilu kun mies on jo sopimuksen tehnyt.
Ilman muuta se on noista Tervetuloa- vaihtoehto.

Enemmän kiinnostaa se millaiset odotukset miehestä on.

2 tykkäystä

Kiitos palautteesta.
Voidaanko sopia että “ei kiitos” tarkoittaa sitä että äänestäjä ei ole alkuunkaan innostunut Tuukan sopparista Tapparaan?

7 tykkäystä

Mutta eiks tuossa ole kuitenkin se aika ratkaiseva ero, että sinä hankit tuloja muualta. Noi PT:n treenit eivät olleet sun päätyösi. Tuukka taas hankkii leipänsä ja eläkerahansa vain kiekkoa pelaamalla. Ei tainnut Tuukalla tuolla ajanjaksolla olla muuta isompaa toimeentulolähdettä?

Kyllä varmaan kaikki on jotain joskus palkatta tehnyt. Itsekin olen saattanut joskus jättää jonkun ylityötunnin laskuttamatta, kun on limitit jo paukkuneet.

Tuukka on ilman muuta tervetullut ja tarpeellinen.
Pakisto on Kangen lähdettyä kuitenkin ollut aika nössö.
Ja tuohon Tuukka on juuri sitä mitä lääkäri määrää.

Eli omat odotukset ovat seuraavat.
Tuukka pelaa omalla tyylillään puolirikollista sääntöjen rajamailla olevaa pikkusikaa. Jokunen ylilyönti varmistaa että vastustajien päät pysyy ylhäällä Tuukan ollessa jäällä.
Todennäköisesti hyvin nopeasti on tuomarien silmätikkuna ja Kangen tapaan jäähyjä tulee ainakin kauden vanhetessa pelkästään siksi että selässä lukee Mäntylä.
Ja luulempa muutaman pelikiellonkin kauden mittaan saavan.

Jos tuo toteutuu, olen tyytyväinen.
Saatiin just sitä mitä tilattiin.
Ilkeä pelote joka hämmentää vastustajan konseptit ja osaa jopa pelata.

Ja jos Tuukka pokkaa kauden päätteeksi herrasmiespelaajan palkinnon, olen aivan helvetin pettynyt.

7 tykkäystä

Hyvä kommentti, en oikein muuten puutu, mutta viime kaudella, kun katselin Kangen otteita IFK:ssa niin kyllähän tosiasia nyt on se, että tämän päivän kiekossa paljon tärkeämpää on nopeus.

En ole osannut ainakaan minä kaivata Tapparan pakistoon kovuutta, kun viime kaudellakin kohtalaisen hyvin päästiin kuitenkin pois omista eikä jääty sinne pyörimään hirveän usein. Pelinopeus on tärkeämpää ja se, kuinka pakit pystyvät avaamaan.

Mäntylä varmaan tuo taas sitä fyysistä presenssiä, mutta toivon häneltä enemmänkin hyvää maalineduspeliä kuin tyhmiä taklauksia, joita Tuukalta valitettavasti varmasti aika ajoin tulee. 2016 keväällä sai olla henkitoreissaan, kun Tuukka selvisi parista hyppytaklauksesta käsittämättömästi ilman jäähyä. Mäntylä pystyy olemaan myös kova fyysinen peruspuolustaja ja tarvittaessa tukemaan myös maalille pelaamista ja maalintekoa. Näitä minä hänestä kaipaan.

2 tykkäystä

Miksi Tapparan puolustuksen pitäisi pelata kuin säbää kun maailman parhaiden joukkueiden pelitapaan kuuluu olennaisena osana kovat puhtaat taklaukset. Tuukka tuo tämän joukkueeseen ja samassa nipussa on myös käsiä. Tuukalle on tapahtunut ylilyöntejä muutamaan kertaan ja ne tapaukset on kyllä helppo tuomita todella tyhminä ratkaisuina.
Kyllä taklausuhka vaikuttaa vastustajiin juurikin sen verran, että pieni arpominen antaa sen pienen edun puolustamisessa.

3 tykkäystä

Juu, nimenomaan ne puhtaat. Ja mieluummin nekin niin, ettei kukaan “kuole”. Onhan se nähty, että pelikieltoja tahtoo usein tulla jo siitä, että vastustaja loukkaantuu. Tarpeettoman kovaa peliä kannattaa välttää. Ei haeta mitään erityistä kovuutta, silloin helposti lipsahdetaan sinne väärälle puolelle. Tuukan normaali perusfyysisyys riittää. Koetetaan pysyä kentällä.