Tuukka Mäntylä

Pojat pelaa syksyllä miehet keväällä sanoi muuan entinen Tappara pelaaja. Kunhan Tuukka sää paikat kuntoon ni rupee rytiseen. Jos on edes vähän klesana ei voi pelata sillä tyylillä millä Tuukka normaalisti pelaa. Kevättä kohti.

Kyllähän Rantakari ja Kemiläinen sähläävät ja aiheuttavat omiin maaleja ja maalitilanteita enemmän kuin Mäntylä.

(Kolonia) #601

Onhan niitä huonompia pelaamisia välillä tullut - toisaalta näyttää, että ovat ainoita, mitä tässä tapauksessa paljon edes noteerataan. Esim. viime aikojen hienoja hyökkäyspelejä ei niin kauheasti ole pureksittu.

En nyt ehkä myöskään lynkkaisi yhdestä vähän epäonnistuneesta miehen ottamisesta päätöserän neljän maalin johdossa… Tavaksi ei tietysti saa tulla.

Kaudenalusjututkin luin jotenkin ihan päin vastoin kuin ne yllä esitettiin, outoa. Mäntylä ei ollut tullut oletuksellisesti isoon rooliin, vaan tekemään oman pienemmän hommansa kiitollisesti. Puhui samassa jutussa suoraan myös siitä, miten menneinä aikoina oli varaa mennä tietyillä hetkillä vähän puolivaloillakin peleissä mutta nykyään sellaiseen ei enää ole varaa.

Mun mielestä yksi suurimmista kauden pettymyksistä on ollut Tuukkaa. Odotukset olivat Suuret isolla Sssällä , mutta hän on yksi peruspakeista. …

Toisaalta Rantakari ja Kemiläinen on molemmat keränny enemmän pisteitäkin kun Tuukka.

(Varman päälle) #604

Eihän Turri oikeasti ole ikinä muuta ollutkaan kuin peruspakki. Laukauskin suorastaan onneton. Mutta tuossa peruspakin roolissa ei ole vielä täysin lunastanut odotuksia. Kupongeista pitää keväällä alkaa tulla voittoja mikäli aiotaan taistella jostakin isommasta.

Niin kauan ku Tuukka on Tapparassa pelannu, oon lukenu näitä samoja juttuja. Syksyllä. Yleensä Tuukan pelissä on syksyllä ollu mukana vielä semmosta huolimattomuutta, mikä on aiheuttanu pelikieltoja. Nyt ne on pois. Mutta keväällä Tuukkaa ei arvostella enää ollenkaan. Niin se vaan menee.

Kyllä minä ainakin arvostelin esim. sen yhden Helsingissä pelatun finaalin jälkeen.

Juu, mutta MM-tason peruspakki kuitenkin. Vähän särähti tuo korvaan kun peruspakki voi olla myös vaikka Miska Kangasniemi ja tällä tavalla määriteltäessä ei tehdä oikeutta Mäntylälle. Tuukka tarvitsee näissä tutuissa ympyröissä jotain ekstraa että tunnetaso nousee ja samalla pelisuorituksen taso. Monen muun tavoin uskon että keväällä nähdään paria pykälää parempi Mäntylä kaukalossa, vaikka isompaa valittamista en nykyotteistakaan keksi.

(Varman päälle) #608

Ei ollut mikään dissaus. Lasse Kukkonen on myös peruspakki. Vertailkaamme häneen.

(Kolonia) #609

Kevät -16 oli tietty silloinen pätkäpieti - sujui ja päättyi kuitenkin kokonaisuutena hyvissä merkeissä. Toivotaan, että tuleva kevät on pelaajalta vaikka vielä parempi ja joukkueelta suunnilleen yhtä hyvä. Ja kyllähän Mäntylä 2016 pudotuspeleissäkin mm. fyysisemmissä ulottuvuuksissa täytti joitakin erittäin tärkeitä tehtäviä. Joku muukin multimestari siellä välillä vuorollaan vähän heikommin esiintyi, mutta mitäs niistä.

Nousujohteisia esityksiä joukkueen mukana tietysti kuluvaan kauteen odotellaan. Toistaiseksi (tilanteet huomioiden ymmärrettävästi?) vähän vaihdelleiden perusesitysten lisäksi huomiota herättävää on kai ollut mm. tutun fyysisen pelin suhteellinen niukkuus (joka voi olla osin hyväkin asia), toisaalta ainakin itse olen ollut jopa myönteisesti yllättynyt jokusista aika näyttävistä hyökkäyspelaamisista. Muutamia varsin komeita avauksia ja hyökkäysalueen viivapelejä Mäntylältä on tähän syksyyn nähty.

Joukkueen kolmanneksi tehokkain pakki (0+8) myös, ja hyvä tehotilasto (+6) yhtä kaikki. Jos niihin hyökkäyssuunnan kärkipakkeihin sitten vertaillaan, niin tehojen tekemiseen käytetty peliaikakin on toki neljä minuuttia pienempi ottelua kohti (ja ottelumäärä vähän pienempi myös).

Mäntylä on tällä kaudella ollut ihan ok. Tosin en tiedä mikä on tilasto alivoimapelissä Mäntylällä.

Kuten sanonut niin parhaimmillaan huippupakki ollut. Siitä varmaan kaikki on samaa mieltä. Mutta nuo ohipelit minua välillä rassaa mitä hänelle tulee ja silloin peli on pahimmillaan “skinnermäistä”. Ja niitä on tullut jopa finaaleissa. Mutta tuon mainitsemani finaalipelin jälkeen taisi seuraava peli olla taas erittäin hyvä häneltä.

(Varman päälle) #611

Mäntylä ollut jäällä vastustajan ylivoimamaalin aikana seitsemän kertaa. Toiseksi eniten, karjessä Rauhalalla yhdeksän läsnäoloa. (Tapparan sisäisissä tilastoissa). Kärpät päästäneet yhteensä kahdeksan maalia alivoimalla.

Toisaalta, siellä on 2 av nelikköä.
Tästä täytys tehdä joku lasku kyllä, mutta voiko av nelikköäkään kauheasti syyttää?

Rauhotus, tilanlöytö syötöillä ja neliön rikkominen = vaikeehan siinä on neliön pysyä mukana. Ja ketä syyttää neliöstä? Tästä meille ei löydy hirveesti faktaa yleensä.

(Varman päälle) #613

En mä tässä nyt syyllisiä kaipaa, kunhan toin kylmän luvun esiin kun siitä oli epätietoisuutta.

Luku sinänsä mainittua kaksikkoa mairittele.

Joo emmä sitä. Kunhan laitoin jotain joka tuli omaan mieleen.

Mut noin muuten, sinulta kysyen
Miten Tuukka on tähän asti täyttänyt tonttinsa?

Mun mielestä : Tehot on ihan okei,
etenkin tuossa roolissa, mutta toivoisi tasaisempaa otetta ja terveyttä

Kysyn tätä myös siksi, että itse en oikein osaa muodostaa mielipidettä

(Kolonia) #615

Kärpät on vähän epäreilu vertailukohta, kun on sarjan suvereenisti paras alivoimajoukkue ja päästänyt maaleja puolet siitä määrästä mitä seuraavaksi paras. Toisena tuleekin sitten suht vähän jäähyillyt Tappara, jolle on tehty yhteensä 16 ylivoimamaalia. Eli tuo Mäntylän lukema on noin puolet siitä. Mitähän alivoima-ajat olivat?

“Skinnermäiset” otteet finaaleissa @cace6969 on vähän liioittelua mielestäni, vaikka onhan sieltä muutamia kehnompia hetkiä muistiin piirtynyt sankaritarinoiden lisäksi. Toisaalta nuo finaalien ohipelithän ovat kuuluneet koko joukkueen prosesseihin viime vuosina. Toivottavasti niitä ei silti enää kauheammin tule, jos sinne asti päästään.

Toivottavasti Mikki ei ole isoa rahaa lyönyt tähän kaveriin kiinni. Vaikuttaa siltä ettei pysty pelaamaan yhtäkään ottelua täysin ehjänä. Taas sattuu näköjään sen verran ettei pysty pelaamaan.

Toivottavasti Karjalainen ei saa palkkaa ollenkaan, kun ei pysty pelaan. Samaten muittenkin pitäs olla suht ilmasia kun voivat joutua saikulle.

(Varman päälle) #618

On jo toiseen aiheen jutustelu, mutten tiedä miten kiekkoilijoiden palkanmaksu näissä pidemmissä poissaoloissa menee. Eli lähinnä kuka maksaa?