Tykkäämiset ja muut foorumin tilastot

Aina sanonut. :joy:

Mulla paras taitaa olla Mikko Saariselle kirjoitettu viesti. Ja sitten referaatti kuvien muodossa Kuuselan paluusta viime kaudella.

4 tykkäystä

Se Kärki-viesti on ihan ansaitusti kärkiviesti. Sopiva pituus, jotta hätäisempikin jaksaa lukea. Miellyttävä rytmi. Väite + perustelut. Painotus omasta mielipiteestä. Naseva loppukaneetti.

Työpaikkahomma on esimerkki hyvän mielen jutusta. Toisen hyvästä uutisesta on helppo tykätä.

1 tykkäys

Kävin tykkäämässä Saipa viestiäsi, että tiukoille menee sun parhaan viestin kanssa, oli niin hyvä mainospuhe. Joskus sitä ihmettelee, kun joku omasta mielestä turhanpäiväinen viesti kerääkin tykkäyksiä. Mun eniten tykkäyksiä keräämä viesti oli Jani Lajusesta, ehkä ihan nokkela, mutta ei ainakaan janilajusmaisen työteliäs. Kyllä minä silti jaksan nähdä vaivaakin viestien kirjoittamiseksi, joskus se on ihan terapeuttistakin, vaikkei kukaan tykkäisikään.

3 tykkäystä

Ketäähän ei voi kieltää hiljaisempina aikoina käyttämästä foorumia tavallaan, mutta täällä on muutama käyttäjä, jotka tykkää farmata tykkäyksiä vanhoihin topikkeihin.

Näin kesällä tulee kirjoiteltua vähemmän ja sitten luulee, että olisi jotain merkittävää asiaa jossakin, kun kirjautuessa tulee “20 uutta ilmoitusta” ja kaikki näistä on tykkäyksien farmauksia topikeissa, jotka on jo suljettu tai ovat muuten vanhoja.

Mietin toisinaan, mikä tykkäysfarmauksen tavoite on? Eikö vaan voi tykätä jutuista, joista tykkää sen päivittäisen kirjoittelemisen mukaan? Tuntuu, että täällä on käyttäjiä, jotka lukevat ketju tolkulla läpi vanhoja juttuja ja tykkäävät sieltä jokaisesta kommentista.

Mikä tavoite tuossa on?

3 tykkäystä

Jos nämä käyttäjät tykkäävät lukea vanhoja ketjuja nyt kun on muuten hiljaisempaa?

Et kai vaan viitannut minuun? Tunnistin itseni viestistäsi.Posit siitä,että et tägännyt ketään.

1 tykkäys

Et ole ainoa. Kuuluit kyllä viitattujen joukkoon.

Tämä on siis rehellistä ihmettelyä, ei mitään sen ihmeempää.

Ihmisellä on rajaton tarve ymmärtää - ja tätä mä en vaan ymmärrä :smiley:

Ehkä olennaisempi juttu on se, että se häiritsee minua lähinnä henkilökohtaisesti. Noi ilmoituksethan saa pois päältä, jos häiritsee. Jostain syystä en vaan laita.

Toiset ihmiset vaan lukevat ketjuja viiveellä?

Mitä väliä sillä on, koska sen tykkäyksen antaa? Antaa ihmisten toimia parhaaksi katsomallaan tavalla. Tappara.co on kasvanut jo aika isoksi. Täällä tulee aktiivisina aikoina aivan järjettömästi viestejä. Harva kykenee lukemaan noita kaikkia “samana päivänä”. Mutta koska oletettavasti asia kiinnostaa, niin niihin palataan myöhemmin. Siinä lukemisen ohessa niille hyville viesteille on helppo antaa tykkäyksiä. Tai jos ei hyville viesteille, niin asialle viesteissä.

Ei kai sillä tykkäyksen antamisella ikinä ole mitään suurempaa tavoitetta. Kunhan tykätäään viestistä. On sitten samaa mieltä, pidetään asiasta tai viestistä muuten. Sama asia, koska tahansa se tykkäys annetaan.

18 tykkäystä

Antaa myös toisten valittaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Ja minä valitan nyt tällä tavalla, koska se minua häiritsee.

Ehkä minä vaan missaan jotain tässä. Tuo on kyllä farmausta, mitä täällä muutamat nimimerkit harrastavat. Koko järjestelmän voisi sinänsä purkaakin, kun kategorisesti käydään kokonaiset ketjut tykkäämässä lävitse. :smiley:

Ja pointtina myös se, että eikö riitä, jos tykkää yhdestä viestistä? Ei kai sitä tarvitse käydä tykkäämässä jokaista erillistä lausetta? :smiley:

Mutta kuten sanottu, annetaan kaikkien tehdä, mitä heitä huvittaa tehdä. Annetaan myös minun valittaa parhaaksi näkemälläni tavalla. =)

Anna mennä vaan. En ajatellut edes yrittää kieltämistä.

Minäkin missaan pointin nyt. Mikä tää sun ongelmasi on? Se, että joku antaa tykkäyksen monille viesteille?

En minä ainakaan tulkitse tuota ilmiötä niin, että joku käy antamassa tykkäyksiä, vaan niin että joku käy lukemassa viestejä. Tuo täysin sama tapahtuu hetkessä. Palstalla on useita käyttäjiä, jotka kategorisesti tykkäävät ketjun läpi silloin, kun aihe on ns. pinnalla. Ainoa ero näiden ketjun ollessa aktiivinen ja toisaalta myöhemmin annettujen tykkäysten välillä on se, että palsta ilmoittaa erikseen vain jälkimmäisistä. Ensin mainitut menevät siinä “ekassa aallossa 24h aikana”, kun valtaosa viestin lukee ja halutessaan sen tykkäyksen sille antaa. Mutta itse käytännössä en näe eroa. Luetaan viestiketju läpi ja tykätään kaikista itseä miellyttävistä/huvittavista viesteistä. Käsittääkseni se on koko tuon tykkäys -toiminnon idea. Samalla se poistaa turhia one linereita, kun sitä “Sama” viestiä ei tarvitse erikseen kirjoittaa.

Ei foorumi ole mikään erityisen “tässä ja nyt” -kommunikointialusta. Viiveitä on, se on jopa normaalia. Toki joku otteluseurantachat on hyvin aikasidonnainen, mutta muuten keskustelua käydään yleensä varsin pitkällä aikavälillä.

Eikä kukaan tykkää jokaisesta erillisestä lauseesta. Suuresta osasta viestejä kyllä…

Mutta joo. Mä en nyt vaan ymmärrä. Olet vapaa tekemään, sanomaan tai valittamaan miten ja mistä tahdot. Minäkin vain pyrin ymmärtämään asioita. Nuo jälkijunassa tulevat tykkäykset kykenen ilmiönä ymmärtämään, miten joku näkee ne ongelmana, sitä en ymmärrä.

Mutta kesä ja kaikkea. Keskustelut foorumilla mennevät äärimmäisen hyödylliseen suuntaan taas :heart:. Fokus olennaisuuksissa ja silleen.

2 tykkäystä

Ei vastata pitkästi, jotta päästään lyhyellä selväksi.

Mun ongelma on se, että ihmettelen, mikä idea on käydä tykkäämässä kaksi kuukautta myöhemmin joku Tappara-Pelicans-otteluseuranta lävitse? Ja mikä ideakin on väärä sanonta. Kysyn ihan suoraan MIKSI?

Kuten sanoin - ihmisellä on tarve ymmärtää. Ja tätä ei ymmärrä.

Miksi lähdet ajatuksesta, että joku käy tykkäämässä ketjun lävitse? Itse lähden siitä, että joku käy lukemassa ketjun lävitse. Foorumilla käyttäjät yleensä antavat tykkäyksiä viesteille ketjua lukiessaan. Motiivi vaihtelee, millä jotain viestiä pidetään tykkäyksen arvoisena. Väitän, että jos alat tekemään syvempää vertailua, niin huomaat jännän jutun. Nämä myöhemmin ketjuja lukevat eivät tykkää erityisen monesta viestistä. Verrokkina pitää käyttää paljon pelipäivänä otteluseurantaketjuun tykkäyksiä antavia (vrt. vaikka @Treppu), jos otteluseurantoja vertaillaan. Pelipäivänä tuo ei korostu ilmoituksissa, koska ilmoitus tulee vain vuorokauden ekasta tykkäyksestä. Jo joitakin päiviä myöhemmin joku ketjua lukeva antaa ilmoituksen erikseen jokaisesta viestistä, josta tykkää.

Miksi joku lukee ketjuja viiveellä on mielenkiintoinen kysymys. Kyllä nuo otteluseurannat omalla tavallaan viihteenä/ajankuluna käy. Siellä on ihan hauskaa settiä, kun ihmiset avautuvat milloin mistäkin antaessaan tunteen viedä. Joskus jopa jotain asiallista peliin liittyvää havaintoa.

1 tykkäys

No näköjään pitää oikein rautalangasta vääntää niin tarkennetaan kysymystä niin saat sinäkin mielenrauhan: miksi joku käy lukemassa lävitse kolme kuukautta vanhan otteluseurannan?

Luetaan ne viestit loppuun. :wink: Spekuloin jo motiivilla:

3 tykkäystä

@peterra Ei ne lue ketjuja jälkikäteen läpi, vaan ne lisää kirjanmerkin viesteihin, joihin ei tykkäyskiintiö ole riittänyt. Sitten purkavat listaa kesäkuukausina.

Pahoittelut, jos asia on jo tässä sanottu, en nyt ehtinyt ja viitsinyt lukea noita pitkiä viestejä

1 tykkäys

Sekin.

Mutta osa lukee. Voin kertoa kokemuksella, että ketjuja tulee luettua välillä paljonkin “myöhässä”.

Mulla välillä joku ketju pääsee ohi seulan. En ole huomannut tai on jäänyt täpättyä seuraa-nappia. Juuri sain esim. Jatkoaikaketjun luettua vaikka siinä alkuviestit ovat yli vuoden takaa. Käy vaan @Varilasit tykkäilemässä vanhojakin, sillä kiva on tykkäys vanhaankin. Tosin koska @peterra ei näytä siitä tykkäävän niin niitten tykkäämisiä voi kai sitten vältellä. :grinning:

8 tykkäystä

Ratkaisu ongelmaan: Älkää tykätkö @peterra :n viesteistä. :grin:

8 tykkäystä

Juuri näin. Kokonaispaketti meni taas pahasti negatiiviseksi. Tämä helpotti huomattavasti ratkaisuja kohti tulevaisuutta mentäessä. Kiitos foorumille tästä suuruudesta!

Hyvää kesää kaikille! :slight_smile:

Jotain en varmaan nyt ymmärtänyt?! Pahoittelut siitä. En kyllä ehdottanut viestiesi tykkäämiskieltoa, vaan niiden vanhojen, joiden tykkäämisiä ilmeisesti haluat välttää, kai? Mutta ilmeisesti olen ymmärtänyt jotain väärin. Edellisen viestini pointti on kuitenkin pääasiassa se, että minusta on mukava kun Varilasit tai muut täppäävät tykkäyksen vanhoihin viesteihinkin. Sinä voisit peterra selkeästi ilmaista miten haluat kohdallasi toimittavan, kyllä sitä tahtoa sen tiedettäessä kunnioitetaan. Se siitä.