Työelämä

Eiköhän loman osalta ole ok, jos molemmin puolin sovitaan ja työntekijä ehdottaa poikkeusjärjestelyä esim. kesäloman siirto kesälomakauden ulkopuolelle. Työnantaja ei saa tällaista ehdotusta tehdä. Itsellenikin lomakausi pirstaloituu tänä vuonna oman ehdotukseni vuoksi muihin kuin kesäkuukausiin…

2 tykkäystä

On juurikin näin.

Viimeiseen 10 vuoteen ihan maksimissaan 3 viikkoa lomaa putkeen.

Se on myös ihan hauska, kun työterveyslääkäri suosittelee pitkää lomaa rentoutumista varten ja kertoo, että hän itse pitää aina vähintään 6 viikon loman kesällä. Jep…

Edit. Enkä edes kuulu tuohon alle 30-v porukkaan, josta tuossa jutussa näemmä kerrotaan.

Jos aletaan viilaamaan pilkkua niin täytyykö työntekijän tietää koska lomansa saa pitää?
Juniorit eivät välttämättä tiedä tuota.

Pitää, kaksi viikkoa ennemmin, periaatteessa ennen kuin lomakausi (toukokuu) alkaa, listat pitää olla nähtävillä.

Finlexistä pitäisi lomalakikin löytyä. Olen ollut jo niin kauan pois oikeasta työelämästä että voi olla että lakikin on saanut uusia sävyjä. Nykyään eräs urheiluseura on työnantajani… joten omalla kohdalla on aina kaikilla loma samaan aikaan…

2 tykkäystä

Varmistan että puhutaan samasta asiasta.
Jos menet elämäsi ekaan työpaikkaan niin täytyykö sinun työntekijänä tietää koska on kesälomakausi?

No tuohon en osaa vastata. Eiköhän joko muut työntekijät tai kysymällä työnantaja osaa kertoa jollei itse tiedä. Lomanmääräytymisvuosihan alkaa jo huhtikuun alusta josta aletaan laskea lomapäiviä. Ja jos olet yhtäjaksoisesti töissä seuraavan maaliskuun loppuun tuosta huhtikuusta sinulla on kertynyt lomaa kaksi päivää jokaista kuukautta kohti.

Tuosta kertyneestä lomasta sitten tulee käytettäväksi osa varsinaisen lomakauden ulkopuolella eli ns.talviloma.

Tämä kaksi päivää per kuukausi on lain mukaan vähimmäismäärä, eri aloilla Tessissä voi olla sovittu korvaus myös paremmaksi.

Kyllä itse kannatan tuota 4 viikkoa putkeen lomaa. Pääsee kunnolla irti töistä. Ainakin nuorempana meni ensimmäinen viikko lomamoodiin tottuessa ja viimeinen viikko tuskaillessa töihin paluuta. Pari viikkoa on liian lyhyt pätkä. Nyt ensimmäistä kertaa on tulossa loma pätkinä. Todennäköisesti 2+2 viikkoa. Vit… jo etukäteen. Eipä siinä muuta kuin että talvesta tulee pimeä ja pitkä jos energiat nollissa lokakuussa.

2 tykkäystä

21 §
Vuosiloman jakamisesta ja ajankohdasta sopiminen työsuhteen kestäessä
Työnantaja ja työntekijä saavat sopia, että työntekijä pitää 12 arkipäivää ylittävän loman osan yhdessä tai useammassa jaksossa.

Työnantaja ja työntekijä saavat sopia vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu, ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua. Lisäksi saadaan sopia 12 arkipäivää ylittävän lomanosan pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä.

23 §
Vuosiloman ajankohdasta ilmoittaminen
Työnantajan määrätessä loman ajankohdan hänen on ilmoitettava siitä työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Jos tämä ei ole mahdollista, loman ajankohdasta voidaan ilmoittaa myöhemmin. Siitä on kuitenkin ilmoitettava viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista.

3 tykkäystä

Tuossa pitää huomata sanamuoto; saavat sopia. Se on eri asia kuin se että työnantaja määrää.

1 tykkäys

En tiedä varmaksi onko tämä sopiva ketju, mutta jatkan täällä.
Minulle henkilökohtaisesti on todella iso asia, että on joustavat lomat. Tänään ilmoitin työnantajalleni, että pidän ensi viikolla lomaa pari päivää. Ja heti tuli esimieheltä vastaus, että anna mennä vain.
Minulla on tuo yksi rakas harrastus, jonka vuoksi en koskaan pidä koko lomaa putkeen, vaan pidän pätkissä. Se sopii minulle vallan hienosti.
Jos olisin 4-5vko lomalla, niin olisin valmis irtisanoutumaan.

4 tykkäystä

Ja sitten taas tähän ketjuun, jotta ei tule sanomista.

Minä aikanaan, ennen gigantteja ja powereita yms. tein kesätöitä, jossa kuljetin/asensin pesukoneet, jääkaapit, pakastimet, hellat, yms.

Kuskasin uudet koneet paikan päälle ja kuskasin vanhat pois. Sellaiset kierreportaat nokkakärryillä ylös, kyydissä jääkaappipakastin tai sen aikainen pesukone. Ja sitten se vanha laite samalla tyylillä alas. Voin kertoa, että ei tarvinnut lähteä enää salille.

E. Yksin.

E2. Nyt sain itseni näyttämään vanhalta. Ei tuosta ole aikaa kuin n. 15-20 vuotta.

11 tykkäystä

Tämä on juuri oikea ketju tähän.

Mun piti pitää talviloma vuodenvaihteessa mutta se ei käynyt.
Pidin sitten jotain muuta vapaata. En tiedä oliko palkatonta vai ylityövapaita?
Sitten piti pitää talviloma huhtikuussa, mutta oli töissä vähän hässäkkää ja ehdotin että jos pitäisinkin talviloman vasta toukokuussa.
No sitä aikaa ei sitten siunaantunut toukokuussakaan ja kyllä mulle sopi mainiosti pitää talviloma heinäkuussa.

Nyt viikko kesälomaa ja loput kolme vikkoa syyskuun puolivälistä eteenpäin.
Ihan kiva että näitä lomia voi säätää molempien tarpeita vastaavaksi.

7 tykkäystä

Avasinpa sitten vahingossa kahden vuoden jälkeen S-pankin verkkopankin, josta pompsahti entisen työpaikan palkkalaskelma netpostista nenän eteen. Naureskelin itsekseni, kuinka rikki olin, kun en päässyt kaupan alalle takaisin hommiin 2017. Paras kuukausi edellisessä työpaikassa tuotti 1689 €, joka sisälsi koko kuukauden palkan ja vielä LOMARAHAN (included!) Kyseessä on vielä kesäkuukausi, jolloin tein kaikki mahdolliset vuorot, jotka työnantaja vaan tarjosi.

Tuo palkka oli kahdeksan työvuoden tulos. Nykyisessä työpaikassa vertailun vuoksi otin peruskuukauden palkan vertailuun. Eihän tuossa ole kuin sellainen 700 € / kk enemmän käteen kuukaudessa nykyisessä työpaikassa - ja tuo oli vielä minulle huono kuukausi, kun ei tullut kannusteita. Tää antaa aika hyvät mittasuhteet sille, kuinka onnellinen olen, kun edellinen työnantaja ei enää kaivannut mun palveluksia :smiley:

5 tykkäystä

Yksi ovi kun sulkeutuu, niin joku muu ovi vastaavasti avautuu! Näinhan se elämä meitä potkii eteenpäin.

2 tykkäystä

Nyt kyllä tohdin epäillä tuota. Meillä, lasteni äiti on kaupassa töissä. Ei tee täyttä työviikkoa, lomarahan maksun yhteydessä käteen jää reilu 2500€.

Siitäkin huolimatta ole kanssasi saa mieltä, kaupan alalla on HUONOT palkat.

Niin, en tiedä, mikä on kehitys ollut vuoden 2016 jälkeen. Tuo oli minun vuoden paras palkkani kuukaudessa, joka jäi käteen. Enkä valehtele. Tuossa on mukana lomarahaa ja tuossa on isoimmat tunnit, mitä tein. Toki nykytilanne ei oikein vertaudu täysimääräisesti - nimittäin nykyään saan aina tehdä täydet tunnit.

Valehteliaksi en väitä. Jos olet ollut 0 tunti sopimuksella töissä, niin sitten voi pitää paikkansa.