Vatulointia huhujen käsittelystä

Tuossa huhuketjussa mainitaan Nurmen tapauksessa ensiksi HTT ja sitten perinteinen talonrakennus Tampereelle.
Kun tuli esille tuo taloprojekti, niin se teki huhusta heti uskottavamman, koska esim. Mäntylän paluun tiesi vuosi ennen, koska rakensi talon. Kuuselan rakensi myös talon tänne.

Mutta. Ei ole varmaan olemassa mitään selvää linjaa näihin huhuihin / haaveisiin ja siksi tämä varmasti tulee edelleen olemaan haastava osio ratkaistavaksi. Luetun tekstin pelisilmää kai näissä vaaditaan, jotta osaa arvata mikä mahdollisesti on huhu ja mikä on haave…

2 tykkäystä

Tätä ajankin takaa, että kun tulee tälläinen HTT / talohuhu, niin sitä käsitellään / spekuloidaan sitten puussa nimeltä: Huhu: Pelaaja X Tapparaan, on se sitten fantasiaa, vai todellista huhua, sen saa jokainen palstalainen itse määrittää, mutta pääasia, että “vanha” huhupuu ei huku offtopiikkiin vaan jokainen palstalainen, joka “ensihuhun” on nähnyt, saa päättää jatkaako topiikin seuraamista vai jättääkö puun omaan arvoonsa.

Olihan se vanhalla palstalla erittäin turhauttavaa kun joku huhu tuli ilmoille ja sitten alkoi usean viestin jossittelu/spekulaatio hänen tarpeellisuudesta jne… On kyllä ihan hyvä yrittää jotenkin lokeroida ettei se itse huhuketju täyty niillä “turhilla viesteillä”.

Toisaalta en välttämättä haluaisi nähdä jokaisesta ilmoille nousseesta pelaajasta omaa topikkiakaan. Itse olisin tälläisen spekulointi/vatulointi otsikon kannalla jossa sitten niitä huhujen tuomia ajatuksia tuodaan ilmoille.

Toisin sanoen haluasit pysyä vanhassa huhutoiminassa, jokaisen pelaajan huhu samassa ketjussa ja välittämättä siitä, että onko huhu luotettava ei, haluat nähdä / lukea jokaisen huhun spekulointia samassa ketjussa? Ja samassa ketjussa joku väittää saaneensa varmaa tietoa jonkun pelaanjan siirtymisestä… (vanha tapa)

Vai haluatko kenties keskustella jonkin huhun paikkaansa pitävyyttä omassa ketjussa ja jättää varmuudella tietämäsi huhut huomiomatta (uusi tapa)

Anteeksi karrikointi, mutta itse ainakin ajaisin tätä uutta tapaa, ettei yksi ketju syökse itseään “tukkoon” viestitulvan takia, vaan voi jättää “turhat” otsakkeet huomiomatta.

1 tykkäys

Onko HTT = haaveet toteutuu toisinaan, huhu vai haave?
Itse haluan, että huhuilla on selkeä lähde. Media tai sitten oikeasti nimetty/todettu persoona. Mielestäni muut ovat HTT juttuja.
Ok, toki näitä eri sivuja lukeneena on huomannut tiettyjä nimimerkkejä jotka osuvat melko kivasti kohdalleen. Ja tässähän se ongelma minun päässäni piileekin.

Minä taas olen vahvasti sitä mieltä, että lähteellä ei ole sinänsä mitään merkitystä ketjun tarpeellisuudelle. Minusta on ihan ok huhuilla vaikka taksikuskien pöytätarinoiden perusteella. Merkataan sitten lähteeksi vaikka “pikkulinnut” tai jotain. Se on sitten lukijan vastuulla mihin uskoo, ja periaatteessa ei kannata uskoa mihinkään.

Mitä se sellainen keskustelu on, jossa lähteenä ei voi olla palstan nimimerkki tai nimimerkin kuulema sisäpiiriläinen (tai vaikka kolmannen käden kuulopuhe)? Miksi kelpaisi vain ns. oikeat toimittajat tai LeinosMikki? Jatkoajan toimittajaksikin pääsee kirjoittamalla jonkun pilipalihössötyksen, eikä se mielestäni anna ihmiselle mitään kredibiliteettiä (onko tämä edes sana, credibility på engelska?) huhuasioissa. Tietenkään ei ole mielekästä, että näitä huhuja aletaan tuulesta tempaista, mutta nähdäkseni se ei ole ongelma, sillä se ei ollut mitenkään oleellinen ongelma .infossakaan. Haaveiluketjuun sitten ne. Jos ei kirjoittaja nyt mikään jussitapola tai mikkileinonen ole, niin uskoisin tajuavan, että huhu on huhu, kun sen joltain kuulee, joka sanoo kuulleensa/tietävänsä.

Rakenteellisesti on huomattavasti tehokkaampaa ja käyttäjäystävällisempää, että jokaiselle huhulle on oma ketjunsa, ja että niitä ketjuja todella avataan. Jos otsikko on “Sidney Crosby Tapparaan”, niin eiköhän se ketju osata poistaa ja ao. nimimerkki asettaa ketjunavauskieltoon. Kuvitellaanpa vaikka jotain kestohuhua, esim. Kelly Zajac. Jos Kelly Zajacille olisi oma ketjunsa, niin huhun vaiheita voitaisiin jatkuvasti seurata, eikä tarvitsisi hakutoiminnon avulla kaivaa kymmeneltä erilliseltä sivulta.

Nyt esim. tämä Teemu Nurmi-ketju. Jos tulevaisuudessa tulee uusia lähteitä, niin linkkiä vaan tuohon ketjuun, ja otsikkoon/avausviestiin päivitetään lähdelistaa. Näin voidaan tehokkaasti, ja huhuinnokkaan fanin kannalta mielekkäästi tarkkailla tilanteen etenemistä. Jos pelaaja päätyy toiseen seuraan, ei minusta ketjua tulisi lukita, sillä sinne voisi tulevaisuudessa huhuilla uudestaan (esim. diili on voinut olla jo aiemmin pöydällä jne.). Kuitenkin sellainen rajoitus, ettei sinne huhuketjuun jäädä haaveilemaan tai tekemään pelaajan uraseurantaa.

Tuossa alustavasti jotain näkemyksiä. Ydinnyrkkiasian iso kokonaiskuva: Erillisille huhuketjuille matala avauskynnys, koska Tappara-keskustelu on aina hyvästä ja näin tilanne pysyy parhaiten jiirissä.

SIITÄ VIELÄ RISUJA, ETTÄ VIESTIN LÄHETTÄMISESSÄ RIEHUU SAATANA, LAITTEENA IPAD 2 KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ UUSIN IOS, MIKÄLIE 9. Blaa.Blaa.Blaa! SIVU POUKKOILEE YLÖS JA ALAS, JA KLIKKAILEE MISTÄ SATTUU. EI TAPAHDU MUILLA PALSTOILLA TAI SIVUSTOILLA. TEHKÄÄ JOTAIN JOTKA YMMÄRRÄTTE JOTAIN ÄLYKKÄÄSTÄ TEKNOLOGIASTA JA TYHMEMMÄSTÄKIN ATK:STA!

E: Lisätään vielä, ettei tarkoitus ollut kaiken huutamisen ohessa olla päällekäyvä. Arvostan talkoohenkeä ja reipasta ryhmämieltä. Vai mitä lievät. Niitä kuitenkin. On tämä ihan ok, jos ei ala arpoa mitään. Tai no, ei ihan ok, mutten halua vaikuttaa valittajalta, kun en näistä mitään osaa.

1 tykkäys

Loppua kompaten, ei taida ios pohja olla ihan täydessä tikissä koska mun ipad (air) myös kaatuilee silloin tällöin juurikin näillä sivuilla.

iPad ongelmat eivät liity mitenkään ketjun otsikkoon, joten voisitteko avata uuden ketjun sinne minne kuuluu:
http://tappara.co/c/yhteisoprojekti/virheraportit

Itselläni on Air 1 ja @ozzi:lla myös joku, joten voidaan yrittää toistaa virhettä.

Mää oon tunnetusti ehdottomasti myös sen kannalla, että huhulla pitää olla joku ns. lähde tai tarina tai perustelu. Ja sillä ei todellakaan tarkoiteta, että pitää nimetä joku esim pelaaja tai sen veli tai Mikko Leinonen tai hallin vahtimestari tai pelaaja-agentti X tai ketään erityisesti tunnistettavissa olevaa tahoa tai jotain “auktoriteettia”. Se lähde voi olla Esson baarissa rekkamieheltä kuultu juttu, tai edes just joku hemmetin talonrakennusprojekti tai vaimon työpaikkaspekulointi tai mikä tahansa.

Mutta se jos se huhu kirjoitetaan vain “Nestori Lähde tulossa Tapparaan ensi kaudeksi. Tietoa on, saatte nähdä”, niin se ei anna lukijalle hevonkettua mahdollisuutta arvioida huhun osumisen todennäköisyyttä. Lukija ei pysty arvioimaan, että onko tää nyt jotain random nimimerkin hassuttelua tai pesänsohimista tai mitä se on. Kyllä kyllä, hassuttelijahuijari voi ihan yhtä lailla sepittää myös sen “tarinan” keksimänsä jutun taakse, mutta joutuupahan näkemään edes vaivan. Ja sillä antaa edes jonkinlaisen mahdollisuuden punnita, että onko nyt vaan kakkapuhetta vai voisiko asiassa olla jotain perääkin.

Koska siitähän huhuilussa nimenomaan on kyse, siitä että joku on kuullut jostain jotain joka saattaa pitää paikkaansa tai ei. Mutta jos sitä kuulemansa huhun taustaa ei valota yhtään, se on ihan yhtä tyhjän kanssa, sillä ei ole mitään arvoa. Nimiä voi heitellä maalimman tappiin. Se voi pitää paikkansakin, mutta siitä ei vaan ole mitään iloa jos sitä taustainfoa ei millään lailla valoteta.

Tervetuloa palstalle @axe.

Kaikki ylläkirjoitettu on taivahan totta, mutta ihan pirun vaikeata konkretisoida käyttäytymiskoodiksi ja moderointilinjaksi. Tuo käytännössä tarkoittaa, että kynämiehet voivat huhuilla mitä huvittaa.

Voisiko kokeilla semmoista että jos jotakin huhua kommentoidaan huhuosiossa järkevästi esim 10-20 viestin verran ja sille on jokin lähde niin se irroitetaan omaksi viesti ketjuksi. Esim. Nurmen ketju, huhulla on kuitenkin melko iso mahdollisuus toteutua, Tappara tausta, sopimus päättyy, talo Manses, Jukan prosentti kiekkoon hyvä palanen tulevan kauden jälkeen, vaikka jalka enään tuore yms…

1 tykkäys

Palsta on keskustelua varten, ei moderointia varten. Jos huhulle on esittää edes auttava lähde, niin se on huhu. On tuossa 10 vuotta ollut aikaa esittää hihasta ravistettuja huhuja edellisellä palstalla, ei ole ollut iso ongelma, koska se tosiaan vaatii aina viitseliäisyyden lähteä sille tielle. Ja mitä väliä sillä loppujen lopuksi on? Siinähän kirjoittavat höpönlöpöä. Kirjoittajat ja lukijat itse uskovat mitä uskovat, jokaisella on oma lähdekritiikki olemassa ja aika nopeasti nimimerkkien puheiden ympärille kehittyy tietty olettamus kunkin juttujen totuustasosta.

Kyllä maailmaan huhuja mahtuu, eikä ole mielestäni järkeävää alkaa luomaan tästä palstasta omaa Sääntö-Suomeaan. Huhujen käsittely on ihan yleismaailmallinen ongelma, sen näkee mm. Jatkoajan huhukäyttäytymisestä eikä sitä ihmisen peruskäyttäytymisestä kumpuavaa käyttäytymismallia vastaan kannata alkaa taistelemaan yliampuvilla säännöillä lähdekriittisyydestä ym. Tämä uusi rakenne “yksi huhu per yksi ketju” on yksi askel parempaan, siinä määrin mitä järkevästi voidaan tehdä.

Semmoista tuli vielä toisen kahvikupin aikana mieleen että kun oli kommenttia otsikoinnin sekavuudesta “Teemu Nurmi Tapparaan?”. Senhän helposti vain toisella silmällä lukien ottaa siirtouutisena, vaikka hämmästysmerkki on perässä ja on huhut-alueella. Varsinkin joku palstaan tottumaton ei välttämättä ole perillä aluejaosta tai yleisestä kulttuurista, helposti ottaa tuommoisen otsikon vain fanihuuteluna/toiveena. Pitäisikö ohjeistaa kylmästi eteen huhu-etuliite? Eli “Huhu: Teemu Nurmi Tapparaan?” Tällöin homma on ainakin selvä että mistä on kyse.

5 tykkäystä

“Huhu: / Siirto:” -otsikointi olisi looginen siinäkin tapauksessa jos alueen käyttötarkoitusta laajennetaan, kuten on puntaroitu toisessa ketjussa.

Tuo otsikointi käy mielestäni vaikka huhu ja siirto olisivat eri alueissa. Kun nuo näkyy kuitenkin uusimmat lajittelulla päänäkymässä…tää kun on flat kuitenkin alustana.
Edit : Ja vaikka päänäkymässä se alue näkyy otsikon oikealla niin ehkä vielä kuitenkin keskitytään niin siihen otsikkoon, tämä todennäköisesti muuttuu käyttökokemuksen myötä. Itse olen havainnut käyttäytymisen muutoksenä niin että uuden tai päivittyneen viestin kohdalla tulee jo katseltua missä alueessa ketju on, enkä ole suinpäin lähtenyt touhuamaan.

Noniin, keskustelun alunperin herättänyt Teemu Nurmi-huhu nousi uudelleen pintaan. Koko homma voi tietysti olla kehäpäätelmää täällä tai muualla olleesta keskustelusta.

Mielestäni kuitenkin tämä ehdotettu formaatti (ketju per huhu) osoitti nyt toimivuuttaan, kun Nurmesta saadut uudet huhutiedot löysivät heti paikkansa oikeasta ketjusta ja aiheen käsittely voi jatkua.

2 tykkäystä

Lueskelin ketjua läpi – huom. lueskelin – enkä löytänyt mainintaa Tapparan ulkopuolisista huhuista. Pitäisikö myös jokaiselle Liiga-seuran huhulle tehdä oma ketju vai yksi tuttu megaketju? Harvemmin ei-Tappara-huhut keskustelua aiheuttavat, mutta ovat ihan mielenkiintoista luettevaa. Toki aina silloin ja tällöin huudellaan Leinosen perään, että milloin Tappara tekee hankintoja. Nyt kaikki huhuketjut on Tappara-pelaajiin liittyviä, joten olen epävarma.

EDIT osa 31983: siellä olikin ohjeissa maininta. Pistetään maanantain piikkiin.

Vasta nyt tajusin, että tuo huhunäkymä on aika perkeleen hyvä! Liikkeellä olevia huhuja voi plärätä, lukea ja kommentoida helposti.

2 tykkäystä

Täytyy tällainenkin vanha ketju täältä elvyttää.

Aika kuluu, mutta huhuketjujen vatulointi ei juurikaan muutu.

En ollut kovin iloinen nähdessäni, että yksi erittäin tärkeä jäsen palstalta on naurettavan huhuketjun vuoksi päättänyt poistua täältä kokonaan. Eipä kovin hyvä fiilis tästäkään.

Ihmettelen sitä yleistä ilmapiiriä, joka täällä on nyt viime aikoina (puhutaan kuitenkin jo viime keväänä näkyneestä ongelmasta) oikein noussut silmille ja nähtäville. Mielestäni se, että ketjussa lukee huhu - sen pitäisi jokaiselle kertoa, ettei kyseessä ole tieto.

Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä useammin huomaan, että noista ketjuista tuleekin painostusketjuja. Jos joku siellä yrittää jotain “kuulopuheita” tuoda esille niin välittömästi käydään kiinni. Sitten kun käykin niin, ettei huhu toteudu niin käydään verbaalisti kiinni käyttäjiin ja haastetaan oikein kunnolla.

Henkilökunnan ristiriitainen suhtautuminen ei auta linjaamaan huhuketjuja: yhtäältä pyydetään, jos huhua kommentoidaan, että siihen tuodaan jotain kovaa sisältöä ja samaan aikaan kuitenkin pyydetään varsin olemattomalla pohjalla perustamaan erillisiä lyhytkestoisia huhuketjuja. Ei tuohon varmaan täydellistä vastausta ole, mutta toivoisin ainakin sen, että tuo haastaminen noissa ketjuissa loppuisi tai sitten siitä tehdään kaikille yhtäläisen laitonta.

8 tykkäystä

Ihmeellisiä kilareita huhuista vedetään puolin ja toisin.

Aina, kun avaa huhuketjun, on mahdollista, että lukee väärää tietoa. Siksi onkin ensisijaisen tärkeää kirjoittaa viestinsä muille niin, että se on helposti tulkittavissa. Monitulkintaiset, vajaat viestit aiheuttavat aivan turhaa pöhinää ja toisaalta luovat huhuille myös olemattomia sivujuonia. Ei paljon sormea kuluta kirjoittaa viestiin “luulen”, “mutuilen”, “arvaan”, tms.

On eri asia jättää jotain kertomatta kuin kertoa oma näkemyksensä epäselvästi. Aika usein muuten siitäkin suututaan, jos kerrotaan jotain, mitä ei kerrota.

Se, että tieto osoittautuu vääräksi, ei tarkoita, etteikö se olisi jossain kohtaa voinut olla jotain sen suuntaistakin. Jos loukkaantuu huhuista, jotka eivät toteudu, ehkä on syytä hiljentää koko #pelaajat:huhut -alue.

Toisaalta, jos leikkii syväkurkkua, kannattaa olla valmis siihen, että joutuu framille.

All in all, huhut aiheuttaa isoja tunteita. Ja silloin järki usein sammuu ja huhusta tulee sellainen itseään ruokkiva, jopa suhteeton entiteetti. Tähän ei edes tarvita puolta palstaa.

12 tykkäystä

En ole muusta sanomastasi mitenkään eri mieltä, mutta ottakaapa työpöydälle esimerkiksi virtuaalisissa palstan henkilökunnan palavereissa agendalle, kuinka hyvin tulkitsette tätä ja kuinka hyvin tähän puututte. Keskimäärin minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa palstan ylläpidosta ja olen viimein myös oppinut sen, ettei asia minulle kuulu.

Asiasta on puhuttu vaikka kuinka monta kertaa. Luulen, että suurin osa palstasta allekirjoittaa sen saman ajatuksen

ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön

Kuitenkin se tapa, jolla näitä käsitellään kaipaisi aika paljon terottamista ja miettimistä. Linja heittelee ja se ei todella ole samanlainen eri käyttäjiä kohtaan. Ja tämä ei nyt liity minuun. Minua vaan ottaa suunnattomasti päähän henkilökohtaisesti (myös), että täällä on selvästi käyttäjäkuntia, joita saa haastaa ja sitten on sellaisia “pukareita”, jotka eivät edes saa mitellä. Ja näihin ei puututa minusta kovin tasapuolisesti.

Tämä riittäköön tähän ketjuun.

Edit: konkreettinen ehdotus - tuo ketjujen HIDASTAMINEN näkyy olevan erittäin tehokas tapa tuottaa mielenkiintoisempaa ja moniäänisempää keskustelua, välttää konflikteja yms. Voisiko tätä toimintoa soveltaa kaikissa huhuketjuissa?

6 tykkäystä