Säästäjät ja sijoittajat - ottakaa selvää ja ilmoittakaa pääomatuloista tehtävät vähennykset, jos ei ole ennestään tuttua (tietokone, puhelin, liittymät, työhuone…)
Yhteen asiaan en löytänyt vero.fi palvelusta vastausta - voiko verovähennys kohdistua useampaan kuin yhteen tuloluokkaan? Eli jos sinulla on esimerkiksi nettiliittymä, jonka avulla teet pääomatuloa (osingot sijoittamisesta) ja ansiotuloa (ei ensisijainen palkkatyö), niin tuleeko vähennystä kohdistaa molempiin, vai ainoastaan toiseen näistä?
Olen ollut ymmärtävinäni (en ole varma) niin, että työhuonevähennys voisi kohdistua palkkatuloon (teet etätöitä) ja pääomatuloon (hoidat sijoituksiasi), mutta onko tämä periaate sovellettavissa muuhunkin kuin työhuoneeseen?
Mä hiukan tutustuin tähän aiheeseen ja huomasin että jos työssä on tarvittu kasvomaskeja ja niitä on joutunut hankkimaan omalla rahalla, ne saa laittaa vähennyksiin.
Itse ostettujen kasvomaskien kulut voi vähentää
Voit vähentää itse hankkimiesi kasvomaskien kulut tulonhankkimiskuluina, jos tarvitset maskia työssäsi eikä työnantaja ole tarjonnut niitä sinulle. Vähennysoikeus koskee 13.8.2020 alkaen hankittuja kasvomaskeja.
Mä tulkitsen tuon niin että jos olisin kulkenut työmatkat julkisilla ja niissä olisi vahva suositus kasvomaskien käyttöön, niin nekin saisi laittaa vähennyksiin.
En ole millään muotoa asiantuntija, mutta tuo on työmatkaa ja maskien vähennysoikeus koskee käsittääkseni itse työtehtävää, jos työnantaja ei ole suojaimia tarjonnut. Työmatkakulujen verokäytäntöjä en tunne yhtään, kun ei ole koskaan itseä koskenut.
En ole minäkään asiantuntija ja siksi tulkitsen asian omalla tavallani.
Jos sinne töihin on mentävä julkisilla, niissä on vahva suositus kasvomaskeista ja julkisista ei saa niitä maskeja, niin mä tööttäisin ilman isompia tunnontuskia ne työmatkalla käytetyt maskitkin vähennyksiin.
Vaihtoehtohan olisi sitten se oma auto jossa ei maskeja tarvita.
Kiitos hyvästä vinkistä! Tuosta lähtee heti käyttöön 900e vähennys. Voiko tuohon päälle heittää vielä nettilaskut jne.? Miten se toimii käytännössä, kun meillä on Elisa Viihde ja se maksaa 40e kuussa? Voiko sen laittaa kokonaan vai pitäisikö se jakaa esim. 20e & 20e ja laittaa vähennyksiin vain tuo toinen puolikas?
Onkohan kellään kokemusta siitä, että jos työssä tarvitsee autoa, mutta se ei ole ‘pakollinen’ ja työnantaja maksaa kilometrikorvaukset, niin voiko verottajalta hakea mitään? Työmatkakuluihin olen laittanut aina kulut julkisten mukaan, mutta muistan lukeneeni jostain, että voisin saada työmatkat myös omaa autoa käyttäen. Viime vuodelta ei korvausta tulisi, mutta voisinko hakea niitä korvauksia vuodelta 2018 ja 2019?
Elisa Viihteen laskussa on liittymän ja Viihteen osuus eritelty. Näin ainakin minulla kaapelimodeemi versiolla. Koska käytät liittymääsi myös henkkoht käyttöön niin vähennä vain puolet niin verottaja on tyytyväinen.
Onko kellään kokemusta kuinka sijoitusasuntoon tehdystä remontista laitetaan vähennykset? Verottajan sivuilla sanotaan että vähennyksen voi jakaa kymmenelle vuodelle isommissa remonteissa. Eli jos esimerkiksi on tehty keittiöremontti hintaan 20000e, niin sen voinee vähentää 2000e/vuosi. Kuinkahan tuo jako sinne ilmoitukseen merkataan, ilmeisesti vain kulupuolelle 2000e lisää menoja ilman suurempia selittelyitä ja jos tulee kyselyä perään niin sitten esittää kuitit ja ilmoittaa että tekee vähennyksen seuraavat kymmenen vuotta?
Edit. Ja onkohan tuossa mahdollisuus kikkailla niin että vähentää seuraavat vuodet tasan senverran kuin on ns. voitto-osuutta kunnes summa on kuitattu pois?
Jos haet työmatkavähennystä oman auton käytöstä, täytyy sinun perustella julkisten kulkuneuvojen aikatauluilla että työssäkäyminen ei onnistu julkisilla ilman kohtuuttomia odotusaikoja tai kävelymatkoja.
Verottajan kanta on että työssä tarvittava oman auton käyttö on sinun ja työnantajan välinen ongelma.
Olen aikoinani jumpannut tämän asian kanssa vuosia.
Asiasta on olemassa myös lääninoikeuden päätös johon verottaja asiassa vetoaa.
Vähennystapa riippuu siis siitä, että onko kyseessä vuosikorjaus vai perusparannus. Perusparannusmenoja vähennellään tasapoistoilla vuosittain ja myydessä loput, mikäli on vielä poistamatta. Yks tämmönen case itsellä hoidettuna.
Pienet jutut, kuten keittiökaapin ovien vaihdot, tiskikoneen uusimiset yms. voi vähentää suoraan johonkin euromäärään asti. Ainakin tonniin asti ihan huoletta.
@ljpp, mulla kokemusta pääasiassa sijoitusasuntojen verokiemuroista ja yrityskauppojen myyntivoiton verotuksesta. Lisäksi toki jonkin verran sijoittamiseen liittyen perusjuttuja. Noi työhuonevähennykset yms ei ole oikein hallussa.
Taitaa mennä niin että vähennykset tulolajin käytön mukaan. Menot on yleensä sellaisia että käytetään myös yksityistaloudessa ja yleisesti tulonhankkimiseen jää se 50% vähennettävää menoista. Tuon 50% voisi teoriassa jakaa tulolajien järkevän käytön suhteessa (ansio ja pääoma). Esim. nettiyhteyden kotona voi puolisot vähentää puoliksi, eli 25% ja 25% kun yksityiskäyttö on se 50%. Tuo vois olla toimintamalli.
Mutta jos on pääomatulolähde niin vähennyksistä osa taitaa kohdistua automaattisesti niihin tuloihin, esim. asuntolainan korot. On toki korvamerkittyjä vähennyksiä ansiotuloista. Jos ei ole pääomatuloja mutta löytyy vähennyksiä niin se tappio käsitellään alijäämähyvityksenä ansiotuloista.
Voit saada osinkoja osakkeista tai rahastoista ja toki myös myyntivoittoja ja -tappioita. Verkkopalveluihin taasen et pääse sijoittelemaan ilman asianmukaista laitetta ja yhteyttä.
Etätyöstä, ehtona jos yli 50% vuoden työajasta etänä, voi laittaa 900e vähennyksiin ansiotuloista. Tällä tulee omavastuu täyteen. Lisäksi voi vähentää 50% internetkuluista, oletuksena käytät internettiä muuhunkin. Siksi puolet. Lisäksi itse laitoin työpisteen päivitykseen liittyvinä kuluina uuden näppäimistön ja hiiren vähennyksiin. Esim työpöydän voi myös vähentää. Omavastuun ylittävältä osalta vähennys on merkittävä, koska käytännössä vähennys nettona on lisäveroprosentin suuruinen.
Jos sattuu olemaan pääomatuloja, voi sieltä vähentää esim matkapuhelinkulut (50%). Lisäksi vähennyksiin voi laittaa tietokoneen tai puhelimen hankinnan (50%). Jos nettiliittymää ei vähennä ansiotuloista, voi sen vähentää pääomatuloista (50%). Sijoituskirjallisuuden (100%) voi vähentää yms. Toki sitten pitää olla pääomatuloja.
Saikos myös kuluja vähentää 5v takautuvasti pääomatuloista vai koskiko tämä ainoastaan myyntitappioita? Tämä mahdollisena vinkkinä niille, joilla on mahdollisesti tulevaosuudessa pääomatuloja (osinkoja tai myyntivoittoja).