Mitä levyjä on pyöritetty 16 kierrosta minuutissa?
Asan vanha levysoitin pyörii tarvittaessa myös 16 ja 78 kierrosta minuutissa.Kuva: TERHO VUORINEN
E: Pimpelipom vinyylikeräilijä @Desperado
Mitä levyjä on pyöritetty 16 kierrosta minuutissa?
Asan vanha levysoitin pyörii tarvittaessa myös 16 ja 78 kierrosta minuutissa.Kuva: TERHO VUORINEN
E: Pimpelipom vinyylikeräilijä @Desperado
Ainakin tämmöinen autoihin suunniteltu levysoitin käytti nopeutta 16 3/2. Ei ollut menestys.
No ainakin vanhat puhelevyt ja Barkov Jr. kierrosta toimii keskenään
. Mulla on niitä muutama.
Ai,ai huomenna saa levylautaselle pyörimään. Yövuoron jälkeen pari tuntia unta kuuppaan,sit Äxään! LET’S ROCK!
Iron Maiden : Senjutsu
Voiko sitä paremmin enään sanoa.
Tampereen Levykauppa Äxän Ari Kaukoranta puolestaan uskoo, että fyysisellä äänitteellä haetaan syvempää yhteyttä arvostamansa artistin tai yhtyeen musiikkiin.
”Suomen toimitusongelmat johtuvat Euroopan ja Yhdysvaltojen kasvaneesta kysynnästä. Tehtaat kärsivät ruuhkista, ja tilanne on eskaloitunut viimeisen vuoden aikana aivan ennenäkemättömällä tavalla”, Levykauppa Äxän toimitusjohtaja Jyri Lipponen kuvailee puhelimitse.
LIPPONEN KERTOO laskelmasta, jonka mukaan tehtaat pyörisivät pelkästään nykyisillä toimeksiannoilla vuorokauden ympäri kokonaisen vuoden putkeen. Mutta uutta tilausta tulee jatkuvasti sisään levy-yhtiöiltä. Moni artisti on pantannut julkaisujaan pandemian aikana, ja jonkinlainen julkaisupiikki on todennäköisesti vasta edessä.
Yhdysvaltain levyteollisuuden etujärjestön RIAA:n tuoreimpien tilastojen mukaan vinyylilevyjen myynti ohitti vuonna 2022 CD-levyjen myynnin - ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1987.
RIAAn katsauksen (PDF, englanniksi) mukaan vuonna 2022 vinyylien kappalekohtaiset myyntimäärät ohittivat ensimmäistä kertaa CD-levyjen myyntimäärät 35 vuoteen. Jo muutamaa vuotta aiemmin vinyylien rahallinen myynti ohitti CD-levyt, johtuen niiden kalliimmasta hinnasta, mutta nyt myös kappalemäärissä vinyyli kiskaisi itsensä myydyimmäksi fyysiseksi äänitallennemuodoksi.
Vinyylejä myytiin Yhdysvalloissa 1,2 miljardilla dollarilla (noin 1,13 miljardilla eurolla) vuonna 2022, CD-levyjen myynnin jäädessä 483 miljoonaan dollariin (noin 457 miljoonaa euroa) .
Parhaani mäkin teen täällä suomessakin
Tänään viimeksi kävin noukkimassa pari vanhaa Chuck Berryn tanska-painosta.
Ärsyttää vaan nykysissä uusissa vinyylilevyissä se, että ne rupee järjestäin olemaan avattavilla kansilla. Siis saahan siihen enemmän kaikkee grafiikkaa ym. lisää, mutta peruslevyt vie vaan sitte niin turkasen paljon enemmän hyllytilaa.
Ja voisin kuvitella, että se(kin) on jonkinlainen tekijä kohonneissa hinnoissa.
Puhut asiaa! Itse tykkään säilyttää vinyylit suojamuoveissa ja sitäkin turhat gatefoldit hankaloittaa. Harvassa levyssä on kuitenkaan niin hienoa ja laajaa kansitaidetta että se ehdottomasti vaatisi gatefold-kannet.
Toinen outo ja vähän harmittava tapa on jakaa normaalin mittaiset levyt 2 vinyylin mittaan. Saa olla yhtenään kääntämässä jos biisejä on se 2-3 per vinyylin puoli ja vaikeampi kaivaa hyllystä kuunteluun. Itse kun tykkään säilyttää tosiaan siten, että suojamuoveissa suojamovin suu aukko ylöspäin ja itse levy sisäpussissa irrallaan suojamuovin sisässä varsinaisen kannen kera ja sisäpussin suu aukko niin ikään ylöspäin. Nopea kaivaa levy kuunteluun ottamatta muuta pois suojamuoveista. Heti menee säätämiseksi jos on kaksi levyä ja gatefoldi.
Olen päässyt kaikista johdoista eroon hommaamalla bluetooth-levysoittimen. Soundi ei varmasti paras mahdollinen, mutta riittää minulle. Juuri tähän tarkoitukseen sopiva bluetooth-kaiutin olisi kuitenkin hankinnassa, osaako kukaan suositella juuri älppäreihin sopivaa tuotetta, kiitos!
Lamborghini, ja varsinkin sen V12-moottoriset mallit ovat autoja, jotka tuskin paljoa esittelyitä kaipaavat. Italialaisen superautovalmistajan historia yltää noiden moottorien kanssa 60 vuoden taakse ja on tehnyt siitä yhden historian tunnetuimmista ja halutuimmista merkeistä.
Liki saman ikäinen firma on vuonna 1965 perustettu Technics, jonka tunnetuin tuote musiikkiharrastajien piireissä lienee SL-1200 -vinyylilevysoitin. Se on varmasti maailman suosituin levysoitin erityisesti tiskijukkapiireissä: tekniikaltaan lähes mitä tahansa sietävä instrumentti joka on noussut ikoniksi.
Nyt nämä kaksi brändiä ovat yhdistäneet voimansa, ja vieläpä melko mielenkiintoisella tavalla.
Technics on nimittäin julkaissut SL-1200M7B -version klassikostaan yhteistyössä Lamborghinin kanssa. Soitin perustuu SL-1200MK7/SL-1210MK7 DJ -malleihin, mutta on koristeltu rungon osalta Lamborghinin tavaramerkiksi muodostuneella Y-muodolla.
Soittimen levymattoon niin ikään painettu Lamborghinin härkälogo. Soitin on saatavana kolmessa Lamborghinin värikartalta löytyvässä värissä: oranssina, vihreänä ja keltaisena.
Ja sitten se lätty:
Soittimen ostaja saa nimittäin mukaan vielä vinyylilevyllisen Lamborghinin ikonisten V12-moottorien ääniä.
Gene Vincent soi hetki sitten lautasella ja ny nuori Paula Koivuniemi!!! Mahtavaaaa!!!
Mulla JVCn puolautomaattinen levari, ostin vuos sitte käytettynä. Toiminut mainiosti tähän asti. Nyt ei tahdo lähteä pyörimään ja kun saa levyn soimaan niin ääni aaltoilee. Pitäskö ostaa uus remmi?
Aikamoinen kontrasti, mut peukut Genelle, legenda
.
Juu näin on. Gene on lähellä sydäntä. Eilen kun menin töihin niin työmatka meni Eddie Cochrania kuunnellessa! Tämä genre mitä nämä kaverit edustaa on lähellä sydäntä. Aikamoisen levykokoelman omistaja niin löytyy vaikka mitä.
Olen tässä vuosien aikana huomannut,että tämä genre on sua lähellä,niin heitäppä viisi kovinta biisiä? Ja jos viittit niin pistä vie viisi kovinta laulajaa/bändiä?
Vaihdoin remmin ja sama tulos. Ei lähde pyörimään ja kun saa pyörimään, niin välillä soi hyvin ja välillä liian hitaasti/nopeasti. Ostin CRC Electronicia ja suihketta vähän joka paikkaan. Ja kas, JVC soi kuin enkeli.
Kokeilitko savikiekoilla? ![]()
En kokeillut. muokattu yhteisölle sopivaksi