Yrittäjät ja yritykset

MTV3 Viiden jälkeen ohjelmassa Sidosteen toimitusjohtaja Janne Tamminen. Nyt on fiksu kaveri ja hyvä esiintymään. Todella hyvä esiintyminen. Ja ennenkaikkea kyseessä on suomalainen yritys ja täältä Tampereelta. Taitaa olla jo kolmas vai neljäs sukupolvi kyseessä.

Todella hieno tarina ja hienoa, että on edelleen kotimaista tuotantoa myös tällaisissa tuotteissa. Tätä katsellessa tulee itselleni mieleen se, että kyllä jatkossa tarttuu ainakin minun ostoskoriin Sidosteen sukat. Ei ne maksa kuitenkaan juuri muita enempää.

Ja tämä ei ole mikään “maksettu mainos”, vaan ihan puhdasta kehua suomalaisen yrityksen puolesta.

5 tykkäystä

Onko Tampere suomen sukkapääkaupunki, kun myös sukkamestarit niminen firma löytyy kaupungista. Vahvasti suosittelen myös heidän tuotteitaan.

2 tykkäystä

Tämä on kyllä todella ihmeellistä että Tampereelta ei ole siirretty sukkien tuotantoa jonnekin halvemman työvoiman maahan. :flushed:
Tämä on mun mielestä kulttuuriteko josta pitää nostaa yrityksen päättäjille hattua. :+1:t2:

2 tykkäystä

Mä ostin joskus Partioaitasta Sukkamestarien merinovillasukkia (eivät kerää kosteutta ja haise) mutta ne kului kyllä muutamassa kuukaudessa kantapäästä puhki. Sen sijaan toisen suomalaispuljun, Varustelekan merinovillasukat ovat kestäneet, vaikka maksavat sen kympin pari niin ovat hyvä hankinta.
Varusteleka on muutenkin poikkeuksellinen firma, ne kannattaa laittaa facessa seurantaan jo kieli poskessa tehdyn viestinnän takia. Oli kyseessä sitten oma mainos tai tilikauden päätösrapsa niin noi on hauskaa luettavaa.

2 tykkäystä

Sukkamestarit tosin on Ylöjärvellä mutta monen mielestä sekin on Tamperetta

Huvitti, kun menin Pirkanmaan Osuuskaupan sivuille ja näkymä on pelkkää Wordpress-mambojamboa. Joku painanut väärästä napista? Enpä olisi uskonut, että nämäkin sivut pyörivät WP:llä.

test 3
test 2
Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!

No jaa, nyt sivut on vedetty alas.

2 tykkäystä

Itselläni on sivutoiminen pieni laitevuokraamo toiminut jo jonkin aikaa. Nyt on suunnitelmissa laajentaa toimintaa ajoneuvoihin. Ensimmäisenä kiikarissa olisi matkailuauto ja toisena pakettiauto.
Onko arvon “seuratovereilla” kokemuksia omien autojen vuokraamisesta ja erityisesti matkailuauton? Miinukset/plussat?

Toki jos sallitte, niin kurkatkaa sivut: www.katajama.fi

4 tykkäystä

Olisiko suosituksia kirjanpito-ohjelmasta pienelle toiminimelle?
Tähän asti olen pyöritellyt Excelissä, koska toimintaa niin vähän. Voisin kuitenkin siirtyä edulliseen ohjelmaan…

Pilvipalveluna täältä:

1 tykkäys

En ota edullisuuteen kantaa. Itse kun tuli tuolla sektorilla toimittua niin valitettavan usein yritykset ja yrittäjät hakivat sitä halvinta. Ja eri softien myyntimiehet osaavat kyllä myydä halvalla muttei välttämättä sitä mitä asiakas tarvitsee.

Niin, siis tuli Accolla oltua pitkään ja itse asiassa tuonkin sovelluksen kehitystiimissä joku 10 vuotta sitten. Maailma oli tuolloin vielä vähän kesken, asiakasrajapinnasta toin jatkuvasti lennokkaita tarve- ja kehitysideoita jotka eivät aina ottaneet ihan tuulta alle. Tuolloin. Mutta ihan käyttökelpoinen softa, joka sopii monen kokoisille yrityksille.

1 tykkäys

Kyllä me ollaan oltu tuohon tosi tyytyväisiä, kaikki toimii ilman papereiden pyörittelyä.

1 tykkäys

Itsellä syy edullisuuden tavoitteluun on puhtaasti se, että toiminta on pientä ja sivutoimista. Liikevaihtoa max 5t€.
Tähän asti pärjännyt hyvin Excelin yhdenkertaisella, mutta voisihan sitä kunnon tuotteeseenkin siirtyä.

2 tykkäystä

Juu, ymmärrän nämä tilanteet hyvin joissa toiminta on pienimuotoista, ja ehkä pysyykin sellaisena. Tällöin jokainen ulkopuolelle menevä euro on ”turha”. Jos tarkoituksena ja tavoitteena tehdä hommaa päätoimisesti niin silloin panostaisin pakettiin jonkun euron. Maksavat itsensä taatusti takaisin kaikilla mittareilla.

2 tykkäystä

Kysytäämpäs lisää kun täällä on hyviä asiantuntijoita paikalla.

Eli jos toiminimeni ostaa ajoneuvon vuokrattavaksi ja ostaessa ajoneuvossa on vähennettävää alv:tä ~5000€. Niin vähennetäänkö tuo ihan yhden vuoden verotuksessa vai kuinka tuo käyttäytyy?

Itsellä alv velvollista toimintaa hyvin pienesti ja vuosi ilmoituksella menee. Kaiketi yrityksellesi on määritetty verokausi, sen mukaan. Voi olla kuukausi, nejännesvuosi tai vuosi.
Auton alv 0% hintaa vähennetään verotuksessa useamman vuoden ajan.

Verokausi on 12kk
Sitä tuossa mietinkin, että jakaantuuko usemmalle vuodelle vai kerta rykäisy.

Auton osto on ihan samanlainen osto kuin mikä tahansa alvillinen osto. Eli alv merkataan sen kuukauden alv saldoon mikä kauppakirjan päivämäärä on. Itse auto taas menee kirjanpidossa vähennyksiin vuosittain poistoina. Tämä koskee kaikkia yli 2500€ (alv 0%) investointeja. Sitä en tiedä, saako poistoprosentteja korkeammaksi, jos kyseessä pääasiallinen vuokraus.

Alv menee verokauden kertymänä.

Juu tässä toki pointtinsa, jos liikevaihto on pientä, niin sitten tuota Alvia voidaan hieman soveltaa. Kirjanpitäjän kanssa kannattaa ottaa palis ja tai soittaa veroneuvontaan.