Yrittäjät ja yritykset

Eli oman yrityksen pitäminen ja sen kautta töiden tekeminen.

Minulla on ollut jo jonkin aikaa oman työn ohella myös pieni osakeyhtiö muutaman kaverin kanssa, mutta nyt liiketoiminta supistuu (loppuu) ja haluaisimme tehdä firmastamme pöytälaatikkofirman. Onko kenelläkään kokemusta tuollaisesta?

Tässä pöytälaatikkofirmassa olisi etuna se, että firma on edelleen olemassa (y-tunnus säilyy), mutta mitään juoksevia kuluja ei ole. Firman voi siis palauttaa takaisin “koska vain”. Voisin kuvitella, että tuo on helpompi ja kevyempi prosessi kuin firman oikea lopettaminen, mutta onko?

Koitin etsiä jotain vastaavaa ketjua, mutta haulla ei löytynyt mitään oikein sopivaa…

Muuta en osaa sanoa kuin että helpoin tapa se on juuri tuo paikalleen jättäminen.

1 tykkäys

Lopettaahan ei Oy:tä voi muuta kuin konkurssin kautta, joten jos aiotte jäättää firman pöytälaatikkoon, niin hoitakaa mahdolliset velat pois, ja poistakaa se kaikista muista rekistereistä, paitsi kaupparekisteristä.
Tilinpäätös teidän pitää ilmoittaa edelleen vuosittain, vaikkei toimintaa olisikaan.

Edit. Tämä siis vastauksena @PetriV

1 tykkäys

Tein vastaavan juuri viime vuonna - tarkoitus pitää firma pöytälaatikossa muutaman vuoden ainakin. Kuten yllä todettiin, poisto rekistereistä, kirjanpitosopimuksen yms lakkauttaminen jne. Nopea prosessi. Itse suljin jopa pankkitilin kun ei viitsi maksella muutaman kympin kk-kuluja pankille kun toimintaa ei ole. Pankkikin tätä neuvoi sanoen että tilin avaaminen sitten aikanaan uudelleen on nopeaa.

Oma firma/osakkuus kyllä avasi monia ovia; tein mm parin vuoden ajan töitä firman kautta eräälle teknologiafirmalle: suostuivat tähän firman kautta laskuttamiseen kun huomasin että työpaikkaa en sieltä saanut. Eli firma on hyvä pitää ”takataskussa” valmiina.

1 tykkäys

En ole ehtinyt vielä tutustumaan tähän yhtään, mutta ilmeisen helppo on siis toteuttaa? Ilmoitus “lakkautuksesta” vain YTJ:ään ja sieltä menee tiedot eteenpäin? Meillä on myös tarkoitus vetää kaikki alas, niin ei sitten tule kuluja ja tilille ei tarvitse jättää rahaa muhimaan… viimeiset pennoset nostetaan viimeisen kokouksen palkkioina.

@Recoil mitä tulee tilinpäätökseen, jos ei ole rahaa, toimintaa, ei mitään? Pidetään yhtiökokous ja todetaan, että mitä ei ole tapahtunut?

Ilmoitatte Kaupparekisteriin, että firma menee tauolle. Siihen ei muuta paljon tarvita kun yhden lomakkeen täyttö

Tilinpäätös on toki toimitettava jokaiselta tilikaudelta, oli liiketoimintaa tai ei

1 tykkäys

Itsellä yhden pöytälaatikkofirman hautaustoimenpide ollut käynnissä jos hetken.
Jos yrityksellä ei ole todistettavasti mitään toimintaa, ei tuloja, ei vähennettyjä menoja jne, on ainakin siinä tilanteessa mahdollista, että jättää toimittamatta tilinpäätöstiedot tarpeeksi pitkäksi aikaa PRH:lle. PRH lähettää yleensä kaksi muistutusta asiasta joissa uhkaa poistavansa yhtiön kaupparekkarista. Jos niitä tietoja ei ilmoita, poistuu yhtiö rekisteristä tuota kautta. Yhtiö pitää kuitenkin muistaa poista alv ja jne rekistereistä.
Toinen vaihtoehto on ”pyytää” tuota rekisteristä poistoa, se kuitenkin maksaa jotain, rontti parisatkua tms.
Soitin aikoinaan PRH:lle ja kysyin asiasta että eikö halvin (käytännössä ilmainen) tapa ole jättää ilmoitukset vaan antamatta. Aspan puhelinmimmi naureskeli ja sanoi sillai viehkosti ettei voi ottaa asiaan kantaa :))
Verottajalle pitää kuitenkin veroilmoitukset tehdä normaalisti ja hoitaa kaikki mahdolliset olevat ja tulevat veroasiat kuntoon.

Kaikki yllämainittu perustuu omaan kokemukseen asiasta ja siten mainitsen nämä mielipiteenä, en faktana.

Onnea lopettamiseen :wink:

1 tykkäys

Toki toinen vaihtoehto on osakeyhtiön myyminen pois. Tai pois antaminen. Käsittääkseni tällaisiakin firmoja on olemassa. Myyvät sitten aloittaville yrittäjille valmiita yrityksiä

Ilmoitatte vaan viimeisen tilinpäätöksen uusilla päivämäärillä.

Tässä tosin poistuu sitten se mahdollisuus, että ottaisi myöhemmin yhtiön taas käyttöön.
Kuinka lie tänä päivänä olevan enää noita tyhjien yritysten ostajia, kun osakepääomaa ei enää vaadita uutta yritystä perustettaessa?

Olen ajatellut ryhtyä sivutoimiseksi yrittäjäksi, ja näin hyödyntää osaamistani valmistuessani tekniikan alan insinööriksi. Onko palstaveljillä kokemusta OP kevytyrittäjyydestä? Vinkkejä ottaisin vastaan. Tuossahan ei ole muita kuluja kuin, että OP ottaa 5 % provikan tuloista. Olen muutenkin laskeskellut, että välittömiä kuluja tulisi nettisivuista, kaupparekisteriin iloittautumisesta ja ohjelmistosta. Tavoitteena on tosiaan tehdä aluksi sivutoimisesti, ja katsoa riskittömästi kuinka tämä idea kantaa. Tämä yritysmuoto ei ilmeisesti vaikuta työttömyyteen taikka työmarkkinatukeen, jos toiminta pysyy tarpeeksi pienenä. Pidän työttömyyttä mahdollisena, sillä taisi mennä työt alta koronan takia.

1 tykkäys

Tätä on tosiaan säädetty parempaan päin vuosien varrella. Aiemmin tämä katkaisi pienissäkin määrin etuudet. Nyt siinä taitaa olla joku toistuvuusjuttu. Eli jos on tarpeeksi säännöllistä ja toistuvaa toimintaa, lasketaan yrittämiseksi riippumatta tuloista. Ei siis sovellu kaikille aloille.

Viestini perustuu vain hatariin muistikuviin. Asiasta kannattaa ottaa selvää perinpohjin, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

1 tykkäys

Viime vuoden puolella syntyi idea siitä, että aloittaisin jälleen aktiivisen bloggaamisen. Minulla on ollut muutama blogi aiemminkin, joista yksi oli ihan kohtalaisen luettu.

Ajatuksena on, että blogista kasvattaisi pienimuotoisen sivubisneksen esimerkiksi myymällä blogin kautta e-kirjaa.

Viikonloppuna idea nytkähti eteenpäin ja pistinkin blogin pystyyn Wordpress.com -sivuston kautta noin vartissa.

Myöhemmin minulle kuitenkin selvisi, että on olemassa erikseen Wordpress.org ja -.com :man_facepalming: . Kun hain tietoa aiheesta, niin päädyin seuraavaan:

  • Se alkuperäinen Wordpress
  • Taustalla voittoa tavoittelematon järjestö, perustuu avoimeen lähdekoodiin
  • Luonteeltaan kuin Android: Käyttäjä voi itse määrittää aivan täysin sivuston sisällön. Jokaikisen kilkkeen ja teemoja yms. on lähes rajaton määrä. Myös kolmansien osapuolien sovellukset vapaasti käytössä
  • Käyttäjä voi itse asetella sivustolleen mainoksia tai jopa myydä mainostilaa haluamilleen tahoille
  • Vaatii sen, että käyttäjä ostaa hosting-palvelun ja domainin jostain muualta sekä tarvittaessa huolehtii itse turvallisuusasetuksista, päivityksistä, varmuuskopionnista ym. (jollei osta niitäkin ulkoa)
  • Käyttäjä on itse sivuston “omistaja”
  • Alkuperäisen Wordpressin yhden perustajista voittoa tavoitteleva firma
  • Hyödyntää alkuperäisen tavoin Wordpress-julkaisualustaa
  • Luonteeltaan kuin Applen iOS: Kaikki on tehty aivan naurettavan helpoksi ja käyttäjäystävälliseksi. Uskottavalta näyttävän sivun omalla domainilla ja WordAds -mainoksilla saa pystyyn hetkessä.
  • Kolikon kääntöpuolella se, että käyttäjällä on hyvin rajattu määrä kustomointimahdollisuuksia. Ei hyväksy kolmansien osapuolten tekemiä teemoja yms., vaan kaikki pitää ottaa Wordpress.comin tai sen kumppaneiden kautta.
  • Maksullinen palvelu, joka hoitaa puolestasi kaikki edellä mainitut asiat (hosting, ylläpito, varmuuskopiot). Käytännössä $8 kuukaudessa maksava Premium-versio on pakko ottaa, jos haluaa sivustolleen mainontaa. WordAds hoitaa mainonnan käyttäjän puolesta, eikä siihen voi itse vaikuttaa millään tavalla (asettelu, mitä mainostetaan jne.).
  • Käyttäjä ei tavallaan itse omista sivuaan, vaan se on Wordpress.comin, ja käyttäjä joutuukin noudattamaan .comin ilmeisen tiukkoja käyttöehtoja

Iso kysymys kuuluukin, että nyt kun olen vielä aivan alkutekijöissä, niin kannattaako minun siirtää blogi .comista .orgiin? Löysin joitain YouTube-videoita aiheesta ja niissä sanotaan, että org on välttämätön, jos oikeasti haluaa saada mainostuloja.

Tästä asiasta voisi jutella aika pitkään, eikä tämä ehkä edes osu tähän ketjuun. Webbijulkaisu on omanlaisensa bisnes.

Kannattaa todella tarkkaan miettiä mihin alustaan sitoutuu, koska alustan vaihtaminen on vaikeaa ja kallista. Ja iso päätös on myös se, että ottaako ylläpidon omalle kontolleen – se tietää päivityksiä, tietoturva-uhkia, serverin vaihtoja vähintään 5v välein…

En ole WordPressin .com palvelua käyttänyt, mutta eikös maksuversio poista heidän omat mainokset, jonka jälkeen voi käyttää omiaan?

WP palveluita löytyy lähempääkin, esim. Seravo Tampereelta.

Mistä ajattelit blogata? On meinaa vaikea laji nykyään, kun tarjonta ylittää kysynnän ja lisäksi on videot ja podcastit. Voittava blogaaminen vaatii yleensä joko isoa volyymia tai kapean erikoisalueen todella syvällistä osaamista.

1 tykkäys

Sen verran WP:n ajamisesta omatoimisesti, että käytännössä jos otat jonkinlaisen peruswebhotellin, niin serverin ylläpito hoidetaan yleensä kokonaan hostaajan puolesta (serverin päivitykset, rauta, mahdollisesti varmuuskopiot jne.) ja sinulle itselle jää WP:n ylläpito.

WP:n ylläpitokin on nykyään siinä mielessä helppoa, että GUIn kautta saat kytkettyä päälle automaattiset päivitykset WP:hen itsessään sekä teemoihin ja lisäosiin. Eli käytännössä itselle jää tehtäväksi sivuston pystyttäminen (mainoslisäosineen, teemoineen jne.) ja tietysti lopulta bloggaus.

1 tykkäys

Joo, maksullisessa versiossa ei ole enää WordPress.comin mainoksia, ainoastaan “Pidä blogia Wordpress.comissa” lukee sivun alareunassa.

WordAdsilla, joka on .comin pakollinen mainosyhteistyökumppani, on myös omat hyvät ja huonot puolensa. Se ilmoittaa kilpailuttavansa eri mainostajat (kuten Googlen AdSense) asiakkaan puolesta, ja näyttävänsä ainoastaan “parhaat” mainokset, mutta perii siitä hyvästä siivun mainostuloista.

Bloggaamisessa oman riittävän rajatun nichen (lokero) keksiminen on ollut minullekin se ongelma. Keksin itse asiassa sellaisen aiemmin, mutta en jaksanut enää kirjoittaa aiheesta, vaikka blogi keräsi ihan hyviä yleisömääriä.

Uuden blogin aihe on sijoittaminen ja kuinka tulla miljonääriksi sijoittamalla. Tästäkin mennään vielä seuraavaan alakategoriaan (pienempään lokeroon), jota en viitsi tässä paljastaa.

Tiedostan sen, että siinä missä milleniaalit (n. 1981-1997 syntyneet) ovat digiosaajia, joille teksti ja kuvat (blogit, Facebook, Instagram) ovat tärkeitä, niin digiriippuvainen Z sukupolvi (n. 1998-2010) ei enää samassa määrin lue tekstejä, vaan viettävät aikaansa YouTubessa, TikTokissa yms. Tästä syystä blogiin täytyy pyrkiä yhdistämään kuvien ohella videota yms.

Tietysti alkuun täytyy katsoa, miten homma lähtee liikkeelle. Minulla on kuitenkin (omasta mielestäni) varsin hyviä ideoita, joilla blogia saa buustattua.

Joo, suoraan vaan asennat WP:n CMS:n ja opettelet sen. Hankit domainin ja webhotellin. Vaikein osuus varmaan asennus, mutta siihenkin löytyy netistä seikkaperäiset ohjeet. Paikallisella Xampp-virtuaaliserverillä voi opetella. Tai siis näin minä sen tekisin, varmaan erilaisia mielipiteitä löytyy.

Sekä bloggaamisesta, että nettisivujen teknisestä puolesta tai sivujen kaupallistamisesta voi tehdä itselleen niin syvän kuopan kuin haluaa. Taustalta löytyy mitä syvintä asiakashallintaa ja -seurantaa tai yksinkertaisesti voit toteuttaa sivut ns. harrastuspohjalta ja toivoa, että blogi löydetään. Yleensä ainakin erityisen hyvä sisältö löydetäänkin ilman sen suurempia temppuja. Tosin jonkin verran sitä pitää “mainostaa”. Sisältöä kannattaa kuitenkin tehdä arkistoon valmiiksi, jotta julkaisutahti pysyy tasaisena.

1 tykkäys

Rahallahan aina saa ja hevosella pääsee. Olen miettinyt suomalaisen Zonerin starter-pakettia, joka maksaa 16€/kk. Zoner lupaa huolehtia mm. tietoturvasta, back upeista ja WordPress-päivityksistä. Lisäksi siirtävät maksutta vanhan blogin sisällön uuteen.

Saman paketin saa tietysti koostettua vaikka Bluehostin tai GoDaddyn kautta, mutta niistäkin kertyy jo hintaa yllättävän paljon.

16€/kk on tietysti jo sellainen raha, että hommassa täytyy olla tosissaan.

Pohdintaa vielä e-kirjan kirjoittamiseen liittyen bisnesnäkökulmasta.

Kaverini julkaisi erään suuren kustantamon kautta suositun bisneskirjan, joka taisi olla julkaisuvuoden myydyimpiä. Kirjoittajia kirjalla oli kaikkiaan kolme. Arvatkaa, paljonko kaverini sai rahaa per myyty kirja, kun opuksen myyntihinta oli 40€. Vastaus 0,50€/kirja eli kolmen kirjoittajan yhteenlaskettu osuus oli 1,50€/kirja. Tuosta luonnollisesti otetaan vielä verot pois :grin:

Hän totesikin, että tuntipalkoille ei noilla hommilla pääse, vaan se on ihan puhdasta hyväntekeväisyyttä. Suositutkaan bisneskirjat eivät nimittäin myy Suomessa mitään valtavia määriä joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.

Sen sijaan kun julkaiset 40€ maksavan e-kirjan yleisölle suoraan, niin kutakuinkin 36€ tulee alvitonta myyntiä (matalampi verokanta) ja verojen jälkeen 25€ jää käteen per kirja. Jotain kuluja toki tulee graafisesta suunnittelusta, kirjanpidosta yms.

Jos leikitään, että myisi kustantajan kautta 10 000 kirjaa ja olisi ainoa kirjoittaja, niin palkkiota tulisi sellainen 15 000€, josta verojen jälkeen käteen 10 000€.

Jos sen sijaan myisi oman verkkosivun kautta 1 000 kirjaa eli 1/10 osan, niin käteen jäävä osuus olisi 25 000€. Toki menestyvän e-kirjan kirjoittaminen ei ole helppoa ja sitä pitää itse mm. markkinoida ankarasti.

4 tykkäystä

On kyllä huonon sopimuksen myös tehnyt. Mitenkähän tuo noin huonoksi on saatu? Kuvaoikeudet maksavat varsin paljon, jos on vaikkapa runsaasti kuvitettu kirja, mutta suurin osa kirjasoppareista kyllä pitäisi tuottaa 40 euron myyntihinnalla useampia euroja. Päälle kymmenen prosenttia tuotosta, eli kirjan ainekustannukset vähennetty 40 eurosta. Jollain Hotakaisella osuus lienee 20 %.

E-kirja on kiinnostava vaihtoehto kyllä. Jos meikäläinen joskus saa yhden ikuisuusprojektin divarikiekosta tehtyä, niin tuolla kustannusrakenteella siitä työmäärästä voisi edes jonkinlaisen korvikkeen saada, ajatellen että todennäköinen ostajamäärä on optimistisestikin ajateltuna lähempänä sataa kuin tuhatta. Vaikka olisi kuinka sexypöxysti muotoiltu ykkösdivariaihe. :slight_smile:

1 tykkäys

Kuulokkeet lähti tilaukseen. Hyvää ja hauskaa markkinointia. Paikallinen yritys käsittääkseni. 5/5.