27.11.2022 klo 17.00 / Atalan Alasuojat Oy:n auditorio:
Atalan Alasuojat Oy:n toimitusjohtaja Seppo Kahvara kiipeää puhujan pönttöön. Seppo kiristää krakansa ja kröhäisee hieman.
Rakkaat siskot ja hyvät veljet. Minulla on teille merkittävä uutinen! Olemme tehneet Tuppuru HC:n kanssa sopimuksen yhteistyöstä seuraavan viiden vuoden ajaksi!
Auditoriosta kantautuu melko maltilliset aplodit. Osa työntekijöistä maisteli salaa taskumattejaan ja keskittyivät jo spekuloimaan tulevia, kohta alkavia pikkujouluja.
Seppo jatkaa puhettaan…
… yhtiön talous on siis mallillaan. Joten nyt voinkin kiskaista tämän joulupukin hatun päähäni ja julistaa vuoden 2022 pikkujoulut alkaneeksi! Olkaahan ihmisiksi ja pitäkää housunne jalassa, ainakin vielä toistaiseksi!
Näin juhlaväki siirtyy kohti juomatarjoilua, joka on pystytetty asiakaspalvelutiskin luokse.
On kuulunut huhuja, ettei Atalan Alasuojien menestys ole maistunut kilpailijoille. Onko porukassa myyriä? Se selviää…
Pelin idea
Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset.
Pelin rytmi
Päivä kestää noin 3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa (hyvis tai pahis) paljastetaan kanssapelaajille ( Seppo Kahvaran rooli kerrotaan tarkasti). Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.
Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.
Äänestäminen
Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++tp2. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rankaista.
Keskustelu
Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.
Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.
Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.
Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.
Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.
Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.
Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “tp2 on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.
Pelin kesto ja voittaminen
Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.
Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.
Aktiivisuus
Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.
Pelinjohtajat
tp2 ja 000 toimivat yhdessä pelinjohtajina ja päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.
Pelaajamäärä ja pelihahmot
Pelissä on 12 pelaajaa:
Hyvikset 9kpl.
TJ Seppo Kahvara:
Toimutusjohtaja saa 5 erikoiskykyä, joista voi halutessaan käyttää yhden/pelipäivä. Kyvyt eivät ole julkisia, joten niistä saa tietää vain Seppo Kahvara. Kyvyn voi käyttää vain kerran. Seppo Kahvaran rooli paljastetaan, mikäli Seppo pudotetaan.
Asiakaspalvelun Tarmo ja Tepi:
Kaksoshahmot uudella twistillä. Mikäli pahisten yöpudotus osuu jompaan kumpaan, putoaa molemmat pelistä. Poikkeuksena, jos toisella on XO-Konjakki. Päiväpudotuksessa putoaa vain toinen. Asiakaspalvelijat eivät tiedä toisiaan, mutta jos jompi kumpi saa XO-Konjakin, saa hän tietää toisen asiakaspalvelijan henkilöllisyyden. Siinä tapauksessa asiakaspalvelija voi luovuttaa Konjakin tarvittaessa toiselle asiakaspalvelijalle. Tämän jälkeen ei pulloa voi kumpikaan saada.
Portsari Pertti:
Kolmantena pelipäivänä voi pudottaa valitsemansa pelaajan. Pudotettava pelaaja ei saa kuitenkaan olla sillä hetkellä eniten ääniä saanut pelaaja. Pudotuksen voi suorittaa kolmannen pelipäivän kuluessa viimeistään 2h ennen pelipäivän päättymistä. Toinen vaihtoehto on, että Pertti voi halutessaan kolmantenä päivänä herättää yhden pelaajan henkiin. Henkiin herättäminen voi tapahtua missä vaiheessa kolmatta pelipäivää tahansa, kuitenkin ennen pelipäivän loppua. Henkiinherätetty pelaaja tulee mukaan 4. pelipäivänä. Seppo Kahvaraa ei voi herättää henkiin.
5 kpl tavallista työntekijää
Pahikset 3kpl:
“JOFA”
Kilpailevan yrityksen soluttautuja. Ei erikoiskykyä. Pääsee heti alussa pahiskeskusteluun TITANIN kanssa. Ei tiedä Bauerin henkilöllisyyttä.
“TITAN”
Kilpailevan yrityksen soluttautuja. Ei erikoiskykyä. Pääsee heti alussa pahiskeskusteluun JOFAN kanssa. Ei tiedä Bauerin henkilöllisyyttä.
“BAUER”
Kilpailevan yrityksen soluttautuja. Pääsee pahiskeskusteluun vasta toisen pelipäivän alkaessa. Saa tietää kuka on JOFA. Ei tiedä kuka on TITAN.
Pelissä on kiertävä toteemiesine = XO-konjakkipullo, joka suojaa kantajaansa yhtenä päivänä ja yönä. Sitä ei voi saada kahta kertaa pelin aikana. Asiakaspalvelijan hallussa se suojaa yön tuplapudotukselta, sekä asiakaspalvelija voi siirtää sen halutessaan toiselle asiakaspalvelijalle. Mikäli pudotus osuus päivällä konjakin haltijalle, putoaa toiseksi eniten ääniä saanut pelaaja. Jos pahisten yönimi osuu Konjakin haltijalle, ei yöllä putoa kukaan.
HUOM! Seppo Kahvara on ainoa rooli, jonka tarkka rooli kerrotaan pudotuksessa. Muut ovat sitten vain hyvis / pahis.
Pelaajat:
Armas
Casperi
Mazzus
Nuti
Wrathchild
Tonza
Jopeti
Petri
Ode
Bilbo
Ilves1931
Varilasit
Pelinjohto palkitsee keskiviikkona parhaimman joulu-aiheisen avatarin, jonka pelaajat ovat itsellensä vaihtaneet. Palkinto paljastetaan voittajan julistuksessa!
Pelipäivä alkaa nyt ja päättyy keskiviikkona 30.11.2022 klo 20.00!