Äänestys: Oletusnäkymä

Nyt tulee projektin aloituksen jälkeen tärkein asia yhteisön äänestettäväksi: Oletusnäkymä. Tätä päätöstä on tarkoituksella siiretty tähän päivään asti, jotta kaikki ovat ehtineet saamaan tuntumaa uuteen alustaan.

Oletusnäkymällä siis tarkoitetaan sitä näkymää joka aukeaa kun tulet osoitteeseen http://tappara.co ja kun palstalla ollessasi klikkaat Tappara- logoa. Vaihtoehtoja on kolme:

• Tuoreimmat, eli nykyisin käytössä oleva oletusnäkymä.
  • Keskustelualueet, eli enemmän vanhaa Tappara.infoa ja muita perinteisiä foorumeita muistuttava näkymä.
  • Hybridi, eli ison Imgur.com:in käyttämä malli jossa oletusnäkymä on Alueet mutta logon klikkaaminen vie Tuoreimmat näkymään. Ideana on näyttää uusille tulijoille perinteisempi näkymä ensin, mutta käyttää Tuoreimmat-näkymää ensijaisena tämän jälkeen.

Sitten ei muuta kuin kansa isoin joukoin uurnille. Tämä päätös vaikuttaa palstan käyttökokemukseen merkittävällä tavalla, joten mieti tarkkaan minkä valitset. Aiheesta voi myös keskustella tässä ketjussa ja mielenkiinnolla luetaan kommentteja. Huomioi se, että molemiin näkymiin (Tuoreimmat, Keskustelualueet) pääsee kyllä jatkossakin ylävalikosta, kuten tähänkin asti. Kyse on vain siitä mitä käytetään oletuksena.

• Tuoreimmat
  • Keskustelualueet
  • Hybridi

0 äänestäjää

P.S. Pieniä toiveita on siitä, että tämä ehkä on joskus tulevaisuudessa käyttäjän itsensä valittavissa, mutta tästä ei ole vielä varmuutta saati aikataulua

Kehotan miettimään asiaa myös vieralijan / satunnaiskävijän / harvemmin kirjoittavan kannalta. Keskustelualueet-näkymästä näkee saman minkä tuoreimmista, mutta samalla hahmottaa myös keskustelupalstan keskustelumahdollisuuksien laajuuden; aktiivisia ketjuja näkyy 3-5 per alue ja kaikki alueet ja olemassa olevat keskustelumahdollisuudet hahmottaa helpommin.

Tuoreimmat-näkymä on varmaan jokaisen keskustelupalstan lisäominaisuus, mutta vastaavasti oletuksena on usein keskustelualueet, jolloin voi lähteä heti selailemaan haluamaansa suuntaan palstalla. Aktiivikäyttäjille tuoreimmat on eittämättä paras, mutta kysehän on siitä, että mikä tarjotaan oletuksena. Aktiivikäyttäjät osaavat mitä luultavammin hakea tuoreimmat-näkymän oli oletusnäkymä mikä tahansa, mutta osaavatko muut hakea keskustelualueet-näkymän jos oletus on tuoreimmat?

Kehotan myös miettimään oletusnäkymän vaikutusta tiettyjen ajankohtaisia aiheita sisältävien alueiden hiljaiseloon verrattuna infoon (pelaajaketjut, Tapparan yleinen keskustelu). Osataanko kyseisille alueille mennä kirjoittamaan ilman keskustelualueisiin ohjaamista oletuksena?

4 tykkäystä

@ozzi lisäsi Alueet-näkymän työpöytäversioon ominaisuuden, joka paransi sitä merkittävän paljon. Nyt ketjut, joissa on lukemattomia viestejä, näkyvät samalla tavoin korostettuina kuin Tuoreimmissa. Käykäähän tutustumassa! :slight_smile:

Alunperin selvältä näyttänyt äänestystulos on kääntymässä hyvin mielenkiintoiseksi. Tuoreimmat johtaa tässä vaiheessa, mutta ei enää selvästi. Keskustelualueet ja Hybridi saavat yhteensä jo enemmän ääniä ja näissähän on se yhteistä, että menevät oletuksena aluenäkymään - vain logon linkkaus eri.

Tästä on tulossa nyt niin vaikea ja käyttäjäkuntaa ikävästi jakava päätös, että kaipaisin asiasta keskustelua muiltakin kuin ylläpitotiimimme jäseniltä.

Minä käytän logon painallusta mennäkseni tuoreimmat näkymään. Käytän logon painamista jokaisella käyntikerralla ja oikeastaan kokoajan, joten toivoisin että se pysyisi vieläkin tuoreimmat näkymään vievänä. En käytä keskustelu alueita oikeastaan koskaan, koska tapanani ei ole ollut aloittaa uusia ketjuja vaan harrastaa aktiivista lurkkaamista.

Äänestin hybridiä uusien käyttäjien vuoksi, sillä koen että ensimmäisenä näkymänä alueet on selkeämpi kuin tuoreimmat. Eli sama asia, mitä Sekera jo sanoi.

2 tykkäystä

Mulla kans käytössä pelkästään Latest-näkymä kun se on niin helppo ja vaivaton. En ole itseasiassa kun pari kertaa ylipäätään katsonut tuota Categories-näkymää. Äänestin siis tuota Tuoreimmat-näkymää, mutta kyllä tommonen hybridikin käy mun puolesta.

Tuoreimmat tai hybridi. Molemmat toimii. Itse asiassa alusta toimii yleisesti ottaen niin hyvin, etten tuota oletusnäkymää pidä niinkään tärkeänä, ainakaan näin melko aktiivikäyttäjän mielestä. Tarkoitan, että näkymää tulee joka tapauksessa vaihdettua tämän tästä, riippuen vähän mitä hakee.
Hyvä pointti, mitä yllä jo esitettiin, on miettiä asiaa myös vähemmän aktiivisemman käyttäjän näkökulmasta, jolloin voisi kuvitella että keskustelualueet olisivat paras näkymä, sen antaessa hyvän yleiskuvan. Ja samalla tuo näkymä toimisi vähän niinkuin “welcome” sivuna, näyttäen vierailijoille miten komea on Tapparan epävirallinen keskustelupalsta. Malliksi muille.
Ensivaikutelma luodaan yleensä muutamassa sekunnissa…

Alueet-näkymässä on mielestäni hyvä ominaisuus: se näyttää alueen lukemattomia viestejä sisältävien ketjujen määrän alueen nimen perässä sen lisäksi, että korostaa samalla lailla lukemattomat ketjut kuin ketjulistauksessa. Järjestelmän logiikasta(?) johtuen ei toimi kuitenkaan ihan täydellisesti: välillä näyttää että olisi yksi lukematon vaikka ketjulistauksessa on heti kaksi/useampi korostettua eli lukemattomia viestejä sisältävää ketjua.

Tosin, mobiilinäkymässä tämä tieto ei näy, mutta tietokone/tablettikäytössä näkyy. Saisikohan sen näkymään myös mobiilissa?

Koska äänestystulos päättyi käytännössä ratkaisemattomaan, eikä ylläpitäjien ja valvojien tiimistä löydy ylivertaista näkemystä asiaan, olemme päättäneet suorittaa pienen kokeen.

• Laitamme Alueet-näkymän väliaikaisesti oletukseksi.
  • Seuraamme jonkin aikaa miten se vaikuttaa Teidän käyttäytymiseen palstalla.
  • Äänestämme asiasta uudestaan.

Tuoreimmat näkymään pääset edelleen ylävalikon kautta ja keskusteluketjuista palaat siihen takaisin selaimen Back/Takaisin -toiminnolla.

Vaalipuheet näkymien hyvistä ja huonoista puolista ovat edelleen tervetulleita tähän ketjuun.

Äkkiä vaan tuoreimmat oletusnäkymäks. Jotenkin vaan helpompi.

2 tykkäystä

Vinkki: Tuoreimpiin pääsee myös näpyttelemällä tappara.co/latest. Tuon voi asettaa selaimen kirjanmerkiksi, jos ei missään nimessä kokeiluun halua osallistua.

Tuoreimpien kannalla olen minäkin, vaikka tällekin perusteluita on. Sitä paitsi, tuosta Alueet-näkymästä saatiin hiljattain modattua melko hyvä, kun lukemattomat ketjut näkyvät samoilla korostuksilla kuin Tuoreimmissa. Katsellaan nyt lyhyt testijakso rauhassa ja sitten kaikilla on riittävä informaatio äänestyspäätöksensä tueksi.

Tuoreimmat on parempi.

Asettamalla kaikki alueet seurantaan alla olevassa kuvassa näkyvästä valikosta (jokaisesta alueesta erikseen) näkee myös kätevästi montako viestiä ketjuun on sitten viime näkemän kertynyt:

Tuoreimmat täältä myös :+1:

Niin kuin omassa mielipiteessä aikaisemmin totesin aivan pyllystä, että logosta menee keskustelualueelle. Heikentää mobiilikäyttöä koska kivempi painaa logoa kuin takaisin näppäintä.

tuoreet kiitos

1 tykkäys

Olen itsekkin Tuoreimpien kannattaja, mutta äänet meni lähes 50/50. Tuoreimmat näkymän palauttaminen oletukseksi on saanut nopeaa kannatusta - missä ovat nyt ne jotka äänestivät Alueita?

Mä äänestin aluetta mutta tajusin saman tien päivityksen tultua voimaan, kuinka olin jo tottunut tuoreimpiin. Siksi aionkin äänestä tuoreimpia ensi kerralla.

Olin itsekin alunperin alueiden kannalla, mutta Tuoreimpiin tottui nopeasti. Minua ainakin kiinnosta tsekata ketjut, joihin on tullut viestejä viimeisimpänä. Siten Tuoreimmat-välilehden avulla pysyy ikään kuin ajan hermolla ja pystyy melkeinpä reaaliaikaiseen keskusteluun (en tiedä tosin, onko se kovin toivottua?).

Nyt tulee valittua Tuoreimmat tuolta ylhäältä, kun se ei ole enää oletusnäkymä.

Onneksi Alueet / Tuoreimmat voi valita melko helposti yhdellä klikkauksella, joten periaatteessa oletusnäkymällä ei ole mielestäni oikeastaan kovin suurta merkitystä.