Alkoholi - missä menee raja?

Jos kiskoo viikonloppuisin kännit molempina päivinä, niin vaikea kuvitella, että saa itsestään parasta irti varsinkaan alkuviikosta. Kyllä sillä väkisinkin on vaikutusta tekemiseen ja olemiseen.

1 tykkäys

Varsinkin kun ikää tulee niin 4-5 isoa ja seuraava päivä on kyllä melkoisen nuhaista.

Mutta itse asiasta, raja menee mielestäni siinä milloin se alkaa vaikuttaa muihin ihmisiin ja yleensäkkin käyttäytymiseen ja asioiden hoitoon.

Ja kyllä, tullu kännättyä aikoinaan pe-la vakiona, se todellakin vaikuttaa tekemiseen ja on ihan liikaa.

Onneksi tuosta tullut päästyä ihan täysin eroon.

4 tykkäystä

Ei ole olemassa mitään yksselitteistä rajaa, vaan se on täysin tapauskohtaista. Sen sijaan on olemassa paljonkin asioita, joiden toteutuessa voi olla hyvä pohtia omaa tilannetta ja sitä, onko käyttö lipsahtamassa riskikäytön puolelle. Siinä vaiheessa asialle voi vielä tehdäkin jotain, mutta sit kun alkoholin käyttö muodostuu oikeaksi ongelmaksi niin se onkin jo vaikeampaa.

Esimerkiks siinä vaiheessa kun joutuu toistuvasti perumaan sovittuja menoja humalan/krapulan takia, vois olla hyvä miettiä omaa alkoholinkäyttöä. Tai siinä vaiheessa kun parisuhde, työelämä tai arki kärsii/vaikeutuu juomisen vuoksi. Tai siinä vaiheessa kun viimeset rahat menee alkoholiin, tai siinä vaiheessa kun jo alkuviikosta alkaa suunnittelemaan/odottamaan viikonlopun juopotteluja. Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

Oleellista ei ole juodun alkoholin määrä, vaan se kuinka paljon se hallitsee ajatuksia tai vaikuttaa toimintakykyyn.

5 tykkäystä

Toisaalta meitä on moneen lähtöön, jotkut kippailee varmasti vähän enemmänkin, ja pystyy silti toimimaan yhteiskunnassa - Ymmärrän kuitenkin mitä haet takaa.

Alkoholin ollessa pelkästään itseisarvo/ känniin tuleminen on aina ainoa tarkoitus. Tämän haitatessa elämää - ollaan tottakai heikoilla vesillä tavallaan.

Mutta itse en tuohon vetäisi viivaa, Suomessa olis ihan järkyttävä määrä alkoholiongelmaisia silloin. Lähinnä siihen vetelisin viivaa, että viekö viina miestä ja miten se vaikuttaa yhteiskunnassa ja elämässä toimimiseen. Sekä myös vastuiden hoitamiseen ja ihmissuhteisiin. Eli sellainen seuraamuksien kautta tarkastelu.

Meneekö viina normien/rutiinejen edelle.

1 tykkäys

Eihän tässä keskustelussa ollut varmaankaan muuta tarkoitusta kuin kertoa mikä se oma raja alkonkäytöllä on? Jokainen pitäköön siitä itse huolta, toiset jotka ei siihen pysty, ei ole meidän käsissä ja siitä he ovat vastuussa itse. Eikä se täällä jeesustelemalla muuksi muutu. Tämä oli minun pointtini, enkä osoittanut sitä sinua kohtaan.

Jokainen on tietysti ensisijaisesti vastuussa omasta juomisestaan, mutta valitettavan moni ei tiedä omia rajojaan, eikä tiedosta välttämättä orastavaa tai jo olevaa alkoholismiaan.

Minusta tälläiset keskustelut on hyviä. Voihan joku näistä saada jonkun ajatuksen, joka jää kytemään ja tuottaa positiivisia asioita.

2 tykkäystä

Kuten jo tuolla aiemmin sanoin, kohtuukäyttäjän ja alkoholistin välillä on laaja skaala ihmisiä jotka VOI vaikuttaa omaan toimintaansa. Harva kun päättää ensimmäistä kertaa juodessaan rupeavansa katuojaspurguksi, vaan suurin osa ajautuu siihen tilanteeseen pikkuhiljaa, ensin ihan normaalista juomisesta suurkuluttajaksi/riskikäyttäjäksi ja vasta sitten alkoholistiksi. Alkoholisteille saarnaaminen on turhaa niin kauan kun he eivät itse halua muutosta, mutta ehkä joku riskikäytön rajoilla keikkuva ihminen voi ottaa onkeensa kun asioista puhutaan avoimesti.

5 tykkäystä

Hyvä kirjoitus. Näinhän se menee periaatteessa… kaikkia se vaan ei kiinnosta.

Voi mutta turha jeesustelu on turhasta.

En näe tätä jeesusteluna. Ennemminkin rehellistä keskustelua alkoholista. Alkoholi on aika iso ongelmallinen päihde Suomessa. Syvälle kulttuuriin juurtunut.

1 tykkäys

Niin joillekin se on sitä, mutta edelleen sitä saa ihan normaalisti. Joten miksi sitä myydään joka niemennotkossa vieläkin? Siitä saatavat rahat kattaa vieläkin haitat? No nyt meni politiikan puolelle jo…

Uskoisin että ei kata. Suomessa tehdään esimerkiksi aika paljon väkivaltarikoksia alkoholin vaikutuksen alaisena. Joitain niistä ei rahalla voi edes korvata.

Sitä en tiedä paljonko sairauksien/alkoholismin hoitoon menee.

Jonkinlainen porttihuume se on kovempiin aineisiin. Siinä käsityksessä olen, että pelkät alkoholistit on vähenemään päin.

Porttihuume kovempiin… mielenkiintoinen ajatus. Onkohan muut palstaveljet samaa mieltä kanssasi? Minä en heti allekirjoita.

Alkoholi on siitä petollinen aine, että ongelmakäyttäjä pyrkii yleensä viimeiseen saakka vakuuttelemaan itselleen ja muille, ettei mitään ongelmaa ole, mikä on addiktioille tyypillistä.

En ole ihan samaa mieltä siitä, että alkoholinkäyttö olisi vain yksilön oma asia. Aika nopeasti siitä tulee myös läheisten ja yhteiskunnan ongelma, kun esim. poliisin, sosiaalitoimen ja terveydenhuollon palvelut tulevat tutuiksi.

Tissuttelu on muuten yhtä vaarallista kuin kaatokännien vetäminen. Noin karkeasti ottaen ensimmäinen tuhoaa pidemmän päälle maksan (maksakirroosi on mm. Ranskassa kansantauti) ja jälkimmäinen aivot sekä ääreishermoston. Itsellä on taipumusta tissutteluun varsinkin kesällä ja alkoholismia löytyy suvustakin.

Lähde:

1 tykkäys

Vastaan vielä tämän viestin, kun tuli ilmoitus, että ei saa kai vastata samalle henkilölle yli kolmea kertaa samassa keskustelussa.

Eli kyllä kovasta alkoholinkäytöstä/alkoholismista on aika lyhyt matka esim. pillereiden käyttöön.

1 tykkäys

No alkoholihan se aine on millä suomessa opetellaan sekottamaan pää jo nuorena. Ei kaikki alkoholia kokeilevat tietenkään ajaudu “kovempien” huumeiden pariin, mutta suurin osa kovia huumeita käyttävistä ja/tai sekakäyttäjistä on alottanut alkoholilla.

“Kovat” huumeet on sinänsä kyllä hauska termi, kun vaikutuksiltaan alkoholi on kuitenkin yks rajuimpia ja vaarallisimpia päihteitä mitä on olemassa.

1 tykkäys

Häkämyrkytyksen hoitoon tarkoitettua laitetta uskotaan voitavan käyttää laskemaan veren alkoholipitoisuutta, jopa puoleen 45 minuutissa. Herättää ajatuksia.

1 tykkäys

Siirretääs vastaus tänne, kun muuten menis aika offtopiciin tuolla toisaalla! Onnistusko nyt xDD

Kai aikuiset ihmiset saavat vetää kännit yhdessä, jos haluavat? :grin:

Mulla ei oo koskaan ollut kännissä mitään kärhämää kenenkään kanssa ja en jaksa uskoa, että meille tapahtuisi mitään ystävyyden rikkovaa paskaa tuolla reissulla.

Vaikka olisi kuinka kännissä, se ei tarkoita, että käytöstavat tai kaverista huolehtiminen unohtuisivat minnekään. Joillakin ne voivat unohtua, mutta kokemuksesta voin sanoa, että mulla ei unohdu.

Monta kertaa olen huomannut miten pää tuntuu vähän selkiytyvän, jos kaverille käy joku haveri ja pitää alkaa tutkimaan kävikö pahasti. Nämä samat seikat olen huomannut myös muissa vakiryyppyporukkani jäsenissä. Tuntuu, että “rähinäviinageeni” alkaa olemaan katoavaa kansanperinnettä! :muscle:

Hauskaa me lähettäs ystäväni kanssa pitämään! :beers: :partying_face:

2 tykkäystä

Juu, ihan vapaasti. Mikäpä mää oon siihen puuttuun. Kuhan kirjotin ku tuli mieleen. Itte en nääs alkoholia koskaan kaipaa, enkä tykkää kännisistä ihmisistä yleensä. Mutta eipä tästä sen enempää, hienoa on että osaat käyttää ”oikein”. :+1:t3:

3 tykkäystä

Itse olen vetänyt oikeastaan koko aikuisikäni “työmiehen lauantait”. Ei nyt täysiä sikakännejä, muttei nyt mihinkään THL:n speksiin ole määrät tainneet mahtua.

Vatsan kanssa ollut pieniä haasteita muutoin ja ruokavalio meni uusiksi. Siinä sivussa jäi alkoholi. Eka viikonloppu oli outo, ehkä tavan takia, sen jälkeen ei ongelmaa. Eikä ole tehnyt edes mieli. Ihmeellistä. Pitkään (vuosia) pureksinut “henkisesti” asiaa. Pitäisi lopettaa, en vaan ole pystynyt. Nyt se vaan tapahtui.

Mikään absolutismi ei ole tavoite. Kotona tissuttelu kun jäisi edes pysyvästi. Ravintolat ja isommat juhlat kuten vaikka juhannus kavereiden kanssa, yms on edelleen toinen juttu.

27 tykkäystä