Asiat ja ihmiset, jotka vi... harmittavat

Aftat. Ja paljon. Taas yks pirulainen ylähuulessa.

Nuo on kyllä yksiä perkeleitä, varsinkin kun osuu sellaiseen kohtaan joka kirpaisee syödessä. Omalla kohdalla ainoat lääkkeet mitkä toimii on Oralmedic ja stressin välttäminen.

1 tykkäys

Tervetuloa klubiin! Pirullinen flunssa ja afta aivan kielen kärjessä ovat tarjonneet nautintoa elämään viimeisen viikon ajan.

1 tykkäys

Mulla aftoihin on auttanut Aloe Vera hammastahna. Niitä tosiaankin välillä tulee ja syäminen o torella hankalaa.

Minulla oli vuosikymmeniä ongelma aftoista. Tomaatti oli pahin elintarvike aiuheuttamaan niitä. Kunnes sitten tajusin tai minulle kerrottiin, että hammastahnan vaahoava aiheuttava aine aiheuttaa herkkyyden niille. Lopetin pepsontin, tai mikä lienee, käytön ja aloin käyttämään Elmexiä. Eilettäin viimeksi popsin tomaatin.

Syy siis on tämä: natriumlauryylisulfaatti

8 tykkäystä

@Messi todella hyvä tippi. Itselläkin on aftat loppunut aivan kokonaan sen jälkeen, kun keskityin suun terveyteen. Itselleni riitti se, että rupesin oikeasti hoitamaan ne hampaat 2x päivässä ja lankaamaan kerran kahdessa päivässä. Sen jälkeen ei oo aftoja ollut, vaikka mitä söisi.

Tämänpäiväisen TamU-TPV-derbyn missaaminen.

Tässä joka sana totta. Tuttua myös itselle,hammastahna meni vaihtoon vuosia sitten.

Aftoja voi myös aiheuttaa jokin autoimmuunitauti (esim. reuma, IBD jne). Hienoa on, jos ja kun niistä aftoista pääsee eroon. Minua ne vaivaavat yleensä, kun IBD on akuuttivaiheessa, vaikkei niitä aina silloinkaan tule. Aikoinaan tuli myös iriittejä. Niitäkään ei ole juuri enää ollut. SI-nivelet kiusaavat myös joskus, mutta sekin on aika tyypillistä IBD:tä sairastavalle.

Tuli todettua tämä pari kk sitten itsekkin. Ostin hyllystä vaan kalleimman ja “parhaimman” hammastahnan sen kummempia miettimättä, seuraavana aamuna aftoja pari kappaletta (edellisestä kerrasta yli 10 vuotta). En heti tietty yhdistänyt ja seuraavaksi päiväksi vielä pari lisää.

Sen jälkeen vähän googlettelua, hammastahna vaihtoon ja loppui siihen.

2 tykkäystä

Nyt kun on kesän työt takana, niin tulin siihen tulokseen, että “hieman” on omassa rahan kanssa touhuamisessa vielä kehitettävää. Kävin läpi tilinauhan kesältä ja tuli mieleen ne kuuluisat pienet purot. No, ei tässä lähellekään missään nollilla olla ja ihan hyvin on asiat, mutta kaikkimulleheti-henkisesti voisi olla paremminkin. Oikeasti ne ovat varmaan paremmin kuin koskaan. Ja nyt pääsee taas kalallekin, Norjassa sopivasti ollut sateitakin.

Mutta riepoo tämä kursorin kohdistusongelma. Käynpä katsomassa olisiko tullut päivityksiä.

1 tykkäys

Tämä asia ei minua harmita mitenkään, mutta tämä on varmaan ehkä ihan ok ketju.

Ei ole tässä just nyt muutakaan tekemistä, niin pelailen FIFA 13:a. Tämä on helposti yksi vaikeusasteeltaan huonoiten skaalautuvimpia pelejä. Semi-prolla rökitän koneen joka pelissä n. 6-0 ja haen pelkkiä hienoja maaleja. Laitetaan pykälä ylemmäs vaikeustasoa (kolmanneksi vaikeimmalle) ja häviän muutama vuosi sitten kasaamallani career-Chelsealla (jossa käytännössä koko avaus on ovr yli 90) Ipswichille 6-0. Varmaan olen vaan oppinut pelin kannalta pahoille tavoille tuolla helpommalla vaikeudella esim. vastapalloon ajamisen ja lyhytsyöttelyn osalta.

1 tykkäys

Nyt alkoi yksi juttu pirusti harmittamaan. Ihan harmittaa, kun alkaa oikein miettimäänkin. Puhun tällä hetkellä 3 kieltä sujuvasta ja nejättä välttävästi.
Kaimapoika piti puheen Barcan faneille espanjaksi ja minä en ymmärtänyt sitä.
En ole koskaan espanjaa opetellut ja se nyt sitten ihan v .ttamaan alkaa, ei pelkästään harmittamaan. Mistä minä nyt riivon ajan, että opettelisin tuonkin?
Pakkohan tässä opetella kaimaa ymmärtämään. Ehän se ees puhu suomea.

4 tykkäystä

Soita kaimallesi ja kehota opettelemaan suomea. Kerro samalla kuka on Esa Tikkanen, hänen omasta kielestään sekä sen käyttötarkoituksesta. :wink:

2 tykkäystä

Huippukiva.fi -sivuston mainokset.

1 tykkäys

Entä se, että Discourse muutti tuon automaattisesti linkiksi? :slight_smile:

1 tykkäys

No sekin. :person_facepalming:

1 tykkäys

Tähän osittain liittyen. Itseä ei nuoruudessa alkuinnostusta lukuunottamatta kiinnostanut opiskella kieliä paskaakaan. Se harmittaa vaikka kieliä on sitten myöhemmin tarttunut mukaan. Näin jälkikäteen olisi toivonut esim. yläasteella että opettajilla olisi ollut pelisilmää tai joustoa että olisivat antaneet vaikka The Hockey Newsin, ruotsalaisen Hockey-lehden tai Kicker-lehden luettavaksi ja käännettäväksi. Kyllä sitä kielioppia olisi saanut päntätä muutenkin ihan riittävästi.

10 tykkäystä

Onneksi nykypäivänä voi olla ylpeä siitä, kun on saanut jonkin verran yliopistossa olla vieraiden kielten kanssa tekemisissä, että se perisuomalainen synti eli kieliopin hinkkaaminen on jäänyt marginaalisemmaksi.

Kävin haastattelemassa pari vuotta sitten opettajia Nekalassa ja olin todella yllättynyt siitä, kuinka paljon opettajat puhuivat erityisesti marginaalisten kielten kohdalla siitä, kuinka tärkeää on löytää se kieli arkeen ja millä tavalla oppilaita motivoitaisiin hyötymään kielestä. Yksi oppilas oli kirjoittanut Petri Vehaselle kirjeen Saksaan.

Se on oikeastaan ollut meille monessa eri asiassa ongelma, että olemme vuosia kuvitelleet motivaation syntymisen aivan väärin. Kieli on väline - se ei ole opettamisen kohde. Siltikin erityisesti kielenopetus on pitkään ollut pelkästään sitä itseään eli kieltä kuvitellussa ympäristössä. Ismo Leikola sanoi joskus hyvin, että miksei voida opettaa niitä oikeasti tärkeitä asioita: aloitetaan jostain, missä on rautatieasema. Tarvitset kerran elämässä ja hups, sinne meni.

Kieli nousee arvoon vasta siinä vaiheessa, kun sillä on konkreettinen hyöty. Itse esimerkiksi opin lähes kaiken saksan sillä, että satuin pelaamaan kakarana sellaista peliä, jossa koko muu jengi oli vanhoja saksalaisia. Eivät osanneet englantia niin pakkohan se oli opetella saksaa ja yhtäkkiä se saksa tuntuikin tosi tärkeältä. Sen takia jokaisen on hyvä tietää, että oikeasti kieltä pitäisi opettaa lähes aina ns. CLIL-opetuksena eli Content and Language Integrated Learning -metodina. Se tarkoittaa, että kieltä käytetään sen luonnollisessa muodossa; se on väline ymmärtää sisältöä.

Jos itse sisältö on edes vähän motivoivaa niin äkkiä opitaan uudet kielet, kun historia opetetaan englanniksi, saksaksi tai ranskaksi. Se on valitettavaa, että monen vanhemman kohdalla tätä mahdollisuutta ei ole ollut eikä sitä ole ymmärretty. Mekaanisesta kielitaidosta ei ole mitään hyötyä: sen todistaa jo ruotsi Suomessa. Monet osaavat kieltä alkeet, kun ovat pakotettuna opetelleet sitä mekaanisesti eli kielioppia ja sanastoa on hallussa, mutta yhdessäkään oikeassa tilanteessa ei ole yhtään sanaa, jota osaisi käyttää.

5 tykkäystä

Tuli käytyä syömässä ja leffassa. Oli harmi havaita, kuinka monella nuorella naisella/tytöllä on taloustilanne niin kurjassa jamassa, että ei ole varaa ostaa edes paitaa. Joutuivat raukat kulkemaan kaupungilla pelkissä tissiliiveissään.

14 tykkäystä