Höpöhöpö, omistustalossa taloyhtiön hallitus määrittelee yhtiön järjestyssäännöt ja niillä ei ole välttämättä mitään tekemistä lain kanssa. Sinne voidaan kirjata, että suihkun käyttäminen hiljaisuuden aikaan on kielletty. Ei tarvitse noudattaa ja osakkeen omistaja ei ole millään tapaa sitoutunut hallituksen mielivaltaan.
Vaikka järjestyssäännöt ovat käytännössä herrasmiessopimus, niillä voi olla myös oikeudellista merkitystä: huoneisto voidaan ottaa yhtiön hallintaan, jos osakas rikkoo sääntöjä toistuvasti, ja jos rikkeellä on ”vähäistä suurempi” merkitys. Suihkun käyttö yöllä menee varmaan kategoriaan “vähäiset haitat”, mutta roskien jättäminen oven eteen ei ole mikään vähäinen rike. Lisäksi se rikkoo paloturvallisuuslakia. Eli kuten sanoin: typerä vertauskuva.
Kannattaa kanssa muistaa että aikanaan sillä 1700e oli varmasti pikkaisen erilainen ostovoima kuin 1700e nykypäivänä. Ja jos väität ettei paskoja duuneja ole olemassa se tarkoittaa vaan sitä ettet ole koskaan niitä tehnyt.
Asunto voidaan ottaa hallintaan, mikäli osakas tai asukas
on käyttäytynyt häiritsevästi jatkuvasti ja toistuvasti
on jättänyt useamman kuukauden vastikkeet maksamatta
on jättänyt useamman kuukauden käyttökorvausmaksut eli sauna-, autopaikka tai pesutupamaksut maksamatta, mikäli käyttökorvaukset on yhtiöjärjestyksessä rinnastettu vastikkeisiin
on hoitanut asuntoaan huonosti eli esimerkiksi hamstrannut asuntonsa täyteen tavaraa ja roskia
käyttää asuntoaan vastoin käyttötarkoitusta eli pitää asunnossaan esimerkiksi ravintolaa.
Taloyhtiön hallituksen pitää aloittaa haltuunottoprosessi ja ilmoittaa siitä osakkaalle. Osakas vastustaa haltuunottoa, joten taloyhtiöllä on ainoa mahdollisuus lähteä käräjäoikeuteen. Mitä luulet roskapussien omistustaakan toteen näyttäminen onnistuvan käräjäoikeudessa? Lisäksi yllä oleva lainaus ei oikein anna oikeutta asunnon haltuunottoon. Lisäksi palokuormaa rappukäytävässä lisää kynnysmatot, lasten rattaat ja mahdollliset joulukoristeet huoneistojen ovissa. Luuletko, että kukaan isännöitsijä suosittelee kyseistä toimintamallia HPJ:lle?
Ei mutta on se silti hieman eri kuin sama summa nykyään, jota sanoit hyväksi palkaksi tietyistä hommista. Onneksi olkoon olet tehnyt paskatöitä ilman tukia! Meistä varmaan kukaan muu ei olekkaan…
Se 9€ tulee tukien päälle. Eikä se ehkä kata päivittäisiä työmatkakustannuksiakaan. Työharjoittelussa usein köyhtyy. Kannattavampaa se silti saattaa olla kuin kotiin jääminen, koska tukia leikataan, jos ei orjatöihin mene.
Hyvin harvoin orja “työkokeilunsa” jälkeen työllistyy. Orjatyövoimaa hyväksikäyttävä firma vain laittaa orjat kokeilun jälkeen pois ja ottaa tilalle uudet ilmaiset työntekijät työn tekoa harjoittelemaan. Media pääasiassa syyllistää työttömiä, jotka eivät laiskuuttaan ota tarjottua työtä vastaan. Unohdetaan vain kertoa, että ne tarjotut työt ovat orjatöitä, joista työn teettäjä ei maksa palkkaa.
Jokin tuossa systeemissä mättää. Työn pitäisi olla aina jotain sellaista, josta maksetaan palkkaa, vaikka pientäkin, jolla voi tulla toimeen.
Mitä yrität sanoa? Että roskien jättäminen toisen oven eteen on verrattavissa tarjottimen pöydälle jättämiseen, koska tekijää on hankala saada kiinni? Roskien jättäminen oven eteen rikkoo järjestyssääntöjä ja pelastuslakia 379/2011: Talon omistaja tai asukas syyllistyy pelastusrikkomukseen, jos hän laiminlyö velvollisuutensa huolehtia uloskäytävien ja kulkureittien turvallisuudesta. Uloskäytävillä, esimerkiksi porrashuoneissa, ei saa säilyttää tavaraa. Tarjottimen jättäminen rikkoo korkeintaan pikaruokaravintoloiden asiakkaalle vihjailemalla esitettyä toivetta, jota ei todellakaan ole pakko noudattaa. Erittäin typerä vertaus.
Oliko sinulla jotain annettavaa tähän keskusteluun vai haluatko vain haasta riitaa?
Kaikkeen mitä kirjoitan, niin sinä hyökkäät. Suutuitko siitä, kun annoin palautetta sinulle?
Anna palautetta vaikka siitä miksi ei voisi työn kautta kehittyä? Miksi huono työ on tänä päivänä aina huonoa? Miksi se ei ole ollut sitä aina?
Tai kerro mikä on palkka kaupan alalla työskentelevillä tänä päivänä?
Minua myös vituttaa tänä päivänä se, että miksi päivähuollosta ollaan tekemässä ilmaista.
Jonkinlainen perustulo olisi varmaan vaihtoehto, jos tässä aiotaan lisätä halpatyövoimaa Suomeen. Että voisi tienata tuon perustulon päälle rahaa. Mikä se perustulon määrä sitten olisi, niin se jääköön joidenkin muiden mietittäväksi.
Jokunen kesä sitten oltiin Liettuassa tai ainakin jossain siellä päin…
En muista kaupungin nimeä mutta kun tuli siellä kylillä pyörittyä, niin oli ihan helevetin siistiä joka paikassa.
Tuon lisäksi pisti silmään että roskiksia oli joka kulmassa ja mutkassa, eikä ne pursuilleet viikon roskamäärästä.
Minäkin laitan ehdottomasti roskat roskikseen, jos sellainen on mahdollista.
Kotiin en välttämättä ala roskia kantamaan…
Olkoon pointti vaikka se, että harmittaa kun Suomessa on liian vähän roskiksia.
En heitä roskia vääriin paikkoihin, kerään muittenkin roskia ja pussitan koiranikin jätykset maatuviin pusseihin, mutta kun menen ulos syömään niin haluan maukasta ruokaa ja hyvää palvelua. Mua piip, että laki sallii tälläisen itsepaluroskan myymisen, haittavero näille kun pilaavat ihmisen, luonnon ja tapetit.
Tuskin pitää olla ollut töissä pikaruokaravintolassa että välinpitämättömyys yleisestä siisteydestä / viihtyvyydestä ja omien sotkujen siivoomatta jättämisestä ottaa pattiin.
Olen kanssasi tästä samaa mieltä ja olet tässä täysin oikeassa, mutta asia on nykypäivänä hieman mutkikkaampi, koska elämme sellaista aikaa, jossa rakenteet ovat muuttumassa radikaalisti. Tämä on ollut oikeasti vuosia hyvä strategia, että mennään töihin kehittymään ja hakemaan sitä nostetta työuralle ja tämä on oikeasti se loogisin ja normaalein reitti edetä asioissa. Kuitenkin tämä on nykymaailmassa nyt karkaamassa hieman aiheesta, koska tällainen työssä kehittyminen on ensinnäkin alkanut muuttua kohtalaisen vaikeaksi.
Itse pystyn puhumaan ainoastaan subjektiivisesta ja yhden alan näkökulmasta, joten puheisiini kannattaa suhtautua pienellä varauksella. Olin siis 8 vuotta töissä erilaisissa kaupan tehtävissä ja eteninkin aina tiskarista lopulta perusasiakaspalvelijaksi, mutta jossakin vaiheessa tämä alkoi muuttua hieman ongelmalliseksi. Työnantaja kyllä halusi tarjota minulle kovasti lisää vastuuta, mutta työnantaja ei ollutkaan valmis maksamaan minulle mitään ylimääräistä korvausta lisääntyneestä vastuusta. Ilmoitin työnantajalleni niin nätisti kuin pystyin, että valitettavasti minä en suostu tekemään vastuuhommia elleivät he maksa siitä minulle mitään ylimääräistä.
Ja se, että yhdessä paikassa kieltäydyt tällaisista palveluksissa isossa firmassa niin se käytännössä tökkää työurasi ja kehityksesi siellä siihen. Koska et suostunut heidän ehtoihinsa ja sinulla on kovin vähän neuvottelu- sekä pelivaraa niin se on ota tai jätä ja ainoa vaihtoehto on vaihtaa työpaikkaa ja pyrkiä siellä sitten eteenpäin. En usko, että valitettavasti tämä on ainoa ala, jossa näin on. Työn muutos on nyt näkyvissä ja parhaimmissa pesteissä on tällä hetkellä niin kova kilpailu, että ilman suhteita tai täysin överiä koulutusta suhteessa korvaukseen, paikat ovat kovin vähissä. Toki koulutuskin on jokaisen oma ratkaisu: ei minunkaan koulutukseni vastaa työelämän tarpeita, kun minusta ei tule opettajaa. Yritän luovia ja toivon joskus löytäväni jotain, missä voisin markkinointiosaamistani ja kielitaitoani yhdistellen päästä tekemään mielekästä työtä, mutta jonkin verran olen jo näin 28v alistunut kohtalooni: jos aion pysyä Suomessa minun on joko hankittava lisää koulutusta tai tehtävä mahdollisimman paljon töitä, jotka eivät vastaa koulutustani.
Esim. valitettavan monessa yrityksessä on käsitys, että markkinointiosaaminen tarkoittaa myyntiosaamista. Jos olet tehnyt laajan sivuaineen siitä yliopistossa, on ehkä ymmärrettävää, että et halua lähteä hakemaan kenttäkokemusta puhelinmyynnistä. Valitettavasti useissa paikoissa ilman kontakteja joudut näin toimimaan. Tavallaan viime kädessä ongelma on se, että haluttuja työpaikkoja on kovin vähän tarjolla ja niistä on kova kilpailu, joka lisää ylikoulutettua ja ylihyvää tarjontaa sinne ja toisaalta suhteettoman paljon paikkoja, jotka eivät tarvitse mitään koulutusta ja siellä opitaan ns. työssä.
Minä liityn @Oijennus -tiimiin ja olen tähän mennessä kirjoitetusta ollut vähintään 99-prosenttisesti samaa mieltä hänen kanssaan.
Itse näen sen laiskuutena, että ei viitsi niitä omia roskiansa ottaa siitä pöydältä mukaansa, kun ulos lähtee. Roskis on lähes poikkeuksetta siinä matkan varrella. Totuus on kuitenkin se, että sinne ei siivoajia tmv. palkata, vaikka kuinka protestina jättäisi roskansa sinne pöytään. Kuormitat vain jo olemassa olevaa henkilökuntaa, joka siellä pienellä palkalla tekee hommia parhaansa mukaan.
Siinä myös näyttää ihan riittävän laiskalle nuorisollekin mun mielestä huonoa esimerkkiä ja voit olla varma, että ne ei hevonperperiä mieti mitään, että “Tämä on nyt protesti!” Vaan “En vaan viitti viedä… ihan sama…”.
Sivuhuomautuksena: Mäkkärin monikansallisen yhtiön Suomessa takomista voitoista voi muuten lukea mm. kauppalehden sivuilta
“McDonald’s on ollut Suomessa vuodesta 1987, ja sen kumulatiiviset tappiot ovat 84 miljoonaa euroa. Plussalle se on päässyt viitenä toimintavuotena.”
Toki kokonaisuutena, maailmanlaajuisesti, Mäkkäri tekee voittoa, mutta silti mielenkiintoista.
Mutta ensteks eniten minua ottaa päähän siivottomuus leffateattereissa. Mistä perkeleestä lähtien ei ole otettu niitä roskia mukaan ja laitettu roskiin ulos lähtiessä?? Leffaliput on jo ihan riittävän kalliita, että tarvitsisi vielä lisätä kaikille muille niitä kustannuksia olemalla vaan patalaiska. En haluaisi sanoa, mutta tässä asiassa se on vaan 100% totta… “Silloin kun minä olin nuori…” ei muuten todellakaan kukaan jättänyt roskiansa sinne saliin, vaan ne tiputettiin oven viereissä olevaa roskikseen ulos kävellessä.
Että mua sieppaa ukot jotka kusella käydessä eivät osu pönttöön!
Kuinka pieni etuvarustus täytyy olla tai kuinka korkealta he operoivat että osumatarkkuus niin heikko?
Jos et seisten osu pönttöön niin istu!
Tai jos et taivu istumaan niin tuo ainakin työpaikoilla kumisaappaat oven eteen että sandaalimiehetkin voivat wc:tä käyttää, kiitos!