Itse näen aina punaista jos mäkkäreissä notkuvat räkänokat jättävät roskat ym. pöytään kun koira paskansa. Sitä varten siellä on ne roskikset, ihan perus käytöstapoja.
Vielä enemmän vituttaa ne ihmiset jotka hakevat sapuskat autokaistalta ja menevät syömään ne sinne parkkipaikalle. Sitten ne roskat tiputetaan ikkunasta keskelle parkkipaikkaa. Voi ■■■■■ että pistää vihaks!
Tuo käsitys minullakin on että nopea kiihdytys tavoitenopeuteen olsi taloudellisin. Ja se vaihtokohdat olis siellä vääntömomentin huipun lähellä, ei maksimi kierrosluku moottorista. Oma auto on viisiportainen automaatti ja kyllä se aikalailla hätäseen vääntömomentin mukaan vaihtaa ja hyvin nopeasti menee isolle vaihteelle alhaiselle kierrosluvulle halutun nopeuden savutettua (vakionopeussäätimellä lähdön jälkeen).
Niin mikö vi… harmittaa. No ne liruttelijat liikennevaloissa jotka itse hädin tuskin kerkeää vihreillä risteyksen läpi piikkipaikalta. Ja sitte se kuinka vaikeaksi tekee oman arvioinnin, kerkeääkö perässä risteysalueen yli vai jääkö tukoksi kun valot vaihtu ajat sitten.
Ja tämä ei vie tai uhkaa keneltäkään työpaikkaa. Kyllä sinne jää vielä paskaa pyyhittäväksi pöydiltä ja lattioilta ihan tarpeeksi.
Mulla on vielä rautalankaa ja voin vääntää lisää, mutta se vie aikaa. Pointti oli se, että on kohteliasta ja kuuluu hyviin tapoihin ‘hoitaa oma ruutunsa’, vaikka sitten Mäkissä viemällä omat roskansa pois. Tai vaikka nostaa kaupassa lattialle pudonnut tuote takaisin hyllyyn ohi kävelessään tai ihan mitä vaan tämän suuntaista. Ja, vaikka näin toimii, niin kyllä ihmisille saatana töitä riittää. Ei siinä kenenkään syrjäytyneen työpaikkaa viedä.
Näinhän se on. Koska roskien vieminen ei “tuota” mitään, ei sen vuoksi palkata ylimääräistä väkeä. Muut tekevät sitten enemmän hommia. Eikä sillä, että kaikki ryhtyisivät roskaamaan luontoa, saada Suomenkaan työttömyyttä pienenettyä.
Oli ravintola mikä hyvänsä, ihmiset menevät sinne siksi että maksua vastaan välttyvät aterian eteen tehdyltä työltä, johon kuuluu annoksen valmistaminen, tiskaaminen, pöytien pyyhkiminen yms. Mikä tekee hesestä ja mäkistä erilaisen? Jostain syystä kun he eivät tarjoile posliiniastioilta, oletetaan että asiakas siivoaa pöydän? Jos 8e ei saa vatsaansa kuin kuivan vehnäsämpylän väliin sullotun sekundapihvin ja kourallisen transrasvassa keitettyjä perunatikkuja niin hintaan on pakko sisältyä pöydän siivoaminen. Siitä ravintolassa on kyse. Syömisestä ilman työtä. Joku vertasi tätä kadun roskaamiseen. Se on laitonta ja siitä saa sakot. Ravintola joka vain sanattomasti olettaa asiakkaidensa vievän rojunsa roskiin kun näkevät roskakorin on eri asia. Typerä vertaus.
Kadulle roskaaminen on laitonta. Ajatellaan, että minä ja sinä asutaan samassa kerrostalossa. Kerrostalon rappukäytävä on meidän kummankin kotirauhan piirissä. Olisiko sinusta mahtavaa, että ohikulkiessani jättäisin roskapussin sinun huoneiston oven eteen, koska maksan vastikkeessani rappukäytävän siivouksesta. Senhän takia taloyhtiö on sinne palkannut viikkosiivouksen.
Otan kantaa tähän pikaruoka tms paikkojen omien jätteiden siivoukseen: PAMin puheenjohtaja joskus sanoi jossain haastattelussa ettei koskaan vie roskia ja astioitaan pois, koska toivoo toiminnallaan ikäänkuin antavansa viestin “ravintoloitsijalle” että pitäisi palkata lisää väkeä töihin (ja mielellään ammattiliittoon kuuluvia)
Mäkkärissä on mukavampaa istuutua pöytään, joka ei ole roskien peitossa edellisten asiakkaiden jäljiltä. (En käy kuin kerran kymmenessä vuodessa.) Jotkut asiakkaat näyttävät jättämiensä roskien lisäksi muutenkin vielä sotkevan paikkoja.
Kerrostalon saunavuorolla kokee myös joskus v… harmitusta, kun edelliset saunojat eivät osaa jättää tiloja sellaiseen kuntoon kuin itse toivoisivat niiden olevan saunaan mennessään. Löylyhuoneen ovi jätetään selälleen, ikkunoita auki, lattiat saippuaisiksi, pukuhuoneen lattia ja penkit märiksi. Olen ihan vakavasti harkinnut, että katson listasta, ketkä muut samaa saunaa käyttävät ja menen sanomaan heille pari sanaa.
Tästä Mäkkäristä vielä. Kun porukka jättää roskansa siihen pöydälle, niin se ei tuo yhtään työntekijää lisää kyseisiin paikkoihin. Se vain lisää töitä niille, ketkä siellä ovat jo töissä ja samalla se vähentää muuta palvelua. Tuolla tavalla toimimalla sinne ei saa yhtään uutta työntekijää, vaan lisäätte jo töissä olevien taakkaa.
Ei nykyään palkata työntekijöitä vaan työmarkkinoiden rinnalle syntyneiltä orjamarkkinoilta otetaan työharjoittelija, jolle työnantaja ei maksa palkkaa. Orja saa karenssin uhall… ei kun kiitollisuudella ottaa vastaan työtarjouksen ja KELA maksaa hänelle 9 euroa päivässä korvausta töiden tekemisestä. Nämä orjatyöt tulevat lisääntymään ja oikeat työt vähenemään.
Oletan, että joku pikaruokaketju näiden kaikkien vuosien aikana olisi keksinyt palkata ravintolaansa roskien noukkijan, jos se olisi hyvää bisnestä. Ei oo näkynyt viitteitä sellaisesta. Veikkaan, että voi liittyä siihen, että tässä maassa joutuu sille alaikäiselle tai kehitysmaalaisellekin maksamaan siitä työstä merkittävän palkan ja merkittävät työnantajakulut sen päälle. Mikä sinänsä on perusteltua, kun tässä maassa asuminen on kallista. Se kuitenkin motivoi työnantajaa toimimaan minimihenkilökunnalla tai sitten kiertämään järjestelmää modernilla laillisella orjatyövoimalla.
Roskaaminen voi johtaa kahteen asiaan. Ehkä työnantajat vuosikymmenten jälkeen huomaavat laskeneensa aiemmat vuosikymmenet päin helvettiä ja oikeasti jatkuva siivoaminen onkin bisneksen kannalta tuottoisaa. Vaihtoehtoisesti ei tapahdu mitään, ja talsimme kaikki jatkossakin teidän roskaajien paskassa. Nokkelimmat voivatkin lukea minun arvioni rivien välistä, mutta sehän on vain minun arvioni. Toimikaa niin kuin järkeväksi koette.
Näin se on , yhtäkään lisätyöpaikkaa ei sillä luoda että roskataan tai siis jätetään roskat pöytään. Korkeintaan vähentää kun se kansainvälisen ketjun päällikkö totee että eipäs toimi tässä tämä rafla pistetään lappu luukulle ja sanoo että Tukolmassa ne tekee 10 hengellä ja väkeä käy tuplaten. 15 työntekijää/opiskeiljaa teki parhaansa mutta ei riittäny ja jäi työttömäks.
Ihmettelen suuresti tätä ajatusmaailmaa. Luuleeko ihmiset nykyään, että heti työelämään astuessa palkkaa tulee suuret summat.
Jos saat yhdeksän euroa tunnilta Mäkkärissä, niin se on oikeasti hyvä palkka siitä hommasta.
Itse olen tienannut aikanaan 1700€ -verot töistä, jossa on ollut vähän enemmän “panosta”.
Sanon nyt tähän, että opiskelu on hyvästä, mutta ei pidä unohtaa myöskään työnteon kautta kehittymistä. Minä en juuri kouluja ole käynyt, vaan olen aikanaan kärsinyt nuo paskat palkat. Opetellut asioita, luonut suhteita samalla.
Nyt vanhemmalla iällä olen todella tyytyväinen omaan ratkaisuuni.
Summasummarum, älkää välttäkö ns. paskoja töitä. Ottakaa niistä ennemmin oppia miten voisit kehittää sitä ns. paskaa työtäsi. Sieltä voin ammentaa omaan tulevaisuuteen paljon asioita.
Veikkaan että taloyhtiön järjestyssäännöt kieltävät roskien sijoittamisen muualle kuin pihalla sijaitseviin jäteastioihin. Näihin järjestyssääntöihin kaikki asukkaat ovat sitoutuneet kirjallisesti, oli kyseessä sitten omistus- tai vuokra-asuminen. Enpä olisi uskonut että joku keksii vielä typerämmän vertauksen kuin tuo kadun roskaaminen mutta meitä on näköjään moneen junaan.
Nuo ohjeistukset kertovat mihin roskat kuuluu laittaa. Siitä kenen se on tehtävä, ei ole mitään ohjeistusta vaan ravintola sanattomasti olettaa asiakkaidensa vievän rojunsa astioihin joissa lukee “roskat tähän”. Näsäviisas vastaus näsäviisaaseen kysymykseen.