Joo ja saattavat saada jo pienessä nosteessa ja hövelillä tuulella olevista asiakaskandidaateista ihan oikeita asiakkaita. Eikös jengi pienessä jurrissa tilaile kaikenmaailman kiinanromua jolla eivät tee mitään ja miniporsaita lemmikikseen? Mutta ehkä sittenkin suosittelisin lomaa.
Saavat asiakkaita ilman mitään nostettakin. Itselläni alkoi kirjatilaus ilman omaa aloitettani. Puhelinmyyjä oli sitten päättänyt puolestani näin haluavani. Itselleni liittymään saa kiellon kaikenlaiseen kaupitteluun. Tärkeintä ehkä kuitenkin on näin käydessä välttää sanoja kyllä, joo, ehkä, mielelläni jne.
Tupakan savu. Helteillä on ollut pakko pitää parvekkeen ovea auki aamut ja illat. Mutta hittolainen että osaa naapurista tulla kaikki maailman tupangin savu suoraan meille sisään, ja vielä joka huoneeseen. Ihan kuin täällä olisi savumagneetti joka kerää kaiken savun ja vähän enemmänkin. Ja sitten jos vielä näin korona-aikoina sattuu ajattelemaan että tämäkin savu on tänne kulkeutunut jonkun toisen keuhkojen kautta ![]()
40 senttinen lattiatuuletin hieman on auttanut asiaa, sillä on pöhötettävä täysiä kohti parvekkeen ovea aina kun ovea pitää auki. Mutta ei korjaa ongelmaa lähellekään kokonaan.
(tarkoitus ei ole syyllistää naapurin pariskuntaa vaikka he sauhuttelevatkin luokkaa 10 min välein, oikein mukavan oloista vanhempaa väkeä, mutta jokin tässä kiinteistössä on pielessä kun savu tulee kuin sukkana sisään viereiseltä parvekkeelta)
Tällaiset pönttöpäät:
Se niissä on vikana, että helvetinmoinen alipaine. Poistot keittiössä, vessassa ja pesuhuoneessa, ehkä korvausilmaventtiilit ikkunoiden päällä, jos edes sitä. Näin siis vanhemmissa taloissa. Sisään tulee kaikki rappukäytävästä ja avoimista ikkunoista ja ovista. Aikoinaan kyllä harmitti kun ei lasta viitsinyt parvekkeella nukuttaa päikkäreitä, kun naapurin tupakansavut tuli sinne.
Ei se kaikkein nopein ratkaisu, mutta kannattaa alkaa ajamaan parveketupakoinnin kieltämistä taloyhtiössä. Yhtiökokouksessa asiaan enemmistön äänet ja sitten viranomaisten kautta nauttimaan raikkaasta ilmasta.
Been there, done that. Meillä auttoi muutto, omakotitalossa on mukavaa!
Tsemppiä, toivottavasti saatte ratkaistua asian. Tympeetä kun helteellä ei voi pitää ikkunaa auki. Toki sisätilan tukaluutta voi helpottaa laittamalla tuuletin tuuletusikkunan eteen, joka puhaltaa lämmintä sisältä pois, samalla savu pysyy ulkona? Olisiko kokeilemisen arvoinen, itse en aikoinaan älynnyt kokeilla…
Edit, paitsi teinhän mä ton saman siirrettävällä ilmastointilaitteella ja finfoam palalla. Ei kyllä tullut savua enää siitä ikkunasta…
Miksi ylipäänsä kertseissä parveketupakointi on sallittu? Tilanne harmittaa.
Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä.
Miten itse järjestäisit kerrostaloasujien tupakoinnin, kun sisällä polttaminen ja lopettaminen eivät ole vaihtoehtoja?
Onneksi meidän kerrostalossa parveketupakointi kiellettiin jokunen vuosi sitten. Alakerrasta tuli kaikki savut meille kesät talvet.
Meillä on pihalla alueet joihin on luotu tupakoinnin mahdollisuus… Siltikin jengi tupakoi, eihän se mukavaa ole, mutta itse en jaksa valittaa koska itse taas aiheutan meteliä pelatessa, kuulokkeet päässä = luulen puhuvani hiljaa mutta puhun oikeasti silloin todella kovaa. Tyydyn vain laittaa parvekkeen oven kiinni hetkeksi.
Meillä tehtiin pihalle kaksi tupakkapaikkaa. Hyvin näyttää toimivan.
Talvipakkasillakin? ![]()
Ulos.
Et kysynyt minulta eikä tuohon varmaan oikeaa vastausta ole. Ihmiset ovat erilaisia ja tupakointi kuuluu jokaisen ihmisen henkilökohtaiseen reviiriin. Siitä on tehty yhteiskunnassa sellainen #lupavalittaa -projekti. Hajuhaittojan lukuun ottamatta edes pitkä altistuminen tupakansavulle ei ole kumma terveysriski. Tätä usein käytetään keppihevosena, vaikka jatkuva passiivinen onkin radonin tasoa.
Tupakointi osuu myös kerrostaloissa ikävästi siihen alueelle, että omistaako tuulettava tupakoimaton naapuri ilman, joka virtaa sisälle ja pitääkö tupakoijan parvekkeen omistajana suojella naapuria omalta ilmailtaan. Riidan elementit on tuossa aina kasassa.
Silloin kun poltin niin minuun tehosi parhaiten toiveet. Naapurista laitettiin kirje, että olisi mukavaa, jos voisit polttaa hieman kauempana esim. pihalla tupakkapaikalla. Toinen naapuri räksytti ja huusi pää punaisena omalta parvekkeeltaan. Oma ohjeeni on, että kannattaa pyytää niin yleensä homma sujuu.
Tämän lisäksi on painettu tupakoitsijat muutenkin tosi ahtaalle.
Missään ei saa kohta enää tupakoida ja ainakin mua tämä harmittaa tupakoitsijoiden puolesta.
Tilalle tulee jotain muuta kyllä. Tupakoinnin lopettaminen on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu ja tietyin rakentein toki voidaan auttaa lopettamaan. Lopettaneena olen ollut iloinen paikoista, joissa sitä mielitekoa ei ole, kun ei saa polttaa.
Tupakointi on usein taloyhtiössä vain semmoinen jäävuoren huippu. Se on semmonen luvallinen ja mukava juttu puuttua. Mielestäni tässä voisi käyttää myös järkeä - selkeät ja merkityt tupakkapaikat kannustavat ihmiset oikeisiin paikkoihin polttamaan.
Itse en enää polta ja asun kerrostalossa, mutta kannatan silti lähtökohtaisesti sitä, että tupakoitsijat saa polttaa parvekkeellaan.
No siis, itse en kyllä tuota myrkkyä halua “nauttia” passiivisesti edes yhden ainoan henkäyksen verran. Asunto ja koti, asuminen ylipäänsä pitäisi olla paikka jossa tuolle ei edes passiivisesti pitäisi altistua. Kyllä tupakoijat saavat sen annoksensa nautittua vielä aivan vapaasti.