Asiat ja ihmiset, jotka vi... harmittavat

Mihin vedät rajan? Vaaditko kaupungilta palautusta, kun ruuhka-aikana pakokaasu autoista kulkeutuu sisään asuntoon. Vaaditko myös, että katujen putsaamisen aikaan sisälle kantautuva hiekka putsataan valtion varoin? Astmaatikoille noista on yhtä paljon haittaa kuin passiivisesta tupakoinnista.

Äläkä unohda, että tupakoijallakin on oikeus olla kotonaan rauhassa. Minua etoo kalan haju ja hyvä kun ei oksennus lennä, kun joku tekee kerrostalossa kalaa. Toisen oikeus ei saa kaventaa toisen oikeuksia.

2 tykkäystä

Tämä ei ole missään nimessä yksinkerainen “sillä sipuli” -juttu, mutta ehkä tässä enemmän vertaisin esim. kovaääniseen musiikin luukutukseen. Sehän on varmaankin joka ikisessä taloyhtiössä selvä homma että meluhaittaa ei saa aiheuttaa (vaikka jokaisella onkin oikeus musiikkia kuunnella).

Parveketupakoinnissa on kuitenkin pohjimmiltaan se terveyshaitta mikä siitä muille aiheutuu. Ehkä se haitta ei ole niin iso kuin X, mutta yhtäkaikki se on kuitenkin terveyshaitta. Varsinkin lapsien kannalta tämä itseä mietityttää.

2 tykkäystä

Liikennepäästöistä, radonista, hiekasta jne. on suurempaa terveysvaikutusta kuin tupakansavulla. Mutta neuvotelkaa tupakoivien naapurien kanssa. Tästä asiasta yleensä voidaan sopia, mutta kannattaa valita toinen strategia kuin mennä hakkaamaan tupakoijaa terveysraamatulla päähän.

1 tykkäys

Olis varmaan jonkun muun ketjun asiaa jo, mutta tästä vain sen verran, että rajojahan vedetään ihan koko ajan kaiken lainsäädännön ja kerrostaloissa vaikkapa järjestyssääntöjen muodossa.

Minusta parveketupakointi rinnastuu roskaamiseen. Ei varmaan ole kenenkään mielestä ok heittää roskia rappukäytävään tai hissiin saati naapurin parvekkeelle. En ymmärrä, miksi joillain pitäisi olla oikeus liata toisten hengitysilmaa. Hengittäminen (ja asuminen) on välttämätöntä, tupakointi ei.

7 tykkäystä

En minä ole raaskinut naapurin pariskunnalle tästä (tupakoinnista) edes mainita :laughing: Muutenkin näiden kelien takia olen panostanut ilmavirtauksien modifioimiseen (lähden tästä hakemaan lisätuulettimia), että saisin höngän parvekkeen ovesta tehokkaammin ulos, sen sijaan että ilma tulee sisään. Ilma sisään makuuhuoneiden ikkunoista ja ulos parvekkeen ovesta :smile:

1 tykkäys

Oletko koskaan miettinyt esim. pari sukupolvea taaksepäin?

Mä muistan vielä aikoja ja paikkoja kun ihmiset tupakoivat sisällä, oli siellä lapsia tai ei.
Myös liikennevälineissä on tupakoitu vaikka siellä on ollut lapsia.
Jopa Hakametsässä on kuuleman mukaan saanut tupakoida joskus sisällä.

Onko tästä tehty jotain tutkimusta oliko lapset silloin sairaampia kun tupakoitiin sisällä ja lapsia altistettiin tupakansavulle nykyistä huomattavasti enemmän??

6 tykkäystä

Tupakoimattoman näkökulmasta tupakointi on tarpeetonta, mutta tupakoijalle tupakalla voi olla suurta merkitystä. Sinänsä turha tätä kehää on käydä - minä olen entinen tupakoija ja olen 100 % sitä mieltä, että jos tupakoimaton saa piereskellä omassa asunnossaan ja parvekkeella niin tupakoija saa polttaa omallaan. Jos sinua ei miellytä yhteisöelämä ja esim. koet, että sinulla on oikeuksia suhteessa tupakoijaan enemmän niin olet väärässä.

Oma polarisoiva kantani tähän on: If you cant stand the heat, stay out of kitchen.

1 tykkäys

Mä lyön lisää löylyä.

Ihmisillä on paljon erilaisia allergioita.
Tähän vedoten myös lemmikit(varsinkin koirat) pitäisi kieltää kerrostaloissa samalla kun parveketupakointi kielletään.

Mitä etelämpään mennään, niin sitä yleisempää se on. Noin 15 vuotta sitten Tanskassa Legolandista kotiin päin pysähdyttiin MacDonaldsissa syömään niin pöydissä oli tuhkakupit ja siellä poltettiin. Ehkä ei enään.

1 tykkäys

Ehkä autoilijat voisi myös pitää autojaan jossain kauempana kuin kerrostalon pihassa. En haluaisi altistua pakokaasuille. :slight_smile:

1 tykkäys

En vaadi. Autot saavat ihan vapaasti olla tuossa parkkiksella. Eikä siinä nähdäkseni kukaan käy autoa laittamassa 10 min välein tyhjäkäynnille. Ja kun ydinkeskustassa asuin plus 20 vuotta, niin joo, katupöly ja lika olivat kyllä melkoinen haittatekijä, mutten tuosta nyt kirjelmiä kaupunginjohtajalle laittanut. Edelleen. Tupakoijille riittää tilaisuuksia ja mahdollisuuksia saada se oma tarvittava annoksensa. Kertsin pihaan vain joku paikka. Simple as that.

6 tykkäystä

Tässä on nyt otettu esille pierukaasut, pakokaasut ja lemmikit. Olen melko varma että näistä ei aiheudu haittaa samassa mittakaavassa kuin passiivisesta tupakoinnista :laughing: Tietysti totta sekin että mikä on todellisuudessa passiivisen tupakoinnin vaikutus ympäristöön (mm. lapsiin). Tähän ei ole muuta kättä pitempää kuin Tuleeko tupakansavussa olemisesta keuhkosyöpä? - Terveyskirjasto

2 tykkäystä

Eikö tuo nyt ole aikamoinen kärjistys, että ollaan tupakansavussa, jos joku polttaa parvekkeella? Voi olla tälläisiäkin tapauksia, mutta ei pääosin olla minkään savusumun keskellä noissa tilanteissa. Toki itsekin joskus haistan, että joku polttaa tupakkaa. Vaikea arvioida kuinka vaarallista se on.

1 tykkäys

En minäkään oikein tiedä mitä mieltä vaarallisuudesta pitäisi olla. Ja ei tässä tietysti missään savusumussa tarvitse olla, mutta se pieni “jos” siinä kuitenkin aina on. Ja tietysti se itse hajuhaitta on ainakin 100% totta. Vastaavaa ei tule pomminvarmasti parkkipaikan autoista, puhumattakaan naapureiden pieruista.

2 tykkäystä

No itse en ainakaan altistaisi lapsia tupakansavulle käyttämällä partsia päikkäreihin tai pitämällä ovea auki, jos alempaa tuutataan 10 min välein tupakansavu annos. Enkä edes itseäni. Ei pitäisi olla iso vaiva mennä tupruttelemaan ulos, sille varattuun ja osoitettuun paikkaan. Ja näinhän monissa taloyhtiöissä on jo tehty.

11 tykkäystä

Kyllä. Myös meidän taloyhtiössä siirryttiin savuttomuuteen jokunen vuos sitten. Oli kyllä paras päätös ikinä. Välillä kärys kiellon jälkeenkin, mut en aikoihin ole enää haistanu.

8 tykkäystä

Mielestäni tuo tupakansavun levittäminen on verrattavissa tahalliseen metelöintiin. Jos on sauhuteltava, olisi hakeuduttava paikkaan, jossa ei saastuta muiden hengitysilmaan. On erikoista, että sauhuttelu vielä asumiskommuuneissa sallitaan, kun se jo julkisissa tiloissa kiellettiin vuosikausia sitten.

Asun itse omakotitalossa, mutta aikanaan paritalossa asuessa naapurin takapihan tauoton röökaaminen sai muuttamaan.

15 tykkäystä

Tupakoitsijoita varmaan harmittaa kun veroa on nostettu ja röökit maksaa jo aikalailla. Tupakasta ei ole kuin haittaa ja vois laittaa semmoiset verot, että vähenisi sauhuttelu entisestään. Hirvittävä lasku yhteiskunnalle tulee tupakoinnin haitoista. Sademetsää hakataan tupakkaviljelysten tieltä. Itsekin joskus polttelin, mutta olen erittäin tyytyväinen että tapa on jäänyt, kun rupesi vähän terveyttään ajattelemaan.

4 tykkäystä

Saatanan saatana.

Taloyhtiöön hommattu akkukäyttöinen ruohonleikkuri.

On sitten sysipaska laite. :face_with_symbols_over_mouth:

5 tykkäystä

Näissäkin varmaan on iso ero huonolla ja hyvällä koneella.

2 tykkäystä