Pakko kompata. Ja aiheesta puhelu huoltoyhtiöön. Itselleni kävi täällä Tampereella asuessa aikanaan niin, että oli tuo taloyhtiön julkisivuremppa. Siitä tuli yhtiöltä ilmoitus, että kuinka hommat tehdään ja missä aikataulussa.
Ensimmäisenä luki “emme koskaan aloita töitä ennen kahdeksaa.” Olin sillee, hienoa, ette siis herätä mua. Seuraavaksi luki “lauantaisin teemme töitä välillä 10-15, sunnuntaisin ei tehdä töitä ollenkaan.” Olin sillee aah hermolepoakin edes yksi päivä viikossa.
Remontti alkoi seuraavalla viikolla. Joka arkipäivä meteli alkoi 6:30 ja lauantaisin hommia alettin tekemään (siis rappausta poraamaan irti) 7:30. Sunnuntaisin tehtiin hommia alkaen 7:30. Kaksi viikkoa kestin - sitten soitin sille yhtiölle ja siteerasin heidän omaa ilmoitustaan.
Selitti puhelimessa, että poikkeuksia tulee. Sanoin, että jos ilmoitatte etukäteen muodolla “koskaan tai ei koskaan” niin silloin asiakas lukee sen siten kuin siinä lukee. Lopulta saatii sunnuntait nukkumispäiviksi tänne.
4 tykkäystä
kmalainf
(Joulun Tapparassa näkevä Matushkin | Levtchi fan club)
570
“Hehehee miten kävi eilen pelissä hehhheehee”
← tämä riippumatta siitä, onko voittaja Ilves, Tappara tai vaikka Imatran Ketterä. En oo ikinä ymmärtäny tarvetta kuittailla hävinneen joukkueen kannattajille, sillä uskon heitä muutenkin jo riittävästi harmittavan. Tää on vaan vähän huono diili mun kannalta, en ikinä ite kuittaile mutta sitä saan kuitenkin ottaa vastaan.
Omalla kohdalla se on fifty-fifty sekoitus tätä ja ihan “hyviä käytöstapoja”. Olishan se noloa elvistellä yhden voiton jälkeen kuin kaupungin omistaja ja sen jälkeen Tappara laittais seuraavassa neljässä pelissä sarjan pakettiin maalierolla 16-1.
Ja tämäkään ei ollut sitä tyhjänpäiväistä uhoa vaan pelkkä esimerkki.
Oikeastiko yllätyit tästä suomalaisen fanikulttuurin perinteestä(, mikä näkyy hyvin muillakin elämänaloilla)? Ei Suomessa mennä posin kautta. “Suomalainen on ainoa, joka on valmis maksamaan satasen, jottei naapuri saa viittäkymppiä” jne.
Tästä lällättylekuttuurista hyvä esimerkki oli se taannoinen Johaugin doping-käry. Ei siinä ihan hirveästi kenelläkään tainnut syytä iloita olla, mutta kun katselee reaktioita palstoilla, somekanavissa muuten ja lehtien kommenttiosioissa, niin aivan järjetön halu/tarve ihmisillä oli päästä lyömään lyötyä, potkia maassa makaavaa tai mitä tahansa muuta metaforaa kukin tahtoo käyttää.
Suomalaisessa fanikulttuurissa on valitettavan paljon tätä, että se oma “onni” saadaan toisten epäonnistumisesta/häviämisestä, ei omien voittamisesta. Harmittava ilmiöhän tuo on, että edes voiton hetkellä ei osata mennä ensisijaisesti posin kautta. Kai tämäkin on jonkun kansan DNA:ssa olevan “kaikki on paskaa, paitsi kusi” -perusnegatiivisuuden ilmentymä.
1 tykkäys
kmalainf
(Joulun Tapparassa näkevä Matushkin | Levtchi fan club)
575
Kuka tässä mitään on yllättymisestä puhunu asia vaan sattuu olemaan tällä hetkellä ajankohtanen.
Enhän minä suoraan kateudesta puhunut. (Okei, väläytin epäsuorasti kateus-korttiakin). Negatiivisuus kuitenkin se pääpointtini oli. Tuon negatiivisuuden läsnäolon voit varmentaa tältäkin palstalta eilisiä ja jossain määrin tämän päiväisiä viestejä lukemalla, kun tuntuu monilla taivas tippuneen kokonaan…
Tuo negatiivisuus ei välttämättä ole kansallisesti niin merkittävä piirre kuin annoin viestissäni ymmärtää. Internetin somekanavissa (Foorumit, Facebookit, Twitterit, blogit jne.) sekä uutisten kommenttiosioissa tuo negatiivisuus on kuitenkin ehdottoman vahvasti läsnä. Tutkimusdataa minulla ei nyt ole heittää, mutta väitän, että negatiivisuus saa ihmiset kirjoittamaan huomattavasti helpommin kuin positiivisuus. Ainakin siltä se on aina näyttänyt kaikissa somekanavissa tai verkkoyhteisöissä, joissa olen vuosien aikana osana ollut. Toki kyseessä lienee ainakin jossain määrin yleismaailmallinen eikä vain suomalainen piirre. Ikävä piirre siitä huolimatta.
Muistuttaa hyvin paljon meidän taloyhtiön yli vuoden kestänyttä julkisivu- (ym.) remppaa. Ilmoitettiin, että työt alkavat arkena klo 7:00, niin kyllä siellä viimeistään 6:30 oltiin jo telineillä kolistelemassa. Ja luonnollisesti sieltä ylhäältä karjuttiin alas, että “Pena tuotsä sen porakoneen” niin, että koko sisäpiha kaikui. Muutaman kerran oli hermo aika kireällä.
Eräänkin kerran ilmoittivat, että aloittavat vierailut asunnoissa klo 7:00 jälkeen. No 6:55 soi ovikello ja olin hädin tuskin edes päässyt vielä sängystä ylös. Olin varautunut siihen, että aikaisintaan puoli kasilta ehtivät omaan asuntoon, kun se ei ole mistään suunnasta katsottuna ensimmäinen kämppä.
Eiköhän se tapaus Johaugille lällättäminen johdu paljolti norjalaisten 16 vuoden lällättämis historiasta meille, kun norjalaisten ansiosta suomalaisia kärysi.
Pienen naljailun viä sulattaa ja sitä kuuluuki olla, mutta sitte kun mennään v****ilun puolelle. Eikä siinäkä se jos nyt tässä tapauksessa Tapparan ja ipan kannattajat vähä kuittailee ja vastailee, mutta sitte on siinä mukana sitä porukkaa, kekkä sanoo ettei nyt vaikka tässä tapauksessa jääkiekko kiinnosta pätkääkä, eikä sitä seuraa, mutta sitte tappiopelin jälkeen alkaa painaan “ilveksenä” päälle… mikä logiikka?! Ei sitä ittekkä rupee kettuileen muille asioitten tiimoilta, joihin ei oo ittellä mitään kiinnostusta tai ei kyseisestä asiasta oo kärryillä. Ugh!
Tilattii otaniemee 2 kpl rullakebua, seuraus, seistiin reilu tunti jäätymässä, ja kebabinvääntäjä soitti mustia laatikoita huudellen, että soittaa poliisit ja kebua ei oo tulossa. Voi veljet. Jos mulla on aamulla rapala, niin Kissalan pojat saapi mennä siihen suuntaan…
Normaalisti klikinmetsästys ei ota pattiin, mutta ylen viritys ylittää vitutuskynnyksen reippaasti.
Mitä on odotuksissa tämän FB-kuvan, kommentin ja otsikon takaa ??