Autojen käyttövoima

Kiva kuulla muiltakin positiivisia kokemuksia. Mun seuraavakin auto tulee olemaan kaasuauto, ei kahta sanaa. Oletko ennättänyt jo paljon ajaa?

Itsekin olen alkanut miettimään tuota Ruotsista hakemista, mutta kun ei toi ruotsi taivu, eikä ole frendejä siellä, niin se saattaa jäädä miettimisen asteella.

Tuhannen kilometriä suurinpiirtein vasta.
Tuo Ruotsista hakeminen ei ole vaikeaa ja englanninkielellä pärjää joka liikkeessä ruotsissa :blush:
Ainut jonkinlainen miinus siinä on se että ruotsalaiset liikkeet ei anna export-autoille takuuta, tosin sitten yli 30000 kruunun autoille niiden täytyy antaa todistus että kaikki on tarkastettu ja kunnossa, mikäli sitä huomaa pyytää :slightly_smiling_face: jos ei ole niin liike on velvollinen laittamaan ne kuntoon. Ja kuluttajansuojalaki siellä kanssa toimii :blush:

1 tykkäys

Voi olla että tuo t8 kiinnostaa ihmisiä mutta mua lähinnä ihmetyttää kuinka edes tehdään töpselihybridejä jonka ajomatka sähköllä liikkuu 30-50 kilometrin matkan ja sitte mainostetaan kuinka 100 kilsaa pääsee 2 litralla, no ei pääse :joy:

Nämä töpselihybridit on verosuunnittelumalleja. Näennäinen CO2 putoaa alas ja todellinen kulutus on jotain ihan muuta.

2 tykkäystä

Mä pidän pahana tuota kun kulutus on jotain ihan muuta mitä luvataan. Lailla pitäis tuommoinen linssiin viilaus kieltää.

Mutta kun tällä konstilla saadaan CO2 testistä 50 gramman tulos, jolloin t8 saattaakin olla t6:sta halvempi kassalla.

Mersun GLC 350e kuluttaa melkein tuplat käytännön maantieajossa vrt. dieseliin.

Se on juuri näin. Mersu myyjä sanoi että esimerkiksi GLC hybriidiä ei pysty tällä hetkellä tilaamaan ollenkaan koska hybridiin iskee uusi päästömittaustapa tosi pahasti. Uudessa päästöstandardissa päästöt mitataan paljon pidemmältä matkalta ja kovemmalla vauhdilla jolloin hybriidin hyödyt pienenee.

Uudesta päästönormista juttua:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/wltp-paastomittaus

Toihan muuttuu tyyliin ensi vuonna kun uusi testausstandardi saadaan käyttöön. Tuon pitäisi olla maailmanlaajuisesti kaikille sama ja estää nykyisen kaltaiset kusetukset.
Kun tuo tulee käyttöön näkyy myynti-ilmoituksissa joniun aikaa kahdet kulutus- ja päästötulokset

Minusta hyvä uudistus koska uudella WLTP mittaustavalla autojen kulutuslukemat tulevat olemaan aika lähellä oikeita mitä käytännön ajossa on. Varustevalinnat tulee jatkossa myös vaikuttamaan päästöihin. Esimerkiksi valittu vannekoko vaikuttaa päästöihin ja siten autoveron määrään.

1 tykkäys

Jep. Saa nähdä kuinka kauan kestää ennen kuin autotehtaiden insinöörit keksii miten tuo testisykli tunnistetaan ja tekevät uudet kusetukset.
Tai sitten eivät enää uskalla kun jo nyt pitää jonkun güntterin lähteä jenkkeihin lusimaan.

1 tykkäys

Volvo myyjän mukaan XC60 T8 kuluttaa helposti 9 litraa satasella. Päästöt muistakseni jotain 70g joten onhan toi aikamoista kusetusta. Myyjä sanoi suoraan että Diesel on paljon ajavalle ainoa oikea valinta

1 tykkäys

Mulla on kaasuauto ja se on vielä edullisempi kuin diesel. Asemia vaan ei ole kun pääasiassa etelässä ajaville.

1 tykkäys

Voisin hyvin ajaa kaasuautolla mutta kun ei taida löytyä nelivetoisina

Subarua löytyy.
Volkkarilta puuttuu Passat Suomessa kaasukäyttöisenä, Volvo ei tee ite niitä vaan joku ruotsalaisfirma asentaa laitteistot. Mersulla on ainakin ollut B-sarjaa mutta aika vähän on semmoisia ”matka-ajoon tarkoitettuja”-kokoluokassa.
Sen takia taidan golffin ottaa, Audin A4 tai A3 ei lämmitä mieltä yhtään, eikä Seat tai Skodakaan oo mieleen vaikka eivät varmasti huonoja autoja ole.

Muistakaa, että tämä tullaan varmasti korjaamaan verotuksen keinoin. Ei tietoa koska, mutta varnasti. Sama koskee myös hybridejä ja sähköautoja. Dieselille tämä tehtiin jo, kun hoksasivat mokomien rakkineiden kuluttavan niin vähän, että verokertymä kärsii.

2 tykkäystä

Tämä on aika raju uutinen:

Suomessa esim. taksimarkkinoilla Toyota ei ole tähänkään asti juhlinut, koska diesel myllyihin ei juuri ole automaattilaatikoita ollut saatavilla.

Mutta näin ison toimijan tällainen radikaalipäätös ei voi olla näkymättä dieselautojen tulevaisuuteen jo lyhyelläkin tähtäimellä. Suomen viranomaistahot varmasti tyynnyttelevät, että ei vaikuta Suomeen jne. jne. Itse, jos omaa autoa lähtisin nyt hankkimaan, niin kyllä melko varmasti jättäisin dieselautot huomioimatta.

1 tykkäys

Ei tämä ole mikään iso uutinen, Toyota ei satsannu dieseleihin pitkiin aikoihin. Japanilaisen Hiacen tuonti Eurooppaan loppui ajat sitten kun moottorit ei läpäissy päästötestejä.

Toyota Tammer-Auton myynnin puolelta kertoivat että 70% uusista myydyistä Toyotoista on hybridejä.

Tammer-Autolla on joku suunnitelma laajentaa, mikäli saavat luvat kuntoon? Sitten tulee katettua hallitilaa Hatanpään valtatien suuntaan, niin että ei tarvi Talvella vaihtoautoja kaivaa lumihangesta koeajolle.

Saattaapi mennä hetki kun vaikka mersu luopuu dieselistä.

Mitenkäs nuo Toyotan hybridit pitkässä ajossa? Olen lukenut että esim suosikki Auris Touring Sport hybrid ei ole moottoritiellä parhaimmillaan, ennemmin tunnoton pulkka? Kaupungissahan tuo on ok.