Autojen käyttövoima

En ole asiantuntia, enempi autolehtiä lukeva kansalainen. Hesarissa oli juttua hybridien kulutuksesta ja sen mittaaminen niistä on hankalaa. Kovaa kulutusta ja pientäkin, riippuen ajosta todella paljon.
Tojolla on ajellu jonkin verran, mutta kun viimeksi auton vaihdoin niin päädyin vagin tuotteeseen. Yks asia on varma, Avensiksen ja Raw4 penkit jäävät kauas vw ergo confort penkeistä, semmosta hanuria ei olemassakaan tykkää enempi tojon penkeistä.
Ei mulle ole tärkeetä auton merkki, kuhan mulle sopiva.

2 tykkäystä

Kannatan kovasti ympäristöystävällisyyden lisäämistä mutta täytyy kyllä sanoa, että ei nämä hybridit kyllä sitä ihan yksiselitteisesti ole. Verotuksen ja päästömittausten takia hiilidioksidipäästöt ja kulutus pitää minimoida, muulla ei ole väliä. Hirveästi ei autofirmat mainitse akkujen valmistukseen käytetyistä luonnonvaroista ja/tai niiden kierrättämisestä. Puhumattakaan raaka-aineiden louhinnan/tuotannon olosuhteista ja menetelmistä…

Yritin joskus vertailla bensa/diesel/hybridi/sähkö/kaasu autojen koko elinkaaren aiheuttamaa kuormitusta luonnolle mutta tietoa on, ainakin julkisesti, todella vähän saatavilla. Joku foliohattu voisi myös päätellä, että tietyillä supervalloilla on intressejä lobata akkukäyttöisiä autoja. Kobolttia ja litiumia kun esiintyy muuallakin kuin lähi-idässä…

Ps. Ajakaa biokaasulla. Halvempaa ja päästöt pyöreä nolla.

7 tykkäystä

No ei sentään nolla, mutta vähän kuitenkin.

Ei-tolppa hybridin säästöt tulee siinä, että bensamoottori päästään optimoimaan eri tavalla kun sähkömylly hoitaa liikkeellelähdöt. Ekologinen jalanjälki on todellakin kyseenalainen mainitsemiesi akkujen takia. Paikallisesti kaupunkien ilmanlaatuun on suotuisa vaikutus.

Työpaikan parkkitalossa taasen olen katsellut noita plugin hybridejä ja täytyy sanoa että letkuviritykset vaikuttavat aivan naurettavilta, enkä ihan heti näe itseni sellaista käyttävän.

Tietääkö muuten joku, kuinka pahaa kamaa tuo dieselien tupruttama NOX (typen oksidit) oikein on? Nykylogiikkahan tuntuu olevan, että 8L kuluttava bensa olisi jotenkin ympäristöystävällisempi kuin 4L kuluttava diesel. Omaan maalaisjärkeen tämä ei ihan uppoa. Verosyistä vaihdoin vuosi sitten dieselistä bensaan ja joka kerta ottaa päähän pumpulla.

Tänään minulla oli huollon sijaisautona Opel Corsa diesel. Ehdin ajelemaan Tampereen keskustan liepeillä 36km ja tietokoneen mukaan kulutti 4,0L/100km. Omalla autolla yli tuplat enemmän.

No vähän oli pyöristystä. :slight_smile:

Kiinnostaisi tuollainen kaasuhybridi mutta ovat kovin vaisuja suorituskyvyltään. Loppuvuodesta oli muistaakseni tulossa VAG-konsernin kaasukoneesta uusi 1.5l malli, toivottavasti on hieman pirteämpi kuin edeltäjänsä. Ei tuo nykyinen oikein riitä farkku-Octavian kokoiseen autoon.

Niin sulla on bensa Corsa, jotta voit noin verrata?
Ei bensa-autot niin montaa litraa enempää kuluta pienissä autoissa kuin dieselit ja hintaero polttoaineessa on välillä vain 0.1€. Isoissa maastureissa kulutusero on suurempi. Mun mieltä lämmittää bensalla ajellessa, kun ei tule sitä vuosittaista veroa, joka isommissa dieseleissä on jo tonnin luokkaa.

Taitaa olla yksi pahimmista kamoista mitä sieltä putken päästä tulee?
Tieteen Kuvalehden mielipide aiheesta:
http://tieku.fi/liikenne/autot/volkswagen-mita-on-nox

2 tykkäystä

Kyllähän dieselit tulis kieltää, tai veroja nostaa niin ylös, ettei niitä osteta. Diesel on työkonemoottori. VAG on mulla ainakin elinikäisessä pannassa päästöhuijauksien ja asiakkaiden kusetuksen takia.

Moi ozzi, mulla on Volvo V60 Bi-Fuel, kaasuauto siis ja kaakkeja 245, joten ei ihan jalkoin jää kuitenkaan. Aiemmin Passatin ecofuel kaasuauto, kaakkeja 150. Olisin voinut vaihtaa uudemman Passatin, mutta valmistus on lopetettu 2014. Nykyiset VAG konsernin tuotteet, Golf, Skoda, Audi ei kiinnostanut niiden alhaisten tehojen vuoksi. Tosin viime vuonna tuli markkinoille Audi a4 gtron, 170 kaakkia.

1 tykkäys

Hybridi on nykyverotuksella fiksu valinta ja auto on myös aika hauska ajaa, se myös kannustaa taloudelliseen ajotapaan. Pistokehydridiä en vielä ostaisi, tekniikka kehittyy siinä niin kovaa vauhtia, että nykyiset vanhenevat nopeasti käsiin. Juuri nuo latausjohdot ovat aika naurettavia, esim. Outlanderissa.

Hydridi on sitä kannattavampi, mitä enemmän on kaupunkiajoa. Siinä pääsee isollakin autolla jopa 4l kulutukseen. Maantiellä ottaa tuon 5,5l. Jos ajaa paljon moottoritietä, niin silloin Yaris hybridin hyöty sulaa aika hyvin, joku isompi automalli vielä toimii. Lisäksi hybriditekniikka on todella toimintavarmaa ja halpaa huoltaa.

Mulla on ylimääräisen kaasukäyttöinen -10 Passat. Siinä on 150hv.
Jäi ylimääräiseksi kun piti ottaa firman auto, rouva sillä tuossa vähiä ajojaan on ajellut :man_shrugging:

Olen etsinyt uusia autoja, firman käyttöetu. Mutta onhan noita tosiaan tehokkaampiakin kun hyppää pykälän isompiin/kalliimpiin autoihin.

1 tykkäys

Audilta on tullut/tulee A4 ja A5 hiukan tehokkaampana kanssa, käsittääkseni 125kw vehkeinä. Hintaluokka on karvan vaille 50k€.

Hyvä ja luotettava peli toi Passatti oli ainakin mulla, ei valittamista. Ja halvat kilometrit

1 tykkäys

No kyllä on tullu kaasukäyttöisen Audin hinta alemmas aika paljon keväästä, ja vielä isommalla koneella :flushed:

Dieselin käyttövoimaveron poistolle läpimenomahdollisuus on 0%. Hallituksen seuraava tehtävä on poistaa uuden auton autovero mahdollisimman nopeasti vähäpäästöisiltä autoilta ja se tulee tapahtumaan lähes varmasti. Tämä lisää hybridien ja taloudellisten bensa-autojen kauppaa, vähentää noita ongelmallisia vanhoja dieseleitä sekä ulkomaantuontia.

En missään nimessä suosittele dieselin hankintaa juuri nyt. Niiden jälkimarkkina-arvo on vaarassa romahtaa lähivuosina, jos ja kun hybridit ja sähköautot valtaavat niiden markkinat. Varsinkin jos dieselin hinta pysyy lähellä bensan tasoa.

Jos noin käy, niin se menetty rahamäärä jää jonkun muun maksettavaksi.
Ei varmaan ole hirveän vaikea tehtävä miettiä kenen maksettavaksi tuo erotus jää?

Jos auton tarve on nyt niin ostettavahan se auto on.
Jos tässä nyt jäisi kyttäämään mitä tulee tapahtumaan niin voi tulla aika pitkäksi?

Halvoille autoille on ollut aina kysyntää ja näin uskon olevan vastaisuudessakin.

1 tykkäys

Valtiohan on itse kaivanut tämänkin kuopan. CO2 perusteinen verotus vuosikymmenen taitteessa teki dieseleistä entistä kannattavampia. Koko ajan laskevat autojen kulutukset kuitenkin vaikuttavat negatiivisesti verokertymään - sekä autoa ostaessa että pumpulla.

Valtion näkökulmasta unelma-auto ei ole Prius vaan Dodge RAM.

Tämän takia parin tonnin lousku voi alkaa olemaan aika epäilyksiä herättävä ratkaisu. Niissä ei vaan nykyaikaiset turvaratkaisut toimi, tai niitä ei ole ensinnäkään.
Toki jos ajaa kauppaan ja takaisin niin lienee ihan toimiva.
Itsellä tulee niin paljon maantietä vuodessa, että olen valmis maksamaan ison, turvallisen ja mukavan auton hintaa.
Mutta murrosvaiheessa ollaan, voi joutua harkitsemaan asiaa monelta kantilta seuraavaa menopeliä hankkiessa.

Fossiilisia komponentteja sisältävien bensiini- ja diesellaatujen myyntikiellon ohella raportti esittää, että bensiini- ja dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynti päättyy Suomessa viimeistään vuonna 2035.

Raportti on tietysti pelkkä raportti, mutta mielenkiintoista nähdä kuinka lopulta tulee käymään. Sellainen perstuntuma on että muiden kuin fossiilisilla kulkevien menopelien kohdalla kaivattaisiin tekniikkaan vastaavanlaista mullistusta mitä iPhone teki aikoinaan puhelimille.

Saisi luvan tapahtua vielä nopeasti, jotta sitten 10 vuoden päästä näitä autoja voisi mennä ostamaan käytettynä järkihintaan.

• iPhone ei mullistanut yhtään mitään. Oli vain hyvin tuotteistettu ja markkinoitu.
  • Autoilun mullistuksessa iso haaste on se että myös infra pitää laittaa uusiksi, eikä vain itse kulkupelit.
3 tykkäystä