Autojen käyttövoima

Tavallaan kukaan ei voi olla uskottava sähköautojen puolestapuhuja. Ei autottomat idealistit, ei sähköautolla ajavat (niillä on oma lehmä ojassa), ei polttomoottoriautolla ajavat (eivät itsekään tee niin kuin opettavat).

4 tykkäystä

Taitaa Skoda Suberbin uusi ladattava hybridi kulkea 100km yhdellä latauksella. Se alkaa jo riittää myös aika monelle kulkineeksi jos haluaa sähköllä huristella.

Näistä ollut just paljon juttua, että hybridillä ei pidä ajella pelkällä sähköllä. Sit jos on pidempää matkaa niin ei ole taloudellinen koska vie paljon bensaa. (Ainakin jotkut). Ei oo helpoksi tehty tämäkään.

Just laskin. Mulla oli 116 diesel Bemari. Ajoin tänä vuonna yli 30 000 km sähkö Konalla. Sähkön ja dieselin ero rahassa hiukan yli 3 000 euroa. Mistään toki en mitään tiiä.

Range kesällä 500 km.

6 tykkäystä

30tkm vuodessa sähkö ilman muuta kannattaa, 15tkm ei välttämättä. Skodan tuleva 100km range sähkölle on myrkkyä polttomoottorille, sitä ei juuri koskaan moni tarvitse. Tuossakin tapauksessa pääsee paljon pienemmillä huoltomurheilla, kun ostaa oikean sähköauton, eikä tuota Skodaa.

Hyvä. Olet löytänyt oman juttusi. Pysy siinä :+1:
Me ajettiin yks talvi Rukalle mun kiisseli Mondeolla, eikä tankata tarvinnu kuin pari kertaa. Pysähtyä silti piti, kun mukana oli kaiken maailman sakkia. Muksuja ja muijaa sun muuta. Toissa talvena mentiin Teslalla ja matka kesti paljon kauemmin suuntaansa. Samoissa paikoissa pysähdyttiin. Oltiin vaan vähän kauemmin parkissa. Taas mukana oli kaikkee epämääräistä sakkia. Muija ja mukulat. Silti ei haitannu se pitempi matka-aika. Kesällä käytiin kiimaliiteri perässä lofooteilla ja Mondeo vei tuplat naftaa ja matkavauhti oli max 80km/h, joten aikaa meni. Taaskaan ei haitannu mikään.

Pointti on se, että tehkää mitä haluutte älkääkä ressakko.

7 tykkäystä

Varmaan kuulus autot osioon, kun diesel/bensa ei vaikuta vaihdelaatikko rikkoon.

Vertailun vuoksi ajelen itse A4:lla, jossa on todennäköisesti tismalleen sama kone kuin tuossa GTE Passatissa ilman varsinaisia hybridihommia. Passatti taitaa tosin olla karvan verran isompi auto.

Audilla olen parhaimmillaan päässyt tuollaista vastaavaa maantieajoa melkein litran vähemmällä verrattuna tuohon 5,2l/100km lukemaan. Tietenkin on selvää, että kokonaiskulutuksessa tuo Passatti pätkii aivan 100-0 tuolla matkalla.

Juu, tosiaan tuo mun reissu oli 100km, josta puolet pelkällä sähköllä, joten bensaa kului tuo 2,6 l/100km. Eihän tuo iso ero ole, jos vastaavalla bensamoottorilla voi päästä alle 5l/100km ja jotain tuo sähkökin maksaa, vaikka juuri nyt ei juuri mitään.

Mun kohdalla tuo oli pitkähkö päiväreissu, joten uskoisin, että tankillinen bensaa riittää mulla niin kauan, että jätän jossain kohtaa auton lataamatta, jotta polttomoottorikin saa välillä hommia.

Todella hyvin tuo 4 litran pintaan ajaminen per 100km, jos kone vähintään 1.8 TSI. Itse ajelin semmoisella Octavialla monet kerrat lähinnä Tampere - Lahti tai Tampere - Orimattila väliä bensan kulutusta seuraten. 1.8:lla meni alkuvuosina aivan 5:n pintaan parhaimmillaan, mutta ei koskaan alle. Ikää kun autolle tuli, niin alkoi sitten jo 5.5 olla vaikea alittaa.

Tuli vaan mieleen, että noin vähäisellä kulutuksella täytyy olla pienempi kone kuin 1.8. Olisko 1.4 tms. ??

Juurikin tuo 1.4 löytyy ainakin GTE Passatista.

Juuri tuo 1,4 litranen bensa, kuten Isokynä sanoi. Silläkin keskikokoista Audia nykyjään saa - 150 heppasena, taitaa olla about samat noissa plugareissa otettu koneesta. Ainakin Superbin plugarissa taisi tosin olla 6 vaihdetta, A4:ssa 7. Saattaa tuokin matka-ajossa vaikuttaa, ehkä.

Edit: Ja siis ihan parhaimmillaan olen päässyt 4,2l/100km. Perushyvällä kesäkelillä ilman mitään nussuttajia ei tarvitse mitään ihmettä, että pääsee 4,4-4,5l/100km maantieajossa - ainakin jos on riittävästi 80 aluetta. :smiley:

2 tykkäystä

7-vaihteinen minullakin se Ocu oli, DSG7. Varmaan nelosella alkavaan lukemaan olis voinut päästä, jos olis ollut pelkkää 80-ajoa. Mutta noissa tarkemmin seuraamissani ajosuoritteissa oli aina mukana myös satasen ajoa ja hitusen myös kaupunkiajoa.

Kaikkinensa ihan kohtuu pieni kulutus tuossa Ocussa oli, kun vaan ei ollut pelkkää ruuhkaista kaupunkipyöritystä. Siinä se ei ollut omimmillaan ja jää itselataavan hybridin jalkoihin. Vuoden ajalta on nyt 52/100 ajallisesti sähköajoa ja viimeisen kuukauden ajalta 57/100, vaikka nyt kesällä on tullut ajettua enemmän pitempääkin pätkää.

“Hybridivalmentajan” kuukausittaisia ajopistekeskiarvoja kun katsoo, niin on se ajaminen hitusen kehittynyt parempaan suuntaan. Täysiä pisteitä ei kyllä ole mistään ajopätkästä tullut, parhaaksi on jäänyt 99/100. Yleensä moite on se., että pitäisi kiihdyttää vielä hitaammin. Se vois onnistua paremmin, jos käyttäis ECO-ajotilaa. Mutta kun se tekee autosta hieman semmoisen “nuhaisen”. Käytännössä ajan aina NORMAL-tilassa, joskus kokeilen SPORT-tilaakin, mutta aika vähän sille on tarvetta tuossa 2.0-autossa. Suurin ero on noiden kahden alemman tilan välillä.

Ei kannanotto suuntaan tai toiseen. Iltalehden pikku artikkeli “sähköbensiinistä”.

Miten lataatte patterihärveleitänne? :thinking:

Pikaladatun akun kapasiteetin heikkeneminen näinkin paljon näinkin nopeasti on todettu aiemmin muun muassa diagnostiikkayritys Aviloon julkistamissa massamittauksissa. Niiden mukaan vain hidasladatuissa autoissa akun kapasiteetista on jäljellä 80 000 - 100 000 kilometrin ajon jälkeen keskimäärin 94,5 prosenttia.

Sen sijaan runsaasti pikaladatuissa autoissa akkukapasiteettia on samoilla kilometreillä jäljellä vain 87 prosenttia. Kyseisessä analyysissä oli mukana noin 160 sähköautoa eri valmistajilta.

2 tykkäystä

Hyundai Ioniq plug-in vm.2017 75000km.
Täydellä latauksella tietokone lupaa 59km. Todellisuus varmaan n.56km.

Lataan perus valovirta schuko pistokkeella lämmitystolpasta 2h kerrallaan.

2 tykkäystä

Passat GTE 2020, hitaasti lataan pörssisähköllä öisin kotona. Oon ainakin toistaiseksi päättänyt, että en käytä mitään markettien latausasemia ollenkaan, jos loppuu akuista potku kesken päivän, niin sitten jatketaan bensalla.
Syynä ei ole pelko akkujen kestävyydestä vaan haluttomuus etsiä ja käyttää latausasemia kännykkäsovelluksineen sekä odottaa latautumista. Onneksi noin 50km range riittää minulla valtaosaan päivistä.

1 tykkäys

@BlueOval tarkoitti pikalatausta ja tosi nopeitahan löytyy vain täyssähköistä.

Sinänsä ilmiö on tuttu pienlaitteiden akuista. Esimerkiksi kännyköissä pikalataus kuluttaa akkua enemmän kuin hidas.

1 tykkäys

Kiitos. Sinähän luet minua kuin avointa kirjaa. :rofl:

Tästä syystä kysymyksessä oli tuo patterihärveli.
Se kattakoon tässä tapauksessa kaikki akulla toimivat laitteet kännyköistä perämoottoreiden kautta autoihin ja tuohon väliin osuu myös kaikki muut sähkökulkuneuvot.

Se autolautta, joka kuulemma syttyi sähköautosta ei syttynytkään sähköautosta:

3 tykkäystä