Modernit miehet -sarjassa on muuten kuvattu Avensis-himoa, kannattaa tsekata Areenasta ![]()
Kyllä. Omassa tippunut 7 vuoden aikana arvo n.10t€. En pidä pahana ja kun tosiaan mitään korjauskuluja ei ole. Nyt auto sen ikänen ettei arvo tuosta kovin nopeasti enää laskekaan.
Odottelen meidän Corollassa (2006) lähinnä jo hinnan nousua. Helmi.
Taannoin uutisoitiin Suomen sähköautokannan korkeasta hylkäsyprosentista katsastuksessa. TM oli pöyhinyt hieman yllättävää ulostuloa ja löytyihän sieltä yksityiskohtaisempaa tietoa. TM:nmukaan tilastodataa kaivamalla selviää, että leijonanosaan sähköautojen hylkäyksistä ovat syypäitä vuosimallin 2019 Tesla Model 3:t taka-akseliston vikojensa takia.
Tiedän kyllä Lexuksen valmistajan.
Menepäs puhuttamaan Lexuksen omistajalle hänen autoaan Tojotaksi niin saatat saada asiakaspalautteen.
Olisin halunnut ostaa Lexin, mutta NX on niin perkeleesti kalliimpi kuin RAV4 ja auto on teknisesti sama.
Kuten olen maininnutkin, Tammer Auton huollossa tunnustetaan väriä jo ennestään joten mukavaa todeta yhteistyön syventyminen. Itse auto on hyvin subjektiivinen asia, mutta tuon liikkeen huollon puolella hommat toimii.
En ole perehtynyt aiheeseen niin paljoa että voisin ottaa kantaa.
Uusia säännöksiä autojen päästöihin liittyen ja moottorin ohjelmointiin liittyen:
Jatkossa dokumentiksi riittävän alhaisista saastelaitemuutosten päästöistä ei enää kelpaa esimerkiksi korjaamon tai katsastusaseman antama päästömittaustodistus.
Liikenteessä voi kyllä jatkossakin käyttää moottorinohjausohjelmia tai päästöjärjestelmämuutoksia, mutta vain sellaisia, joiden myyjä pystyy osoittamaan säädösten ja määräysten täyttymisen.
Sekava juttu, mutta vaihteisto siis rikkoutunut liian pitkän öljynvaihtovälin takia. DSG on vikaherkkä ja öljyt tohon pitäisi ajallaan vaihtaa. Auton ostanut ei kyllä ole autoon huoltoon juuri perehtynyt.
Lähtökohtaisesti kuinka luotettavia nykyiset DSG-vaihdelaatikot muuten on, jos puhutaan esim. 2018 vuosimallin autosta?
Meillä VW Golf 1.0 DSG vm18 ja ongelmia ei ole ollut. Juuri meni 100000km rikki. Tällä otannalla voin suositella.
Märkäkytkimellä (käsittääkseni aina 6-lovinen) on hyvä, kuiva 7-lovinen ei.
Näin ainakin 2014- eteenpäin, en tiedä loppuuko johonkin vuosimallin.
Itse ostin aikanaan 15 vuotisen Rs octavian ja kaveri oli päällikkö merkkihuollossa, kysyin dsg lootista ja sanoi että noita kuivia tehdään muutama viikossa, kahdessa vuodessa yksi märkä tehty.
Tuossa kai on DSG-7, johon ei periaatteessa öljyjä vaihdeta. Itselläni oli tässä joskus vuosia Octavia 1.8 TSI, jossa oli tuo DSG-7. Toimi hienosti vuosikaudet, kunnes sitten alkoi vaihdevalo vilkkua…
DSG-7 on kuivakytkiminen, mutta mekatroniikassa on hydraulipumppu ja hitunen öljyä. Tuota öljyä ei ole tarvis vaihtaa, mutta minullahan hydraulipumpun tiiviste alkoi tihkua öljyä ja vaihteisto antoi vikakoodia sekä vilkutti vaihteistovaloa. Vaihtoi kyllä ihan ok. Mekatroniikkayksikkö meni sitten vaihtoon kokonaisuutena.
Autoni oli vm. 2009 ja 84 tkm ajettu 2021. Auton iästä huolimatta maahantuoja korvasi 60% kuluista (yht. 2200 €), kun olin 1. omistaja ja huoltokirja oli täydellinen. Automaattisesti tuo ei tullut, vaan pikkuisen jouduin olemaan tiukkana. Silloin ainakin sanottiin, että vuosimallista 2012 tms. alkaen tuo mekatroniikka olisi ollut parempi laadultaan, tullut eri tehtaalta tms.
Siinä Passatin vikajutussa olisi voitu kertoa jotain tarkempaa tietoa autosta. Onkohan ollut diesel-moottori tai isompi vääntöinen bensakone ja DSG-6, johon muistaakseni öljyjä vaihdellaan. On siis märkäkytkiminen, mutta onko siinäkään erillistä mekatroniikan öljynvaihtoa. Tuota en tiedä, voiko kyseessä olla yksi ja sama öljy kytkinlevyillä ja mekatroniikalla??
Meillä toisessa autossa tuo 6 portainen märkä dsg, ajettu 190 000. Toimii ainakin vielä, kop kop.
Dacia Duster 1.3l 130hv bensvakotin, nyt noin 22000 km ajettuna ja ikää reilu 2 vuotta. Ei ongelmia, hyvä matka-auto. Tuli viime viikolla 17 tunnin aikana kruisattua 950 kilometriä ja nohevasti sujui matkanteko.
Muutama nipotuksen asia mille en itse voinut mitään.
- Lisävarusteista ei ollut saatavilla taustapeilin automaattista tummennusta eikä sadetunnistinta pyyhkijöille, eikä ratinlämmitintä.
- Pyyhkijöiden tihkukytkin on mallia On / Off, saisi olla muutama nopeusporras.
- Turvavöiden korkeussäätöä ei ole ja turvavyön solki saattaa helposti jäädä oven väliin ellei huomioi kuinka autosta poistuu.
- Bensatankin luukun avaus on kankea, ei välillä aukea lainkaan vivusta ja pitää sormilla / muovipalalla (pysäköintikiekko esim) avittaa luukun aukeamista.
Siinäpä nuo ei niin nohevat asiat, mitä olen parin vuoden käytön aikana huomioinut. En tiedä miten uusiin malleihin (tuli facelift ja uudet taitaa olla hybridejä / sähköä?) on noita muutettu.
Erittäin tyytyväinen olen ajoasentoon ja 22cm maavaraan ja näkyvyyteen kuskin penkiltä. Varsin passeli käyttöauto, oma on 2 vetoinen ja aikalailla kaikilla lisävarusteilla mitä sai / halusin.
Bonusta suht hyvin toimivasta isosta navi / medianäytöstä. Spotify / puhelin oli helppo yhdistää, eikä täten isommin ole radiota tullut kuunneltua kun Spotify hoitaa musiikin ilman mainoksia (kk maksullinen versio).
Siis takuuajan kestää. Ollos huoleton, tulvevaisuudessa vasta sulla huolet on.
Voi silti olla että ovat jo jotain osanneet korjata, mutta en ihan näin lyhyellä otannalla tuohonkaan luottaisi, on kalliita hommia.
Toisaalta ainakaan itse en autoon ollut erityisen pettynyt, kun muita vikoja autossa ei ollut. Koko omalta käyttöajaltani itselle jääneet korjauskustannukset osineen noin 1000 euroa. Ihan ok. Uuden akun ja pari polttimoa nyt jouduin autoon laittamaan tuona aikana, mutta ei kai niitä lasketa varsinaisiin korjauskustannuksiin. ![]()
Autotekniikan ammattilainen kun en ole, niin itseäni hiukan ihmetyttää se, onko mekatroniikkayksikön pettämiseen suuremmin merkitystä sillä, ohjaako se kuivia vai märkiä kytkinlevyjä. Ja minullakin se vika oli siis hydraulipumpun tiivisteen fuskaaminen. Eroaakohan nuo mekatroniikat jotenkin oleellisesti toisistaan vai onko DSG-7:ssa ollut esim. heikompi laatuista pumpuntiivistettä.
Tiiviste kuin tiiviste, ei sen välttämättä tarvitse DSG:hen liittyä. Tiivisteillä on tapana joskus pettää. Vesipumppu tms. No, tässä se aiheutti sentään jonkinlaiset kulut, mutta ei mitään 6-10 tuhatta euroa, joilla joskus tunnutaan DSG-omistajia peloteltavan. Mistähän muuten ne kalleimmat DSG-ongelmat aiheutuvat, jos mekatroniikkayksikkö ei tuota enempää maksa.
Halvempikin korjaus lienee mahdollinen kuin tuossa omassa tapauksessani, jossa merkkiliike pisti kokonaan uuden mekatroniikkayksikön autoon. Jollain pajalla olis vissiin ympätty yksikköön uusi pumppu tai siihen tiiviste. No, täysrempan jälkeen mun auto lähti kyllä eteenpäin aika vauhdikkaasti ja ok-hinnallakin. Kysyntää oli.
Mutta sen tuossa oppi, että vastaantuloa maahantuojalta kannattaa kyllä tivata vanhempaankin autoon. Ei se aina ihan heittämällä mene, vaan joskus pitää hiukan avittaa. ![]()
4 viestiä siirrettiin ketjuun: Autojen käyttövoima
Kysytääs täältä kun auto-ketju löytyy, että onko kukaan tilannut autodocilta osia autoonsa?
Onko tilatut osat tulleet oikein? Onko tarvinnut palauttaa osia ja jos on, niin miten toimii?
Luin netistä arvosteluja, että jos tulee väärät osat, niin palautus ja hyvitys on hankalaa kun sieltä ei meinaa saada ketään kiinni. Saksalainen yritys käsittääkseni kyseessä. Valitettavasti tarvitsemaani osaa ei saa suomesta yhdeltäkään varaosatoimijalta ja valmistajan hinta kyseiselle osalle on n.1600€ kun tuolta autodocilta saisi tarvikeosana n. 140€.
Tilasin päiväajovalon autooni. Marmorilta 270€ ja autodocista 140€.
Kävi klassisesti että tilasin vasemman puolen valon ja lähettivät oikean puoleisen. Muistaakseni piti valokuvalla perustella, että osa on varmasti väärä. Itse vaihto ja tilauskin muutoin sujui kuitenkin vailla sen suurempaa hämmennystä ja valokin on pelittänyt jo vuosia, joten voin varovaisesti suositella.