Autot

Itse olen Timantissa teettänyt yleensä vain renkaidenvaihtoja. Joskus halpa renkaanvaihto + pesu autolle. Niissä ei mitään erikoista. Siis ei ole jäänyt mitään hampaankoloon.

Renkaidenvaihtoa odotellessa olen yleensä siinä juonut kahvit ja jutellut muiden asiakkaiden kanssa. Ainakin semmoinen mielikuva on tullut, että monet siellä autonsa pesettävät ja ne jotka käyvät, ovat tyytyväisiä. Kannattaa varmaan kerran kokeilla ja jättää viimeiseksi kerraksi, jos ei tyytyväinen ole. Itseäni on pikkuisen paikassa kiusannut se, ettei siellä tunnu olevan kuin yksi mies, joka osaa suomea välttävästi. No, homma on kuitenkin aina sujunut.

1 tykkäys

Saatan itse käydä kokeilemassa tuolla 69 euron vahauksella, täytyy vielä vähän tuumata. Jos joku tuon vahauksen siellä teettää niin kertokaa ihmeessä millainen jälki jäi.

1 tykkäys

Tässähän se juju on, yksikin kerta väärillä aineilla ja välineillä voi pilata maalipinnan.
Onko kukaan teettänyt autoonsa keraamisen pinnoitteen tai vastaavan, minkälaista mielipidettä?

1 tykkäys

Tämä on juurikin näin, että yksikin kerta väärin pestynä aiheuttaa valitettavasti näkyviä pyöröjälkiä helposti varsinkin mustaan autoon. Nekalan autopesusta kokemusta ja siellä ainakin valitettavasti pesuämpäristä puuttui sellainen tärkeä asia kuin hiekanerotin.

Nyt laitatutin uuteen autoon Ceramic Pro pinnoitteen Tampereen Ajoneuvopesussa hatanpäällä. Hinta 600€ ja ollut aivan ehdoton. Auto pysyy paljon pidempään puhtaana ja maalipinta virheetön. Pinnoite ollut nyt 13kk. Siellä käytän myös käsinpesussa 29€. Suosittelen.

1 tykkäys

Joo, onhan niitä monia jotka ei vie autoaan esim. harjapesuun. Itse olen kuitenkin vuodesta toiseen käyttänyt semmoisia, useimmiten Turtolan CM-autopesua. Hyvin on maalipinta kestänyt.

Tosin taitaa maalipinnoissakin olla jotain eroa. Huomasin sen vaan siinä, kun omassa pihassa joutuu pihatien kapeuden vuoksi pysäköimään asunnon edessä kiinni ruusupensaisiin. Mazdan kylkiin tuli piikeistä ja oksista helposti raapalejälkiä. Skodan kyljet ovat kestäneet. :slight_smile:

1 tykkäys

Mä ajan -13 mallin XC60:llä, vuosi sitten vaihdoin uudet xenon polttimot mutta en ollut oikein tyytyväinen, johtuen umpioden kiven iskuista, aika paljon valon puutetta on kun vertaa mitä ne oli.
Laitoin siihen syksyllä led barin johon kyllä olen tyytyväinen, valoatehoa alkaa olla riittämiin.

Nyt on vähän auki vielä jos vaihtuu uusi XC60, siinä olis led valot. En oikein tiedä vielä mitä mieltä oon niistä, ne on huomattavasti herkemmät menettämään valoatehoa umpioiden likaantuessa, tai ainakin mondeossa on näin.

Itsellä sama tossa bemarissa. Ostin umpioiden kiillotussetin, täytyy kokeilla mitä vaikuttaa. Nyt aika harmaat pleksit.

2 tykkäystä

Laita tänne sitten auttoiko kiillotus, kiinnostaa kuulla.

1 tykkäys

Samanlainen setti, myös valojen suhteen nokalla, eli xenonit ja lisäpitkät mallia lazer. Kyä lähtee.
Uudessa XC:ssä on tosiaan LED valot. Niihin saa nyt ekan kerran myös lisävalot ymmärtääkseni maskin taakse kätkettynä. Tosin myyjän mukaan ei juurikaan lisävaloja tarvita, on Thors hammerit kuulemma niin hyvät.

1 tykkäys

Olen aina ihmetellyt mistä näille luksus-pesuille ja kiillotuskäsittelyille löytyy markkinaa. Autoa vaihtaessahan ei automyyjä nykyään edes vilkaise vaihdokkia, joten siinä mielessä esim. pintakäsittely investointina menee hukkaan.

Mutta yo. keskustelun perusteella markkinaa löytyy. Itse pesen halvimmassa automaatissa mikä löytyy. Kolmenkulman ABC:llä on ollut kaikki pesut ohjelmaan katsomatta 15,90€.

2 tykkäystä

Pitää tänne oikein mainita,että itselläni on viimeisintä sarjaa oleva Toyota Avensis tallissa ja ostin mutsille vähän käytetyn Chr:n. Nyt täytyy tunnustaa, että olen melko useasti lainannut mutsin autoa pikkureissuille, koska asumme lähellä ja tuo Chr on perhanan hyvä kärry ajaa kaupungissa. Maastoautosta on tehty kaupunkiauto…

Jäin Toyota-koukkuun jo viime vuosituhannella, ja on tullut vaihdetuksi uuteen ja vaihtelevaan kori/moottorityyppiin vähän liiankin tiheästi, mikä on taloudellisesti ajatellen ollut aika hölmöä.
Kummia autoja ovat olleet, kun ei ikinä ole mitään vikaa ollut. Kerran taisi palaa loppuun yksi kojelaudan pikku lamppu…
Taas mietin. pitäisikö vaihtaa ja mihin. Pitäisikö vihdoin tehdä ympäristoteko ja ja vaihtaa - tomperreen kiälellä - “hyrpiiriin”. Muutaman kerran on ollut liipasimella, mutta sitten on nuukuus iskenyt.
Yksin kun oleilen ja pääasiassa näillä Pirkanmaan ruuhkateillä ajelen enkä pitkiä matkoja kovin paljon, riittaisi tuo C-HR tai jälleen Corollan nimiseksi palannut hatchback.

Aika hurjia nämä vielä “normaalit” öljynkulutukset. Ei nyt uskoisi tämmöisiin lukemiin ainakaan ns. pidemmässä ajossa.

Niin. Jotkuthan joutuu ostaan auton siten, ettei sen vaihtoa ole budjetoitu johonkin, vaan sillä niin sanotusti mennään siitä eteenpäin. Näin ollen kallista investointia haluaa pitää kuin kukkaa kämmenellä, jotta se kaikinpuolin pysyisi ehjänä. Toiset vaan tykkää helliä autoaan.

4 tykkäystä

Noihin öljynkulutuksiin on kyllä ihan lääkkeitä.
Pirkka-Mersun öljynkulutus puolittui moottorin sisäisellä puhdistuksella.

No tommoset niistä nyt tuli. Noi oli varmaan lakattu joskus, koska selvästi pinnassa oli joku kalvo. Hiontalaikat kului melki kaikki että sai sen kalvon pois ja sitten lopuksi kiillotettua. Muutama syvempi kolo jäi. Valotehosta ei vielä osaa sanoa, kun ei kerinnyt testilenkille. Mutta tuskin huonommat kuitenkaan. Täytyy tuumailla lakkaisiko nuo itsekkin vai jättääkö noin…


14 tykkäystä

En usko, että on lakattu. Tuntuu olevan Bemarin ominaisuus, että vetää herkästi sellaisen kuluneen kalvon siihen. Monessa Opelissa tuntuu olevan vähän samaa ominaisuutta.

Komeasti sait kiillotettua👍

1 tykkäys

Unohtui mainita, että kuskin puolella oli paksumman oloinen kalvo. Joutui enemmän hiomaan ja lisäksi oli sellaista lievää appelsiinikuviota mitä en apukuskin puolella ainakaan huomannut. En tiedä laittavatko tehtaalla jonkin uv-suojan valoihin vai oliko tosiaan jo aikaisemmin kiillotettu ja lakattu.

Ero on kyllä niinku yöllä ja päivällä :ok_hand:

2 tykkäystä

Ainakin joissain mersun malleissa diesel tehdaswebaston sai toimimaan myös moottorin lämmittimenä poistamalla joku topseli kone tilasta. Aiheuttaa vikakoodin, mutta ei merkkivaloa. Ihan uudesta w213 en sit tiedä… Tämä oli ainakin w205 ja w212.

1 tykkäys