Autot

Löytyyhän näitä muualtakin. Itselläkin octaviassa.

1 tykkäys

Volvo v50 - 09 on myös myös, mutta v40 - 04 ei vielä ole. EU yksi harvoista onnistuneista säännöistä että ajovalopoltin pitää pystyä vaihtamaan ns kotikonstein varmaan vaikuttanut noihin!

Taitaa olla kaikissa tuon ikäisissä Volvoissa sama systeemi.

Skodillacin systeemi ei ole yhtä hyvä ja helppo kuin Volvossa.

1 tykkäys

XC90:ssä on ensimmäisistä saakka ollut samanlainen systeemi, sitten tuli S40N ja V50 malleihin. Fordilla taisi olla saman kaltainen myös ja mahtoiko sieltä tulla Volvolle aikanaan.

Nyt täytyy tähän vähän avata keskustelua, että mikä auto kannattaa tuoda suomalaisen verotusraipan alle Saksasta kesän 2021 muuton yhteydessä. Mulla on nyt ollut Mersun R350 CDI alla ja sillä on ollut todella hyvä ajaa, mutta Suomessa tuon käyttäminen maksaisi vuositasolla maltaita eikä siitä Suomessa mitään kummempaa iloa olekaan. Nyt tosiaan olen katsomassa pienempää autoa (ei tarvitse enää niin isoa, kun neljästä tenavasta kaksi lähtenyt jo oman elämänsä haasteisiin ja osoitteisiin) ja ajattelin alustavasti tiputtaa alaspäin Audi A6 - Mersu E -sarjalaiseen. Sähköhybridejä ja Kers-hybridejä olen myös katsellut, mutta vielä ei ole osunut mitään kohdalleen, joten päätöstä en ole ehtinyt tehdä.

Verotusetuahan ei enää ole komennustyöntekijöillä (paitsi diplomaateilla, koska he oikeasti muuttavat työn takia), joten autovero napsahtaa satavarmasti tuontiauton osalta. Auton vuosiverotuksen osalta nyt on ilmeisesti muutosvuosi, joten vähän olen ihmetellyt missä nuo linjaukset nykyhallitukselta viipyy.

Mitä kokemuksia ja ajatuksia täällä autoilusta tietävien näkökulmasta löytyy? Mikä voisi olla verotuksellisesti järkevin auto isoista farmareista ja katumaastureista (eli urheiluhyötyauto=SUV-kategoriasta)? Itse jotenkin vielä kallistuisin harkitsemaan Euro-6 dieseleiden uusimpia vedoksia, joissa päästöt ovat kuitenkin inhimillisiä ja kulutus myös. Matkatavaratilaa täytyy löytyä, joten vähintään farmaria yritän löytää, koska pitkät matkat autolla tullee jatkumaan edelleen.

Itse en ole diisselimiehiä, mutta noilla spekseillä valinta olisi MB GLE 400 d. Tulevia veromuutoksia on paha ennakoida, koska periaatteessa niistä ei saisi tihkua mitään ennakkotietoja vaan jos muutos tulee, niin sen pitäisi tulla yhdessä yössä.

Nythän on suosittua uittaa näitä isoja lataushybridejä, koska CO2-päästöarvo on matala. Muuta järkeä niissä ei taida sitten ollakaan.

1 tykkäys

Tarpeeksi kun hybrideitä tulee, niin verotus kiristyy… Sit käykin enää sähköautot pieneen veroon, ja sitten kun…

Autoilijat on pajatsoja, kulki se sitten vaikka sadevedellä… Se on vaan hyväksyttävä, kunnes saadaan tarpeeksi tuskainen tilanne, että joku pakottaa järjen taas päättäjien päähän…

Ps. Päästöjen vähennys on ihan ok, mutta joku roti sentään…

4 tykkäystä

Auton päivitykset, eräs amerikkalainen automerkki jota valmistetaan Saksassa, Turkissa ja ainakin Espanjassa on saanut minut osittain jopa liekkeihin. Kyse on heidän huonosti asennettavista ohjelmistopäivityksistä. Olen omistanut aika monta ko. merkin autoa, niissä 1/5 onnistunutta moduulipäivitystä-ohjelmapäivitystä 6 vuoden aikana.

Nyt nykyisen auton kanssa jo 2 kertaa pilannut päivän ja käyttänyt autoa päivityksessä, molemmilla kerroilla kerrottu että yhteydet Amerikkaan ei toimi. Autossa pitäisi päivittää takaisinkutsukampanjan puitteissa jarruihin liittyvä ongelma, hätäpuhelujärjestelmä ei toimi ja BT toimii satunnaisesti.
Perjantaille sovittu 3 kerta. 2 kertaa ilmoitettu että vkl aikana tiputettu iso päivitys verkkoon joka sotkee kaiken, näin SB viikonloppuna se edes kuulosta uskottavalta mutta jos huolto uskoo niin uskokoon. Laitoinkin ehdotusta että päivityksiä ei viikon ensimmäisenä päivänä, ei aamuisin että voisivat testata yhteydet ja sitten vielä että jos yhteydet ei toimi niin ilmoitus asiakkaalle.

Onko jollain kokemusta näistä? Onko kyse osaamisesta riittämättömyydestä vai asenteesta?

Minulle takuuaikaista huoltopalvelua tarjosi Autokeskus Tampere, en suosittele enää kenellekään vaikka Tappara yhteistyökumppani ja samalla tämä Ford sai olla se viimeinen. Lasken myös elinkaaripalveluille jonkun painoarvon enkä tutki pelkästään hankintahintaa tai ominaisuuksia.

2 tykkäystä

On tullut mun mersuhaaveillekin lunta tupaan. Kaks kertaa olen tämän vuoden puolella ollut E-mersun kyydissä. Takseista kyse. Molemmissa on palanut se moottoriongelman varoitusvalo kokoajan. Ja kuulemma Veho ei voi mitään. Viimeksi kuski sanoikin mulle suositusta kysyessäni, että älä osta mersua, pysy vaan siinä Skodassa! Hänellä itsellään oli Superb omassa käytössään. Piti ihan ok kärrynä.

Joten saa nyt nähdä. Uutta olen pikkuisen ajatellut, mutta olisko vähän vanhempi (max. 5v vanha) sitten se oikea. Näitä varoitusvaloja on nyt kuulemma tarpeettomasti alkanut palamaan parin viime vuoden malleissa. No, onhan mulla se pohdinta siitä “sallitusta” käyttövoimastakin. Joten 75tkm ajetulla 1.8 tsi dsg Octavia Combilla meno jatkuu. Toistaiseksi ilman ongelmia.

1 tykkäys

Aika vähän noista on forumeilla ollut valituksia. Ja nyky autossa on niin paljon anturoita ,että ei se itse valo vielä mitään tee. Vehon toiminnastakin on kuullut monen laista, eikä aina kehuja. Jos auto käy ja rallattaa, niin ei voi kovin iso vika olla. Toki vähemmän tekniikkaa, kuten Skoda, niin varmaan vähemmän ns. Turhia hälyjä = mieli parempi… :slightly_smiling_face:

Onhan mersussa se kyyti vähän erilaista, mieti sitäkin… :yum:

Tohon mersukyytiin voi kyllä heti lonkalta sanoa, että ei se ihan joka mersussa niin erilaista ole. Selvä juttu jos E- tai S-mersua vertaa Octaviaan, tottakai. Mutta esim. B-mersua olen ajanut, eikä se suoraan sanottuna tuntunut lisäpanostuksen väärtiltä. Statusta on toki sen johtotähden ansiosta, mutta muuten… Ja tais tuossa B:ssä olla 4-5 v sitten joku ihan perus 1.6-bensakonekin. Ei herättänyt ihmeempiä tuntemuksia. Mutta tottakai vie eteenpäin. Ja ulkonäkö… Vois pitää vaatimattomanakin.

No, joo… Jos johonkin pienemmän mersun hankin, niin ehkä joku “shooting break” vois mennä. Pitänee käydä joskus ajelemassa, katsotaan sitten tarkemmin. :wink:

Ystäväni suunnitteli hakevansa Saksasta CLS-shooting break - ja päätyi lopulta E-mersuun, koska Suomen E-ALV olisi pohjautunut järkyttävän kovaan suomihinnoitteluun ja sitä myöden tuontivero olisi ollut kohtuuton. Toivottavasti tuo E-Alv saataisiin kaatumaan ainakin tuon hinnoittelun osalta siten, ettei ne perustu vääränlaiseen mielikuvaan auton arvosta.

Shooting Break -mallit itsessään on ihan kelvon näköisiä kulkupelejä ja niitä soisi näkevän useammallakin ihmisellä. Ei olisi minulta pois, jos muut ajelisi noilla.

1 tykkäys

Joo, no puhuitkin E-sarjasta niin vertasin siihen. Tai jos edes C-sarjalainen niin siltikin ennemin mesellä päästelisin kuin Skodalla… (veli on kaupparatsuna ja ajelee -17 Octavialla, ja remontissa ollessaan ajeli rouvansa 2014 C-sarjalla, niin kehui että itku tuli melkein kun vaihtui oma auto alle…) :yum:

En ole ikinä ollut B tai A-sarjan kyydissä, mutta aina jotenkin sivuuttanut ne. Kyllähän itselle pitää olla vähintään E-sarja, vaikka sit vähän vanhempaa mallia. Shooting break on ainakin hieno päälle päin, ja ilmeisesti E-sarjan tasoa tuotannoltaan??

Se on muuten shooting brake. Kai sit voi puhua shooting breakista jos auto on paska. :slight_smile:

5 tykkäystä

Tuli klassinen typo tai tupo, mutta hyvä kun joku on hereillä :smiley:

Onneksi häpeä ja huvitus alkaa samalla sanalla (lue:kirjaimella) jatkan mielelläni tuota jälkeistä :wink:

1 tykkäys

Minäpä tiedän miksi tuo “Break” tässä kummittelee. Se on kyllä autohistoriassa ihan tunnettu mallinimi, esim. Citroen ID19 Break. Eli joskus meikäläisen lapsuudessa sitikan farkuilla oli tuommoinen nimi. Olivat minusta hienoja pirssejä. Jäljet johtavat siis patonkitehtaalle! :wink: :wink:

Edit. Tässä mielenkiintoinen linkki brake/break -taustoihin:
http://www.autowiki.fi/index.php/Shooting_brake

3 tykkäystä

Autoilun kannalta eletään kyllä mielenkiintoisia aikoja. Jos tässä edelleen tule hyvin rajallisesti kilometrejä vuodessa, niin ties vaikka ajeltais vaan vanha bensavehje loppuun. Vaikka bensa olis tuplahintainen. Ihan vaikka ilmastoväen ja hallituksen kiusaksi.

Vau! Kerrassaan nerokasta, eipä tullut itselle mieleen.

Saa ideaa käyttää eikä maksa mitään! :wink: Aivan liikaa panikoidaan vanhalla autokannalla, “turvattomuudella” jne. Hyvät renkaat alle, malttia liikenteeseen ja osaava kuski. Kyllä siitä hyvä tulee. Kannattaa tosiaan miettiä mitä todella tarvitsee. Ajot voi olla välttämättömiä, mutta pieniä. Hyvällä hoidolla esim. 15-vuotias auto voi olla vielä todella pätevä menopeli. Testattu on!

Minkälaista strategiaa olet itse miettinyt?? :slight_smile:

1 tykkäys