Autot

Ihan uteliaisuudesta, millaista matkavauhtia tuolla Camarolla tuli jenkeissä ja erityisesti aavikolla pidettyä? Rajoituksethan siellä on kai olemassa. Entäs miten ajovalot? Joskus itselle jäi rapakontakana mieleen, ettei jenkkiautojen ajovalot olleet kummoiset. Naveja ei silloin ollut, piti todellakin nähdä mihin menee. Pikkuseikkailuja tulikin koettua yöaikaan. :wink:

2 tykkäystä

Uusista ei ole havaintoa, mutta vanhemmissa on valot sitä varten että muut näkevät auton.:see_no_evil:

1 tykkäys

Ite ihmettelen sitä, ettei pimeällä huomaa jos puolet valoista on pois. Motonetin Motomaatti on oivallinen paikka myös lamppujen vaihtamiseen: pikkurahalla poika laittaa. En ole laittanut itse lamppuja sen jälkeen kun motomaatit tulivat.

Kaikkihan me jonkun poikia ollaan mutta hieman kuulostaa lapsityövoiman käytöltä.:grimacing:
Paljonko perus H7-ajovalopolttimon vaihto maksaa?

1 tykkäys

Ei voi liikaa suositella tätä Motonetin palvelua. Autoni ei ollut asentajalle tuttu, joten ähelsi vartin lamppujen kanssa ja laskutti muistaakseni kympin työstä. Itse kun en lämmintä huoltopaikkaa omista niin tuolla rahalla en ala räntäsateessa lamppuja itse vaihtamaan. Lamppuhan ei koskaan pala Heinäkuussa vaan aina ikävimpään vuodenaikaan.

2 tykkäystä

@BlueOval

1 tykkäys

Aika nopeasti vastaantullut BMW kuski kytki ajovalot päälle kun reilu 30000lm valoa napsahti vastaantulevassa autossa päälle.

Itellä on maksanut vitosen kieppeillä plus lamppu. Poikia ne parikymppiset meille kääville on. :smile:
Viimeks käytin raitisilmasuodattimen vaihdossa. Olis ollut kympin vaihtohinta, mutta kaveri ei löytänyt paikkaa. No, sen selvitin sitten ite ja tuttu vaihtoi viidessä minuutissa.

2 tykkäystä

Nyt pistit kyllä pahan. :smiley: Rajoitusten mukaan tuli aikalailla koko ajan ajettua. Heti Vegasissa liityttyä ensimmäisestä rampista sellaiselle viisikaistaiselle motarille tuli siinä vähän maalaisena mummoiltua nopeuden kanssa sillä seurauksella, että joku Mustang pisti isoo kovaa ohi ja sai siitä välittömästi sheriffin peräänsä.

Jos en ihan väärin muista, niin varmaan jotain 40-50 mailia tuli ajeltua Grand Canyonilta Moabiin pimeän tultua. Kännykässä ei tainnut pariin tuntiin olla siellä suunnalla mitään kuuluvuutta, niin piti ajella vähän varovaisemmin ja muutenkin siellä suunnalla taidettiin varoittaa kyltein jostain kymmenestä eri tielle hyppelevästä elikosta. Päiväsaikaan tuli pari kertaa kokeiltua miten Camaro liikahtaa, kun tuli niitä tappopitkiä suoria vastaan keskellä ei mitään.

Ajovalot olivat kyllä viimeisen päälle ja pitkät päällä sai tykittää melkein koko ajan, kun autoja ei tullut juuri yhtään vastaan. Motareilla tuli ajettua osavaltiosta riippuen jotain 70-80 mailia.

Tämä pätkä tuli ajettua toisinpäin, kun lähdimme Moabista kohti Fairplay, Coloradoa.

Tuossa vähän näkee sitä teiden kuntoa, mitä tuolla suunnalla oli. Motarit olivat sentään vähän paremmassa kunnossa.

Navit ovat kyllä aikamoinen pelastus tuolla suunnalla, kun isoilta teiltä erkanee ramppeja jatkuvasti. Toki itse pitäisi aina olla se navin käyttäjä. Seuraavalla reissulla tuli ajettua Vegasista San Franciscoon. Annoin repsikan syöttää osoitteen naviin ja ilmeisesti se onnistui sen jotenkin munimaan, kun tunnin ajon jälkeen alkoi tulemaan vastaan tuttuja maisemia tuolta Vegas-Denver reissulta.

4 tykkäystä

Tuunailen tässä leikilläni Tesla Model 3:sta, vaikka kaupungissa asuvana autolle ei tarvetta olekaan. Olisihan se silti hieno :grin:

Teslan oma arvio säästetyistä polttoainekuluista on yli 10 000 euroa / 5 vuotta.

Tesla Model 3 tulee lähitulevaisuudessa olemaan täysin itsestään ajava. Kuitenkin:

Nykyiset käytössä olevat toiminnot edellyttävät kuljettajan jatkuvaa valvontaa eivätkä tee autostasi autonomista.

Aika kovia ominaisuuksia on autoon myös tulossa, mm. täysin automaattinen ajo kaupungeissa

Tulossa myöhemmin tänä vuonna:

• Liikennevalojen ja stop-merkkien tunnistaminen ja noudattaminen.
  • Automaattinen ajo kaupungin kaduilla.
  • Parannettu Summon-toiminto – pysäköity autosi tulee luoksesi pysäköintialueella.

https://www.tesla.com/fi_fi/model3/design#battery

Ettei vaan olis Tesloissa jo nyt piilo-ominaisuutena tuota automaattiajamista. Pikkuisen kyllä arveluttaa. Itse tykkään olla puikoissa. Varoittavat järjestelmät ok, mutta se että auto ottaa kontrollin, on minulla vielä aikalailla harkinnassa. Hätäjarrutukseen pienissä nopeuksissa nyt sentään taidan luottaa.

Jos Teslat kiinnostaa, niin youtubessa Tesla Jonilla kattavasti videoita kaikesta Teslaan liittyvästä. Hänellä Tesla 3.

1 tykkäys

Milloinkahan meilläkin on järkevää ajaa tolppaan. Ihan siis tarkoituksella.

Nyt se on tutkittukin. Audi ja Bmw kuskit kusipäitä.

6 tykkäystä

Ohan toi tiedetty jo kauan, ajan onneksi eri merkillä :grin:

3 tykkäystä

3 posts were merged into an existing topic: Minkälainen auto sinulla on?

Myös Iltasanomat uutisoi asiasta.

Mä olen usein pohtinut onko tuon porukan kusipäisyys ihan synnynnäistä, vai tuleeko se vasta Pirkka-Mersun tai Bimmerin oston myötä??
Noiden Saksalaisten laatuvaunujen edustajien puolustukseksi täytyy kuitenkin huomauttaa, että kusipäisyyttä esiinty myös muun merkkisten autojen ratin takana.

Mä pääsin ajeleen tollasella 2015 Vegasista kanjonille päin jonkun matkaa. Tuntui yllättävän hyvältä vehkeeltä pikkutielle jota tolla ajoin. Vuokrafirman rajoittimet otti V8:sta isoimmat ilot pois, mutta hauska sillä oli silti kiihdytellä. Olis siitä ajettavuudesta tehnyt jotain huonoa mieli mutkatiellä sanoa, muttei tuo antanut mahdollisuutta eli olin positiivisesti yllättynyt.
Sisätilojen laatuvaikutelma oli paljon parempi kuin mitä jenkiltä odotin. Avomalli oli myös hauska kun ei ole aiemmin ilman kattoa tullut ajeltua.

Volvo S40. Nerokas systeemi, jossa umpion takaa vedetään sokka irti, jonka jälkeen umpion saa vedettyä etukautta kokonaan ulos ja irroitettua klipsistä johtosarjan.
Sen jälkeen sen umpion voi viedä vaikka sisälle askarreltavaksi.
Toi systeemi pitäisi lailla määrätä pakolliseksi kaikkiin autoihin.

2 tykkäystä

Engineering Explained -kanavalla myös aika kattavat videot Tesla 3:n kanssa päivittäisestä elämisestä, roadtrippaamisesta yms.