En itse ymmärrä, miten tällä palstalla onkaan niin fiksuja ihmisiä, että tuntematta toisten liiketoimintaa, pystyy aukottomasti kertomaan onko joku oikeutettu tukee vaiko ei. Tai onko mitään kehittämissuunnitelmaa edes ollutkaan.
Mun järkeen ei tule koskaan menemään se, miten itse osaa ja tietää kaiken. Muut ei mitään tai korkeintaan huijaamisen. Ja omaa päättelyketjua pidetään aukottomana, koska ”syytön mies ei juokse… saatika palauta rahoja”.
Missä on järjestelmä, siellä on väärinkäytös. Ei ole BF:n tai järjestelmän vika jos jollain ei ole puhtaat jauhot pussissa. Ja tottakai yritykset ovat hakeneet toisistaan tietämättä tukea, koska ovat speksit lukiessaan kokeneet a) tarvitsevansa tai b) olevansa oikeutettuja ko. rahaan. Rahaan, joka kansan suussa ja aivoissa muutoinkin on ymmärretty väärin.
Valtion tehtävä on tuin ja verotuksin hoitaa, että yritykset eivät kaadu. Tuin, jota käytännössä ei joko tarvitse hakea tai haetaan muodollisesti, mutta myönnetään joka yrityksellle. Tai verotuksen kautta. Tällöin se jälleen tulee käyttöön kaikille. Ei investointirahalla ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Koko BF ja tukea saaneet yritykset ovat joutuneet välikäteen, mikä on älytön. Ministeritasolla vedotaan, ettei kukaan joka ei ole hädässä, hakisi tukea. Mutta se hätä on subjektiivinen käsite. Toinen on hädässä kun tili on pakkasella, joku taas jos näkee että 3kk:n jälkeen nenä ei ole pinnalla. Kolmas on hädässä, jos laajennukseen tähtäävä investointi ei olekkaan nyt mahdollinen.
Toivoisin sydämestäni, että ihmiset ajattelisivat (myös täällä palstalla), ennen kuin lähtevät tuomitsemaan ketään huijariksi, osaamattomaksi tai miksikään muuksi. Koko Korona on kaikkine aihioineen vaikea kokonaisuus ja jatkumo, mihin ei ole kenelläkään yhtä ainoaa vastausta.
Näppäimistösoturit kyllä jaksaa avautua ihan kaikesta, mutta eivät sitten oikeastaan pystykkään esittämään mitään konkreettisempaa muutakaan ideaa. Eikä edes halua, koska omassa täydellisyydessään heillä on oikeus vain valittaa ja tuomita muita: ”minä olen universaali rakkaus ja rauha… miksei kaikki voisi olla kuten minä?”