COVID-19: Vaikutus lähimmäisiin

Tässä on paljon ollut faktoihin pohjautuvaa keskustelua jne. Mutta mitenkäs olette henkilökohtaisesti kokeneet tämän koronatilanteen? Varmasti on ollut ikävää, kun on joutunut välttelemään sosiaalisia kontakteja. Tulee myös mieleen perheet, joissa on pieniä lapsia. Mitä ja miten kertoa lapsille koronasta, kun tämä on meille aikuisillekin uusi asia?

Omalla kohdallani on korona tuonut tilanteen, jossa pitää olla hygieniasta hyvin tarkkana. Varovainen pitää olla. Olen sitä mieltä, että liian varovainen ei voi olla. Joka tapauksessa toivotan tsemppiä kaikille!

Vidu ku en osaa uutta ketjua aloittaa. Tämä viesti kuitenkin palstalaiselta @Miksu70 ja vaatii mun mielestä oman ketjun.

8 tykkäystä

Joo, hyvä idea. En tullut itse ajatelleeksi.

1 tykkäys

On hankalaa. Äiti yli 70 vuotias. Isä haudattiin viime viikonloppuna. Itse pärjään ok, mutta äipän vointi huolestuttaa. Puhelimessa turistaan, mut tekis mieli käydä antaan kunnon hali!

En osaa näitä viestejä siirtää tähän ketjuun. Kysyin kyllä apua, mut henkilökunta ansaituilla vapailla. Nyt mennään näin.

2 tykkäystä

Henkilökohtaisesti suurimmat asiat on harmitus kanadan matkan siirtymisestä syksylle ja v*****s siitä ettei voi pelata lätkää. 5 viikon etätyö on ollut tylsää, sosiaalinen ekstrovertti kun olen. Vaimon mukaan ollut lievästi havaittavissa tiuskimista vähäpätöisistä asioista mutta kun tästä huomautti niin olen kiinnittänyt siihen huomiota. Ikääntyneet appivanhemmat asuu nurkilla joten vaimo vie heille ruokaa. Omat vanhemmat asuu kauempana mutta soitellaan kuulumisia.

Tiedän olevani tilanteessa siis erittäin hyväosainen. Pääkopasta koitan huolehtia pitämällä kiinni ulkoilusta ja lisääntyneen vapaa-ajan käyttää opintojen edistämiseen ja koitan lisätä perheenä asioiden tekemistä jonkin verran.

1 tykkäys

On kyllä harmillista! :neutral_face: Varmasti on kuitenkin tärkeätä äidillesi tuo keskustelu puhelimen välityksellä.

4 tykkäystä

On hankalaa. Äiti yli 70 vuotias. Isä haudattiin viime viikonloppuna. Itse pärjään ok, mutta äipän vointi huolestuttaa. Puhelimessa turistaan, mut tekis mieli käydä antaan kunnon hali!

18 tykkäystä

Mä tienaan rahaa enemmän kuin aikaisemmin, tekemällä vähemmän töitä. Lisäksi poika voi olla viikolla mun luona, kun koulussa ei tarvitse käydä. Helsingissä en päässyt käymään viime viikolla. Ei ole korona minuun juurikaan vaikuttanut ainakaan negatiivisesti.

1 tykkäys

Ei pienet tällaisia onneksi murehdi. Liikkeellä on korona-flunssa joka voi olla mummoille ja papoille paha. Hyvin pitää turvaväliä mutta ei muuta murehdi. Laitoskasvatille on toki shokki kun sosiaalisten kontaktien määrä per päivä romahtaa kymmenistä vain vanhempiin. Tässä videopalaverit on hyvä apu.

Henkilökohtaisesti on toistaiseksi mennyt ihmeen hyvin. Jonkinlainen uusi rutiiini on löytynyt. ■■■■■■■■■■ määrä on aina vakio.

5 tykkäystä

Tässä on paljon ollut faktoihin pohjautuvaa keskustelua jne. Mutta mitenkäs olette henkilökohtaisesti kokeneet tämän koronatilanteen? Varmasti on ollut ikävää, kun on joutunut välttelemään sosiaalisia kontakteja. Tulee myös mieleen perheet, joissa on pieniä lapsia. Mitä ja miten kertoa lapsille koronasta, kun tämä on meille aikuisillekin uusi asia?

Omalla kohdallani on korona tuonut tilanteen, jossa pitää olla hygieniasta hyvin tarkkana. Varovainen pitää olla. Olen sitä mieltä, että liian varovainen ei voi olla. Joka tapauksessa toivotan tsemppiä kaikille!

2 tykkäystä

Aapeli Räsänen kertoo sairastuneensa koronavirukseen Yhdysvalloissa. Palatessaan Suomeen perhe saanut tartunnan: isä joutui sairaalaan.

1 tykkäys

Korostan nyt heti, etten ole mitenkään sun valitsemaa tapaa vastaan eikä ole sua kohtaan tarkoitus hyökätä. Mun mielestä toi nyt vaan on jo aika överiks vedettyä. Kyllä mä aion Joulua viettää ihan normaalisti siskon perheen luona, jossa myös näitä ikäihmisiä tulee vierailemaan. En vaan oikein ymmärrä, miksi et voisi omia isovanhempiasi nähdä Jouluna sisätiloissa, varsinkin jos vaarin kohdalla tilanne on tuollainen? Jokainen tietenkin rajoittaa tekemisiään miten parhaaksi näkee.

4 tykkäystä

Överiksi aina jokseenkin suhteellista ja jokainen perhe tietysti ratkaisee tämän itse. Isovanhemmat on käytännössä elänyt karanteenia muistuttavissa olosuhteissa koko vuoden, joten ei kyllä mielellään oteta omalle kontolle tuota, jos sairastuvat, kun itse ovat kuitenkin tehneet kaikkensa, mitä voi tehdä, ettei niin kävisi.

Joten kyllä - ulkona/ulkotiloissa voidaan tavata, mutta mitään perhejoulua ei nyt vietellä.

3 tykkäystä

Käykää itse testissä ennen joulun menoja?

1 tykkäys

Oireettomia ei edelleenkään testata. Ellei sitten maksa, joka ei oo kyllä omalla listalla.

Sanot että olit matsissa ja nyt on kurkku kipeä :smirk:

1 tykkäys

Toi tietty on tapa :smiley: täytyy harkita.