COVID-19: Koronavilkku-sovellus

Koronavilkku-sovellus tulossa kaiketi huomenna. Vähän tutkin asiaa viikonloppuna ja vaikuttaa fiksulta: Se ilmeisesti ei trackaa sijaintia, vaan skannaa Bluetoothin avulla ketä on lähelläsi. Tykkään lähestymistavasta. Koodi on julkaistu auki, tietoja säilytetään vain 21 päivää.

Meinaatko asentaa?

  • Kyllä
  • En

0 äänestäjää

5 tykkäystä

Välittömästi otan käyttöön ja aion suositella kaikille tuttavilleni myös. Tämä lienee yksi tapa helpottaa mahdollista jäljitystä ja siitä on hyvät kokemukset ulkomailla. Erityisen tärkeäksi koen tämän, jotta saadaan taas tapahtumia <3

3 tykkäystä

Tässä voitaisiin näyttää yhteisöhauista, eli asentaa kaikki ja suositella omissa kanavissa.

Näkisin sovelluksesta olevan apua erityisesti yleisötapahtumien kohdalla.

12 tykkäystä

Taitaa jäädä asentamatta tähän minun puhelimeeni. :slightly_smiling_face: Muuten mielestäni hyvin kannatettava hankinta.

20 tykkäystä

Ymmärrän :wink:

Mutta peräti 25-30% ilmoittaa ettei aio asentaa. Olisi kiva kuulla joku näkökulma, että miksi ei?

4 tykkäystä

Itse koen ”turhaksi” hössötykseksi tällä hetkellä. Jos tilanne olisi esim Pirkanmaalla se että tartuntoja tulisi runsaasti niin sitten voisin harkita. Täällä ei juurikaan koronaa esiinny enkä kulje julkisilla niin en koe tarpeelliseksi

1 tykkäys

Itsellä i syy on periaatteellinen. Näen maailman muuttuvan jatkuvasti enemmän Orwellilaiseksi dystopiaksi, jossa ihmisiä seurataan jatkuvasti enemmän. Kameravalvonta liikenteessä sekä muualla, valtion ja virkamiesten oikeuksien lisääminen tutkia yksittäistä kansalaista ja maksuliikenteen jatkuva kyttääminen ja sananvapauden kaventaminen ovat asioita, joiden lisääntyminen on hälyyttävää. Menetettyjä oikeuksia ei ole mahdollista saada takaisin. Tästä syystä en lataa sovellusta ja maksan jatkossakin käteisellä.

7 tykkäystä

Mutta eihän tuo sovellus toimi ollenkaan noin? :smiley:

1 tykkäys

Sillä ei oikeastaan ole merkitystä. Valtio on menettänyt luottamukseni

3 tykkäystä

Samaan aikaan Google tai Apple tietää tasan tarkkaan missä olit ja mitä teit viime yönä. Kävitkö pubissa, olitko kotimatkalla hönössä ja ajoitko eilen ylinopeutta.

Edit:

Vilkussa on mielestäni otettu todella fiksu lähestymistapa, kun se pitää kirjaa vain potentiaalisista alitistuksista, eikä perustu varsinaiseen yksilön seurantaan. Lähdekoodi on julkaistu kaikille ihmeteltäväksi.

@Takakarva Näkisin että tämä toimii nimenomaan nyt kun tartunnat ja altistukset ovat yksittäisiä. Sitten jos pöpö leviää vapaasti ja laajamittaisesti, tulee vilkku-matcheja liikaa ollakseen hyödyllisiä?

9 tykkäystä

Tämä pitää sinänsä paikkansa, mutta en näe kyllä valtiota saati koronavilkkua lainkaan pahimmaksi tietojen kerääjäksi. Koronavilkku on avoimen lähdekoodin sovellus, josta käyttäjä ei ole yksilöitävissä.

7 tykkäystä

Onko tää sitä kuuluisaa whataboutismia? Alkaa oleen eri ketjun aihe, mutta Google käyttää mun tietoja lähinnä rahan tekemiseen, valtio kyttäämiseen. Googlen palveluiden käyttäjänä minun ei tarvitse pelätä, että jatkossa palvelun käyttö olisi lakiin kirjattua.

Totta tämäkin, mutta sitten kun ollaan siinä tilanteessa että vilkkuu joka paikassa, niin sitten kannattaa pysyä kotona

Vähän samalla linjalla periaatteellisesti mutta itse olisin tässä valmis tekemään poikkeuksen, koska korona seuranta on a) tarkkarajaista ja b) hyvin todennäköisesti määräaikaista. Koronakontrolli kohdistuu selkeästi, suoraan ja pelkästään koronaan liittyvään. Sillä ei ole yleisempää eikä epäspesifisempää kontrolliluonnetta.

Esimerkiksi liikenteen kameravalvontaa en hyväksy monestakaan syystä ja pankkivalvontakin sisältää yleisiä ja hankalia piirteitä. Mutta korona-apilla torjutaan suoraan vielä yleisempää ja hankalampaa kontrollia ja haittaa kun appin voi kuvitella tuottavan.

2 tykkäystä

Tämä on varmasti totta. En tietotekniikasta ymmärrä mitään, mutta sovellus joka ei yksilöi, mutta kuitenkin pystyy ilmoittamaan, että yksilö on ollut tekemisissä toisen yksilön kanssa, joka on saanut tartunnan kuulostaa hassulta. Mä en siis pelkää, että kyseinen sovellus keräisi musta tietoja. Mutta jos korona pandemia jatkuu, kohta joku poliitikko sitä pakolliseksi ehdottaa, tai ainakin veronkorotusta niille, jotka sitä ei käytä. Sen jälkeen siihen voikin liittää 112-sovelluksen ja kohta Prismasta jo soitellaan, että oot ostanut karjalanpiirakoita, mutta tuotekuvauksesta poiketen niissä saattaa olla jäämiä pähkinöistä.

Mulle syy jättää sovellus lataamatta on täysin ideologinen. Lisäksi en koe itselleni olevan hyötyä sovelluksesta.

Vertailun vuoksi Sveitsissä oli aivan alkuvaiheessa 17% väestöstä ottanut korona -sovelluksen käyttöön - enemmän hyötyä tulisi, jos suurempi määrä ottaisi sovelluksen käyttöönsä:

Yksistään tämä sovellus (Koronavilkku) ei poista manuaalisen jäljityksen tarvetta, vaan sitäkin on tehtävä mm. tartuntaklustereissa, jotta saadaan altistuneet karanteeniin.

Tämä sovellus helpottaa varsinkin yhteisöleviämisen jäljittämisessä (tilanteet joissa sairastunut ollut julkisissa tiloissa/kulkuvälineissä ja ei voi nimetä henkilöitä jotka ovat joutuneet altistuneiksi).

1 tykkäys

Älä nyt hyvä mies usko tuollaisiin lupauksiin.

Nythän on viime vuosina osoitettu, että monet applikaatiot keräävät kaiken mahdollisen tiedon, riippumatta siitä, mitä lupia käyttäjä on antanut. Useimmat käyttäjät antavat lisäksi huoletta luvan jollekin sääapplikaatiolle käyttää käyttäjän sijaintia, yhteystietoja, valokuvia ja videoita, sekä sähköpostia. Koska applikaatio kieltäytyy muuten toimimasta.

Pahimpana esimerkkinä lienee Google itse, joka mm. salakuuntelee käyttäjiä ja äänittää käyttäjän puheita.

1 tykkäys

Toistoa: Lähdekoodi on avoin, eli julkinen, joten tieto sovelluksen toiminnasta ei ole lupausten varassa.

4 tykkäystä

Oletko lukenut jo lähdekoodin? Entä Androidin koodin?

Oletko sinä?

1 tykkäys