Tässä nyt ei mitään mullistavaa ole - kertoo vain miksi viimeaikaiset tilastot eivät ole vertailukelposia aiempiin tilastoihin nähden (testausta vähennetty):
Pitkään aikaan en ole nähnyt kyselyä tässä foorumissa, eli onko korona osunut kohdalle?
- Kyllä / kotitesti
- Kyllä / virallinen pcr
- En ole vaikka testattu
- En ole / ei oireita
- En tiedä
0 voters
No nyt tää saatanan tauti iski minuunkin, ei sinänsä yllättävää kun koko muu perhe sen on reilun viikon sisällä sairastanut.
Tällä viikolla oli tarkoitus mennä katsomaan ainakin viikonlopun ottelut mutta katsotaan joko siihen lauantain peliin toipuisi, aika näyttää.
Itsekin parhaillaan sairastan koronaa ja ei tämä kyllä millekään yleisvaarallisten tautien listalle kuulu. Todella mieto versio influenssasta tai sanotaanko että aivan normaali flunssa.
Sama homma täälläkin. Torstaina sain kotitestillä posin ja muita oireita ei ole kuin nuha. Itse olen kolmasti rokotettu ja viimeisin rokote tammikuulta.
Tässähän se just onkin. Ei se itsellekkään mikään vakava ollut (onneksi) mutta pitkäkestoinen.
Mutta joillekkin se voi olla vakava, ihan perusterveitäkin on tähän nitkahtanut. Vaikka kuolleiden keski-ikä taitaakin olla yli 80 kieppeillä. Ikinä ei voi kuitenkaan varmaksi tietää.
Yksilötasolla näin voi olla ja suurimmalla osalla onkin, mutta ei voi yleistää. Eihän tämä missään vaiheessa mikään rutto ole ollut.
Nykyäänkin kuitenkin osa saa ihmeellisiä oireita. Juuri olin puheissa kollegan kanssa joka palannut 2 viikon saikulta (<40v, terve). Akuutti vaihe oli flunssa, mutta tämän jälkeen oli vielä yli viikon kestävää kuumeilua. Hissukseen sekin onneksi laski pois, nyt on palannut duuniin, mutta ei kuulemma vieläkään olo ole ihan kymppi.
Näkeehän tuon liigastakin ettei tämä vieläkään normaalina lenssukautena mene. Pelaajia on protokollaa pidemmillä saikuilla.
Kestikö pitkään? Itselläni kanssa oireet lieviä mutta vieläkin jatkuu positiivisen kotitestin tein 2.2.
Itse sain sunnuntaina kotitestillä positiivisen tuloksen ja mulla hiukan yskää ja nuhaa ja olen kahdesti rokotettu tosin toisesta rokotteesta on aikaa…
Torstaina alkoi flunssa ja sunnuntaina kotikoronatestillä positiivinen tulos. Kova kuume kaksi päivää, kova yskä ja nuha. Kuume laskenut vähän, mutta tosi voipunut. Kolme rokotusta alla. Liikunta ammattina, voi mennä pitkään ennen kun toipuu.
Itsekin kun kävin työterveyden kautta ottamassa testin niin lääkäri totesi että vastaanotolla on käynyt ihmisiä lähes 40 asteen kuumeessa. Se lienee oire pahimmasta päästä ja vie ihmisen kyllä sängyn pohjalle pitkäksi aikaa.
Jotenkin aaltoileva tämä tauti on itselläni ollut. Ensin särki päätä, sitten iski flunssa ja nyt on kurkku kipeä. Kuumetta ei itselläni ole missään vaiheessa ollut.
Varmasti tauti saattaa olla joillekin hankala sitä en tietenkään kiellä. Vaikka rokotuksista puhutaan paljon koronan yhteydessä niin oman kokemuksen mukaan niiden määrä ei hirveästi vaikuttanut omassa lähipiirissä taudin kuvaan.
Reilun kuukauden päivät tartunnasta oli tukkoisuutta ja väsymystä, lisäksi päänsärky (lievä) tuli ja meni vähän väliä. Kuumetta ei ollut missään vaiheessa. Pahimmat 2 päivää oli 3pv tartunnan jälkeen.
Tänään tungettiin tikkua nenään ihan ekan kerran,kyllä se kestikin et tähän jouduttiin. Eiköhän sieltä pos.maukahda. Ei tässä ihmeemmin kipeitä olla,toivottavasti jääkin tähän.
Noin 75 vastauksen jälkeen vähän yllättynyt olo; noin 35% vasta sairastanut taudin(jollakin virhe marginaalilla), oma empiirinen ja lähiympäristöön rajoittuva otanta ei oikein tulee tätä, mutta näillä mennään. Kiitos osallistuneille.
Kumpaan suuntaan tulos poikkeaa, eli mikä olisi oman tulos omassa kuplassa?
Tuore tutkimus (preprint) Tanskasta uudelleen tartunnan mahdollisuudesta (sairastetun Omikron BA.1 jälkeen Omikron BA.2 -tartunta):
…
…
…
Tanskasta pitää mainita sen verran että aalto näyttäisi vihdoin taittuneen laskuun - oletan että Tanskassa edelleen testataan kattavasti? 7 päivän keskiarvo nyt ~36.000 tapausta per päivä, aika tarkkaan asukasluvultaan Suomen kokoisessa maassa. Toki asuvat paljon tiiviimmin ja ovat muutenkin paljon sosiaalisempia.
Suomessa osastohoidettavat ovat edelleen ATH lukemissa, mutta teholle ei ole muodostunut ruuhkaan.
Lisätään nyt vielä, että edellä ollut tanskalainen tutkimus oli osittain hyvä uutinen - vaikka uudelleentartuntoja syntyy, niin ne ovat onneksi harvinaisia heti ensimmäisen tartunnan jälkeen:
The study, which is not yet peer-reviewed, found 1,739 cases registered between Nov 21, 2021, and Feb 11 this year, where people had tested positive twice between 20 and 60 days apart.
In that period more than 1.8 million infections were registered in Denmark.
Edit.
Tässä vielä helpommin tarttuvasta ja ilmeisesti PCR -testeissä heikommin näkyvästä Omikron BA.2 -tutkimusta (vertaisarvioimaton) Japanista:
En päässyt heti edittinä enää korjaamaan, niin lisään vielä että oma ympäristö on tämän sairastanut nyt noin 50-60% kattavuudella. Ne joilla tätä ei ole ollut on jo selkeä vähemmistö. Toki jos virhe on +/-10% niin nämä tulokset on toki mahdollista olla yhtenevät.
Tästä ajatuksena voisiko ajatella että noin puolet Suomesta on tämän sairastanut? Tämä varmaankin painottuu niin että on alueita joissa prosentti on korkea, puolestaan jossain maalla (pl Mouhijärvi ) voi olla ettei ole kenelläkään ollut.
Nyt kun tätä koronaa olen tässä sairastanut niin ei tämä itselläni ollut kovinkaan kova tauti mutta sitkeä pirulainen tämä on. Viikko sairaslomaa tulee helposti ja varmasti täytyy ottaa jonkun aikaa rauhallisesti kun on parantunut.