Juuri näin. Kannattaa testata uudelleen, jos ei ensimmäisellä kerralla näy.
Ja pudotella tippoja riittävästi.
Juuri näin. Kannattaa testata uudelleen, jos ei ensimmäisellä kerralla näy.
Ja pudotella tippoja riittävästi.
Tuskin se on ainakaan ihan kauheasti parantunut uusien varianttien myötä.
Tämän viime elokuussa julkaistun artikkelin mukaan herkkyys (eli oikeiden positiivisten määrä kaikista) oireisilla ja oireettomilla vaihtelee aika paljon: Yhden testin jälkeen oireisilla on 83 % ja oireettomilla 39 %. Toisella testauksella samat luvut ovatkin jo 93 % ja 63 %. Tämä on tietty tehty aikaan, jolloin delta ja omikron olivat vielä iso juttu.
Testejä on myös tullut uudenlaisia ja esim. monitestillä voi saada selville myös muita virustauteja samalla testauskertalla:
Apteekit myyvät nyt yhdistelmäkotitestejä, joilla voi samaan aikaan testata influenssan ja koronan. Myös RS-viruksen sisältäviä testejä on
Ainakin Mehiläinen ilmoitti, että eivät enää tee koronatestejä, vaan kotitestillä mennään. Joten eiköhän niiden tarkkuus ole ihan riittävä, kun huolellisesti ohjeiden mukaan tekee.
Lauantaina testasin, odotus aika viivojen ilmestymiselle oli kys. testillä n 15 min, tuplaviivat loistivat komeasti vajaassa kahdessa minuutissa. Lienee ärjy tauti variantti, tosin oireet melko mitättömät!
Meillä on viimeinen nelihenkisestä perheestä koronassa nyt. Nopea tauti, joka nosti pariksi päiväksi korkean kuumeen. Särkyjä ja kolotuksia aikuisilla, lapsilla ei lenssua pahempaa. ( Onneksi) Mutta räkää on tullut tänä syksynä nenästä enemmän kuin viimevuonna yhteensä. Meillä on varmaan vedetty koko syksyn suora läpi, koska parin viikon välein on joku ollut kipeänä. Nyt vasta kaikilla näkyi testissä korona.
Kaikkinensa kolmas korona menossa. Vuosi sitten oli edellinen. Pikku kuumetta ja astmaatisena keuhkot ovat kovimmilla. Iltaisin on kummallista selkäsärkyä ja tätä olen kuullut muualtakin.
Kotona olen kunnes oireet lähtee. Sen sijaan kaupungilla ja esim. Tappara-Ilves -pelissä ympärillä oli jatkuvasti pärskiviä ihmisiä. En vaan ymmärrä.
Mä kanssa mutuilen että oman koronani (jonka testasin eilen positiiviseksi) sain kyseisestä pelistä. Toinen korsu menossa, edellinen 1v 7kk sitten. Ei nää kivoja ole, oireet tähän mennessä miedommat kuin viimeksi mutta en edelleenkään toivo kenellekkään tätä paskamaista tautia.
Oon tässä monesti miettinyt, että miks noita enään kukaan viittii edes testailla?
Koronan alkuaikoina ymmärsin, kun oli uusi ihmeellinen tauti ja kaikkia rajoituksiakin oli.
Itselle on kyllä nykyään aivan se ja sama onko kausiflunssaa, koronaa tai jotain muuta.
Tässä olisi ollut tiettyjä menoja viikonloppuna (yhdet pikkujoulut esim). Mutta ainakin viimekerralla mun selviytyminen koronasta peruskuntoon vei kolmisen viikkoa siitä kun tauti oli ohitse. Perusflunssassa olet normikondiksessa parissa päivässä oireiden häviämisestä.
Tuossa on iso ero ja kun tiedän että olen positiivinen niin osaan suhtautua omaan terveyteeni taudin jälkeen ja tiedän miten kauan voi mennä että olen normikunnossa.
Joten kyllä sillä testin teolla itselle on väliä.
Riskiryhmäläisten suojelemiseksi. Itsellä ei niin väliä.
Lisäksi olen vierestä nähnyt, että tuo on pirun herkkä tarttumaan. Tämä voi aiheuttaa ongelmia työyhteisöissä, urheiluseuroissa jne., jos iso määrä ihmisiä saikuttaa samanaikaisesti. Juuri eräässä firmassa 40% henkilöstöstä oli pois viime viikon.
Eli muiden huomioimisesta lähinnä on kysymys.
Mulla on astma ja pari aiempaa koronaa on vaurioittanut keuhkoja. Olisin todella huolestunut, jos tämän tunteen ja keuhkojen toiminnan vajauksen aiheuttaisi pelkkä kausiflunssa. Siksi ainakin minulle oli tärkeää tietää ja siis testata.
Toki myös se edellä mainittu, että en halua olla niin itsekäs kusipää, että haluaisin itse olla vastuussa omalla välinpitämättömyydelläni jonkun sellaisen henkilön sairastumisesta, jolle sillä voisi olla kausiflunssaa vakavammat seuraukset. Siksi tieto on tärkeää, etten liiku sairastuttamassa muita. Ei minulla ole valtuuksia päättää siitä, kuka kestää ja kuka ei. Ehkä toisilla moraali antaa myöten.
Kyllä tämä aika viheliäinen tauti osaa olla. Ensin oltiin yli viikko jossain latenssissa pelkän yskän kanssa, mutta sitten polkaisi oikein kunnolla.
Tänään on 14. vuorokausi oireiden alkamisesta, ja nyt on enää vähän karstaa putkissa. Ihan mukava juttu kyllä, koska aamuisin on huomannut nenää niistäessä, että limakalvot ei kestä tätä rään määrää: jos joskus näkee rään seassa vähän verta, niin nyt on ollut melkeinpä toisin päin.
Euroopan lääkeviraston (EMA) mukaan koronarokotteilla ei alunperinkään ollut tarkoitus ennaltaehkäistä pandemiaa massarokotuksin ja mediassa toistettu mantra läheisten suojelusta rokottautumalla oli täyttä roskaa. EMA:n mukaan myöskään lääkärit eivät kirjanneet rokotehaittoja juuri lainkaan, jota voidaan pitää suoranaisesti ihmisten hengen vaarantamisena. Tämä kaikki tieto oli EMA:n mukaan päättävien elinten tiedossa.
Nyt pistää miettimään maailmanlaajuisia painostuskeinoja joilla pyrittiin saamaan kaikki rokottautumaan sekä yleistä mielipidettä kaikessa mediassa myös täällä rokottautumattomista. Monenko päätös rokottautua oli oma, perustui tieteeseen ja toisaalta oikea ajatellen saatuja hyötyjä.
Niin siis rokotusten tarkoitus on lieventää oireita. Ja mitä vähemmän meillä on sairaalahoidossa ihmisiä, niin sitä paremmin pandemiaa hoidetaan. Mitä vähemmän meillä on ns. kovaa tautia, mikä pitää ihmisiä pois töistä ym. niin sitä paremmin pandemiaa hoidetaan.
Toisekseen mikään rokote ei ole sellainen mistä joku ei saisi haittavaikutuksia tai jopa kuole.
Minulla on sitten varmaan ihan väärät muistikuvat mediassa esiintyneistä lukuisista vetoomuksista ihan lääkäreidenkin suilla, kuinka jokaisen tulisi ajatella edes läheisiään ja ottaa se rokotus, koska sillä ehkäistään tartuttamasta läheisiään, joka siis tämän tiedon valossa oli täyttä kusetusta.
Koko ajan on ollut juttua, että rokote tuo immunitettia (mitä väestöllä ei ollut) uutta sairautta vastaan mikä osaltaan on huomattavasti vähentänyt sairaalahoidon tarvetta. Yllä on ihan riittävän paljon tietoa aiheesta.
Koronarokote estää vain osittain.tarttumista, mutta säästää vakavimmilta oireita.
On hyvä myös muistaa, että korona on erittäin helposti tarttuva virus, joka on muuntunut jatkuvasti eli osaa kiertää immuniteettisuojaa tehokkaasti - sellaista rokotetta ei ole vielä keksitty mikä estäisi (tulevat) muunnokset (kuten ei influenssarokotettakaan). Suojaa rokotteet kuitenkin tuo vakavampia oireita vastaan.
Norjassa on kirjoitettu huomattavan paljon sairauslomia koronan jälkivaikutuksena viimeaikoina väsymisoireista (syytä ei vielä tiedetä, mutta useampi sairastettu korona saattanut altistaa):
[Google Traslate]
Ennätysmäärä sairasilmoituksia: - Olemme huolissamme
Koskaan aikaisemmin niin monet ihmiset eivät ole olleet sairaana koronataudin jälkeisen uupumuksen vuoksi. – Saattaa näyttää siltä, että riski kasvaa, jos saa tartunnan useita kertoja, sanoo apulaisterveysjohtaja Espen Nakstad.
Jo hyvin pitkään on ollut se tieto, että rokotus ei estä tartuntaa, mutta lieventää oireita. Tämäkin ns. isossa kuvassa. Tottakai myös joku rokotuksen saanut voi saada vakavia oireita tartunnasta.
Mutta mitä paremmin yhteiskunnassa pandemiaa hoidetaan, niin sitä paremmin läheinen voi.
Hyvä on myös muistaa, että tämä ei ole ensimmäinen - eikä myöskään viimeinen pandemia maailmassa eli tulevaisuudessa varmasti tulee uusia (ja kohdataan viruksia, joita vastaan ei ole immuniteettia väestöllä).
Aika näyttää sitten opittiinko tästä pandemiasta mitään (samoin kuin opittiinko Espanjantaudista mitään - aikana jolloin viruksista ei tiedetty juuri mitään, kun niitä ei ollut edes mahdollista nähdäkkään tuolloin sen aikaisella mikroskoopeilla…).