COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia), 2. erä

Millä perusteella ei vaikuta? Tiedot rajotteista tuli pari viikkoa sitten, meillä oli jo viime maanantaina peruttu salibandy vuorot. Itämisaika tartunnasta on puolessa tapauksissa alle 5 päivää, joten tottakai ne jo vaikuttaa.

Toisekseen tuolla tasaisesti nousevalla käyrällä jolla oltiin, olisi ne rajoitukset tulleet voimaan ennenmin tai myöhemmin. Tällöin niitä rajoituksia olisi tarvittu taas pidemmän aikaa. Jos nyt rajoitukset purevat ja saadaan tartunnat pirkanmaalla taas 10 paikkeille niin on toivoa että uskaltavat antaa yleisön palata jäähalliin tammikuussa.

5 tykkäystä

Monessa paikassa harrastukset jatkuivat tiistaihin asti ja keskiviikkona homma lyötiin virallisesti stoppiin. Rajoituksia tehtiin myös ennen viime viikon vastaavia ja näiden vaikutuksiahan tässä nyt vasta seurataan.

Tämä ylireagointihan on nyt selkeästi havaittavissa näistä laskevista lukemista eikä se nyt oikein muuksi muutu. Lääke alkaa olla nyt näillä lukemilla paljon pahempi kuin itse tauti.

Oma kantani tähän asiaan on tullut varmaan selväksi eikä se kovin herkästi muuksi muutu.

4 tykkäystä

Toivottavasti näin, sillä 6.12 tilanne seitsemän päivän seurannassa suuntana oli vielä tilanteen huonontuminen Pirkanmaalla. Yhden päivän tulos ei vielä kerro mitään, sillä vaihtelua on testauspäivien välillä.

Katsotaan mitä tämä viikko tuo tullessaan - toivottavasti nyt suunta olisi parempi.

https://twitter.com/jukka235/status/1335562719177609217?s=20

https://twitter.com/jukka235/status/1335563575486771203?s=20

Edit.

Laitetaan nyt tämäkin tähän eli Suomessa uusien tartuntojen määrän kasvu on hidastumassa eilisen tilaston mukaan:

https://twitter.com/jukka235/status/1335548459974275073?s=20

Edit.

Tuoreita maltillisia lukemia edelsi kuitenkin viime perjantain yksittäisen vuorokauden ennätys. Tuolloin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin (PSHP) alueella löytyi peräti 43 uutta tartuntaa.

Näytteitä tutkittiin perjantaina 2 120, joten tuolloin kahden prosentin raja ylittyi niukasti (2,03).

Ennätyksestä huolimatta Pirkanmaalla mentiin kalenteriviikon tasolla tartunnoissa alaspäin. Viikolla 49 tartuntoja todettiin 194, kun viikolla 48 lukema oli 212.

14 vuorokauden ilmaantuvuus on silti selvässä kasvussa. Taysin ilmoittamien määrien mukaan ilmaantuvuuslukema on nyt 75,2. Viikko sitten lukema oli 64,8, kaksi viikkoa sitten 38,1 ja kolme viikkoa sitten vain 21,3.

4 tykkäystä

Kauheasti asioihin muuten ottamatta kantaa, enkä edes pahemmin jaksa vatvoa näitä enään. Mutta näin kolmen teinin isänä kyllä toivon, että koulujen sulkeminen tapahtuu ihan viimeisessä hädässä. Viime kevät oli kyllä suht raskas etäkouluineen. Vaikka itse koulunkäynti sujui etänäkin ihan ok, niin kyllä lapsista näkin miten he kärsivät siitä, että ei nähnyt yhtään kavereita ja joutuivat olemaan neljän seinän sisässä kotona. Toki varmaan aika lapsikohtaistakin, mutta näin meillä.

Ja mitä tuossa aiemmin joku puhui, niin kouluissa on melko kivasti osattu porrastaa asioita ja pitää lapsia erillään toisistaan. Itselläkin olo, että koulunkäynti on melko turvallista tämän taudin suhteen.

13 tykkäystä

Tämä syksy on muuten ollut tällaiselle kuivat nenän limakalvot ja refluksin omaavalle ihmiselle aika suolesta, kun aamu alkaa yleensä tukkoisella nenällä ja karhealla kurkulla, mitkä lähtevät sitten päivän edetessä pois. Päälle vielä taloudesta löytyy pärskivä päiväkoti-ikäinen, niin joka viikon saisi melkein aloittaa testillä ja sillä parin päivän karanteenilla testiä odotellessa.

Itse ainakin olen järkeillyt asian niin, että jos kuumetta ei ole ja sinkki tai c-vitamiini piristää olon välittömästi, eikä nokka vuoda tai yskitä, niin sitten touhuaa ihan normaalisti. Muutenkin nykyään tule vain salilla, kaupassa ja kotona oltua kunnon käsihygienialla, niin seuraava steppi tuosta olisi etsiä joku luola missä odottelee taudin häviämistä maapallolta.

13 tykkäystä

Jokin on häirinnyt meikäläisenkin nokkaa jo pidemmän aikaa. Ostin pari päivää sitten tuollaisia öljysuihketippoja nenään ja ensi kokemukset ovat positiiviset. Olikohan seesam-öljyä.

Vähän off-topic, mutta varmaan moni muukin tuskailee nyt erityisesti normaalin syksyisen niiskutuksen kanssa.

@Oijennus Nakutat omaolo.fi että mikä on taudin kuva ja se kertoo sitten tuleeko lähtö Pirkkahallille. Nuha/räkä ei tietääkseni ole tyypillinen ensioire. Älkää kuitenkaan luottako tähän toimienne perusteena.

Täysin samaa mieltä. Meillä teinillä oli mahdotonta keskittyä olennaiseen, kun kaverit ja itse pelasivat lähes koko koulupäivän tuntien aikana. Keskimmäisellä , tuolloin 10v meni ihan ok. Nuorimmalla muutenkin vaikeaa koulun ja keskittymisen kanssa. Jompi kumpi vanhemmista oli koko ajan kotona ja osan päivistä koulussa. Häntä ei voisi vieläkään ajatella jätettäväksi tabletin kanssa kotiin koulua käymään. Eli pakko olla viimeinen konsti tuo etäkoulu.
Ja meillä vielä panostettiin, ihan kaikissa perheissä varmasti ei ollut mahdollisuutta tai jaksamista näiden suhteen.

1 tykkäys

Kävin työterveyshuollon kautta yksityisellä testissä, joten ei ole kokemusta julkisen puolen touhuista. Mutta ainakin yksityisellä lähete tulee pienemmästäkin nuhasta. Tämähän on tietysti odotettavissa kun firma saa rahaa jokaisesta testistä, eivätkä ole edes halpoja (>200e).

Näin toimii myös vakuutuslääkäri, jolla intressit molempiin suuntiin. Matalalla on testauskynnys.

Tulemme elämään pitkään näiden jälki-korona potilaiden kanssa joiden peruskunto ja tila on koronan jälkeen huono tai heikko. Erityisesti vaivaa nuoria eli ”mikä ei tapa niin se kuluttaa”.

THL: Suomessa todettu 250 uutta koronavirustartuntaa (Uusista tartunnoista yhteensä 157 on todettu Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla):

2 tykkäystä

Sun lähteesi eli Rauvola näyttää olevan oikeilla jäljillä.

On toi kyllä hitto surkeeta, miten paljon täällä meilläpäin näitä tartuntoja vaan ilmenee. Toivotaan, että nämä rajoitukset puree.

2 tykkäystä

Otetaas pieni ajatusleikki. Eletään kevättä 2021 ja sinulle tarjotaan mahdollisuutta ottaa haluamasi rokote.

Minkä rokotteen valitset?
  • AstraZeneca
  • Pfizer-BioNTech
  • Moderna
  • Sputnik
  • Joku muu, mikä?

0 voters

Jatkan ajatusleikkiä.

Luuletko että olisi mitenkään realistista että asiakkaalla olisi oikein vara valita rokote?

Kuvaavaa on, että Vantaalla on viimeisen kolmen viikon aikana enemmän tartuntoja kuin Tampereella koko aikana.

2 tykkäystä

Onkohan tästä jotain dataa, miksi näin? Varmasti yksi on se, että asutaan tiiviimmin. Ja joku tutkimus oli, että ei-suomenkielisillä näitä olisi. Ja kyllä itsekin olen tehnyt havainnon, että iso osa maskittomista esim. kaupassa vaikuttaisi olevan ulkomaalaistaustaisia.

2 tykkäystä

Oma veikkaus on että Phizerit jää riskiryhmille, modernaa ei saada merkittäviä määriä ja pääosa tullaan rokottamaan AstraZenacalla. Mitään rokotus buffettia ei taida tulla saataville. Tietysti jos odottaa loppu syksyyn voi rahalla saada jo valinnan vapautta.

1 tykkäys

En tiedä. Jossain vaiheessa mahdollisesti. Tänäkin päivänä rokotteita myydään kyllä ihan hyllytavarana, esimerkiksi Kumlingen tautiin (punkkikuume).

Itse olen rokotusjonossa varsin perällä, ellei työnantajan toimilla ole asiaan vaikutusta. Kuka tietää mikä silloin on markkina.

1 tykkäys

Varmasti osittain ainakin näin. Vantaalla on tehty myös massatestauksia ainakin kouluissa joissa paljon maahanmuuttajia. Toisaalta Espoon ja Vantaan luvut ovat hyvin pitkälle identtiset. Väitän että ihmisten välinpitämättömyys ja minä minä meininki on täällä yleisempää. Lisäksi pääkaupunkiseutu rajoitti auttamattoman myöhään. Vasta nyt viikonloppuna oli huomattavissa ihmisten liikkumisen vähentyminen. Jospa täällä vihdoin otettaisiin asia vakavasti

2 tykkäystä