Tuo on valitettavan tosi.
Itse kuullut monelta tutulta että juu on pientä nuhaa muttei koronaa esim. Mistä ihmeestä nee sen testaamatta tietää. Itse olen aina tuossa tilanteessa suositellut testiä.
Muutamat ovat kyllä sit käyny ja negatiivista ollu
Mutta se automaatio eihän minulla voi olla on niin väärä kuin olla vaan voi
Viime viikon perjantaina olin kaverin luona saunomassa ja jäin yöksi. Sunnuntaina kaveri laittoi viestiä, että on ihan hirvee olo (ei siis juotu kaljan kaljaa), ja maanantaina tuli viesti että koronatesti oli positiivinen. Siitä 15min niin soitettiinkin sitten infektiokeskuksesta, että altistuminen on tapahtunut ja määrättiin karanteeniin. Kysyin että menenkö nyt itsekin testiin johon tuli vastakysymys, että onko oireita. Kun vastasin kieltävästi niin sanottiin, että sit vaan kotiin, että testiin ei edes oireettomia oteta vaikka olisikin altistunut.
Onnistuin väistämään luodin - tai luoti minut - mutta ei ole minkäänlaisia oireita ilmeentynyt ja karanteenikin loppuu huomenna.
Veemäinen on kuulemma tauti, kaveri on aika huonona.
Vähän ihmeellisesti menee. Olit siellä vielä la mutta perjantaista alkoi lasku. Siittä kymmenen päivää niin maanantai ois viimeinen karanteeni ja tiistaina “vapaa”.
Taitaa vaan laskea sen perjantain jo mukaan ja sitäkautta su ois vika
Jos ihmisellä on aamulla nenä tukossa, niin pitäisikö tuon jälkeen lähteä saman tien tutkimuksiin? Testihän ei edelleenkään ole halpa, testi ei edelleenkään ole ilmainen.
Tukkoisuutta ilmenee monella suomalaisella varsinkin aamuisin jo ihan heidän asuin olosuhteisiin liittyen.
Kyllä se on ilmainen julkisella. Itse kävin pari kuukautta sitten kun oli kuumetta, eikä multa ainakaan kukaan rahaa pyytänyt eikä laskua testistä tullut.
Heh ehkä tuo ei ollut se vakavin asia tässä. Hyvä että täällä ollaan tarkkoina. Toivottavasti kaveri tulee kuntoon ja hienoa, että säästyit itse taudilta.
joo, tuuri nyt kyllä suosi meikäläistä. Voihan se olla, että määkin sen sain, mutta oireettomana. Kuka näistä varmaksi tietää.
Toivotaan joo kaverin toipumista, vähän on huoli kyllä, kun kuuluu vielä riskiryhmään. Verenpaineiden kanssa ollut ongelmia ja on pitkään kärsinyt uniapneasta. Päivittäin viestitellään, kuume heiluu tasaisesti 39 asteen paikkeilla. Nivel- ja lihaskivut on kuulemma sitä luokkaa, että liikkuminen on ihan oikeasti vaikeaa. Huomenna vien ruokakassin ja vähän lukemista oven taakse.
Paljon puhutaan, että korona iskee yleensä vain vanhempaan ikäryhmään tai perussairauksia omaaviin, mutta isku voi olla myös nuorelle urheilijallekin kova huonolla tuurilla.
Tässä muutama esimerkkitapaus, mitä ollut uutisissa viimeaikoina:
Sergei Ustjkov, venäläinen hiihtäjä
Ustjugov, 28, kirjoitti Instagramissa englanniksi, että hänellä oli koronavirus, kun Venäjän joukkue oli harjoitusleirillä Italian Val Senalesissa lokakuun puolivälin jälkeen.
– Valitettavasti tauti on vaikuttanut kehooni vakavasti. En palaudu normaalisti tälläkään hetkellä, Ustjugov summasi.
Erika Parviainen, suomalainen triathlonisti
(Maksumuuri)
Koronavirus näytti julmuutensa nuorelle urheilijalle. Triathlonisti Erika Parviaisen (25) piina on jatkunut kohta yhdeksän kuukautta ja ”joka päivä on tosi paha olo”.
Mielenkiinnolla odotan, mutta tässä on ison otantaharhan vaara:
Harrasteryhmät ovat pääosin suljettu (pieni osa vetää ulkona). Harrasteissa on samanlaista kapean ikäryhmän sekoittumista kuin koulussa. Esimerkiksi meillä juniorin kontaktit ovat nimenomaan kouluryhmä ja harrastetyhmät, arviolta saman kokoisina. Jälkimmäiset ovat nyt tippuneet pois.
Tuona aikana on osalla aikuisia vapaa- ja lomapäiviä, johtuen paljon myös lasten hoitojärjestelyistä. Eli koulun kiinniolo vähentää myös aikuisten sekoittumista.
Rajoitteiden ja suositusten lisäksi on yritysten omia toimia. Kävin viime viikolla erään liikekiinteistön isossa ruokalassa ja väki oli vähentynyt taas selvästi. Kysyin asiaa keittiöstä ja kuulin että tietyt firmat olivat lähettäneet kaikki taas kotiin etäilemään, kuten tekivät keväälläkin. Joulun viikkoina tämä saattaa korostua, koska ne ovat ainakin B2B puolella perinteisesti hiljaisia.
Se mitä jännään itse on suomalaisten massavaellus kaupungeista maaseudulle. Pudotin omat sukseni huoltoon ja sain kuulla, että ruuhkaa on.
Mikäli tartunnat jostain syystä ei laskisi näillä toimilla mitä en kyllä usko (laskee varmasti) niin onhan siellä paljonkin asioita mitä voi kiristää ennen kouluja. Esim yksityiset urheilupaikat… Kovasti noissa nimittäin treenaillaan pitkin Suomea
Julkinen valta voi toki toivoa ja suosittaa mutta ei juridisesti ja tosiasiallisesti kieltää yksityistä toimintaa. Mikä lienee ero käytännössä. Perustuslaki on aika selkeä ja suhteellisen ehdoton elinkeinonvapauden osalta.
Viime viikolla tehdyt rajoitukset eivät vaikuta näihin määriin mitenkään. Alkaa vain vaikuttaa entistä selvemmältä että Pirkanmaalla olisi pärjätty hyvin ilman niitäkin.