Huomiotavaa on, että kahden vuikon takaiseen verrattuna uusien tartuntojen määrä on miltei tuplaantunut ja 7 päivän ja 14 summat on kasvussa edellisiin vastaaviin verrattuna.
Mittarit osoittavat siis ylöspäin ja kasvavaa tartuntojen määrä Suomessa.
Huomiotavaa on, että kahden vuikon takaiseen verrattuna uusien tartuntojen määrä on miltei tuplaantunut ja 7 päivän ja 14 summat on kasvussa edellisiin vastaaviin verrattuna.
Mittarit osoittavat siis ylöspäin ja kasvavaa tartuntojen määrä Suomessa.
Jokohan sitä kohta availlaan uutta ketjua lintuinfluenssapandemialle.
Uusi kyttyrä graafissa ei kyllä hyvältä näytä:
Satakunta ja telakat ovat omassa kastissa pääkaupunkiseudun kanssa eli tapausten määrä noussut jyrkästi. Pirkanmaa parhaassa asemassa, mutta nousua täälläkin:
Kuitenkin Suomen tilanne edelleen muuhun Eurooppaan verrattuna paremmasta päästä:
Viron tilanne ei hyvältä näytä:
Mitähän uusia toimenpiteitä voi esitellä? Tämä slow burn on kyllä tällä tavalla raskas, koska nytkin olisi omasta näkökulmasta tarvetta juuri alueelliselle päätökselle. Tartunnat ovat vakaalla kasvu-uralla. Rajoitustason pitää olla aika kova, että hallitaan tämä nousu. Vähän kaipaa konkretiaa, mitä toimenpiteitä tehdään.
Uusimaan reissut nyt kannattaa ainakin jättää väliin, jos mahdollista.
Hyvällä tuurilla Uudenmaan talvilomaviikko (vko 8) voi katkaista tartuntaketjuja, mutta taisi käydä niin, että moni suuntasi pohjoiseen ja ties minnepäin Suomea lomailemaan.
Satakunnassa pitäisi toimia nyt kiireellä ja katkaista telakoiden tartuntaketjuryppäiden jatkotartunnat kiireellä.
Edit.
Lapin sairaanhoitopiirin Infektiotautien ylilääkäri Markku Broas toivoo Lappiin matkaavilta vastuullisuutta - myös Lappi siirtynyt nyt kiihtymiisvaiheeseen (mm. johtuen mm. matkustuksesta ja Northvolt -ryppäästä):
Ylilääkäri kertoo, että tartuntatautiluvut on lisääntyneet Lapissa selvästi ja tämän vuoksi alue julistettiin kiihtymisvaiheeseen.
– Yleensä meillä on ollut noin 20-25 tapausta viikosta maksimissaan. Viime viikolla tartuntoja todettiin 30 ja tällä viikolla tartuntoja on tähän mennessä jo 45. Tartuntoja on joka puolella Lappia ja uutena asiana meille on myös se, ettei kaikkien alkuperää ole pystytty selvittämään.
Broas kertoo, että Pyhätunturilla viime viikolla todetut tartunnat johtuivat matkustamisesta. Lapin sairaanhoitopiirin alueella toistaiseksi kolmella henkilöllä todettu brittivarianttitartunta, jotka juontavat juurensa Skellefteån akkutehtaan työntekijöillä todetuista tartunnoista.
Eilispäivänä tuli ajeltua nelostietä myöden muutama tunti. Ei ollut yllätys että autoja riitti jonoksi asti kohti pohjoista, mutta se oli yllätys, että maailmasta löytyy noin monta suksipoksia ![]()
Tanskasta uutisia B117 -variantista:
Tanskassa rajoitustoimet ovat tehonneet ja ilmaantuvuus on saatu laskettua jopa Suomen tason alle, mutta tartunnoista on havaittu muuntovirusten osuuden kasvaneen (mm. B117 leviää tehokkaammin joka ikäryhmässä eli myös lapsissa ja nuorissa).
https://twitter.com/AnnukkaOksanen/status/1361374685007609859?s=20
Tanskassa Koldingissa on ollut tartuntaryppäitä kouluissa ja lastentarhoissa ja kyse ollut B117 -variantista. Tästä johtuen kouluja siirtynyt paikallisesti etäopetukseen ja lastentarhoja on suljettu.
Tanskalainen virologi professori Allan Randrup Thomsen pelkää, että jos Tanskan rajoituksia aletaan purkaamaan maaliskuun alussa, niin huhtikuussa nähdään B117 variantin nousu tartuntamäärissä (leviää jo nyt rajoitustoimista huolimatta):
THE LOCAL.DK (UPDATED): Danish town asks adults and children to take Covid-19 test as schools close
All schools and kindergartens in the central Kolding area are to close until February 28th as a result of the outbreak, the Ministry of Health announced on Friday afternoon.
Schools up to fourth grade were reopened nationally earlier this month, but Kolding will now face a local closure after 234 confirmed cases in the last week gave it the highest infection rate in Denmark, at 252 cases per 100,000 residents over the last 7 days.
Another wave in April?
Professor Allan Randrup Thomsen, a virologist connected to the University of Copenhagen who advises the government, questions whether there can be a partial reopening of society on March 1.“Based on what has happened in Kolding, we can see that there is a great potential for infection with the British variant – even under the restrictions we have now.
“When the British variant takes over, there will be a marked increase in the number of infected and hospitalised in April.”
Tanskan tulevia toimia B117 -varianttia vastaan:
https://twitter.com/AnnukkaOksanen/status/1361974960047194112?s=20
https://twitter.com/AnnukkaOksanen/status/1361976093411053568?s=20
https://twitter.com/AnnukkaOksanen/status/1361979087477178369?s=20
https://twitter.com/HagelinHeidi/status/1361979902891864067?s=20
https://twitter.com/AnnukkaOksanen/status/1361980220937560068?s=20
https://twitter.com/AnnukkaOksanen/status/1361980803425722375?s=20
Leviämisen ehkäisemisesessä myös Suomessa käytettyä mallia harkittu eli pääkaupunkiseudun eristämistä muusta maasta:
https://twitter.com/AnnukkaOksanen/status/1361705549721710592?s=20
Tanskan tapahtumia on hyvä siis seurata tulevien viikkojen aikana: mihin suuntaan tilanne kääntyy ja millä toimilla?
Ottaako Tanska käyttöön massiiviset testaukset ja kuinka ne tehoavat (sekvensointi on jo maailman huippua eli pystyvät jäljittämään ja mallintamaan muuntovirusten leviämistä).
Kiitos! Mun mielestä päivän tai jopa viikon polttava kysymys on, miten Suomessa pystytään olemaan maaliskuu silleen kuin olimme 2020 maaliskuun, kun tämä kaikki alkoi. Silloin pelko oli voimakkaasti läsnä ja pelkästään ilmoituksella ihmiset saatiin pysymään kotonaan se tarvittava 1,5 kuukautta. Tämä johti tilanteen merkittävään paranemiseen suhteellisen lyhyessä ajassa, kun toukokuussa jo päästiin avaamaan yhteiskuntaa.
Tämä on kriisiviestinnän ongelma, että tätä kriisiviestintää on nyt annettu jo liian pitkälle. Kriisiviestintä on kääntynyt monelle (ainakin minulle) jo siihen pisteeseen, etten enää välitä siitä. Tavallaan huomaan kyllä, että olen alkanut ihan alitajuisesti löysäämään maskista & välimatkoista. Tällaista en havainnut vielä itselläni pari kuukautta sitten eli nyt alkaa väsymys näkyä oikeasti.
THL:n & hallituksen täytyy nyt miettiä oikeasti, pitääkö vaikka jollakin kannusteella vähentää kontaktit. Slow burn on valtavan raskas sekä ihmisille että taloudelle ja luvut ovat sellaisia, että jotain on kohta pakko tehdä. Nuo tartuntamäärät ovat nyt erittäin huolestuttavia jopa minulle.
Tää löysääminen maskeista ja turvaväleistä on kyllä tässä kohtaa kuin jalan nostaminen kaasulta kolmannen erän puolessa välissä kahden maalin johdossa.
Eipäs kun hupsista, saakuta, nyt hulahti omiin jo yks.
Tarkoitin siis sanoa, että sama kuin yhden maalin johdossa viisi minuuttia ennen matsin päättymistä.
Ja joo, ymmärrän kyllä että iso osa ongelmaa on, ettei ole tietoa siitä, onko matsia jäljellä se viisi minuuttia vai 15 erää. Mutta se ei ole viranomaisten tai hallitusten vika, vaan iso testi meille kaikille sen suhteen, pystymmekö elämään epävarmuuden ja hyvin epätäydellisen tiedon kanssa.
Kyllä kaikki ymmärtävät tuon, mitä kerrot tai suurin osa ihmisistä ymmärtää. Ihminen toivoo aina, että ihminen tekisi rationaalisia päätöksiä - erityisesti itse. Todellisuudessa teemme suurimman osan päätöksistä tunteiden ja uskon voimalla, jotka eivät missään nimessä ole sama asia kuin tieto ja ymmärrys. Jos nyt katsoo ihan vaikka Uudenmaan suuntaan niin kyllä viranomaisten toive siitä, että pääkaupunkiseudulta ei lähdettäisi levittämään koronavirusta koko Suomeen - kyllä tuo toive on mennyt aivan kuuroille korville.
Toinen merkittävä asia on se, ettei mikään riski koske juuri minua. Ne koskevat muita. Olemme erittäin tarkkoja ja se riittää - näinhän asia ei ole. Jos riittävä tarkkuus riittäisi niin meillä ei olisi mitään ongelmaa. Maskit & välimatkat eivät yksinään muutenkaan ole kuin yksi kymmenistä instrumenteista, mutta ne eivät varsinaisesti ole se ratkaisu ongelmiin. Ratkaisu on kulman takana rokotteiden osalta ja jonkinlainen ratkaisu ne varmasti ovat jo näillä tiedoin. Nyt niiden rokottaminen vaan kestää tuhottoman kauan ja tuo tahti ei tuosta hirveästi nouse.
Näen tämän nimenomaan viestintäongelmana, koska sinunkin viestisi on jo kuultu. Viesti, joka ei tehoa, ei ole enää hyvä viesti. Nyt viranomaisten on syytä miettiä viestiä, joka tehoaa. Väitän, että sen viestin antaminen tulee olemaan todella vaikeaa. Uusimaa pitää laittaa kiinni, koska vapaaehtoisesti talvilomia ei jätetä viettämättä.
Kävin eilen auttamasa poikaa muutossa Ison Omenan viereen. Kävin siinä keskuksessa sitten kaupassa. En enää ihmettele, miksi Uudellamaalla on hiukka heikompaa. Minä luulen, että nuo tuskin ovat ikinä mistään koronasta kuulleetkaan. Semmosta oli meno ja maskikurikin.
Itselleni ongelma on, että en pysy enää perässä. Tuntuu, että lähes päivittäin on joku tiedotustilaisuus, kokoontuminen tai voivottelu. Mitään oleellisia muutoksia rajoituksiin ei ole tullut aikoihin, mutta silti niitä vatvotaan koko ajan. Mikä tästä kaikesta on minulle oleellista? Pitääkö minun seurata THL:n, Aluehallintoviraston, hallituksen, TAYS:n, kaupungin vai kenen tiedotteita ja ohjeita?
Eikö sitä voisi kahden viikon, tai peräti kuukauden, välein pitää keskitetyn tilaisuuden jossa kerrottaisiin tilanne ja muutokset seuraavalle pätkälle aluekohtaisesti? Jos tulisi jotain oikeasti akuuttia, aikataulun voisi poikkeuksellisesti rikkoa ja se tuntuisikin tärkeältä.
Tämä on toinen merkittävä ongelma - tästä samaa mieltä. Voi olla, että pelkästään tiedottamisen määrä johtaa siihen väsymykseen, kun informaatiota on liikaa tai sen pureksiminen on liian vaikeaa. Itse olen yrittänyt ratkaista omalla kohdalllani asian niin hyvin kuin osaan:
Toki tällainen ei ole mahdollista läheskään kaikille, mutta itse olen pitänyt tuota maalla vietetyn ajan maksimointia tehokkaana tapana.
Niimpä nyt on niin monta tahoa viestimässä ja iltapävälehdet sotkevat vielä otsikoihin eri paikallisten kordinaatio ryhmien viestejä. Ymmärrän että päätökset tehdään alueittain ja niillä on omat elimensä missä päätökset tehdään. Mutta eikö niitä päätöksiä voisi tiedottaa keskitetysti. Yksi taho joka kerää joka alueen tilanteen yhteen paikkaan ja julkaisee vaikka to/pe akselilla joka alueen sen hetkisen rajoitus tilanteen ja samalla kertoo valtakunnallisen yleistilanteen.
Joku taisi tälläistä tuossa melkein vuosi sitten ehdottaa mutta ei otettu käyttöön. Vieläkin kerkiäisi. Vaikka tuolle ei päätäntä valtaa annettaisi niin yhteinäisen tiedoituksen voisi ainakin antaa. Nyt tuo on niin sekaista että vaikka asia kiinnostaa niin ei pysy mukana. Jos alkaa oleen kyllästyminen ja “ihan sama” tila päällä niin ei taatusti pysy mukana mitä nyt saa ja ei saa tehdä.
Viime vuonna alkushokki + hallituksen keskitetty johtaminen toimi hyvin pari kuukautta. Hallitus on tavallaan ottanut nyt taas kriisin johtoonsa, mutta asiasta viestivät muut. Maaliskuu pitäisi saada vedettyä samoissa tunnelmissa kuin viime vuonna, vaikka kuinka ottaa päähän, mutta mitenhän tuo mahtaa onnistua. Rahaa on jaettu jo kaikille, mutta pitäisikö oikeasti keksiä joku ihan kannustin kontaktien vähentämiseen? Porkkanaa kepin sijaan.
Pääkaupunkiseudulla on suuria eroja eri alueiden välillä. Espoossa ilmaantuvuus 14 vuorokauden aikana 100 000 asukasta kohti on 145,4 eli huomattavasti matalampi kuin Helsingissä (275,5) tai Vantaalla (328,6). Mainitsemasi Matinkylän tilanne taas on Espoon sisäisessä tilastossa sieltä huonoimmasta päästä. Itse käyn pääsääntöisesti Tapiolassa kaupassa ja siellä valtaosalla on maskit.
Eilen löytyi Pirkanmaalta 18 uutta tartuntaa ja altistumisia julkaistu kahdesta paikasta:
Oma empiirinen näkemys maskien käytöstä on, että iltaisin maskikuri lipsuu. Näin ainakin Kalevan Prismassa. Ero aamu-/iltapäivän ja illan välillä on jopa päinvastainen. Mahdollisesti viikonlopun ja arjen välillä on myös eroa. Ja jostain syystä kaljaosaston asiakaskunnalla ei maskeja näe. Siis niillä, jotka hakee tukkupakkauksia kainaloon.
Mitenhän tämän nyt jotenkin korrektisti muotoilisi. ![]()
En lokeroi kauppareissulla ihmisiä, mutta olen huomannut maskien puutteen tietyn tyyppisillä asiakkailla. Tämä oletettu asiakasryhmä ei ola maahanmuuttajataustaista väkeä.
Omien havaintojen mukaan valtaväestöön kuulumattomilla on maskin käyttö huomattavasti vähäisempää.