Itse myös asun Pohjois-Suomessa. Tässä on tullut asioita mietittyä miten asuinpaikka vaikuttaa suhtautumiseen koko tähän tilanteeseen. Omaan elämään korona ei ole käytännössä juurikaan vaikuttanut. Tottakai on vaikuttanut, mutta ei mikään tekeminen ole jäänyt sen takia pois. Toki myös omaan suhtautumiseen ja kokemukseen vaikuttaa onko ihminen opiskelija ja, että millä alalla työskentelee.
Otetaan sitten esimerkiksi ihminen, joka asuu Helsingissä ja on kokenut kaikki PK-seudun lockdownit ja muutoinkin ihmisiä huomattavasti enemmän ja täten rajoitukset ovat olleet voimakkaita. Uskon, että asuinpaikka vaikuttaa erittäin paljon ajattelutapaan ja ”pelkoon”, jota suurimmassa osassa väestöä on. Psykologiselta kannalta mietittynä ja miten ihmisen mieli käyttäytyy, on tuo täysin järkeen käypää, että asuinpaikka vaikuttaa ajattelutapaan ja henkilökohtaiseen kokemukseen. Tästä ei mediassa keskustella yhtään tai itse en ainakaan ole nähnyt uutisia. Olisi mielenkiintoista nähdä joku tilasto/kysely, joka on tehty ihmisille, jotka asuvat Helsingissä, Rovaniemellä tai vaikka Utsjoella. Uskon, että prosentit ovat erilaiset.
Tuohon kun otetaan mukaan sitten se, että tautia ei jollakin Pohjoisen alueella juuri ole ja sitten jos joku saa rokotteen jälkeen vakavia oireita, niin kyllähän se laittaa miettimään ja tekemään sitä omaa riskiarviota. Siihen on jokaisella täysi oikeus.
@Rane tuossa myöhemmin kommentoi tähän samaan, että molemmilla rokotuskerroilla on nähnyt jonkun vietävän paareilla pois. Mä luulen, että henkilökunnan rauhallinen toiminta kertoi vaan ammattitaidosta ja kyvystä pysyä rauhallisena ”tilanteen tullen”. Toki voidaan miettiä myös, että onko se niin tavallista, että se menee jo rutiinilla… asioilla on aina kaksi puolta.
Sehän on tosi, että näistä @Labrys ja @Rane esimerkeistä ei mediassa kirjoiteta. Kirjoitetaan vain, että virus on vaarallinen, mitä se varmasti osalle väestöstä onkin, etenkin riskiryhmille. Osalle se ei aiheuta mitään, osalle tulee nuha, osalle vakavat oireet. Harvassa on kirjoitukset, että mitä oireita ihmisille on rokotuksen jälkeen tullut. Onhan niitäkin, mutta todella harvassa.
Luulen, että sen takia noista asioista ei mediassa kirjoiteta, koska se aiheuttaisi pelkoa ja lisäisi kriittisyyttä rokotteita kohtaan. Tuo pelko ja kriittisyyshän ei palvele isossa kuvassa tavoitetilaa, joka tällä hetkellä on eli korkeaa rokotekattavuutta.
Pitää myös muistaa, että on kaksi eri asiaa, olla rokotekriittinen tai -vastainen. Tuntuu, että kaikkialla on heti rokotevastainen foliohattupää, jos miettii vaikkapa juuri näitä @Labrys ja @Rane esiin nostamia esimerkkejä, että voisiko niissä taustalla olla rokotehaitat.