COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia), 2. erä

Itse tiedän monta ihmistä, jotka ovat joutuneet käymään sairaalassa ja teholla. Nämä tapahtuivat 2016 ja 2018 voimakkaan influenssa-aallon aikana. Tällöin sairaalan käytävätkin olivat täynnä influenssapotilaita. Jos unohdetaan koko korona, niin on jo pitkään kiinnostanut:

1. Mikä oli todellinen tilanne henkilöstön riittävyyden suhteen?
  2. Mikä oli todellinen tilanne hoitopaikkojen suhteen?

Asiasta kun ei yhtään puhuttu mediassa, eikä ketään tuntunut yleisesti kiinnostavan. Vain niitä kiinnosti, joiden läheisiä oli sairaalassa. Kun sulla @Vekki-Keke on ilmeisesti kokemusta näistä asioista, niin mikä oli tilanne?

4 tykkäystä

Haluasitko yhtään tarkentaa tahi menn suoraan pointtiisi varsinkin nyt, kun ketju on hidastetussa tilassa? Eli siis mihin halut minulta vastauksen ja miksi? Ja mitä mieltä itse olet asiasta?

Kahden-kolmen kuukauden aikana vai 1,5 vuoden aikana mitä tämä korona on kestänyt? On hyvä ottaa huomioon, että tämä on jatkuva uhka.

Helsingissä tullut läpilyönti ja kahteen kertaakin rokotettuja sairastunut palvelutalossa: hoitajia ja asukkaita (yksi syy miksi Yhdysvallat otti maskipakon sisätiloihin takaisin):

Yhden rokotuksen saaneiden osuus tartunnoista kasvaa – rokote suojaa kuitenkin hyvin vakavaa tautia vastaan

Tampereen messukeskuksessa ei ole nyt iltaisin ollut jonoja:

Tampereen messukeskuksen rokotusjonot purkautuivat ja kapasiteettia on jo yli tarpeen – erityisesti iltapäivisin koronarokotteen saa saman tien

2 tykkäystä

Lähdin muuttamaan suunniteltua pelikirjaa ja tulinkin ottamaan tehosterokotetta jo tänään.
Täällä Messukeskuksella ei ole juuri ketään.
Tuplasti enemmän henkilökuntaa kuin asiakkaita.
Suoraan sai kävellä ovelta piikille.

5 tykkäystä

Se kannattaa muistaa, kun tilastoja katselee (lämpimässä officessa), niin terveydenhuollossa tilastot ovat aina suotuisammat, kuin se mikä tilanne on kentällä.

1 tykkäys

Otetaan taas vanhat hyväksi havaitut konstit käyttöön. Parin viikon päästä vielä etäkoulu ja lasten harrastukset tauolle niin homma on hallussa.

1 tykkäys

Alkaa näyttää siltä, että syksyllä tarvitaan kahden rokotteen koronapassi, että pääsee vapaasti esim. syyskuussa kiekkoa katsomaan halliin tai harrastamaan sisätiloihin.

Otan nyt tähän kantaa, koska katson, että luokittelet minut tähän “Suomi kokonaan auki heti”-porukkaan. Vastaan sillä tiedolla, millä minä tämän ymmärrän.

Käsitän pandemian itse seuraavasti:
Pandemia on tässä ympärillä menossa koko ajan ja jatkuvasti opimme siitä lisää. Olen yrittänyt lukea erityisesti @iceman linkkaamia englanninkielisiä juttuja.

Minun ymmärrykseni sanoo, että rokotteella on kahdenlaista tehoa:
Ykkösrokote eikä välttämättä edes kakkosrokote suojaa tartunnalta. Rokotettu kuitenkin vähemmän todennäköisesti välittää tautia eteenpäin (=viruksen määrä jää pienemmäksi?) ja ykkösrokotteen teho vakavaa tautimuotoa vastaan on kuitenkin yli sen 50 % eli melko vähäinen riski perusterveellä rokotetulla on joutua sairaalahoitoon koronan takia.

Olenko ymmärtänyt rokottamisen tavoitteen väärin, jos minä ymmärtäisin, että rokotteilla on tarkoitus suojella meitä suomalaisia vakavalta taudin muodolta? Ei kai rokotteen tarkoitus ole isossa mittakaavassa estää tartuntoja. Ja ei, sinä et väittänyt näin.

Voin hyväksyä sen tavoitteen, että meidän on ostettava lisää aikaa virukselta suojautumiseen. Haluan vain ihan aidosti tietää, mitä varten sitä aikaa ostetaan. Ja kun minulta aiemmin yksityisesti penäsit, että minun pitäisi perustaa empiriani johonkin tieteelliseen julkaisuun niin minulle koko ympäröivä Eurooppa ainoastaan toistaa sen saman, jonka minä näen yksiselitteisenä itselleni mielessä.

Euroopassa jokainen maa on vuorotellen löysännyt ja kiristänyt rajoituksia. Rajoitusten löysääminen on johtanut eri maissa 1,5 vuoden ajan koko ajan täysin samaan lopputulokseen. Tartunnan moninkertaistuvat, kun rajoitteitä löysätään. Minä en siis oikein käsitä näillä rajallisilla kyvyilläni, minkä virheen me tarkalleen ottaen tässä koko ajan toistamme? Minä käsitän, että meidän pitää jossakin aikaikkunassa kuitenkin palata siihen 2019 vuoden tilanteeseen.

Voin helposti hyväksyä ajatuksen vaikka neljännestä yhteiskunnan lockdownista, jos tälle on katetta. Kuitenkin tuon lockdownin jälkeen tartuntamäärät tulevat lisääntymään, kun lockdown päättyy. Näin tapahtuu sekä rokotetuilla että rokottamattomilla. Ymmärränkö minä siis tämän tältä osin nyt väärin?

6 tykkäystä

Miksi? Tai siis että paluu vanhaanhan se nyt vasta tyhmää olisi, kun just on opittu tekemään asioita uusilla tavoilla niin töissä kuin vapaalla.

Toki olisi kiva päästä eroon arjen mukavuuksia, kuten harrasteita tai yleisötapahtumia, häiritsevistä rajoitteista jollain aikavälillä.

Minusta tästä korona-ajasta pitäisi yhtä kaikki napata kaikki mahdolliset opit mukaan ja sen pohjalta miettiä, mikä on 2022, 2023 ja siitä eteenpäin ”tilanne”.

Talouskin tuntuu isossa kuvassa jo sopeutuneen tähän uuteen maailmaan ihan kivasti:

Sama. Alle 30 min parkkipaikalta takaisin parkkipaikalle. Lisäksi olin yllättynyt kun rokotus näkyi heti myös omakannassa.

3 tykkäystä

Sairaala ei voi olla koskaan 100% täynnä, koska silloin ei hyvä hoito toteudu. Kuormitusprosentti voi olla maksimissaan 80%, joilloin voidaan tarjota hyvää hoitoa.

Olisko piikitetty AZ:ää? Sillähän on ilmeisesti heikompi suojaus deltalle?

Vaikka en puhutellutkaan omassa päässäni sinua, niin kiitos vastauksesta.

Ajalta, jolloin rokotteita ei vielä ollut, oli sulut ainoa mahdollinen keino suojella Terveydenhuolto (TH)- järjestelmäämme. Ei virusta ihmiskunnasta saa mitenkään höivytettyä/ estettyä, koska tiukan sulun maissakin se ilmeistyi lukuisien 0-päivien jälkeen kuin tyhjästä. Osa siis kantaa sitä ilmeisimmin oreettomana ja ilman, että se jää nalkkiin testeissä. Tässä tosin ei ole mitään ”uutta”.

Sulut olivat tehokas keino ja esim. viime kesänä ihmiset pystyovät hieman hölläämään - koska esiintyvyys oli alhainen, myös riski saada se oli alhainen.

Tiedän, että tiedät tämän. Sitten tulee ilmeisimmin se, missä sinä menet hieman ”solmuun”. Samaan aikaan, kun rokotteet saatiin rullaamaan, tuli Delta-variantti. Tämä variantti ensinnäkin tarttuu tehokkaammin, kiertää ekan rokotteen tehokkaammin ja samalla kokokaan rokottamattomia on ”liikaa”. Tämä liikaa tulee maista, joissa ollaan pidemmällä kuin Suomi on. Siksi, vaikka kaikkiin 1. rokotteen saaneisiin Delta ei tartu, se trttiu tehokkaasti osaan. Kuten myös vielä paremmin kokonaan rokottamattomiin.

Siksi on edelleen ”riski” (kokemus muista maista) että hsopitalsiaatiomme saattaa joutua vielä koetukselle. Emme siis väitä näin, tiedä tätä varmaksi, mutta riski on. Sama ideologia on liikenteessä, kun tulemme risteykseen minne emme varmuudella näe: katsomme, ettei tarvitse katua.

Jossakin vaiheessa (tämän muut maat kertovat, koska ovat edellä) saavutetaan jokin piste, missä riski rokottamattomien hospitalisaatioon on otettava. Ja se otetaan. Ammattilaosten mielestä sen aika ei ole vielä, vaikka meillä kuinka baari- ja matkahammasta kolottaa. Itsellänikin.

Ja nyt kun vastasit mun viestiin, vastaatko vielä siihen mun kysymykseen: ”pitäsikö siis sinun mielestä vapauttaa kaikki rajoitteet ja hyväksyä se, että saattaa roiskua?” Varainkin kun tiedämme (kiitos muut maat edelleen, ettei rokotekattavuutemme vielä riitä. Jos siis lähestyt vilkasta risteystä kulkuvälineellä, tietäen, että jos et katso - törmäät. Oletko niitä ihmisiä, jotka ajattelee ”Jumala/ Allah/ tms. suojaa” vai onko mielestäsi hyvä noudattaa varovaisuutta, jos tietää että auto tulee/ voi tulla?

1 tykkäys

Yritän nyt vastata suoraan kysymykseen suoralla vastauksella:

• kaikkia rajoitteita ei pidä vapauttaa (vielä), varovaisuus on viisautta

Hyväksyn ilman vastaväitteitä seuraavia rajoituksia:

• maskit laajasti käytössä (hyväksyisin myös lakiin perustuvan maskipakon, koska olen tässä 1,5 vuoden aikana hiippaillut @ljpp linjoille maskissa, että pienikin hyöty ylittää mahdollisen (suhteellisen) haitan, maskipakon hyväksyisin lähtökohtaisesti niin kauan kuin on tarpeen laajassa mittakaavassa (samalla kuitenkin korostaisin, että meille jää toimintoja yhteiskuntaan kuten ravintoloita ja juottoloita, joissa maskin käyttäminen ei käytännössä tuo yhtään mitään, koska se estää itse ko. toiminnan)
  • etätyö niille, joille se on mahdollista pakottavana ihan vain manuaaliseen kontaktien vähentämiseen, tämän ottaisin vastaan esimerkiksi määräaikaisena vuoden loppuun
  • erilaisia tuuletus- ja paikkajärjestely tapahtumissa (kuitenkin samalla huomioiden poistuminen manuaalisista prosenttimääreistä tai ihmismääristä)
  • portaittainen etä- ja lähiopetuksen vuorottelu esimerkiksi yliopisto- ja korkeakouluympäristössä määräaikaisesti

Suhtaudun hyvin kriittisesti seuraaviin rajoituksiin tai niiden esittelemiseen nykytilanteessa:

• tartuntamäärään perustuvan toimintojen sulkemisen (aukiolojen säätäminen ravintoloista, juottoloista, osallistujamäärän rajoittaminen)
  • tapahatuma-alan rajoittaminen ja lukumäärään perustuvat kohtaamisten rajoitukset (=tuhotaan bisnes)
  • etäkouluun ja oppilaiden pakottaminen lukiosta, korkeakoulusta ja yliopistosta yksiselitteiseen etäopetukseen määräajaksi tai edes kuukaudeksi
  • toimintojen keskeyttäminen kokonaan tartuntamäärään perustuen
  • tuplarokotettujen asettaminen karanteeniin

Suhtaudan negatiivisesti, mutten sulje pois:

• koronapassi / testitodistus

Minusta (ja nyt vain täysin peterran mielipiteenä) rajoituksille (myös kevyille) tulisi asettaa määräaikoja ja myös esittää konkreettisia lukuihin perustuvia ennusteita siitä, millaisella rokotekattavuudella voidaan noista kategorian “suhtaudun negatiivisesti” rajoituksista luopua pysyvästi ja kokonaan. Voi olla, että toivon liikaa, mutta sitä toivon.

2 tykkäystä

Kohtapuoliin julkaistaan tutkimustuloksia kolmannen rokotteen tehosta (booster) ja tässä asiassa kannattaa seurata mitä Israelissa tapahtuu - varmasti ensimmäinen maa joka tähän lähtee:

https://twitter.com/BNODesk/status/1420372945025867778?s=20

Helsingissä vanhainkodissa 14 sai tartunnan ja näistä puolet oli työntekijöitä ja puolet asukkaita ja näistä valtaosa oli saanut molemmat annokset.

Todennäköisesti asukkailla voi olla myös AZ rokotetta, mutta uskoisin työntekijöillä olleen mRNA -rokotteita.

Vastaava tapaushan kävi jo keväällä Kanta-Hämeessä missä sairaalassa sairastui kahteen kertaan rokotettujakin Delta -varianttiin ja nämä välittivät tautia eteenpäin jatkotartuntoina kotiväelle.

Käytössähän tuolloin oli vain kirurgiset maskit, joidenka vaihto FFP2-luokan maskeihin auttoi laukaisemaan tilannetta (Lähde: Lääkärilehti)

Miten on? Kävin tänään Ratinassa asioilla. Koko hommaan kului aikaa n. 20 minuuttia. Varoitteli täti, joka oli minua nuorempi, että voi niitä oireita tulla. Nyt siitä on kulunut 8 tuntia ja outoa tunnetta ei ole. Tuleeko ne oireet milloin? Ja jos ei tule, niin onko tutkittua tietoa siitä, mikä rokotteen vaikutus on ? Pitääkö olla huolissaan vai helpottunut?
Eka kertakaan ei tuntunut missään.

2 tykkäystä

Oudoille ihmisille ei tule outoja yllätyksiä.

Eiköhän mahdolliset oireet ole aika tapauskohtaisia. Itselläni vähän jomotti ekan piikin jälkeen olkapäätä. Kenelläkään lähipiirissä ei ole mitään isompaa oiretta piikeistä tullut.

7 tykkäystä

Minä olen saanut toisen rokotuksen jo kesäkuun alussa ja ei tullut kyllä kummastakaan mitään oireita…olen kyllä ollut muutenkin noiden rokotteiden kanssa aika oireeton. Joskus 10 vuotta sitten taisi olla pientä flunssaa influenssapiikin jälkeen pari päivää tms…

2 tykkäystä

Olihan tiedossa, että moni ala romahtaa jos paluuta vanhaan ei tule? Jos toimistot tyhjenevät, voi seuraavat massatyöttömyysaallot löytyä seuraavista aloista: siivous, kiinteistöhuolto, työpaikkaruokalat, isännöitsijät, kiinteistösijoittajat sekä lukematon määrä alihankkijoita joiden liiketoiminta liittyy liikekiinteistöihin. Välitön isku osuu ravintoloihin ja tapahtuma-alaan, mutta pidemmällä aikavälillä nyt etätöissä olevat on saatava lähitöihin, tai työvoimapula voidaan ainakin unohtaa. Siksi.

4 tykkäystä

Nuoremmille henkilöille tulee herkemmin oireita, koska immuunipuolustus on ärhäkämpi toimimaan nuoremmilla, kuin vanhemmilla. Eli vaste rokotteeseen on ärhäkämpi. Tai enhän minä sinun ikääsi tiedä. Tietysti tämäkin asia on tapauskohtainen.