COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia), 3. erä

Tätä koronapassi hommaa oon vähä miettinyt, että hommaako porukka tahallaan koronan jottei tarvi ottaa rokotetta, tai jos rokotetta ei saa. Ranskassa tämän suuntaista ainakin on.

1 tykkäys

Tämä on kyllä melkoista hölmöläisten hommaa - luulisi tähän mennessä jo kaikkien huomanneen että tuohon tautiin voi ihan oikeasti kuolla

Hikkaankin voi kuolla. En ole rokoite vastainen. Jos influenssaan kuolee vuodessa 500-2000 ihmistä ja koronaan on kuollut Suomessa 950 ihmistä 1,5 vuoden aikana, niin miksi terveitä nuoria painostetaan piikille?

Annan oman rokotteen mielelläni köyhiin maihin riskiryhmille.

2 tykkäystä

Siksi, että koronan kuolleisuus ja vakavan taudin todennäköisyys on koronassa huomattavasti suurempi. Lisäksi tämä mainitsemasi alle 1000 on saatu rajattua todella merkittävin rajoituksin verrattuna normaaliin influessakauteen.

Olen aiemminkin käyttänyt tässä kohtaa Ruotsia esimerkkinä ja käytän edelleen. Ruotsilla oli pandemian alussa huomattavasti valtavirrasta liberaalimpi politiikka vapauksineen - siellä on nyt 14 600 kuollutta. Ja huom. Ruotsi kiristi politiikkaansa jossain välissä matkaa. Ruotsissa on n. tuplat Suomen asukaslukuun. Tämä voisi karkeasti tarkoittaa, että Suomessa olisi tässä kohtaa vastaavalla politiikalla 7 300 menehtynyttä.

Nuo menehtyneet eivät tule itsestään vaan jo tällä määrällä Suomessa on terveydenhuollon resursseja jouduttu säätelemään. Lisäksi, ne nuoret, jotka nimenomaan itse ei koronasta pahasti kärsi - saattavat levittää koronaa tahtomattaa sukulaisiin ja muihin viattomiin - jolloin on mukana ketjuissa, jotka aiheuttaa kuolemaa. Tähän kun listataan vielä tuo long covid, jonka mahdollisuus on n. 25% - niin alkaa joidenkinnihmisten päässä näyttämään kovasti siltä, että rokote on ihan ”jees”.

Pehmeimpinä arvoina voitaisiin sanoa, että myös ne, jotka ovat suhtautuneet koronaan vakavasti ”haluavat alkaa elämään”. Rokotevastainen vähemmistö saattaa näin pitää tavallaan panttivankinaan tätä enemmistöä, jotka eivät taas halu koronan kanssa leikkiä. Jos rokotteen suoja olisi 100% monelle varmaan olisi ihan sama, vaikka nämä em. ryhmät riiskeiraisivat itseään ja terveyttään tällä tai muilla tavoin.

10 tykkäystä

Tähän minä pyrinkin. Ne jotka ovat riskiryhmään kuuluvia ja haluavat suojata itseään viruksesta, ovat onnellisia koska voivat sen tehdä. Sitä en ymmärrä, miten mun oma päätös kohdata tämä tappava virus, satuttaa rokotettujen elämiä? Olen valmis menemään pikatestiin ennen jääkiekko ottelua tai festaria. Ja jopa maksamaan siitä. Rokotetut olkootte turvassa. Testaan itseäni usein jos niin tarvitsee muiden pelastamiseen. Jos kuolen koronaan, en kyllä syytä muuta kun omaa heikkouttani.

1 tykkäys

Nyt en kyllä ole yhtään varma luitko vastaukseni :sweat_smile:

1 tykkäys

Et myöskään minun. Mulle on ihan “jees” jos rokotetut alkavat elämään normaalia elämää. Itse oon tehnyt sitä tässä kohta 31 vuotta. Matkustan työkseni ja käyn testeissä mennen tullen ja palatessa. En vaan ymmärrä miksi mun pelko rokotteeseen on pienempi kun sun pelko koronaan? Mulla ei ole pelkoa kumpaankaan.

2 tykkäystä

En ole sanonut, että pelkään koronaa. Tietyistä syostä ymmärrän terveydenhuollosta jotain.

Se haaste on juuri siinä, että koska rokote ei ole 100% jokainen rokottamaton on suuri riski taudin ”kehittymiselle”. Lisäksi, koska rokote EI ole 100% (vaikka hyvä suojataso onkin) se ei ole vain sinun päätös - vaan tartuntatauti tarttuu yksilöstä toiseen. Vähän kuten tupakointi ei ole ”vain oma päätös”, vaan passiivisessa tupakoinnissa on omat haasteensa myös terveille ihmisille. Fobioita toki meillä kaikilla on jos minkänäköisiä, eikä ne ole sen arvottomampia kuin toistenkaan.

Mistä omat fobiasi tätä rokotetta (vai rokotteita vastaan yleisesti) sitten johtuneekaan?

Ja jos joku haluaa käyttää aikaa ja rahaa testauksiin, niin sekin on mulle ihan fine.

2 tykkäystä

Rokottaminen vaikuttaa yksilön itsensä lisäksi myös muiden ihmisten elämään niin laumasuojan saavuttamisen kuin rajoitustoimenpiteiden suhteen. Eli rokotettuna olet huomattavasti vähemmän tartuttava kuin rokotettuna.

Kun sinulla ei kerran ole pelkoa koronarokotetta kohtaan, niin miksi ihmeessä jättäisit sen ottamatta.

3 tykkäystä

No. Ei varsinaisesti fobioita. Kun tämä tauti alkoi kävin 5 kertaa viikossa salilla. Sali lyötiin kolmeksi kuukaudeksi kiinni koronan takia. Työn puolesta piti välttää kontakteja, joten en koskaan jatkanut salilla käyntiä. Nyt on tullut 10kg lisää painoa ja tupakoin. Mietin oikeasti jos salit olisi ollut auki ja olisin päässyt reenaamaan, en olisi alkanut tupakoimaan. Kaiken rajoittamisen hintaa ei tiedä kukaan. Itse nousen vielä huippukuntoon ja teen tuloksen pyynikin portaissa. Lopetan tupakoinnin ja alan nauttimaan esim jääkiekko- otteluista paikan päällä. Mulla on ystäviä jotka on sairastunut vakavasti rokotteesta. Yksikään mun tutuista ei ole kuollut co-vid 19.

Oikeesti vakavasti? :flushed:

3 tykkäystä

Kyllä. Nivelreuma rokotteen jälkeen. Voin jakaa näitä ihmisiä yksityisviestillä. Kunhan pyydän luvan ensin.

Nyt täytyy kommentoida, että mulla on kans kaks. Toinen toinen pahemmin ja toinen vähemmän pahemmin, mutta siinä syy miksi en ole tänne ketjuun ajatuksia/ mielipiteitä kirjoittanutkaan kummemmin. Toinen on suvusta ja toinen vaan tuttu. Mutta se siitä. Ymmärrän siis molemmat puolet rokote kriittisyydestä, mutta oon pitäny ihan omana tietonani, koska leimataan kaikenmaailman foliohatuksi yms. Enkä todellakaan ala selventämään kenellekkään, keitä ovat ja mitä on tullut. Haittailmoitukset on Fimealle molemmista tehty. Ei enempää aiheesta, mutta toivoisin sellaisille ihmisille ymmärrystä myös, joilla on oikeasti pelko siitä, että siitä jotain tulee.

4 tykkäystä

Haluaisin kanssa avointa keskustelua enkä jatkuvaa riitaa. Ymmärrän kaikkien mielipiteet.

4 tykkäystä

Kyseessä ei tainnut olla koronapiikki? Ymmärsin ilmeisesti viestisi väärin, my bad.

Koronapiikki toi nivelreuman. Voi olla että oli piilevänä geeneissä. Samoin kuin narkolepsia sika influenssa rokotteessa

Tällä palstalla on harvinaisen huonotuurista porukkaa, jos ei tunne ketään joka on sairastanut koronan, mutta tuntee vakavasti rokotteesta sairastuneen.

Kaikkien haittavaikutuksien todennäköisyys on tällä hetekllä alle 0,06% annetusta yli 5 milj. rokotteesta. Kaikista suomalaisista on tällä hetkellä sairastanut koronan 1,8 prosenttia. Varmasti vakavasti sairastuminen on mahdollista ja todellista, mutta todennäköisyyksien ei enää pitäisi osua, jos kerran viereen on mennyt.

Ja tuossa yo. 0,06% tosiaan listattuna vakavat ja ei-vakavat Fimean ilmoitukset. Todella vakavat ja kuolemat ovat marginaalisia.

Ja jos tuntuu (kun luettelen lukuja) etten ota vakavasti tai ”helppo huudella, kun et tunne ketään”- fiilistä, niin se sama fiilis saattaa tulla niille, jotka ovat sairastaneet esim. vakavan koronam tai menettäneet läheisen.

EDIT: täsmennän tosiaan vielä sen, että Fimealle saa kuluttaja itse ilmoittaa vakavuuden ja oireen itse. Niitä sitten käydään läpi sen mukaan, mitä ehditään ajan kanssa. Todennäköisesti tilastot siis hieman pienentyy vakavien osalta. Osan valavista ilmoituksista on tehnyt terveydenhuollon ammattilainen, mutta sekin linkki täytyy ensin tutkia/ todentaa, jotta yhteys voidaan näyttää toteen.

15 tykkäystä

Miten yleensä todetaan, että joku piikki aiheuttaa tietyn sairauden? Onko mahdollista, että sairaus nyt sattuu vaan tulemaan rokotteen jälkeen? Kun jos Vaikka nyt esim. 4miljoonaa suomalaista rokotetaan, niin aika moni sairastuu nopeasti piikin jälkeen, vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä rokotteen kanssa. Narkolepsia-juttu nyt oli aika selkeä, kun se rokotteen jälkeen tuli niin monelle…

Niinkun sanoin. Ymmärrän molemmat puolet ja olen lääkärien mukaan itsekkin tuon sairastanut viime vuoden pääsiäisenä, mutta silloin ei testejä ollut ainakaan täällä missä asun. Vasta aineita ei koskaan testattu ja tikkua olen käynyt nenään ottamassa ihan muidenkin takia, käyttänyt maskia jne. Kotihoidolla meni kolme viikkoo, eikä ollu mikään normaali nuha. Oli paljon muutakin. Mutta se siitä.

Edit: Jäsen Mikille: Lääkäri nuo on todennut ja epäillyt johtuvan rokotteesta. Enempää en tiedä, kun ei tietämystä noihin lääketieteellisiin asioihin ole.

Luulen, että läheskään kaikki eivät ilmoita haittavaikutuksista, joka selittänee tuon alhaisen 0,06%. Itse tiedän pari henkilöä, jotka ovat sairastaneet koronan (molemmilla lievinä) ja yhden, joka sai sen verran pahoja haittavaikutuksia ensimmäisestä piikistä, että toista ei edes anneta.

Oma arvio silti on, että piikki kannattaa ottaa. On punnittava, valitseeko tod. näk. koronatartunnan jossain vaiheessa, vai epätodennäköiseltä tuntuvat haittavaikutukset piikistä. Niitä pahoja sivuvaikutuksia voinee silti joillekin tulla ,syystä tai toisesta. Heillä on oltava oikeus olla ottamatta toista tai kolmatta piikkiä. Näin kaiketi terv.huollossa toimitaankin.

1 tykkäys