COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia)

Voi tulla joo. Mutta miten tehdään oireettomien tartuttajien kanssa?
Miten itse tulkitset nuo altistumiset ettei niistä ole tullut hirveemmin jatkotartuntoja paitsi Kuhmossa…

Luitko mitkä ovat seuraukset mitä Kuhmossa tehdään noiden tartuntojen vuoksi?

Itse en tykkää ollenkaan näistä Suurista altistumis tapauksista koska nee kääntyy ennemmin tai myöhemmin vastaan

Luitko tuon jutun minkä laitoin salibandy ketjuun?

En tiedä, miten minun pitäisi niitä tulkita, kun ei minulla sellaista taitoa ole. Itse katson, että suurin yksittäinen ja selkein syy Suomessa siihen, että jatkotartuntoja oikein synny on se, että altistuneet toimivat esimerkillisesti vähäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Pelkästään Kuhmo osoittaa, että hommahan toimii loistavasti. Löydettiin tartuntaklusteri ja ihmiset hakeutuivat tuon klusterin sisällä hyvin testeihin - sehän on aivan erinomainen uutinen ja itse asiassa tulkitsen sitä nimenomaan hyväksi uutiseksi, että tämäkin klusteri tunnetaan ja ihmiset ovat menneet testeihin hyvin, koska klusterin tartunnat löydetään ja tiedetään. Tämä itse asiassa on todistus siitä, että strategia toimii ja TOIMIVAA EI SAA VAIHTAA.

Toinen iso kysymys on se, että Suomessa olemme vaan luonnostaan etäällä. Meillä kaikenlainen kaulailu, lähentely ja halailu ja jopa kättely rajoittuu hyvin pieneen piiriin. Suomalaiset eivät hae sitä kontaktia voimakkaasti eivätkä ole oikein ikinä hakeneet. Vaikka altistutaan teoreettisesti niin todellisuudessa ei sitten olla kuitenkaan oltu liian lähellä tai riittävän kauaa.

3 tykkäystä

En ole hirveästi seurannut, mutta ymmärtääkseni Suomen tilanne on edelleen ihan hyvä.

Eli lisää rajoituksia ei kai välttämättä nyt tarvita. Vastuullisuutta kyllä tarvitaan koko ajan. Erityisesti ihan yksilön omaa.

6 tykkäystä

Olen eri mieltä noista altistumisista ja myös siittä ettei tämä nykyinen testaa, jäljitä, hoida ei toimi tarpeeksi hyvin…

Tuota testaa, jäljitä, hoida systeemiä on yritetty saada toimimaan mutta eipä se toimi niinkuin pitäisi. Viimeksi kun oli tiedotustilaisuus tuosta niin tais “päättäjät” sanoa että siinä menee noi 2kk että saadaan toimimaan testaus niinkuin pitää… Nyt jonoja saadaan pienemmäksi sillä kun lapset ei mene nuhan takia testeihin ja ei ruuhkautua niitä entisestään

Miksi salibandyliitto hakee nyt jo joulukuussa pelattavien kotikisojen siirtoa? Jos tilanne Suomessa niin hyvä… Varmasti on liitto jutellut terveysalan ammattilaisten kanssa ja tullut tuohon tulokseen

Ei sinänsä ole yllätys ainakaan minulle, että näet tässä paljon ongelmakohtia. Sinulla on oikeus nähdä kaikki ne ongelmat, jotka haluat nähdä, mutta samat faktat tässä on kuitenkin sinulla ja minulla tarjolla, Näkökulma vaan on ihan valtavan erilainen: minä olen valmis ottamaan riskiä ja perustamaan mahdolliset toimenpiteet otantaan. En ole lainkaan vakuuttunut siitä, että hallitsematon koronavirusepidemia käynnistyy näillä määrillä, vaikkei kukaan enää tekisi mitään. Haluan ehdottomasti ensin nähdä vakuuttavaa näyttöä, että tartuntaklustereita syntyy ja niitä ei saada hallittua ennen kuin hyväksyn lisätoimenpiteet.

Koska Euroopassa tilanne ei ole ihan niin hyvä kuin Suomessa rakas ystävä.

6 tykkäystä

https://www.aamulehti.fi/a/b4d7037a-32df-4382-8d7d-414334efb223

Sunnuntai 30.8.

Kello 12.30: Kainuun laajassa koronavirusaltistuksessa on todettu yksi uusi tartunta. Tartuntoja on yhteensä 14 ja altistumisia 130. Tartunnan saaneista 13 on kuhmolaisia ja yksi Kajaanista. Kuntayhtymän mukaan kaikki sairastuneet ovat aikuisia. Altistumisia on Kuhmon ja Kajaanin lisäksi muissakin kunnissa.

Kello 12.27: Suomessa on raportoitu 28 uutta koronatartuntaa, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Kuluneen viikon aikana tartuntoja todettiin THL:n mukaan 157, mikä on 32 tapausta vähemmän kuin aiempana seitsemän vuorokauden ajanjaksona.

Yhteensä koronatartuntoja on varmistettu Suomessa nyt 8 077.

Maailmanlaajuisesti tautitapaukset ovat ylittäneet 25 miljoonan rajapyykin, kertoo tautitilanteen kehittymistä seuraava Johns Hopkins -yliopisto.

Ps. Koko maailman mittakaavassa ensimmäinen aalto on vasta menossa ja vauhti kiihtymässä - toki paikallisesti on ollut hiljaisempi jaksoja eri maissa.

1 tykkäys

Luitko nuo joukkueet esim mitä euroopasta kisoihin tulisi? Liitto perusteli asiaa näin

– Turvallisuussyistä ja kokoontumisrajoitusten takia kisojen siirtäminen olisi paras ratkaisu, Ylen haastattelema Salibandyliiton hallituksen puheenjohtaja Risto Kauppinen sanoo

Huom kohta kokoontumisrajoitusten takia… Eihän nyt joulukuussa ole mitään rajoituksia voimassa…(varmasti ovat keskustelleet asioista ammattilaisten kanssa ja tulleet johtopäätökseen että joulukuussa on rajoituksia)

Kyllä jotkut ottaa tarpeeksi vakavasti kyseisen koronan ja tekee ratkaisuja

Olen ihan samaa mieltä, että ylikansallinen TURHA liikenne on nyt nimenomaan turhaa liikennettä. Ainakin vuoden loppuun asti. Tältä osin meidän näkökulmat ei poikkea toisistaan mitenkään.

Sen sijaan minusta on täyttä idiotismia Suomessa, että keväällä perusteellaan ns. “kovia rajoituksia” sillä, että halutaan tilanne sellaiseksi joka mahdollistaa rajoitusten poistamisen asteittain. Ja kaikki on mennyt pirun hyvin aina tähän asti.

Toimenpiteillä pitää olla selkeä tavoite: tavoite on se, että tilanne on jatkuvasti HALLITTAVISSA eli epidemia ei lähde laukalle. Tilanne on Suomessa ollut toukokuun alusta asti eli kohta viisi kuukautta määrällisesti ja laadullisesti täysin hallittavissa.

Syksyn ilmiö on se, että jostakin syystä nyt “asiantuntijat” ovat alkaneet siirrellä maalitolppia, joka ei alkuperäiseen suunnitelmaan kuulunut. @Dynastia toi tässä ketjussa varsin selvästi esille, mitä tuo maalitolppien siirtäminen käytännössä on:

  1. ensin meillä katsottiin sairaalajaksoja ja tehohoitojaksoja → nämä saatiin hallintaan jopa Uudellamaalla jo huhtikuussa siihen pisteeseen, ettei rakennettua kapasiteettia lopulta edes tarvittu vaan se purettiin pois
  2. kun sairaalat ja tehohoitojaksot olivat nollissa meillä alettiin mennä kohti tartuntojen nollatoleranssia
  3. kun tartunnoissa saavutettiin sellaisia lukuja, joita voidaan pitää nollatoleranssina niin siirryttiin
  4. taivastelemaan altistuneiden määrää ja nyt altistuneitakin pitää vähentää, kun ei ole tartuntoja

Ymmärrän logiikan kyllä, että jos kukaan ei altistu niin sitten tietysti kukaan ei saa tartuntaakaan - ja kun kukaan ei saa tartuntaa niin tietysti epidemian syntyminen on mahdottomuus. Kuitenkin maailmassa ympärillä korona tulee olemaan läsnä vielä vuosia ja kyllä se tauti tänne uudestaan löytää, vaikka saataisiin se painettua altistumisiin asti ihan nollille. Toivo lepää rokotteen syntymisessä ja onnistumisessa, jolla sitten lopullisesti saadaan rajat auki. Siihen asti meidän täytyy kyllä tämän tasan tartuntamäärät SIETÄÄ ilman lisätoimenpiteitä - se on mun mielipide.

5 tykkäystä

Perustuslakiasiantuntija ottaa juristiksi melko voimakkaasti kantaa AVI:en toimintaa, jota hän ei pidä asianmukaisena mm. koska AVI:t eri alueilla eivät ole käyttäneet päätöksissään riittävästi harkintaa. Tähän kritiikkiin on helppoa yhtyä.

4 tykkäystä

Uutisessa ei mitään uutta. Mutta muistutuksena, peskää käsiänne.

WHO:n asiantuntija, prof. Nabarro suosittaa Uudelle-Seelannille Ruotsin mallia. Pääperusteena on se, ettei jatkuvalla yhteiskunnan avaamisella ja sulkemisella ole toimintojen tai talouden kannalta järkeä.

Kuhmossa laitettiin hösseliksi👍

Oikein

2 tykkäystä

Tays kertoi twitterissä sunnuntaina kello 13 jälkeen, että sunnuntaina todetun tuoreen koronatapauksen jäljityksessä on käynyt ilmi, että 20.-21.8. välisenä yönä klo 23–01 Tampereella ravintola Doriksessa olleet ovat saattaneet altistua koronavirusinfektiolle. Tuolloin ravintolassa olleella asiakkaalla on todettu koronavirus.

https://www.aamulehti.fi/a/e1c6ac15-e8f4-41ae-b0d3-d2e3a3565859?c=1522737894164

1 tykkäys

Ruotsissa maan koronalinjausten yksi puolestapuhujista Professori Giesecke on eroamassa:

https://twitter.com/itosettiMD_MBA/status/1300003358288367616?s=20

https://twitter.com/itosettiMD_MBA/status/1300010496884645888?s=20


Edit.

Ruotsissa joukkoirtisanoutumisia terveydenhuollon piiriissä - hoitajat eivät jaksa enää:

https://twitter.com/TapioKorhonen1/status/1300056818673164289?s=20

Sara Nordin, 36, on yksi noin 30 Karolinska Solnan tehohoidossa olevasta sairaanhoitajasta, jotka ovat jättäneet eroamishakemuksen.

1 tykkäys

Satakunnassa julkisella tiistaina otetun näytteen tulos saatiin tänään. Ei ollut ko. pöpöä

7 tykkäystä

30 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: COVID-19: Koronavilkku-sovellus

Ruotsissa on sentään ollut tiukemmat paikat (ja paremmat palkat) kuin Suomessa mikäli olen yhtään tilannetta seurannut. Tässä sikälikin huomio oman maamme terveydenhoidolle, ettei se yksi “koronatonni” tilannetta ratkaisevasti muuta, jos jaksaminen siitä jää kiinni. Aina vaan pakko todeta: maamme naiset ja miehet 1939-1944, Great Respect. Joko jaksetaan tai sitten ei. Sanon näin kun nytkin on puhuttu jopa “sodasta ja etulinjassa” olemisesta. Kovassa paikassa todellinen sankaruus punnitaan.

2 tykkäystä

Kyllä Suomessa oli keväällä yhtä tiukat paikat. Kaveri on HUS:ssa teholla sairaanhoitajana ja keväällä kaikki potilaat olivat korona-potilaita. Suojavarusteet olivat niin rankat että parin tunnin välein oli pakko lähteä tauolle puhtaalle puolelle.

1 tykkäys

Pitkittyneitä oireita omaavia ihmisiä haastateltu Ilta-Sanomien toimesta ja nuorillakin ihmisillä peruskunto mennyt huonoon jamaan koronan jälkeisistä oireista johtuen (mm. urheilun harrastaminen on ollut vaikeaa tai mahdotonta eri oireista johtuen):

Nainen 29 -vuotta:
”Harrastin ennen tanssia ja kamppailulajeja. Nyt olen joutunut opettelemaan kävelemisen uudestaan."

Mies 26 -vuotta:
“Olen joutunut luopumaan tärkeistä harrastuksista, kuten jalkapallosta ja kuntosalilla käymisestä. Sairastamisen aikana painoni on tippunut 15 kiloa.”

Nainen 23 -vuotta:
“Kevät ja kesä ovat olleet henkisesti raskasta aikaa. Kävelyillä käyminen on vaikeaa, ja jaksan korkeintaan muutaman kilometrin. Olen yrittänyt käydä kuntosalilla, mutta lihakseni tulevat siitä älyttömän kipeäksi. Aineenvaihduntani ei tunnu toimivan lainkaan.”

Nainen 37-vuotta:
"Vapaa-ajallani ohjaan spinning-tunteja, pelaan roller derbyä ja käyn tankotanssitunneilla. Olen pikkuhiljaa palannut harrastusteni pariin, vaikka aluksi pelkkä kevyt kävely nosti sykkeeni 160:een. Yritän palata normaaliin arkeen, mutta elämässäni on mukana uudenlaista varovaisuutta.”

2 tykkäystä

Maailmalta on löytynyt jo muutamia henkilöitä, jolle Covid-19 virus on tarttunut uudelleen - näin on oletettukin käyvän (määrä on vielä erittäin vähäinen sairastuneiden määrään nähden).

Sairastuneita on kuitekin jo 25 -miljoonaa, joten hyvin todennäköisesti vastaavia tapauksia löydetään jatkossakin. Sairastamalla saavutetun immuniteetin kesto nähdään vasta pidemmällä seurannalla/tutkimuksella.

Pitkälle meneviä johtopäätöksiä uudelleentartunnoista ei voi vielä tehdä: uusimman tapauksen huolestuttava piirre oli, että tauti oli toisella kertaa pahempi (muissa tapauksissa ollut lievempi).

The scary thing finally happened: someone caught the coronavirus twice and got sicker the second time around. A 25-year-old man in Nevada got COVID-19 in March, got better in April, and got sick again in May. He had worse symptoms on the second bout, bad enough that he had to be hospitalized.

Three other cases of confirmed reinfection were also reported this week: one in Hong Kong (the first documented case) and two in Europe. These don’t necessarily make me any more worried about our vaccine prospects, though, and they don’t mean the pandemic will go on forever. We have four documented cases of reinfection. But that’s out of the 24 million cases of this disease so far, and rare shit happens. Most experts expected that we’d see at least a few.

Abstract
The degree of protective immunity conferred by infection with SARS-CoV-2 is currently unknown. As such, the possibility of reinfection with this virus is not well understood. Herein, we describe the data from an investigation of two instances of SARS-CoV-2 infection in the same individual. Through nucleic acid sequence analysis, the viruses associated with each instance of infection were found to possess a degree of genetic discordance that cannot be explained reasonably through short-term in vivo evolution. We conclude that it is possible for humans to become infected multiple times by SARS-CoV-2, but the generalizability of this finding is not known.

Tutkimus:
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3681489

3 tykkäystä