“Leskenlehtivirus havaittu Jyväskylässä”.
Enpä olisi uskonut, että sanon tämän, mutta hallitus on mielestäni toiminut hyvin. Ainakin tämän aikataulun kanssa. THL:n tiedotus on ollut sitä itseään, mutta toimenpiteet ovat olleet oikeanaikaisia
Niin ja siis erityisen tuen päätöksen alla olevat oppilaat: heille suodaan lähiopetus, mutta jos huoltaja vetää oppilaan pois, niin sekin on mahdollista. Meillä ainakin vedettiin oppilaat pois, joten saan huomisesta päivästä lähtien olla yksin, etäopettajana. Harmi kun ei tule urheilua öisin.
Ja se myös, että paljon tämä iskee lopulta veronmaksajien piikkiin, ja määräaikaisiin. Sekin että aika kova saavutus, jos koulut starttaa uudelleen huhtikuussa ja lukuvuosi saadaan loppuun. Uskon että tämä lukuvuosi oli tässä ja syksyllä jatketaan
Itse en usko tai ainakaan toivo, että koulut on suljettuna koko kevään… Taitanee olla muuten myös mahdollista pitkittää lukuvuotta muutamalla päivällä tarpeen mukaan, jos ja kun koulut taas aukeaa.
Tässä ja elämässä ylipäätään pakko on paras motivaattori. Nyt ei ole kenelläkään aikaa vääntää lillukanvarsista tai ideologisista eroista, niin johan alkaa tapahtumaan.
Onneksemme meillä on myös pääministeri joka puhuu selkeästi. Sekin on nyt tärkeää.
Kanada meni just kiinni.
Ite ihan diggailin kun bussissa oli tilaa ja sushi-buffassa ruokaa jäljellä.
Kyllä minä tiedän, mitä Italiassa tapahtuu. Ei se vain välttämättä mene niin, että koska Italiassa niin pakko täälläkin. Ihan sellainenkin pikkuseikka kuin asukasluku saattaa vaikuttaa. Italian suuri kuolleisuus on kyllä mysteeri.
Toki Italia on vakava esimerkki, mitä tämä voi näillä näkymillä pahimmillaan olla.
Olisi vain asetettu kaikki maahan saapuvat 2 viikon karanteeniin kuukausi sitten, niin tässä ei oltaisi.
En minä tiedä kuinka paljon se todellisuudessa, käytän mielummin faktoja.
Vaikuttaakohan Italiassa poskisuudelmat ja että vanhojen ihmisten osuus on suuri.
Niin uskomatonta kuin se onkin niin minä olen hieman “passiivinen” ihminen eli en oikeasti viihdy edes ihan hirveästi ihmisten ilmoilla. Mutta reagoin siihen vahvasti, kun se otetaan pois. On eri asia linnoittautua vapaaehtoisesti omaan kämppään kuin se, että käytännössä sinne määrätään. Noh, onneksi tämä on väliaikaista ainakin tällä tietoa. Onneksi minulla on kuitenkin tuuria, kun työ on sellainen, että etätyö on ihan aito vaihtoehto & työnantaja pystyy kohtuullisen sujuvasti tuon järjestämään näissä olosuhteissa. Se tuo arjen turvaa, kun kuitenkin on kalenterissa ne työt edelleen. Toki viikonloppua on vähän paha odottaa, kun ei oikein ole mitään mitä nyt odottaa.
Viikonloppuna tuskin on monikaan paikka auki. Toisaalta olinhan minä joulukuun Saksassa, joten sieltä voi verestää niitä muistoja viikonlopusta. Sunnuntaisin ei ollut mikään auki muutenkaan Yritän silti parhaani mukaan tässä Kangasalla sen verran käydä ihmisten ilmoilla, että tuen paikallisia yrittäjiä, jotka vielä ovat auki eli jonkun lounaan varmaan käyn syömässä, jos paikkoja on auki.
Hyvä pointti. Keski-ikä 47.3 nypostin mukaan. Tuo ja sitten poskisuudelmat niin leviää herkästi. Lisäksi tiheään asuttu maa.
Niinkauan kuin lounasraflat on auki, eikä ole etäilypakkoa. Pyrin käyttämään keskustan ruokapaikkoja, eri asia sitten jos raflat menee asiakaskadossa kiinni toistaiseksi että onko aihetta alkaa etäileen.
Mulle taas etätyöt tuo ihan toivottua vapautta työntekoon kun ei tarvitse olla toimistolla kuuntelemassa jatkuvaa ulinaa ja kimpoilemassa sinne tänne ihmisten (työkalujen) oikkujen perässä.
Mun erakkous on sitä, että sulkeudun talveksi muutenkin neljän seinän sisään ja säästän rahaa kesäksi. Nyt jos kaikki muut kyhjöttää sisällä kun aurinko alkaa paisteleen niin lähden mielelläni varsinkin viikonloppuisin vuorostani tukemaan paikallisia putiikkeja ja pienyrittäjiä.
Onko Madrid uusi Lombardia?
Ihan mielenkiinnosta, moniko on käynyt Italiassa?
Itse kävin vuonna 2008 viikon ajan. Asuttiin ihan perheessä ja pidin kyllä kovasti Italiasta maana sekä rakastin perhettä, jossa sen viikon olin (oikeasti ihan mahtava kulttuurihoito!) Kuitenkin en muuttaisi Italiaan koskaan seuraavista syistä:
- julkiset paikat ovat likaisia ja huonosti hoidettuja, epäsiistejä ihan oikeasti sanan varsinaisessa merkityksessä
- hygieniakäsitykset perheissä ovat hyvin kirjavia: ensinnäkin on hyvin tavallista, että italialaiset asuvat hyvin tiiviisti järkyttävän isoissa kerrostaloissa, jossa ollaan ihan purkissa. Pääsääntöisesti asutaan siis kuuden tai seitsemän henkilön voimin kolmiossa kerrostalossa, erityisesti kaupungissa
- osa perheistä on hyvin moderneja ja tarkkoja, mutta vanhat muorit käyttävät samoja rättejä vessassa ja tiskialtaassa
- julkiset vessat ovat pääsääntöisesti reikä lattiassa mallia ja *usi sekä *aska virtaavat suoraan luontoon. Tästä on jopa saatu kulttuurishokkeja, kun italialaiset pitävät meidän vessojamme epähygieenisina, kun jonkun pylly koskettaa omaa, kun istut samalle pöntölle, jolla joku toinen on pyllyänsä istuttanut - tämän seurauksena yhdellä kaverilla italialainen vieras kiipesi oikeasti pöntön päälle ja *askasi sieltä, ettei pylly kosketa pyllyä - tämä oli kyllä extreme esimerkki
- tämän lisäksi kulttuurissa on hyvin vahvana läheisyys, yhteiset juomat, yhteiset ateriat ja erilaiset fyysiset kosketukset (poskisuudelmat vain jäävuoren huippu)
- taloustilanne yleisesti on ollut Italiassa ja pitkään huono ja ongelmat ovat kaupungeissa monellakin tavalla kasautuneet
- ikärakenne on pääsääntöisesti taipuvainen siihen, että suurin osa väestöstä on ihan suoraan vanhoja (+80v ja 90v on iso osuus)
- viimeisimpänä muttei vähäisimpänä - itse en oikeasti ole tästä ollenkaan varma ja minulla on vaan “viidennen ja kuudennen käden tietoa”, mutta käsittääkseni espanjalainen/italialainen terveydenhuolto ei ole ihan suomalaista tai saksalaista A-tasoa vaan enemmänkin C- tai D-sarjaa. Tästä siis esimerkkinä eräs ystävä, joka oli Italiassa joskus vuonna 2006. Sai reissulla keuhkokuumeen ja meni sairaalaan (silloin oli nuori nainen ja oikein hyvässä kunnossa muuten) - ensimmäinen ongelma oli se, että tutkimukset kestivät yli viikon ja vasta silloin löytyi lääkäri, joka osasi kertoa, mikä vaivaa englanniksi. Ongelma vaan oli se, että tuolloinkin diagnoosi oli Italiassa niinkin lohduton kuin keuhkosyöpä. Lopulta Suomessa tutkimuksissa lääkäri ihmetteli, että mikä arvauslääkäri siellä on ollut, kun sinulla on ihan perus keuhkokuume eikä mitään syöpää.
Väittäisin, että Italian tilanne ei ole mikään yksittäinen asia vaan näiden kaikkien asioiden summa. Ihmiset ovat myös huomattavan perhekeskeisiä eli on hyvinkin tavallista, että mummut ja vaarit asuvat samassa asunnossa, jossa on jo kolmatta sukupolvea ja kontaktia on paljon.
Rapakon takana tilanne eskaloituu myös.
Muoks Idris Elballa todettu koronavirus.
Käynyt usein, sekä lomaillut että työkseni. Ajanut Suomesta autollakin kymmenkunta kertaa😮
Edellisen kerran lentäen alkuvuodesta, mutta ennen tätä hässäkkää ja nyt en tietenkään ole menossa ainakaan toviin.
Hieno maa, itseäni tosin miellyttää pohjoinen osa enemmän. Kulttuuri ja ilmasto.
Nuo kuvaamasi paikat ovat osin ainakin jostain etelämpänä olevilta turistialueilta, otaksun?
Ainakin pohjoisosat monesti paremmassa jamassa.
En minä mikään “ekspertti” tässä asiassa kyllä ole - kävin Comossa & Milanossa eli pohjoisessa. Ja kyllä ainakin tuolloin (onhan tuosta nyt helkkaristi) aikaa perheessäni näitä havaintoja tein. Ja todella erityisesti tämä sukupolvien läheisyys oli aivan erilaista kuin Suomessa. Tapaan isovanhempiani ehkä kerran puolessa vuodessa - siellä oli kolme kertaa viikossa tapaaminen.
Ei se Duomon ympäristö minusta missään nimessä siisti ollut Espanjassa olen käynyt sitten vähän myöhemminkin ja monet samat havainnot pätevät ainakin minusta Espanjaankin
Sama asiantuntija kertoi että yhtenä tarkoituksena ajoituksessa on saada tauti leviämään tarpeeksi laajalle, jotta saadaan kansalle immuniteetti. Tämä on vähintäänkin yhtä tärkeää jotta saadaan estettyä tehokkaasti toinen aalto myöhemmin. Tasapainoilua immuniteetin ja terveydenhuollon resurssien välillä.
Tuli vähän ristiriitaiset fiilikset esim lapsien päiväkotiin laitosta. Parempi olisi ottaa tauti heti kärkeen ja kärsiä perheenä nyt.