COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia)

Hyviä pointteja Italiasta ainakin osa jotka tiedän todeksi. Ei ole tullut käytyä 80- ja 90-luvun jälkeen, muistan kyllä nähneeni vessoissa noita reikiä lattiassa. Sen verran terveydenhoidosta että kaverin isosisko muutti sinne muutama kymmenen vuotta sitten ja kehui terveydenhoitoa jopa paremmaksi kuin Suomessa. Tiedä sitten.

1 tykkäys

Itse väitän jonkin verran tuntevani tuota Italiaa(edellisen työn kautta) ja olen samoilla linjoilla kanssasi. Tuolla tuo perhekeskeisyys on suuressa roolissa. Aikuiset miehet asuvat vanhempiensa luona pitkäänkin. Käytännössä siihen saakka, kunnes löytävät puolison. Tämän lisäksi yhteiset perheyhteisöjen väliset illalliset ovat arkipäivää, kun taas esimerkiksi Suomessa nuo ovat melkein vain juhlapyhien juttuja.
Hygieenia on vähän sinnepäin monessakin eri asiassa.

5 tykkäystä

Onko hamstrausilmiö jo hiipumassa?

Vaikka korkein kulutuspiikki kääntyi lauantaina laskuun, myyntimäärät ovat jääneet tavanomaista korkeammalle tasolle. Tähän Akseli arvelee syyksi etätöiden ja kotiopiskelun määrän lisääntymistä.

Tilastoja Italiassa kuolleista.

YLIVOIMAISESTI suurimmalla osalla, eli 76 prosentilla, perussairauksia sairastavista ja koronavirukseen kuolleista oli verenpainetauti. Lisäksi kuolemaan johtaneissa tartuntatapauksissa 37 prosentilla potilaista esiintyi sydänlihaksen hapenpuutetta ja diabetesta. Sydämen rytmihäiriöitä esiintyi 26,5 prosentilla. Menehtyneistä 19 prosentilla oli yli viisi vuotta jatkunut syöpä ja 17 prosentilla ilmeni kroonista munuaisten vajaatoimintaa.

Lisäksi koronavirukseen menehtyneillä potilailla ilmeni perussairauksia, kuten keuhkoahtaumaa (9,7%), verisuonten kalkkeutumiseen liittyviä sairauksia (8,2%), dementiaa (4,5%) ja kroonista maksasairautta (2,6%).

ITALIALAISTUTKIMUKSESSA on myös osoitettu, että tupakoinnilla ja koronaviruksen vakavamuotoisella sairastamisella saattaa olla yhteys.

Tutkimuksen mukaan aktiivinen ja passiivinen tupakansavu vahingoittaa vakavasti terveyttä ja edistää hengitystieinfektioita. Siksi koronaviruksella voi olla vakavampia seurauksia tupakoitsijoiden keskuudessa.

Ehkä vielä lisään tähän Italia aiheeseen vähän tuoreemman kokemuksen, joka liittyy Saksaan. Olin siellä tosiaan myymässä hunajaa sen kuukauden tuossa marras- ja joulukuussa ja jo tuossa ajassa italialaisista asiakkaista tuli jonkinlainen legenda itselle.

• aikuiset (+40) eivät osaa englantia/saksaa
  • meillä oli mahdollisuus maistaa eri hunajia - saksalaiset, tsekit & slovakit ymmärsivät varsin hyvin, että yksi tikku + yksi kokeilu ja tikku roskikseen
  • italialaisille viitoit käsimerkein, savumerkein ja pahimmillaan nappasit sen tikun käsistä, kun kerran on käynyt hunajapurkissa ja nakkasit nenän edessä rodeen, että ota yksi tikku, maista kerran ja laita tikku roskikseen
  • italialaiset tulivat aina porukassa ja 4-5 henkilöä maistelelivat kaikki hunajat läpi ja täysin mahdotonta kontrolloida, kun he maistavat ensin itse ja sitten tunkevat saman tikun vielä ystävän suuhun, joka maiskuttelee kanssa hunajaa

Tällä tavalla - valitettavasti - ei pätkääkään yllätä, että tällainen pandemia, joka itsessään jo vaarallinen, lähtee noilla keinoilla leviämään ihan hulluna.

17 tykkäystä

Pakko sanoa, että tämä tuli itselle erittäin hyvään saumaan tämä loma/etäopiskelu. Ollut todella väsynyt ja stressaantunut jo hyvän aikaa. Nyt on aikaa ladata akkuja ja viettää enemmän aikaa itselle tärkeiden ihmisten kanssa.

6 tykkäystä

Italia sijoilla 2-3 ja Suomi sijoilla 30+.

@peterra

Löytyy ohutta kosketuspintaan Italiaan ja Espanjaan myös. Kaikki kunnia heidän hienoille kulttuureilleen, mutta asioiden tehokas ja järjestelmällinen toteuttaminen ei ole tuon väestön vahvuuksia.

Italiassa vielä pohjoinen ja etelä eroavat radikaalisti. Paikalliset sanovat (rumasti) että “Afrikka alkaa Napolista”.

15 tykkäystä

Ranska menee kiinni huomenna iltapäivällä.

AHL lopettanee kauden kesken.

Jep. Pohjoinen elättää eteläisen Italian. Niin se on mennyt jo pitkään. Teollisuus on pohjoisessa, mutta se ei nyt varmaan liity sen enempää tähän ketjuun enää.
Organisointi ja ratkaisukeskeisyys ei ole vahvuuksia.

2 tykkäystä

Itse olin 3kk asumassa italialaissa perheessä työharjoittelussa. Pohjois-Italiassa sijaitsi kaupunki ja en voisi allekirjoittaa oikeastaan mitään viestistäsi.

Paljon mahdollista, että olin jossain bättre folk-alueella tuon perheen paritalossa, sillä en nyt suurta eroa havainnut suomalaiseen elämän muotooni, varsinkaan hygieniassa, takapuolen sai laittaa myös ihan posliinin, löytyi jopa kaksin kappalein ja perheessä oli neljä ihmistä. Sanottiin heti, että älä juo raanavettä koska muutkaan täällä ei juo ja isukki kantoi pullovettä sekä olutta minulle juotavaksi. Poskisuudelmat tietysti todistin jos tuttu nähtiin.

Tokihan siellä näki maahanmuuttajien kansoittamia kerrostaloalueita vähän kaupungin laitamalla. Sisällä ei tultu käytyä katsomassa miten elävät. Yleisen paikan vessoissa toki törmäsin tähän reikä lattiassa versioon, en sentään jokaisessa paikassa.

Pohjois-Italiassa on käsittääkseni WHO:n mukaan maailman parhaimpia terveydenhuoltoja.

Hieno ja kaunis maa.

5 tykkäystä

Siinähän se onkin, kun tuolla on aivan laidasta laitaan tuo touhu. Olen aikanaan pohjoisessa Italiassa pyörinyt vuosittain, joten olen myös nähnyt niitä “ei niin hyviä” alueita.

Paljon kertoo maasta se, että he kieltävät tänä päivänäkin prostituution olemassa olon Italiassa. Vaikka tuolla on naisia pitkin poikin teiden varsia odottamassa rekkakuskien ym. haluja ja rahoja.

3 tykkäystä

Mutuilua:
Minusta alkaa vaikuttaa siltä, että tällä viruksella on tuo tarttuvuusluku todellisuudessa selkeästi suurempi kuin alun perin on arvioitu. Italiassa on suhteettoman kova kuolleisuus ja tauti lähti sieltä leviämään muuhun Eurooppaan sekä on levinnyt muualla Euroopassa jopa kiihtyvän eksponentiaalisesti pelkästään tilastojen valossa. Lisäksi Italiassa vakavat caset kuormittavat niin rajusti järjestelmää, että minun on nämä kohdat huomioiden henk. koht. vaikea luottaa ilmoitettuun tapausmäärään, ja jos veikata pitäisi, niin siinä missä Suomessa arvioitiin todellisuudessa olevan 30-kertainen määrä potilaita, niin arvioisin Italiassa olevan seuraavaa: Etelä-Korean kuolleisuudella huonompaan suuntaan pyöristäen Italian case-määrä olisi 210 000, eli 7,5-kertainen määrä.

Tuo on toki aika hurja määrä, kun niillä alkuperäisillä epidemia-alueilla on sen viitisentoista kertaa tuon verran asukkaita.

1 tykkäys

Kuten sanottu niin kokemukseni eivät ole tätä päivää - nuo olivat minun kokemuksiani, mitä minä aikanaan näin ja koin. En minä tiedä, mikä siellä on nykytilanne ja todellisuus. Yksi on ainakin varma ja se on se, että ihmisten kanssa ollaan paljon enemmän tekemisissä kuin Suomessa ja Pohjoismaissa. Pohjoismaat ovat aika yksilökeskeisiä, jos verrataan läsnäoloa ja tekemistä ihan vaan Keski-Eurooppaan. Saksassakin suomalaiset ovat “epäsosiaalisia” ja niitä, joita tuolla pidetään epäsosiaalisina ovat vielä Suomen mittakaavassa todella sosiaalisia. Ihmisten kanssa ollaan paljon lähemmässä kontaktissa kuin täällä. Pätee varmaan hyvässä ja pahassa.

3 tykkäystä

Tottakai. Onhan Suomen kaupungeissakin omaa kyseenalaista mainetta niittäneet alueensa. Ei minulla kompetenssi riitä kertomaan kumpi näistä on sitten pahempi. Vastasin vain kirjoitettuun viestiin Italian tilasta, mikä sisälsi mielestäni paljon suomalaisten stereotypioita Italiasta omaan kokemukseeni nähden.

Sehän mielenkiintoista onkin kuin pohjoisten persläpenä pitämässä etelässä korona ei ainakaan vielä jyllää kovinkaan vahvasti, vaikka varmasti ovat kaukana hygienan suhteen pohjoisen asukeista.

Prostituutioon en ota kantaa. :smiley:

1 tykkäys

Onko se fakta, jos julkisestikin sanotaan, ettei alle 70-vuotiaita testata ollenkaan?

Mitä? Fakta on se, että tartuntoja on todettu 272. Toki tartuntoja enemmän, mutta 100% varmoja 272.

Nyt sitten vaan toivotaan, ettei Suomen ottama lääkitys ole suurempi myrkky kuin itse tauti. Varmuutta tästä ei tietenkään ole, usko vain. Noin peliasetelmassa. Suuri lama on nimittäin yksi mahdollinen jälkiseuraus ja 1930-luvulla se tuhosi paljon se. Suomen yhteiskunnan toipumiskyky ei ole enää nuorukaisen tasolla. Ja briteillähän on löysemmät rajoitteet lähtökohtaisesti, joten saadaan pientä vertailuakin Euroopan strategioiden välillä.

Kiina on mielenkiintoinen, koska se on virusepidemia syntykohta; väkimäärä on n. 240x suurempi kuin Suomessa ja väentiheys melkoinen. Maa pystyy totalitaarisena suoraviivaiseen ja melko aukottomaan komentoon sosiaalisella tasolla. Kiinan kuolleisuuslukemiin ja havaintoihin kannattaa kuitenkin verrata.

Yhdysvallat on hyvin heterogeeninen maa ja liittovaltio kansalaisille etäinen. Terveydenhuolto on vaihtelevaa ja järjestelmä vaikeasti vertailtavissa Eurooppaan. Sen uhkakuvat voivat olla jopa Eurooppaa suuremmat. Epidemian tuleva, kolmas keskus?

Itse peruutin matkan Phillyyn, Pennsylvaniaan ja itse asiassa on jopa helpotus, että Finnair perui jo nyt kaikki lennot Jenkkeihin kesäkuulle asti. Virus ei niinkään pelottanut vaan nykyisen epäluulon lisääntymisen vaikutus jo ennestään v-maisiin rajamuodollisuuksiin.

Sanaseppä on oivasti kiteyttänyt mistä tässä on kysymys. On virologiaa, on taloustiedettä, mutta oikeasti tästä on kysymys:

10 tykkäystä

1977 - 2019, varmaan 10 kertaa ja vähintään viikon reissuja. Aika synkeää tilastoa italialaisittain ja äkkiseltään vaikea täysin allekirjoittaa. Vaatisi kyllä itseltäkin enemmän perehtymistä. Saatikka jos on ollut Italiassa kerran ja yhden viikon. Mutta heti lonkalta heitän Italia - Turkki 6 -2. :wink: Turkissa etelän lomakeskukset voivat olla ok, mutta alapa kammata vaikka Istanbulia tai Ankaraa paraatipaikkojen ulkopuolelta.

Montenegro on ehkä ainoita maita Euroopassa ilman koronaa. Vatikaanista yms. en ole kuullut. Mutta jos verrataan Italiaa ja Montenegroa, niin mikä puoltaa Montenegroa? Kyllä molemmat ovat perhekeskeisiä etelämaisia maita. Italia toki huomattavasti vauraampi. Varsinkin P-Italia murskaavan paljon kansainvälisempi, erityisesti Kiina-kontakteja on paljon. Lisäksi Montenegron pääkaupunkia Podgoricaa (olen käynyt) on todella vaikea mitenkään rinnastaa Milanoon, Roomaan, Napoliin jne. Noista suurkaupungeista löytyy niin monenlaista laidasta laitaan, suuria lähiöitä jättimäisine kerrostaloineen jne. Turistimassatkin ovat Italiassa valtavat, sehän on maailman suurimpia matkailumaita. No, Podgorica on sentään Lahtea suurempi.

Italiassa on tunnetusti alueellisia eroja, mutta ei Eteläkään nykyään niin kurja ole. Kehitysmaafiilistä siellä ei itselläni ole ollut hetkeäkään. Itseasiassa tunnen Keski- ja Etelä-Italian Pohjoista paremmin. Parhaimmillaan Italian sairaalat ja terveydenhoito on ihan A-luokkaa, mutta ei kautta linjan. Eroja sairaalasta toiseen ja alueellisesti on Suomea enemmän. Mutta kyllä Italiassa siis ihan huippuakin on, sen voi varmistaa joltain asiantuntijalta. Kauttaaltaan ei voi puhua mistään C- tai D-luokasta, se on jo liioittelua.

Btw kerran eläissäni olen joutunut Ateenassa sairaalassa käymään. Eikä sitäkään voinut ylistää. Homma kyllä hoidettiin, mutta suuri sairaala oli kyllä meikäläisittäin aikamoinen murju. Varsinainen sekamelska. Positiivisinta oli ihan mukava henkilökunta ja toimenpidehuoneen seinällä ollut Helsingin kesäolympialaisten juliste. En ollut uskoa silmiäni, että yli puolivuosisataa sitten pidettyjen kisojen posteri oli seinällä kunniapaikalla. Se oli minusta oikeaa urheiluhenkeä ja moni asia kääntyi heti plussan puolelle! :wink:

4 tykkäystä