COVID-19: Pandemian vaikutukset jääkiekkokauteen 2020-21

Ei ole ihan täysin. Mestiksellä ei edelleenkään ole TV tuloja ja vastaavaa näkyvyyttä ja rahasta ollut pulaa jo ennen tätä kautta (velkaa aikaisemmilta kausilta). Talousalueet ovat myös erittäin pieniä (vähän sponsoreita).

Toki se, että syyttää valtiota pandemiasta on aina oma juttunsa, mutta seuroilla on lomautuksia ja pelaajat käyvät myös muissa töissä.

Jopa lomautettu valmentaja ollut kaupassa töissä Joensuussa koronan keskeyttämän kauden vuoksi:

1 tykkäys

Itse olen kyllä yllättynyt jos kaudesta selvitään ilman konkursseja.

Liigapomo myöntää suuren huolen seurojen kaatumisesta: “Eletään hyvin kriittisiä aikoja”

Hän huolehtii jo ensi kaudestakin.

– Kuinka seurat selviävät, ja mitä tämä tarkoittaa koko lajin kannalta? Kuinka säilyvät työpaikat ja satsaukset junioripuolelle? Eletään hyvin kriittisiä aikoja, kun kulut juoksevat mutta tulovirtaa ei otteluista synny.

Suuri huoli on siinä, meneekö seuroja nurin.

– Kyllä, juuri näin, Kallioniemi myöntää suoraan.

– Eikä nyt puhuta vain joukkueesta. Seuraorganisaatiossa on vähintään viitisenkymmentä työpaikkaa, ja se on veturina junioripuolella, jossa voi olla tuhatkunta pelaajaa.

– Paljon täytyy tehdä töitä, että tästä selvitään nyt välittömästi, mutta mitä tämä tarkoittaa sitten jatkolle? Oikeasti on tiukka paikka.

8 tykkäystä

Dallas Starsissa kahdeksan tartuntaa.

Mua vähän ihmetyttää tämä, että Valioliigassa löytyy päivittäin tartuntoja ja sitten Starsista kerralla kahdeksan. Eikö tuolla maailmalla joukkueiden jäsenet yritä mitenkään elää omissa kuplissaan vai mistä on kyse?

Ruotsissa juniorisarjat vaikeuksissa:

RUOTSIN jääkiekkoliitto kertoi perjantaina kovista toimenpiteistä. Vallitseva koronavirustilanne ja maan hallituksen ainakin 24. tammikuuta asti asettamat rajoitukset johtivat siihen, että esimerkiksi maan U20- ja U18-jääkiekkosarjojen kaudet keskeytetään.

Suomen vinkkelistä katsottuna herää heti kysymys, pyrkivätkö Ruotsin A- ja B-juniori-ikäiset pelaajat siis nyt tänne pelaamaan.

– Varmasti tulee paljon kyselyitä, HIFK:n urheilujohtaja Tobias Salmelainen arvioi IS:lle.

– Kanadassakaan ei ole OHL alkanut ja sieltäkin on hirveästi tarjolla pelaajia.

Norjassa kiekkokausi on keskeytetty.

Koronavirus on riehunut pahasti Norjan pääsarjassa Fjordkraft-ligaenissa Joukkueissa on ollut ainakin 50 tartuntaa, ja otteluita on siirretty runsaasti.

Sarjan johto ilmoitti, että pelit pannaan tauolle toistaiseksi.

Nyt kun kaikki(?) joukkueet leikkaa palkkoja, on YT-neuvotteluja, lomautuksia, tuki aneluita jne. Niin mitenköhän nyt kun tuntus, että on ruvennu tuleen aika montakin ihan kunnon pelimiehen statuksella olevaa uutta pelaajaa eri joukkueisiin? Viimeisien viikkojen aikoina. Ja huhujakin on lisätulijoista.

Jotenkinko on saatu rahaa lisähankintoihin hankittua? On sieltä kyllä poistunut tieltäkin pelaajia, eli vähän niinkun vaihtiksia, mutta ei käsittääkseni kaikki?
Vai onko tää ihan omaa mutua, että niitä pelimiehiä olis tullu useempia, minä kun mitään nimiä en muista :grin:

2 tykkäystä

Mielenkiintonen veto Pelicans:lta. Ei ihan joka lompakkoon sovellu.

SM-liigapeliin 10 000 eurolla – onko Pelicansin tempaus nerokas vai epätoivoinen?

9 tykkäystä

Hieno idea, varmasti löytyy niitä jotka tuon ostaa.

Ihan hyvä idea… Kyl luulen että joku saattaa tarttuakkin. Firman takki päälle ja näkyvyys vähintään paikallis medioissa on varmasti 10k mainospakkoikkoja vastaavaa.

3 tykkäystä

Tiukkaaa on

Kohta päästään siihen 10-12 joukkueen SM-liigaan, josta moni on haaveillut.

En usko päivääkään. Eikö Kouvolaan ihan vasta tullut peluriakin sisään? Tämä on sitä samaa mediahöpinää, mitä syksyllä ja osa sen silloinkin osti. HIFK:n ja Kärppien kipurajat, etteivät pelaa, olikin bluffia. Sama varmaan menossa nyt Kouvolassa, vaikka pienempi seura toki.

9 tykkäystä

Nyt olisi paikallaan, että joku seura tulisi avoimesti julkisuuteen ja löisi luvut pöytään loppukauden osalta talouden näkökulmasta. Osa hankkii vahvistuksia ja toiset puhuu samalla, että taistellaan olemassaolosta. Välillä samakin seura.

Mikä on esim. kauden tulos jos loput pelit vedetään tyhjille katsomoille? Tai mikä se on jos jostain helmikuun lopusta päästään viimevuoden luvuilla jatkamaan loppuun.

Jotain konkretiaa tiskiin.

1 tykkäys

En olisi yllättynyt jos ensimmäinen konkretian pihalle tuova seura on Ässät, siellä on eletty aika avoimen tiedotuspolitiikan vuosia tässä lähiaikoina.

5 tykkäystä

Bluffia? Vähän luulen, ettei kautta tyhjille katsomoille pelata loppuun, mutta jos pelataan niin se tehdään telkkarisopparin vuoksi. Ei kai mikään seura kestä ilman tukiaisia useampaa kuukautta pelata tyhjille katsomoille. Eri juttu, jos valtiovalta tukee.

1 tykkäys

Onhan tuo kieltämättä aika kaksinaamaisen oloista, että hankitaan NHL-kokemusta omaava hyökkääjä ja sitten itketään heti perään seuran taloudellisesta tilanteesta noilla sanoilla. Kyllä noilla pelaajahankinnoilla ajetaan jo ihan omalla toiminnallakin seuraa ”todella ahtaalle”. Ei sillä, etteikö jokaisella liigaseuralla olisi tällä hetkellä vaikeaa, mutta ei tuon kaltainen toiminta anna kovin rehellistä kuvaa.

Tosiaan joku seura voisi lyödä nyt rehellisesti luvut pöytään. Se näyttäytyisi päättäjille aivan eri tavalla kuin pelkkä mediassa avautuminen.

4 tykkäystä

Niin, bluffia. Kuten HIFK:n tai Kärppien puheet. Uskotko sinä, että KooKoo ei siis ensi kaudella Liigassa pelaa? Minä en usko, eli nyt taas kalastellaan tukea esimerkiksi.

1 tykkäys

Toisenlaista todellisuutta kaukaa naapurimaasta:

– Olin jo melko varhaisessa vaiheessa sitä mieltä, että sarja (SHL) olisi pitänyt jättää pelaamatta. Mutta tilanne on nyt vain se, kun se on. Meillä on olemassa oleva tv-sopimus ja sen lisäksi nousu– ja putoamiskamppailut. Edessä on siis todellinen extreme-kausi.

Ihme juttu, kun Kookoon kassa on ihan tyhjä, mutta uutta pelaajaa pystyy silti hankkimaan.
Nyt en ihan kaikkea ymmärrä?

8 tykkäystä

Jääkiekkoliiton puheenjohtaja Harri Nummelaa, joka ei kaunistellut tilannetta. Hänen mukaansa kaikki SM-liigan ja Mestiksen seurat ovat kriittisessä tilassa – osa erittäin kriittisessä.
Jos rajoitukset pysyvät nykyisellään, on todennäköistä, että 4–8 viikon aikana useita jääkiekon huippuseuroja joutuu lopettamaan toimintansa. Osa jopa pysyvästi.