NHL myy divisionien nimet sponsoreille. Eikös Liiga voisi tehdä samoin ja ”myydä itsensä”? Onhan jalkapallossakin Veikkausliiga.
“Onhan se aika naurettavaa, että pystyy menemään kieli kurkussa vetämään hiivaa, mutta ei voi mennä jääkiekko-otteluun” – Mestis-valmentajalta raju avautuminen
Turussa näemmä pelataan tyhjille katsomoille ainakin 10.2. asti ja eiköhän noin tule tapahtumaan muuallakin Suomessa.
Määräys koskee sekä sisätiloissa että rajatuissa ulkotiloissa järjestettäviä tapahtumia ja on voimassa 10. helmikuuta 2021 asti.
Tulee kyllä mielenkiintoiset talousluvut tästä kaudesta joukkueille. Veikkaan, että kohta ollaan lähellä Turussa nelosella alkavia tappioita.
Mitähän sitä on tulossa?
Perustasolla sallitaan korkeintaan 50 henkilön kokoontuminen yleisötilaisuuksissa
ja yleisissä kokouksissa ulko- ja sisätiloissa. Alle 50 henkilön kokoontumisissa tulee
noudattaa opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
suosituksia turvaväleistä ja tartuntaa ehkäisevistä varotoimista.
Kiihtymisvaiheessa sallitaan korkeintaan 20 henkilön kokoontuminen yleisötilaisuuksissa ja yleisissä kokouksissa ulko- ja sisätiloissa. Alle 20 henkilön kokoontumisissa tulee noudattaa opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksen suosituksia turvaväleistä ja tartuntaa ehkäisevistä varotoimista.
Leviämisvaiheessa sallitaan korkeintaan 10 henkilön kokoontuminen yleisötilaisuuksissa ja yleisissä kokouksissa ulko- ja sisätiloissa. Alle 10 henkilön kokoontumisissa tulee noudattaa opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksen suosituksia turvaväleistä ja tartuntaa ehkäisevistä varotoimista.
Näyttää siltä, ettei hyvältä näytä. T. Urheilujärjestössä liittotasolla työskentelevä (ei jääkiekko)
Toisaalta, samassa PDF tiedostossa lukee näin:
Epidemian ollessa perustasolla on oleellista, että epidemian aikana omaksutut
käsi- ja hengitystiehygieniaa, kasvomaskin käyttöä, sosiaalisia etäisyyksiä ja muiden
huomioon ottamista koskevat käytännöt jatkuvat, myös julkisissa ja muissa yleisölle
avoimissa tiloissa. Yleisötilaisuuksien yleisömäärä rajataan enintään 50 henkilöön. Yli
50 henkilön yleisötilaisuuksia sisätiloissa ja alueellisesti rajatuissa ulkotiloissa (kuten
huvipuistot, eläintarhat, kesäteatterit) voidaan järjestää edellyttäen, että turvallisuus
niissä voidaan varmistaa noudattaen opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen 21.9.2020 antamaa ohjetta. Lisäksi on valmisteilla ohjeistus
terveysturvallisten tapahtumien järjestämiseksi.
Persiilleen menee tääkin kausi. Rokotustahti on ja rokotteiden määrä on sitä luokkaa, ettei sieltä paljoa helpotuksia ole luvassa.
Käytännössä STM saa aikaan ainoastaan entistä sekavampaa tavaraa noilla statementeillään. Sanoin jo viime viikolla - ja ihmettelin, kun kukaan ei reagoinut, että nuo uuden strategian rajat ovat täysin kohtuuttomat. Samasta paikastahan löytyy myös tuo leviämisvaiheen raja ilmaantuvuudessa joka on 15 tartuntaa 100 000 ihmistä kohden. Jokainen varmaan ymmärtää, että tuo on niin mielisairas raja, ettei tuohon tulla pääsemään koskaan. Tai siis tullaan - jos rokote toimii ja valtaosa väestöstä rokotetaan. Hybridistrategiasta ei ole jäljellä enää mitään muuta kuin savuavat rauniot. Ei ole mitään hybridistrategiaa. On ainoastaan yksi strategia - estä koronavirus tai koronaviruksen nollatoleranssi.
STM:n tiedotustilaisuudessa mietittiin, että rajoituksien täytyy olla välttämättömiä, jotta ne otetaan käyttöön. Täyttyykö kaikessa tässä välttämättömyyden kriteeri? En usko, että täyttyy.
Viisaita sanoja Mestis-valmentajalta. Nythän koronaluvut ovat laskeneet jo pitkän aikaa, niin ei vaan pysty ymmärtämään, ettei yleisöä saa ottaa? Ei mitään järkeä koko touhussa. Aivan liian suuri paniikki on päättäjillä taudin kanssa, kun luvut ovat näin matalat. Rokotteesta ei tule olemaan tälle kaudelle mitään apua.
Realiteetti on, että ennen huhtikuuta ei katsomoita nähdä. Syitä en tässä ala kertaamaan. Liigan pitäisi ottaa asia realistisesti ja tiputtaa runkosarjasta otteluita, jos Telia-sopimus sen sallii. Huhti-toukokuussa sitten playoffit. Tässä mallissa kyllä alkukausi korostuisi aika paljon.
Minusta on tragikoomista, jos koko runkosarja pyöritetään tyhjille loppuun.
Eli perustasolla voidaan ottaa yleisöä samalla tavalla, kuin alkukaudesta kunhan sille tasolle päästään ja sovittuja rajoituksia noudatetaan (Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen 21.9.2020 antama ohje).
Vertailun vuoksi NHL:ssä Florida Panthers on ensimmäinen NHL -seura joka on saanut luvan ottaa yleisöä kotihalliinsa:
NHL-seura Florida Panthers päästää katsojat takaisin kotiotteluihinsa pian alkavalla kaudella.
Panthers saa ottaa täyttää runkosarjassa 25 prosenttia normaalista kapasiteetistaan. Tämä tarkoittaa noin 5000 katsojaa per peli.
Florida on ensimmäinen NHL-seura, joka on koronavirusaikana saanut luvan ottaa katsojia kotihalliinsa.
Tällä hetkellä Floridan osavaltion tartuntojen määrä on jälleen uudessa kasvussa:
In the first week of December, the state counted 695 new COVID-19 deaths, about 100 per day.
…
As of now, about 4,400 Floridians are hospitalized with the disease, twice as many as six weeks ago.
“We’ve got to trust people,” DeSantis said Wednesday. “Give them the information to, you know, ask that they use common sense.”
That day, Florida reported 17,783 infections, the most ever for the state.
Ps.
Floridassa rajoitukset ovat muutenkin olleet vähän niin ja näin pandemian aikana, koska kuvernööri Ron DeSantis ei ole ollut maskien ja sulkujen fani (=bisnes edellä mennään ihmishengistä välittämättä).
Rajoitukset on sellaiset että tuskin tässä nyt ainakaan pariin kuukauteen pääse yleisö halliin. Saas nähdä että pelataanko vielä kauan tyhjille lehtereille, kun alkuun väittivät että on täysin mahdotonta seuroille. Rokotustahti on sellainen että ens syksynäkään ei ole saatu kaikkia rokotettua.
Tänään on kuulemma Suomi-sarjan osalta aloiteltu keskustelua, että pistetäänkö kausi suosiolla pakettiin ja eiköhän Mestiksen tilanne ole samanlainen.
Ihmettelen oikeasti sitä ettei Mestistä pystytä pelaamaan tyhjille katsomoille. Saatikka Suomi-sarjaa. Onko lipputulot muka niin merkittävä osa ko seurojen taloutta että sitä ei voi muuten korvata. Varankeruu kannattajilta tai sponsoreilta luulisi kattavan pääsylippujen jättämän aukon seuran taloudessa.
Mestis seuroiila ei ole isoja tv sponsoreita, kuten liigalla. Sponsorit ei saa mestiksestä tai suomisarjasta näkyvyyttä. Lipputulot ovat niin tärkeitä Mestisseuroilta.
Paljonko mestis seuran vuosibudjetista tulee kasaan lipputuloilla prosentuaalisesti? Mikä on vastaava prosentti liiga joukkueilla? Miksi mestis seurat eivät ole edes yrittäneet sellaisia varhain keruu kampanjoita mitä mm Tappara on toteuttanut? Mestis seurat ei saa isoja rahoja TV yhtiöltä mutta pelit kyllä näkyisi Ruutu tvstä. Varmasti näiden lähetysten kautta saisivat sponsorit näkyvyyttä jos niin haluttaisiin.
Liiga joukkueille tulee taatusti prosentuaalisestikin laskettuna isommat tappiot tyhjille katsomoille pelaamisesta kuin Mestis joukkueille. Tahtotila vaan puuttuu ettei Mestistä tai saati sitten Suomi sarjaa pelata tyhjille katsomoille.
Mestiksen seurat pelaavat ihan minimibudjetilla, mikä ei yllä edes normaalin Liiga -seuran pelaajabudjetin suuruuteen ja taloudellisia vaikeuksia on ollut jo ilman koronaakin.
Joku tehnyt aiheesta Jyväskylän Yliopistossa Liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielman, jossa siellä avataan aihetta enemmän (n. 150 sivun verran) ja kannattaa silmäillä, jos aihe kiinnostaa (hieman ennustetaan koronan vaikutuksiakin tässä - on sen verran tuore):
MESTIS-SEUROJEN ASEMA SUOMALAISESSA JÄÄKIEKKOYHTEISÖSSÄ
SEURATOIMIJOIDEN TULKITSEMANA [.pdf]
Tässä tutkimuksessa kävi ilmi, että yli
keskimäärin yli 60 prosenttia Mestis-seurojen tuloista ovat peräisin yhteistyökumppaneilta ja
sponsoreilta. mutta tulevaisuudessa ei todellakaan itsestäänselvyys.
Joukkueet ovat pieneltä talousalueilta, sponsorisopimukset ovat muutamista satasista-muutamiin tuhansiin ja joukkueilla on ollut jo pitkään taloudellisesti vaikea - mistä taikoa tuo puuttuva 40% ilman mm. yleisöä ja ravintolatoimintaa? Tai mistä taikoa sponsorit, jos TV näkyvyys on huono ja halleihin ei saa ottaa väkeä ![]()
TIIVISTELMÄ
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset ovat Mestis-seurojen olosuhteet
nykyisessä toimintaympäristössään, ja millaisia muutoksia olosuhteissa on tapahtunut viime
vuosien aikana. Tutkimuksessa myös perehdyttiin Mestis-seurojen taloustilanteeseen. Tutkimus
toteutettiin asiakirjoihin tutustumalla ja kahdella eri kyselylomakkeella, joista laajempi lähetettiin
Mestis-seurojen seurajohtajille ja typistetympi versio päävalmentajille.
Tulosten mukaan monien Mestis-seurojen taloustilanne on todella huolestuttava, joskin joitain
varovaisen positiivisia signaaleja oli havaittavissa ainakin ennen koronaviruspandemiaa. Mestis ei
ole ammattilaissarja, vaan pelaajat ovat joko puoliammattilaisia tai muita vielä vähemmän
pelaamisella tienaavia. Palkattua henkilökuntaa työskentelee seurojen ”toimistoilla” vain vähän,
eniten valmennuksessa. Vastaajien mukaan taloudellisia haasteita Mestis-seuroille aiheuttavat
esimerkiksi pieni talousalue, Mestiksen vähäinen kiinnostavuus, edellisten vuosien tappiolliset
tilikaudet, kannattamaton tv-sopimus, osaavien seuratyöntekijöiden puute ja ontuva
taloudenhallinta. Mestis-seurat eivät ole jääneet tuleen makaamaan vaan pyrkivät parantamaan
kannattavuuttaan laajentamalla liiketoimintaansa jääkiekon ulkopuolelle. Tulevaisuuden yhtenä
haasteena on vapaaehtoisten sitouttamisen vaikeus. Resursseja ammattimaistumiseenkin on
niukasti. Suljettu sarjajärjestelmä sai vastaajilta täystyrmäyksen. Mestis-seuroissa uskotaan, että
sarjojen avaamisen avulla toimintaympäristö muuttuisi paremmaksi.
…
10.4 Taloudelliset tekijät
Mestis-seurojen toimintamahdollisuuksia pyrittiin selvittämään myös taloudellisiin muuttujiin
pureutumalla. Taustatiedoksi seurajohtajilta kysyttiin seuran edustusjoukkueen kokonaisbudjettia
kaudella 2019–2020 (Kuvio 23). Yhdeksän kyselyn vastanneen seuran budjettien keskiarvoksi
muodostui 495 560 euroa eli hieman alle puoli miljoonaa euroa. Yhdenkään seuran
kokonaisbudjetti ei yllä edes SM-liigaseurojen pelaajabudjetin tuntumaan. Suurin kokonaisbudjetti
vastanneiden joukosta oli 650 000 euroa, kun SM-liigaseurojen pieninkin pelaajabudjetti liikkuu
noin puolentoista miljoonan euron tuntumassa.
…
Eiköhän se vähintään sama 40% ole liiga joukkueillakin mikä vuosi budjetista tulee ottelutapahtumista. Iso osa liiga joukkueiden sponsoreista on niitä firmoja joilla käytännössä ainoa näkyvyys on se kun tuovat yhteistyökumppaneitansa peleihin. Tällä kaudella se ei ole mahdollista. Tai esimerkiksi mitä saa vaikka Pyynikin munkkikahvila vastinetta rahoillensa tällä kaudella. Ei mitään silloin kun pelataan tyhjille katsomoille. Eli samat ongelmat on liigalla kuin mestiksellä. Silti liigaa pelataan tyhjille.
Ja esimerkiksi koripallosarjat pyörii tyhjille katsomoille. Voi olla aika haastavaa esim Pyrinnölle. Mutta silti pelataan. Tahtotila siis mielestäni syy miksi Mestis ei pyöri.