COVID-19: Pandemian vaikutukset jääkiekkokauteen 2020-21

YLE: Pelicans pyysi lomautetut pelaajat jäälle ilman normaalipalkkaa, pelaajat kieltäytyivät – lomautusten laillisuus syynätään tarkasti:

Jääkiekkoyhdistyksen Saarela on huolissaan myös omatoimisesta harjoittelusta.

– Olen viestinyt pelaajille, että miettivät tosi tarkkaan miten harjoitella. Jos pelaaja loukkaantuisi lomautuksen aikana niin pahasti, että hän uransa loppuisi, hän ei saisi mitään lain suomia mahdollisuuksia uudelleenkoulutukseen tai väliaikaista eläkettä.

Riku Kallioniemen mietteitä.

Lahdessa pääsarjalätkäjoukkueen nimi taitaa olla vaihtunut useimmin ja nimenomaan taloudellisten syiden takia. Saadaanko Pelicansista seuraava nimi ikävään listaan? Yleisömäärien rajoittaminen voisi olla viimeinen naula lahtelaisten arkkuun. Edellyttäen tietysti, että selviävät liigakauden alkuun.

Kyllä tässä alkaa hieman mieli mustenemaan tulevan kauden suhteen. Pyörittelee tätä nyt miten päin tahansa niin on kyllä aika vaikea löytää toimivaa skenaariota jolla saataisiin kausi ”Normaalisti” käyntiin ja päätökseen.

9 tykkäystä

Idea.

• Maskit päähän. Joukkueet voisivat tehdä hassun hauskoja maskeja, jos kerran t-paidat ja pahvikypärätkin onnistuvat.
  • Käytävien ovet auki ja anniskelut ulos. Glögiä, kuumaa mehua ja makkaraa. Vip-vieraille sateensuojaa, lämpölamput ja viltit.

Ei sitä niin kauan ole kun Koulukadulla oli viisinumeroinen yleisö.

17 tykkäystä

KHL -liigassa tartuntoja on todettu lisää - tällä kertaa Torpedo Nizhni Novgorodin joukkueen sisällä:

Sotshin joukkueen tilanne on Venäjällä tiedossa, mutta Torpedo Nizhni Novgorodin paha tartuntatilanne on salattu. Useampi joukkueen pelaajista sairasti viruksen aiemmin kesällä. Kun harjoittelu alkoi, vajaa 10 pelaajaa antoi positiivisen testituloksen.

Vai HIFK eristettäs? Toki pelkkää pähkäilyä vielä.

Tää homma tulee meneen perseelleen vielä. Mitenkähän pelaajien/henkilökunnan sopimuksissa on jotain pykäliä koronan takia peruuntuvan kauden osalta? Vai onko mitään ja onko edes mahdollisia moiset pykälät työehtojen puitteissa?

Todennäköisesti ei minkäänlaista Force majeure-pykälää. Toivottavasti tulee seuraavissa työehtosopimuksen neuvotteluissa.

Jos koronan toinen aalto iskee lujasti, niin ainoa vaihtoehto on lomauttaa koko henkilökunta.

2 tykkäystä

Toivottavasti viranomainen ajattelee kuten Tuomas Aivelo, että yksilöllä on oikeus harkita itse omat riskit. Jääkiekko on mahdollista, mutta vain, jos viranomainen ei estä ja ihmisten annetaan itse harkita, onko viisasta lähteä halliin ja kuinka iso riski on.

Kyllä, jokainen voi itse miettiä onko järkevää kyseisessä elämäntilanteessa. Lisäksi maskipakko sekä sen vaihto jokaiseen erään ja sama koskee pestävää/kertakäyttöistä maskia.

1 tykkäys

Jännä homma jos ei edes oo lähdetty kehittään vaihtoehto b:tä tulevalle kaudelle eli kohdentaa kaikki TV:n puolelle. Hankkia lisää rahakkaita yhteistyökumppaneita koska monelle yrityksellekkin on jääkiekko erityisen rakas laji. Itse olisin valmis maksamaan vaikka tupla hinnan liigapassista tai oikeastaan varmaan nelinkertaisen summankin jos vain saisi kauden vedettyä läpi. Taitaa vaan 15 joukkueelle tulot TV:n puolelta olla liian iso työmaa.

1 tykkäys

Kai siellä on noita varasuunnitelmia. Mutta siis liiga ei ole kestävä tuote ilman yleisöä.

Oma veikkaukseni on, että kautta ei pystytä viemään läpi. On tää kyllä surullista.

Varasuunnitelmat on lähes nolla…
Hifkin eristäminen? Ja tuo johtuu pelkästään Helsingin tilanteesta. Kauden pelaamattomuus?
Sit tais olla se että pelaajat suhteuttaisi palkan yleisömäärään…Eli ei todellakaan mitään hyviä vaihtoehtoja valitettavasti…

Se että 500 henkilölle ei pelata kun muutama peli maksimissaan, se tuhoaa seurat jos siihen menisi.

Täytyy vaan toivoa ettei tilanne pahene vaan menisi parempaan suuntaan…

1 tykkäys

Tämä toinen aalto tekee Suomessakin tuloaan juuri siksi että ihmisille on annettu oikeus harkita omat riskit. Miten on mennyt? Mun mielestäni ei kovin hyvin, yhdessäkään maassa.

Me vaan ollaan niin aivottomia ja itsekkäitä ettei homma toimi ilman sääntöjä ja pakottamista tälläisissä tilanteissa. Tästä ei seuraisi kun täysi katastrofi jos hallit avattaisiin ilman rajoituksia, valitettavasti.

9 tykkäystä

YLE-Korona keskeytti kiekkoliigan ja tärveli bändien keikkakesän – fanit eivät hylänneet, vaan kantoivat rahansa suosikeilleen toista kautta

Sama ilmiö huomattiin myös tamperelaisissa kiekkojoukkueissa. Liiga loppui kesken kauden jo maaliskuussa.

– Kun ei ollut oikein muuta keinoa tukea meitä, kun kausi loppui ennen aikojaan, niin hankittiin fanituotteita, kertoo Tapparan fanituotteista vastaava Mika Lehto .

– Keväällä fanituotteita meni kaikissa myyntikanavissa hyvin. Kesä-heinäkuu oli hiljaisempaa, mutta nyt on taas täystohina päällä, Mika Lehto sanoo.

13 tykkäystä

TV-tuotetta pitäisi saada myytyä merkittävästi enemmän ja entistä kovempaan hintaan.

NHL:n puolella ymmärtääkseni TV oli se syy, miksi kausi piti jotenkin pystyä pelaamaan, eli pelaamattomuus olisi ollut vielä huonompi vaihtoehto.

9 tykkäystä

Katastrofia on veikattu vuorollaan koulujen avaamisesta, ravintoloiden ja yökerhojen rajoitusten purkamisesta, yli 500 yleisötapahtumien sallimisesta jne. Kaikesta on löytynyt katastrofin aineksia. Oikeastaan ainoastaan ulkomaan matkailu on ollut tapauksia lisännyt purkutoimi. Virus kun ei edelleenkään sikiä yhtäkkiä tyhjästä vaikka olisi kuinka iso väkijoukko koolla. Tartunnat oli saatu jo käytännössä nolliin, mutta matkalijoiden mukana tuomana sitä valitettavasti jälleen on alkanut esiintyä. Tiukempi valvonta rajoilla ja jälkiseuranta toimisi parhaiten, mutta tähän ei näytä olevan hallituksella halua. Mielummin laitetaan vaikka maa taas isolta osin kiinni.

18 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä. Tähän juuri viittaankin. Kun ei ihmiset itse osaa ajatella vaan matkustelevat eivätkä yksinkertaisesti välitä eikä hallituskaan näyttä välittävän, niin kohta ollaan saman tilanteen edessä jossa maata aletaan laittaa taas pakolla kiinni. Juuri siksi tuo “yksilön riskien harkitseminen itse” ei nyt vaan toimi. Ruotsi on varmaan se paras esimerkki tästä kuinka komeasti se pelittää. Näinhän tämä juuri etenee, tuontituote ulkomailta, välittämättä karantiineista yöhön, ulos, salille, keikoille jne ja siitähän se taas “kivasti” sitten leviääkin eteenpäin.

5 tykkäystä

Ok, ymmärsin hiukan väärin. Se kuitenkin oli pääpointti, että tiukka rajavalvonta ja tiukat toimenpiteet maahantulijoille voisi mahdollistaa melko normaalin muun elämän ja mm. meille kaikille tärkeän jääkiekon pelaamisen ammattitasolla. Itsellänikin on koko ajan ollut kova hinku jatkaa 2-3 reissun vuositahtia, mutta pakko on ollut jättää omat halut tässä kohtaa sivuun. Uusissa maissa ja kaupungeissa reissaaminen on mahtavaa, mutta ei tee yhtään tiukkaa valita sen ja jääkiekon välillä.

Toivottavasti mahdollisimman nopeasti saadaan rajoille tiukat kontrollit ja nykyiset tartunnat aisoihin, jotta kausi saadaan jotenkin aloitettua ja ennen kaikkea lopetettua.

Olen varma, että Tapparalla ja liigalla yleensäkin on eri skenaariot laskettu. Tapparassa on ammattilaiset asialla ja tässäkin asiassa on Tappara on liigan kärkiporukoita, jos menee selviytymistaisteluksi. Jos taas kaikkein pahimmat vaihtoehdot toteutuu, kaikilla on todella raskaat tiedossa eikä kellään ole kivaa. Pätee tosin hyvin monen elämään ihan noin yleensä.

2 tykkäystä