Flunssat, influenssa ja muut nuhat

Sanoisin, että nappia naamariin äkkiä. On kyllä melkoisen korkealla kuume.

1000 panadol zapin otin. Laski aika nopeesti kuume. Enää 37,7.

2 tykkäystä

Nappien lisäksi juotava runsaasti. Itse ainakin harrastan yleensä kuumia juomia, mutta kai pääasia on, ettei kuumeessa kuivu. Iltapäivisin kuumeella on tapana nousta. Perusterve aikuinen kestää tuon 40 C, mutta eipä siinä kauheasti ole varaa nousta eli maksimeissa aletaan olla.

4 tykkäystä

Nyt on liikkeellä Influenssaa, RS-virusta ja koronaa ja kaikilla vaihtelevasti vähän samat oireet.

Tuoreimmissa, 10.–11.12.2023 kerätyissä näytteissä influenssa A-virusta havaittiin etenkin Rovaniemellä, Tampereella ja Turussa.

Koronasta oli toisessa ketjussa:

Influenssan jätevesiseuranta:

Jos haluaa testata mikä virus jyllää, niin nykyään löytyy myös 3-in -1 -testejä:

Esim.

1 tykkäys

Kävin katsomassa torstain pelin pomon kanssa. Varoitteli, että on vähän yskää ja nuhaa sekä pikkupojat kotona kipeinä. Sanoin etten pelkää, Areenalla on 10.000 muutakin.
No perjantaina oli sitten kunnon hinkuyskä. Koko ajan yskin muttei sattunut mihinkään. Olo paheni ja eilisen riennot piti ottaa aika lungisti.

Tänään ajelín Uudeltamaalta kotiin. Kaksi takkia päällä. Villapipo, villakaulahuivi ja kunnon kintaat käsissä. Auton lämppärissä koko matkan 26 astetta ja penkinlämmitin täysillä. Ja äijä paleli horkassa vapisten. Kuumetta ei nouse “koskaan”. Maaliskuisen koronankin sairastin alilämpöisenä. Kotiin päästyäni lykkäsin mittarin kainaloon. Ei ihme, että palelsi. 38,9 oli lukemat. Koronaa ei ole testien perusteella. Mitä lie ärhäkkää lenssua.

3 tykkäystä

Lepää ja juo riittävästi, ja paranemisia.

Minulla on ollut viime aikoina vain nuhaa. Flunssassa tuo alilämpö itsellenikin tyypillistä.

1 tykkäys

Olen sairastanut koronan kolmesti ja joka kerta on ollut kuvaamasi oireet. Eli korkea ylösalas saahava kuume, joka kestää 3-4 päivää ja palelu kuin horkassa. Nämä ovatkin ainoat kerrat, kun aikuisiällä olen sairastanut kovaa kuumetta. Bonusoireina kuivaa yskää ja vaaleaa limaa nenästä.

1 tykkäys

Tämä ei siis koronaa. Eilen yksi testi ja tänään kaksi eri paikoista ostettua eri merkkistä. Negoja kaikki.
Tuo alilämpö sairastaessa on tosi rasittavaa, kun joka paikkaa särkee. Itsellä tuntuu miespuolisena tuolla keskikehossa roikkuvassa parivaljakossa pahiten.

Armeijassa olin vloppuloman tosi sairaana ja painuin palatessa sunnuntai-iltana varuskunnan päivystykseen. Sain huudot ja haukut sluibailuyrityksestä, kun “kuumetta” oli se 35 ja risat. Lekuri päätti kuitenkin kurkistaa vielä nieluun. Totesi, että herrajjumala, täähän on ihan valmis ja määräsi viikon vuodelepoa ilman mitään VMTL-mainintoja.

2 tykkäystä

Kausi-influenssaa (influenssa A) on ollut paljon liikkeellä joulukuun ja vuodenvaihteen aikana Tampereella.

Lisäksi muita tartuntatauteja, kuten koronaa (pahin huippu taittunut) ja RS -virusta on liikkeellä:

Suomessa jyllää nyt moni virusepidemia: Pirkanmaalla koronatapausten määrä taittumassa, mutta muiden tautien nousu alkamassa:

(Maksumuuri)

Tällä hetkellä väestössä kiertää useita hengitystieinfektioita aiheuttavia viruksia. Raportointimäärien perusteella influenssa A- ja koronavirus ovat edelleen korkealla tasolla lähes koko maassa. Myös RS-virusta on liikkeellä”, kertoo THL:n erikoistutkija Erika Lindh sähköpostitse.

influenssakausi on alkanut hieman normaalia aikaisemmin, mutta pahin huippu vasta edessä.

Koronaviruksen huippu taittumassa, mutta tartunnat edelleen korkealla tasolla.

Ps.

Siitähän tämä on vähän ikävä tilanne, kun useampaa virusta liikkeellä ja voi huonolla tuurilla sairastaa koko suoran (rokotukset ja sairastettu virus luovat immunitettia vain ko. virusta kohtaan).

1 tykkäys

Itellä kurkku kipee, nenä vuotaa, aivastuttaa ja ihan vähän lämpöä. Tosi vetämätön olo. Influenssapiikki saatu. K-testiä en oo tehny.

Rouva onkin sairastanut koko syksyn. Hänellä kun on työperäinen astma (homerakenkuksesta). Hällä menee keuhkoputket heti nalkkiin kun sairastuu. Ja yleensä se lähtee siitä kun vanhusten kotikäynnillä homeisssa tai muuten tunkkaisessa huoneistossa joutuu käymään.

Ekana korona-aaltona oli pari sairaalareissuakin.

Viime talvena oli itsellä varmaan ennätyksellinen määrä erilaisia flunssia, kun oli ensimmäinen koronan eristäytymisten jälkeinen talvi.

Nyt ei ole jollain ihmeellä tullut mitään vielä vaikka joka puolella on porukkaa jatkuvasti toipilaana lähipiiristä työkavereihin. Ainoana erona oikeastaan, että on tullut liikuntaa harrastettua enemmän kuin aiempaan 10 vuoteen.

Saa nähdä tuleeko taudit vielä väisteltyä alkuvuodenkin osalta.

2 tykkäystä

Lämpöä ollut läpi päivän. Alkuillasta nousi vielä yli 38 asteen. Gigainen Panadol tuo alas.
Kellon äppi:
Yöunta 7h 15
Nokoset 1h 39
Nokoset 12 min
Nokoset 22 min
Nokoset 36 min

Elinpiiri viimeiset puolitoista vuorokautta: Sohvan nurkka kolmen vällyn alla - toiletti - keittiö.
Luojalle kiitos, että on nuo nuorten kisat ollut toljotettavana.

3 tykkäystä

Oikein toimittu, antaa kehon käyttää voimansa taudin nujertamiseen.

Ja lisäksi:
Kun nuori mies nukkuu, se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. :+1:

3 tykkäystä

@Vainionpera Pysyypähän THL:n määrittelemä turvaväli luonnostaan. Mutta ihan vakavissaan, pari ihmeparantumista olen tuolla reseptillä kokenut.

Toinen mitä minulle on kertonut ihan oikea lääkäri, on parin päivän raju C-vitamiinin yliannostus. Taisi olla kaksi grammaa aamuin ja illoin. Voi lyhentää flunssan kestoa päivällä. Tätä ei kuitenkaan parane ottaa kuin 2-3 vuorokautta max.

1 tykkäys

Aloin googlailla tuota C-vitamiinin yliannostusta ja heti ensimmäisestä osumasta tuli vielä kovempi lukema: kuusi grammaa päivässä :flushed: Ja parhaan vaikutuksen saa, kun annoksen ottaa tasaisesti pitkin päivää.

Itsellä on jo muutaman vuoden ajan iso apu hengitysteiden avaamiseen ollut suomalaisinnovaatio nimeltään WellO2. On myöskin oiva työkalu näin äänityöläisenä ihan yleiseen äänenhuoltoonkin, kun siinä yhdistyy vastusharjoittelu ja höyryhengittäminen. Flunssa-aikana voi tehoa lisätä mentolilla.

Ja ei, tämä ei ole maksettu mainos :sweat_smile:

4 tykkäystä

Tästä mainitsin aikanaan toisessa ketjussa. Tuttava suositteli myös yliannostamaan, oman harkinnan mukaan tietysti.

Lisänä vielä hunaja suoraan purkista. Vitamiinien kanssa pitää muistaa, ettei saman tunnin aikana nauttisi kahvia tai maitotuotteita, että ne imeytyvät parhaalla mahdollisella tavalla. Itsellä tuo tuottaa eniten ongelmaa.

Vaikka oon vitamiineja ja hunajaa koettanut nauttia, niin erikoista flunssan poikasta ollut koko alkuvuosi. Parina päivänä viikossa saattaa nousta ruumiinlämpö 0,8C ja on kokoajan vähän nuhaa. Tuon lämmönnousun huomaa ensin selkäkipuina. Yhden viikon olin oikeasti kipeä ja aattelin, että nyt tämä puolikuntoisuus loppuu, mutta eipäs vaan loppunut.

Erilaisia viruksia liikkeellä tavanomaista enemmän:

1 tykkäys

Kannattaisiko käydä verikokeissa? Ihan vaan ettei ole muuta taustalla. Ei kuulosta normaalilta. Sisäilmaa töissä tai kotona kannattaa myös miettiä.