Grillaaminen ja ruuanlaitto

Huh huh. Ny tuli sellaista settiä .että joku löytyy meidän pöydästä pääsiäisenä. Ny vaan arvotaan mitä kokeillaan. Kiitos.

1 tykkäys

Taten ja Messin kokkikoulu :smiley:

3 tykkäystä

@tatesulo on sentään todellinen ammattilainen tähän aiheeseen.

Älä vedä itseäsi siihen kerhoon, harrastellaan me vain.

4 tykkäystä

Onhan @messi ainakin puoliammattilainen, eikös? mulla on laaja-alainen kokemus, mutta on täällä muitakin spesialisteja jotka tietävät ja osaavat omat juttunsa paremminkin. Kyllä minäkin olen palstalta oppinut, Messi ja @Nettomaksaja on grillausmestareita, sinä olet kala-asintuntija jne. Minä ainakin mielelläni luen muitten kokemuksia, jos voin auttaa mielelläni autan aina.

4 tykkäystä

Pääsiäisenä meillä syödään lampaan tai karitsan potkaa. Virittelen semmosen sörsselin, että tulee hyvää omasta mielestäki. Minä tuota harjoittelin pari viikkoa sitten, mutta meinaan pääsiäisenä keskittyä hitaaseen kypsyttämiseen ja kastikkeeseen.

1 tykkäys

Kaikki on mestareita ruoanlaitossa, tarkoitin sitä, että lopulta tässäkin lajissa on kuitenkin ammattilaiset erikseen.

Laitoin tuohon aiemmin yhden helpohkon vinkin, mutta sitä voi myös helposti parantaa. Esim. tekemällä itse pastan.

Tykkään laittaa ruokaa, erityisesti italialaista. Pientä kokemusta on italialaiseen ruokaan löytyy.

…mutta, olen vain harrastelija. Veitsikin väärässä kädessä.

E. Ruuanlaitto on loistava harrastus ja vielä loistavampi ammatti.
Vertauskuvia…usea tykkää tehdä himassa remontteja ja onnistuukin niissä…mielestään. Muiden mielestä ihan kiva.

Ammattilainen tekee saman. Lopputulos muidenkin mielestä täysin onnistunut.

4 tykkäystä

Kyllä mä yritän muistaa ettei kaikilla ole saatavilla esim. mausteita, mitä mulla on, eikä välineitä ym. Joskus varmasti osa ohjeista on liian monimutkaisia suurimmalle osalle, vaikkei periaatteessa vaadi kuin viitsimistä. Mä haluan ja yritän innostaa ihmisiä kokeilemaan, mut voi käydä päinvastoinkin.

Loppujen lopuksi ruuassa on kyse makuasioista, eikä kenenkään mielipide ole oikeampi. Kokkien ongelma ihan yleisestikin on liian suuret luulot itsestään.

3 tykkäystä

Tämän voisi kiinnittää melkein jokaiseen ketjuun täällä (poistetaan sana kokki) Ja samalla laittaa virtuaalinen peili meille kaikille.

Eihän tuo minun edeltävä liittynyt enää mihinkään. Taaskaan.

Palatakseni aiheeseen, niin sopiiko @tatesulo kysyä, että mikä on suosikki keittiö sinulle?
Toki muiltakin olisi kiva kuulla vastauksia…

E. Samsung sanansyöttö… .

Niin pitikin jo edelliseen viestiin laittaa että kyllä minäkin tykkään Italialaisesta ruuasta. Monestakin syystä. Se on yksinkertaisen nerokasta. Mutta kuitenkin kaikki tehdään itse, käytetään hyviä paikallisia raaka-aineita, eikä hukata mitään. Italialainen ruoka on terveellistäkin ja melkein kaikkea saa nykyään.

Mutta kyllä minä kuitenkin olen fennomaani ruuan suhteen. Olen oikeasti ylpeä suomalaisesta ruuasta ja raaka-aineista. Nythän kaikki luonnon antimet ovat muotia ja niitä kerätään talteen onneksi. Juurekset, marjat, sienet, kalat ja riista, niitä tykkään syödä ja kokata…

Kaikissa ruokakulttuureissa on oma hienoutensa ja aina niistä oppii uutta. Joskus olen innostunut intialaisesta, joskus meksikolaisesta. Mulla on ollut onni saada maistaa varmasti yli sadan maan ruokaa aidosti tehtynä ja aina on ollut hyvää.

8 tykkäystä

On muuten todella mahtava juttu että täällä aiheen todelliset osaajat antavat muille mahdollisuuden onnistua keittiössä. Ei tarvita tekijältä enään kuin pelkkä ryhtyminen. Oikeastaan tuo keittiössä tekemään ryhtyminen on nykyään aika harvinaista. En tiedä pelkääkö väki ettei ruoka maistu toisille? Itse puuhastelijana olen ottanut sellaisen ohjeen itselleni, että rohkeasti vain useasti maistellen teet sellaista ruokaa mistä itse tykkäät, niin kyllä se muillekin maistuu…

1 tykkäys

Ammattilainen kirjoittaa…

Minä kerään kesällä sieniä, marjoja ja jos löydän neliapilan, niin se antaa hetkeksi toivoa tulevaan ruuan laittoon.

Tuohon suosikki keittiö juttuun vielä. Se oli epäreilu kysymys tietyllä tapaa. Parempi kysymys sinulle olisi ollut, että mitä keittiötä tykkäät eniten valmistaa?

Minulle maistelijana paras keittiö on tähän mennessä ollut italialainen keittiö. Erityisesti pohjoinen Italia.
Ranska on tottakai hyvä…

suomalainen keittiö ja osaava kokki, niin kyllä siinä minun makujani paukutellaan.

E. Lisään vielä, että olen hurahtanut tuohon italiaanokeittiöön siihen tahtiin, että lähestulkoon aina tulee veivattua itse pastat.

E2. Parmesaaneissa on eroa ja kinkku on kinkku.

1 tykkäys

Suositellaan: hapanjuureen valmistettu pizzapohja. Pyöräytetään taikinalle juuri edellisenä iltana ja kohotetaan taikina muutaman tunnin ajan ennen pizzan paistamista. Ohjeita löytyy monta googlella. Päälle tavallista vähemmän juustolöllyä ja painopiste raikkaisiin täytteisiin - paprikaa, tomaattia jne. runsaasti lihan/kalan kaveriksi.

Lopputulos on hämmentävä: rapea vatsaystävällinen pizza, jonka jälkeen ei tule ähkyä ja sohvaperuna-oloa, vaan mieli on reipas ja energinen. Ihmeellistä.

1 tykkäys

Niin olen kyllä huomannut että arvostat puhdasta luontoa ja sen antimia. Se on hienoa. Minua ei marjametsään saanut kymmeniin vuosiin, lapsuuden pakosta johtuen. Vasta vanhempana tajunnut kuinka suuri oikeus ja mahdollisuus se on. Sieniä olen kerännyt aina ja metsässä kulkenut muuten, mutta marjoja poimin vain syödäkseni. Nykyään säilön ja tykkään kokeilla erilaisia hilloja esimerkiksi.

Olet kyllä harvinaisen viitseliäs. Mä oon arkisin hävettävän laiska kokkaan. Ja parmesaneissa todellakin on eroja. Ja oliiviöljyissä.

2 tykkäystä

Kokkasin tuossa eilen ranskalaisia, uunikasviksia ja lihapullia, nam. Välillä voi nauttia helposta ruoasta. Kivikylän lihapullat on sairaan hyviä. :yum:

4 tykkäystä

No älä! Mulla oli kova ruoanlaittobuumi jossain kohtaa, mutta olen höllentänyt kaasua sittemmin. Ei yksinkertaisesti aika ja tila riitä. Olen leikannut kulmapainit ja turhat leipomiset pois ja pelaan suoraviivaisesti maalille. Välillä haen komeampaa kuviota ja tietenkin ylivoimalla hieron enemmän kun on aikaa ja tilaa. Niitä tilaisuuksia onneksi tulee silloin tällöin. Muutoin pidän vaihdot lyhyenä. Jos jatkoille mennään, tukeudun take-away-taktiikkaan. Talvisin huomaan, että on kovempaa reenijumia kuin kevät–syksy-välillä.

3 tykkäystä

Nyt putosin kärryiltä. Olikohan kyse nyt ruoanlaitosta vai jostain ihan muusta painista jatkoilla, hmm. Suosittelen kyllä esilämmitystä ennen maalille ajoa.

1 tykkäys

Helwetin hyvää lasagnea tein äsken. Vaikka kastikkeeseen käytin Knorrin mausteseoksen.

2 tykkäystä

Just muuten otin lasagnen uunista. En oo vielä maistanut.

1 tykkäys

Oma lempiruoka. Voisin syödä melkein joka päivä.

1 tykkäys

Minä teen kohta “legendaarisen” avokadopastan.

6 tykkäystä